اخبار داغ

ماحصل چرخه ناقص درمان اعتیاد؛

مهمانانِ تکراریِ کمپ

مهمانانِ تکراریِ کمپ
مهمانانِ تکراریِ کمپ‌های ترک اعتیاد ماحصل چرخه ناقص درمان این بیماری هستند و روزبه‌روز هم به آمارشان افزوده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز؛ «میعاد رهایی»، «زندگی دوباره» و... اینها چند نمونه از شعارهای رنگین کمپ‌های ترک اعتیاد است که با این کلمات پرطمراق به بیماران گرفتار در دام مواد مخدر نوید زندگی دوباره و پاک می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز؛, مواد مخدر نوید,

اما حدس می‌زنید چقدر این مراکز در جامه عمل پوشاندن به شعارهایشان موفق بوده‌اند؛ مسئولان برای پاسخ به این سوال به آمار بهبودیافتگان این مراکز اکتفا می‌کنند و آنرا موفقیت این مراکز در بازپروری معتادان می‌دانند.

,

مهمانان تکراری کمپ‌های ترک اعتیاد و چهره‌های آشنا برای کارکنان این کمپ‌ها اما چیز دیگری می‌گوید و موفقیت آنها در بازگشت معتادان به چرخه زندگی عادی را زیرسوال می‌برد.

,

«برخی از معتادین را برای هفتمین بار به کمپ‌های ترک اعتیاد تحویل می‌دهیم»؛ این اظهارات تکان‌دهنده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه است که نشان از نقص اساسی در چرخه درمان است که یک معتاد 6 بار در این مراکز اعتیاد را ترک کرده و مجددا به سمت این مواد برگشته است.

,

65 درصد معتادان پس از ترک دوباره به سمت اعتیاد می‌روند

, 65 درصد معتادان پس از ترک دوباره به سمت اعتیاد می‌روند,

علی شمشیری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در گفتگو با مرصاد آمار دیگری هم از وضعت معتادان در این مورد اعلام کرد و افزود: 65 درصد معتادانی که ترک می کنند، مجدداً به چرخه اعتیاد باز می گردند.

,

وی عنوان کرد: معتادانی که وارد کمپ های ترک اعتیاد شوند کاملاً درمان می شوند که به جامعه باز می‌گردند، اما به دلیل اینکه جامعه برنامه خاص و مدونی برای آنها ندارد، دوباره به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.

,

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه چرخه حمایت ناقص است، افزود: هیچکس زیر بال و پر این افراد را نمی گیرد و این افراد را تحت حمایت خود قرار نمی‌دهد.

,

این مقام مسئول بیان داشت: ۲۶ مرکز ماده ۱۵ در استان و ۲ مرکز ماده ۱۶ وجود دارد، اما از آنجایی که برخی افراد پس از هفت بار دوباره به کمپ‌ها باز می‌گردند، اتلاف منابع صورت می گیرد، زیرا که طبق قانون چنین افرادی باید وارد زندان شوند.

,

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه عنوان کرد: مشکل معتادان پس از درمان و خروج از مراکز نگهداری، اشتغال آنان است چرا که در صورت ادامه بیکاری دوباره به سمت مواد مخدر رو می‌آورند،  بنابراین دستگاه‌های دولتی بایستی نسبت به به‌کارگیری این افراد اقدامات لازم را انجام دهند.

,

وی گفت: امروزه تعداد بازگشت افراد بهبود یافته به دامن جامعه بسیار پایین است این در حالی است که مراکز ترک اعتیاد به صورت دائمی و شبانه روزی در گوشه و کنار در حال درمان بیماران هستند اما مسئله اصلی عدم بازگشت بیماران به جامعه و جامعه پذیری آنهاست که زمینه را برای بروز دوباره اعتیاد فراهم می‌کند.

,

شمشیری بیان کرد: هر نوع وابستگی، تکرار و مصرف پیش‌رونده مواد مخدر اعم از صنعتی و سنتی، اعتیاد محسوب می‌شود و البته در مورد مواد صنعتی اعتیاد، خطرناک‌تر است چرا که ممکن است اختلال شخصیت، توهم و در نهایت اعمال مجرمانه ختم شود.

,

این مسئول عنوان کرد: مشکلی که ما در سطح کشور داریم این است که معتادان پس از بهبودی مدیریت و ساماندهی نمی‌شوند و متأسفانه بعد از مدتی دوباره به چرخه اعتیاد برمی گردند.

,

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه بیان کرد: فاز اول مجتمع توانمندسازی سازی بهبود یافتگان از مواد مخدر تا حدود دو ماه دیگر راه اندازی می شود و تقریبا ۷ میلیارد تومان نیز برای آن هزینه شده است.  با راه‌اندازی این مجتمع مکانی برای اشتغالزایی افراد بهبودیافته از اعتیاد جهت حضور مؤثر در جامعه وجود خواهد داشت.

,

شمشیری بیان کرد: طوری برنامه ریزی شده که با افتتاح فاز اول تقریبا ۴۰۰ معتادی که ترک کردند آموزش های لازم برای اشتغال را در آن مجتمع خواهند دید و با برنامه ریزی های انجام شده، حتی آن فرد تا بازنشستگی نیز می تواند مشغول به فعالیت باشد.

,

چرا افراد ترک کرده دوباره به اعتیاد روی می‌آورند؟

, چرا افراد ترک کرده دوباره به اعتیاد روی می‌آورند؟,

سید محسن میرطالبی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: سیستم مجموعه ای است از اجزاء که اگر بخشی از آن فعالیت نداشته باشد کل آن مجموعه را دچار مشکل می کند.

,

استاد دانشگاه سوره تهران بیان کرد: دولت، نهاد ها و سازمان ها در خصوص حمایت از معتادی که ترک کرده باید پای کار باشند وگرنه کاری پیش نمی رود.

,

دکتر میرطالبی بیان کرد: چند روز گذشته از صدا و سیما برنامه ای پخش شد که مسئول کارگاه افراد آزاد شده از دام اعتیاد را جذب کارگاه کرده بود، این کار سبب انگیزه افراد می شود تا دیگر دنبال مواد مخدر نروند.

,

این روانشناس می‌گوید: درصد بالایی از معتادانی که دوباره به چرخه اعتیاد باز می گردند، به دلیل عدم پذیرش جامعه است.

,

وی گفت: اگر نهادها و سازمان ها، جذبی برای افراد برگشته از دام اعتیاد نداشته باشد، ناخودآگاه احساس موفقیتی ندارند، و آرام آرام مجدا به پیله های خود باز می گردند و همان زندگی توام با اعتیاد را ادامه می دهند.

,

استاد دانشگاه سوره تهران عنوان کرد: اعتیاد و مصرف مواد مخدر نوعی فرار است و افرادی که دچار مشکل هستند و نمی توانند مشکل را حل کنند، گریبان این مواد می شوند.

,

این روانشناس در ادامه بیان کرد: اگر این افراد پس از ترک اعتیاد در مکانی مشغول فعالیت شوند، احساس مثبت بودن به آنها دست می دهد و در خانواده پذیرش می شوند و دیگر به سراغ مواد مخدر نمی روند، حتی زمانیکه دوباره به انها مواد مخدر تعارف کنند.

,

وی گفت: پلیس، دولت، نهادهای حمایتی، سازمانهادر حمایت از افراد ی که اعتیاد را ترک کردند،دخیل هستند و اگر همه، یعنی این مجموعه طرحی را داشته باشند و کمک کنند درصد بالایی از مشکلات حل می شود و بیشتر افراد به طور حتم به سمت و سوی مواد مخدر نخواهند رفت.

,

دکتر میرطالبی بیان کرد: اعتیاد بلای خانه مان سوزی ست که بی شک کسی را که گرفتار خود می سازد گذشته از آسیبهای جسمی، روحی ، روانی و فیزیکی که به شخص مبتلا می رساند باعث گوشه گیری ، انزوا ، طرد شدن و هزار و یک برچسب ناروا خوردن شده و جامعه شخص معتاد را به چشم یک سربار نگاه می کند.

,

این استاد عنوان کرد: شخص معتاد سوای اینکه سلامت روح و جسم خود را ازدست می دهد به مرور اعتبار، آبرو و شخصیت اجتماعی خود را نیز به پای افیون و طبعات ناگوار و ناهنجار مصرف آن می ریزد و شاید این ناخواسته ترین پیامدی است که اعتیاد برای فرد به دنبال دارد.

,

وی افزود: کمکی که جامعه می تواند به این اشخاص کند پذیرفتن این واقعیت است که معتاد یک بیمار است و گذشته از بحث مجرمانه بودن این ناهنجاری و  بسته به نوع و مقدار پیشروی بیماری ، نیاز به کمک ، درمان و نگاه دلسوزانه و انسان دوستانه دارد 

,

این روانشناس بیان کرد: همه افراد جامعه با تغییر نوع نگاه و احساس همدردی و همذات پنداری با خانواده ها و نزدیکان این بیماران در کمک به بهبود و بازگشت نجات یافتگان از این درد مهلک،  از هیچ کمکی نباید دریغ کنند و گذشته از بحث انسانی و ثواب این کمکها، در پاکسازی، ترمیم و بهسازی جامعه و به این بهبود یافتگان نگاه مهربانانه تری داشته باشند.

,

دکتر میرطالبی عنوان کرد: در پذیرفتن اینگونه افراد باورپذیری،اعتماد داشتن و میدان دادن به آنها برای اثبات پاکی و خلاقیتها و پتانسیل های موجود در درونشان احتیاج است.

,

این استاد دانشگاه بیان داشت: بهترین کمک از سوی اطرافیان دادن اعتماد به نفس و خودباوری به شخص رها شده از چنگال اعتیاد است و این که ببیند نگاه جامعه نسبت به او تغییر یافته و همه آماده اند تا در صورت تمایل شخص برای ورود دوباره به اجتماع ایشان را پذیرفته و به عنوان یک انسان عادی از همه موهبتها و موقعیتهای برابر موجود برخوردار می باشد .

,

وی گفت: همین نگاه، بهترین مشوق و محکمترین تضمین برای بازگشت اعتماد به نفس و روح تازه و امید برای ساختن زندگی جدید در فرد بهبود یافته می شود.

,

بر اساس این گزارش، چرخه ناقص درمان موجب می‌شود تا کمپ‌های ترک اعتیاد با هزینه‌های سرسام‌آورشان تنها به محلی به ترک موقتی مواد مخدر تبدیل شوند و عملا بازدهی نداشته باشندَ لذا ضروری است برای رفع نواقص موجود برنامه‌های توانمندسازی معتادان بهبودیافته با عزم بیشتری در استان کرمانشاه پیگیری شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه