اخبار داغ

عضو شواری اسلانی شهر قم؛

مسئولین استان قم به مسئله قلع‌وقمع درختان بوستان فدک ورود کنند/قلع و قمع درختان حتی با حکم قضائی کار غلطی است

مسئولین استان قم به مسئله قلع‌وقمع درختان بوستان فدک ورود کنند/قلع و قمع درختان حتی با حکم قضائی کار غلطی است
عضو کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر قم با بیان این که قلع و قمع درختان حتی با حکم قضائی کار غلطی است، گفت: مسئولین استان به مسئله قلع‌وقمع درختان بوستان فدک ورود کنند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، خبرهایی مبنی بر حکم قلع و قمع بیش از ۲۰ هزار متر مربع از فضای سبز بوستان فدک به گوش می‌رسد. حکمی که توسط دادگستری قم قطعی شده و به زودی اجرا خواهد شد. این درحالی است که هزینه ایجاد هر متر مربع بوستان شهری در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار تومان است و این بدان معناست که برای احداث همینقدر بوستان شهری باید بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شود.

حسن بختیاری در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد:مجموعه فدک یک مجموعه تازه تأسیس نیست و دارای قدمت زیادی است و این نکته قابل تأمل است که چرا مالکین در دو سال اخیر پیگیر مالکیت خود بر این بوستان شدند و یکی از ابهاماتی است که در ذهن ها وجود دارد عمر بوستان فدک زیاد است و انتظار می رفت اگر مالکی وجود دارد در زمان درخت کاری و کاشت پوشش گیاهی در این بوستان مالکین مراجعه می کردند.


مسئولین استان به مسئله قلع‌وقمع درختان بوستان فدک ورود کنند

بختیاری افزود: درهرصورت یک رأی قلع‌وقمع صادر شده است پس باید به دنبال یک تفاهم بین مالکین و شهرداری بود البته بخشی از اختلاف نظر بر سر متراژ است اما باید گفت بوستان ها اماکن عمومی هستند. آن هم در شرایط قم که هزینه ایجاد فضای سبز به شدت بالا است انتظار بر این است که دیگر بخش های استان نیز به این مسئله ورود کنند و اجازه ندهند که این قلع و قمع رخ دهد.

وی ادامه داد: حقوق مالکین محترم است اما قلع و قمع درختان یک از دیدگاه زیست محیطی یک عمل نادرست محسوب می شود و تعدی و ظلم به منافع مردم است به همین خاطر مجموعه استان در قالب اراضی دولتی می تواند این مسئله را جایگزین کند بانک املاک شهرداری ضعیف است و حتی اگر بخواهد در قبال زمین فدک املاک معوض بدهد محدودیت دارد.

عضو کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: هم شهرداری و هم مجموعه استان ازجمله جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، مجموعه دادگستری و در رأس آن استانداری در قالب تخصیص اراضی دولتی باید به دنبال این مسئله باشند که رأی‌هایی که به این صورت صادر می شود را پشتیبانی کنند، تأمین منافع مالکین باید از راه های دیگری صورت بگیرد نه از طریق قلع و قمع درختان.

قلع و قمع درختان حتی با حکم قضائی کار غلطی است

بختیاری تأکید کرد: با رأی که صادر شده یک حق قانونی برای مالک ایجاد شده است برای جلوگیری از این کار یک رویکرد جامع می طلبد که نگذارد قلع و قمع درختان صورت بگیرد زیرا این کار در هرصورت و حتی با حکم صادر شده یک کار غلطی است.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اهمیت این موضوع آیا دستگاه قضائی نمی توانست از اختیارات خود استفاده کرده و حکم قلع و قمع درختان را صادر نکند گفت: این مسئله را باید از مجموعه دستگاه قضایی سؤال کرد.

هیچ مرجعی نمی تواند نسبت به قطع درختان اقدام نماید

جوادی مسئول فضای شهرداری قم در این زمینه گفت: تبصره ذیل ماده 9 قانون  حفظ و گسترش فضای سبز صریحاً اعلام می کند هر گونه جابجایی یا قطع درختان توسط مالکین،  متصدیان و ذی‌نفعان و شهرداری در محدوده و حریم شهر و در اماکن و معابر عمومی و خصوصی صرفاً با اخذ مجوز از کمیسیون موضوع ماده 7 قانون حفظ و گسترش فضای سبز امکان پذیر است، در غیر این صورت شهرداری موظف  است به جلوگیری است

وی ادامه داد: طبق این قانون قطع و جابجایی  درختان صرفاً توسط این کمیسیون صورت می گیرد  و هیچ مرجعی نمی تواند نسبت به قطع درختان اقدام نماید طبق ماده 6 قانون حفظ و گسترش فضای اشعار می دارد در صورتی که شخص یا اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی موجبات اتلاف و امحای درختان موضوع قانون را فراهم آورد شهرداری در اجرای ماده 3 این آئین‌نامه موظف است نسبت به تعقیب قضائی و اخذ جریمه  از طریق مراجع قضائی و پیگیری جبران خسارت وارده عمل نماید.

جوادی تصریح کرد: مأموران شهرداری که در اجرای ماده 5 این قانون از انجام  این وظیفه تعلل نموده و به موقع اقدام نکنند متخلف شناخته شده و مورد تعقیب قانون قرار خواهند گرفت، تبصره یک ذیل ماده 5 قانون حفظ و گسترش فضای سبز اشاره می کند کلیه دستگاه های ارائه دهنده خدمات شهری از قبیل آب، گاز، برق، مخابرات، شرکت پخش فرآورده های نفتی، شهرداری و سازمان ها وابسته و... موظف هستند قبل از انجام هرگونه عملیات عمرانی که مستلزم قطع  درختان و تخریب فضای سبز باشد علاوه بر اخذ سایر مجوزهای لازم از شهرداری مجوز اخذ نمایند.



انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا،,
,
, قم فردا,
,
,
, مسئولین استان به مسئله قلع‌وقمع درختان بوستان فدک ورود کنند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, هیچ مرجعی نمی تواند نسبت به قطع درختان اقدام نماید,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه