اخبار داغ

در جلسه شورای مسکن خراسان شمالی مطرح شد؛

نظام مهندسی ساختمان را به گلوگاه راهزنی تبدیل نکنید

نظام مهندسی ساختمان را به گلوگاه راهزنی تبدیل نکنید
معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی خطاب به رییس سازمان نظام مهندسی استان باصفر خواندن خدمات نظارتی ساختمان از سوی این سازمان و دریافت هزینه های زیاد نظارت گفت: نهاد نظام مهندسی ساختمان استان را به گلوگاه راهزنی تبدیل نکنید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصر اترک، علی اکبر رمضانی، رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی در جلسه شورای مسکن استان درباره ارائه خدمات نظارتی برای تکمیل مساکن مهر باقیمانده استان اظهار کرد: ساخت مسکن مهر از زمان آغاز طرح با مشکلات زیادی مواجه بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

رمضانی کمبود نقدینگی، عدم وجود برنامه مدون در ساخت همچنین تعجیل در ابلاغیه ها را از علل اصلی کیفیت پایین مسکن های مهر برشمرد.

,

وی همچنین افزود: این امر موجب شد تا حق و حقوقات مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی استان نیز کاهش داده شود.

,

وی گفت: امروز به جایی رسیده ایم که حتی می خواهند مهندسان ناظر این نهاد را از امر نظارت بر روند تکمیل مسکن مهر استان حذف کنند و از وجود مشاوران استفاده کنند درحالیکه قبلا مشاوران در روند نظارت بر ساخت مسکن های مهر امتحان خود را پس داده اند که عملکرد آنان موفقیت آمیز نبوده است.

,

رمضانی یادآور شد: در حال حاضر دغدغه سازمان نظام مهندسی استان و ناظران این سازمان مسئله پرداخت حق الزحمه ناظران پروژه های مسکن مهر است که در روند ساخت مسکن های مهر استان یک عده کارفرما قرارداد ناظران منتخب خود را تمدید نکردند و یک عده از کارفرماهای دیگر نیز اجازه ندادند که ناظران نظام مهندسی استان بر سر پروژه ها حضور داشته باشند.

,

وی خاطر نشان کرد: هنوز چک های نظام مهندسی در زمینه ارائه خدمت نظارتی مهندسان ناظر این سازمان در پروژه های مسکن مهر وصول نشده است.

,

محسن محمدی، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی در این جلسه این سوال را مطرح کرد: ناظرانی که از نظام مهندسی ساختمان استان در مورد اجرای مسکن مهر قرار داد نظارت را داشته اند و حق الزحمه خود را دریافت کرده اند آیا در تمامی مراحل ساخت مسکن مهر استان برای انجام نظارت حضور داشته اند یا خیر؟

,

محمدی وی در ادامه اظهار کرد: بنده با سازمان شما مکاتبه ای را انجام دادم و گزارشی را از عملکرد نظارتی ناظران این سازمان در روند سخت و ساز مسکن های مهر استان را مطالبه کرده بودم.

,

وی افزود: بنده از سازمان نظام مهندسی استان کلاه خواستم اما این سازمان سر بی کلاه به دفتر معاونت عمرانی استانداری ارائه داد و پاسخ شفافی را نسبت به نامه ارسال شده، ارائه نداد.

,

وی گفت: در همین راستا، بنده به مسئول دفترم گفتم که نامه ای شفاف به سازمان نظام مهندسی ارسال و اعلام کند که اگر ارائه گزارش محرمانه است، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان موضوع را کتبا اعلام کند تا معاونت عمرانی استانداری اطلاعات را از نهادهای اطلاعاتی استان اخذ کند و اگر ارائه گزارش محرمانه نیست، نظام مهندسی استان گزارش را به صورت شفاف در طبق اخلاص بگذارد.

,

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی همچنین تصریح کرد: بنده هر چند اطلاعات را نسبت به عملکرد نظارتی ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در مورد پروژه های مسکن مهر استان را از نهادهای دیگری کسب کردم و این موضوع را به عمد در این جلسه از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان پرسیدم، حال نکته آن است که ناظران در حالی تقاضای تمدید قرارداد نظارت بر تکمیل پروژه های مسکن مهر در استان را مطالبه می کنند که در زمان شروع همچنین روند اجرای ساخت مسکن های مهر استان بر سر پروژه ها حاضر نشدند و کار را ترک کرده بودند.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود همچنین عنوان کرد: بنده خودم از بدنه نظام مهندسی هستم و معتقد هستم که نظام مهندسی ساختمان باید خودش جایگاه خودش را حفظ کند.

,

وی افزود: در همین شهر بجنورد در کنار منزل بنده ساختمانی در حال ساخت است که گودبرداری آن انجام شد اما یکبار مهندس ناظر در روند گودبرداری آن حضور نداشت، بنده از مالک ساختمان سوال کردم که چقدر وجه نقد بابت نظارت به سازمان نظام مهندسی ساختمان پرداخته است! گفت بابت هر متر مربع 40 هزار تومان را یکجا پرداخته ام درحالی که ناظر و سرپرست کارگاه در روند گودبرداری و ساخت بر سر پروژه حضور نداشتند.

,

محمدی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نظام مهندسی را به یک گلوگاه راهزنی تبدیل نکند.

,

وی افزود: متاسفانه ارائه خدمات نظارتی نظام مهندسی ساختمان صفر است و اخذ پول الاماشاء الله.

,

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که باید تکلیف نظام مهندسی ساختمان استان در مورد تکلیف مسکن های مهر استان مشخص شود، اعلام کرد: در استان باید شورای انتظامی فعال شود و مهندسان ناظری که برای نظارت بر سر پروژه های مسکن حاضر نمی شوند به این شورا معرفی شوند همچنین شهرداری های استان نیز اعمال تبصره هفت را جدی بگیرند و مهندسان ناظر متخلف را به شورای انتظامی معرفی کنند.

,

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی همچنین خواستار شد: نرخ نظارت ناظران ساختمان، واقعی برآورد شود تا ناظران ساختمانی متعهد حق الزحمه واقعی را دریافت کنند و ناظران امضا فروش نیز از دور خارج شوند تا حیثیت نظام مهندسی ساختمان حفظ شود.

,

علی اکبر رمضانی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: بنده از آنچه که شما ( معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی) مطرح کردید اطلاع ندارم.

,

رمضانی گفت: سازمان نظام مهندسی استان می تواند دفاع خوبی در زمینه شفاف سازی داشته باشد و این برای همه مسجل است.

,

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کار اقتصادی و سیاسی انجام نمی دهد که بخواهد شفاف نباشد و لاپوشانی کند و بنده عدم شفافیت مطرح شده درباره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را اصلا قبول ندارم.

,

محسن محمدی، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز اعلام کرد: مستندات موجود است و سازمان نظام مهندسی جواب نامه معاونت عمرانی استانداری را نداد.

,

به گزارش عصر اترک، در این جلسه مصوب شد که نظارت بر روند تکمیل پروژه های مسکن مهر استان از سیستم سازمان مهندسی استان خارج و به مشاوران تحویل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه