اخبار داغ

واکاوی گفتمان پوشش اسلامی و فرهنگ غربی؛

پوشش و مدل‌سازی‌ در صدر مطالبات فرهنگی است/ تناقض سیاست‌گذاری‌ها با تبلیغات شهری در موضوع عفت و حیا

پوشش و مدل‌سازی‌ در صدر مطالبات فرهنگی است/ تناقض سیاست‌گذاری‌ها با تبلیغات شهری در موضوع عفت و حیا
می توان از طریق مدارس و خانواده‌ها لایه مهمی از عفاف و حجاب در جامعه گسترش داد تاجریان ضد ارزش به ارزش تبدیل شود اما درواقع نبود وحدت در موضوع عفاف و حجاب و روش‌های تربیتی و اجرایی از معضلات این جریان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، گفتمان پوشش‌های اسلامی در برابر فرهنگ‌های غربی، حجاب را برای زن به عنوان عامل زینت‌بخش، کرامت دهنده و حافظ شأنیت زنان در نظر گرفته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، پیرامون عوامل برتری گفتمان پوشش اسلامی در برابر فرهنگ‌های غربی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه کشورهای غربی تأکید زیادی بر کرامت انسانی دارند و تلاش می‌کنند که به دنیا القا کنند که موفق‌تر عمل می‌کنند و با مطرح شدن اصل برابری بین زن و مرد از این نکته غافل هستند که برهنگی عامل تضادآفرین و از بین برنده این تساوی و برابری میان زن و مرد است.

,

 

,

جامعه مصون‌تر و ایمن‌تر با حجاب

, جامعه مصون‌تر و ایمن‌تر با حجاب, جامعه مصون‌تر و ایمن‌تر با حجاب,

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه با بیان اینکه زنان در غرب با همین شعارها از ارزش و جایگاه والا در خانواده فاصله جدی گرفتند گفت: حجاب و پوشش اسلامی به‌گونه‌ای تکریم زن و قرار دادن در جایگاه واقعی و والای خودش است و در سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره شده که حجاب، زن را به جایگاه اصلی خودش رهنمون می‌کند و امام موسی صدر نیز مطرح می‌کند که توانمندی‌های زن در زمینه‌های مختلف فارغ از جنسیت او باید مورد توجه قرار گیرد.

,

وی افزود: در گفتمان پوشش اسلامی نکته مهم این است که جامعه مصون‌تر و ایمن‌تری خواهیم داشت و بخشی از ازهم‌گسیختگی فرهنگی و خانوادگی در غرب به دلیل نداشتن پوشش و حفظ حرمت‌ها در خانواده است.

,

 

,

تناقض سیاست‌گذاری‌ها با تبلیغات شهری

, تناقض سیاست‌گذاری‌ها با تبلیغات شهری, تناقض سیاست‌گذاری‌ها با تبلیغات شهری,

, , ,

نصیری تصریح کرد: مسئله حجاب و عفاف در کشورمان با تناقضات سیاست‌گذاری و اجرایی به نتیجه نخواهد رسید و در تولیدات رسانه‌ای خودمان در تبلیغات شهری و در سیاست‌گذاری شاهد تناقضاتی هستیم و در کنار آن هجمه‌ رسانه‌های خارج از کشور را نیز داریم.

,

وی با اشاره به اینکه تناقض داخلی و هجمه رسانه‌های خارجی موجب به نتیجه نرسیدن موضوع حجاب می‌شود افزود: اینکه ما چه سیاست‌هایی را تدوین کنیم برای موضوع حجاب به عنوان یک اصل و پذیرش آن از سوی زنان جامعه و مشوق‌های نظام آموزشی محقق شود مهم است و طرح یک سری سؤال در هفته عفاف و حجاب برای نهادینه شدن آن کافی نیست.

,

 

,

لزوم تعیین تکلیف موضوع عفاف و حجاب در کشور

, لزوم تعیین تکلیف موضوع عفاف و حجاب در کشور, لزوم تعیین تکلیف موضوع عفاف و حجاب در کشور,

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تناقض سیاستی داخل و اینکه حرف از عفاف و حجاب زده می‌شود و در تولیدات نمایش خانگی چیزی به نام پوشش و حجاب با وضعیت نابهنجار مشاهده می‌شود، معلوم است که با نقطه مطلوب فاصله داریم و بایستی تکلیفمان با موضوع عفاف و حجاب در لایه‌ها و سطوح سیاست‌گذاری کشور مشخص شود و برای آن راه‌حل‌های اقناعی به دست آوریم.

,

وی با بیان اینکه در جنگ رسانه‌ای و شناختی به عنوان گونه‌ای از جنگ نرم، اساساً هدفش ریشه‌کن شدن حجاب و خانواده است افزود: جامعه‌ای که از خانواده تهی شود، حجاب در آن مفهوم نداشته باشد و فرهنگ برهنگی ترویج داده شود، هرگونه تغییر دیگری در آن به سهولت رخ می‌دهد.

,

 

,

قانون‌گذاری حوزه حجاب صرف راه حل مسئله نیست

, قانون‌گذاری حوزه حجاب صرف راه حل مسئله نیست, قانون‌گذاری حوزه حجاب صرف راه حل مسئله نیست,

نصیری خاطرنشان کرد: در حوزه تقنینی همان تناقض سیاستی حاکم است و فقط صرف قانون‌گذاری، راه حل مسئله نیست و قوانین متعدد و بی‌شماری در این حوزه داریم اما در حوزه اجرا اتفاق خاصی نمی‌افتد.

,

وی افزود: قانون اساسی نقص ندارند اما در مرحله اجرا دچار مشکل می‌شوند و دچار تناقض می‌شود لذا نظارت بر حسن اجرای قوانین ضروری است.

,

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه گفت: فرهنگ برهنگی مسئله‌ساز است و لذا کشورهای مختلف برای این موضوع سخت‌گیرانه رفتار می‌کنند البته سیاست سطحی سازی و جهانی‌سازی تأثیرات خودش را بر جوامع گذاشته است، شاهد هستیم دنیا به این نتیجه رسیده که این حد از وادادگی و ولنگاری برای آنها مسئله‌ساز شده است و در این راستا به کانون خانواده بازمی گردند و برای کودکان و جلوگیری از فروپاشی فرهنگی قوانین سخت‌گیرانه قرار می‌دهند.

,

وی با اشاره به اینکه نباید راه رفته دیگران را تکرار کنیم و نباید عوارض و عواقب آنها تکرار کنیم در غیر اینصورت متضرر اصلی جامعه زنان خواهند بود افزود: می‌دانیم که حجاب به عنوان امری مصونیت ساز است و پوشش نشان‌دهنده افکار و جایگاه فرد است که ارزش‌های درونی جامعه را مورد توجه قرار می‌دهند.

,

تقابل سبک زندگی عفیفانه با کاسبان بی‌حجابی

, تقابل سبک زندگی عفیفانه با کاسبان بی‌حجابی , تقابل سبک زندگی عفیفانه با کاسبان بی‌حجابی ,

, , ,

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: جامعه باید متوجه باشد که اگر فردی از بی‌حجابی حمایت دارد در این مسیر کسب درآمد دارد و قصد دارد زنان را از حجاب مصونیت‌ساز و مردان را از غیرت دینی دور کند، در جامعه‌ای که فرهنگ برهنگی را سرلوحه قرار دهند و بی‌عفتی ایجاد شود میزان خطا برای مردان جامعه افزایش پیدا می‌کنند، امنیت روانی خانواده‌ها از دست می‌رود و کانون خانواده متضرر می‌شود.

,

وی با بیان اینکه سبک زندگی غربی متأثر از رسانه‌ها در خانواده ها تغییر ایجاد کرده و حتی معنای عفت و حیا را در سبک مراودات زندگی تغییر داده است افزود: سبک زندگی عفیفانه باید از اختصاص به یک هفته تبدیل به سبک زندگی زنان جامعه شود.

,

نصیری گفت: نیازمند تشکیل اتاق فکر جدی با حضور قانون‌گذاران و نهادهای رسانه‌ای برای پاسخگویی به این مسئله هستیم که چگونه زنان ما بتوانند احساس ارزشمندی در جامعه داشته باشند و این احساس مورد توجه قرار گرفتن در محیط خانواده و اجتماع متناسب با توانمندی آنان اتفاق می‌افتد و نه به جهت زنانگی آنها.

,

بررسی عملکرد دستگاه‌ها در نهادینه کردن ارزش حجاب

, بررسی عملکرد دستگاه‌ها در نهادینه کردن ارزش حجاب , بررسی عملکرد دستگاه‌ها در نهادینه کردن ارزش حجاب ,

زهره موسی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن اشاره به عوامل ارتقای جایگاه حجاب در جامعه امروزی اظهار کرد: باید دید که غربی‌ها چه اقداماتی را در پیش گرفتند که پوشش غربی تبدیل به ارزش برای برخی جوانان شده است و ما نتوانستیم حجاب را به عنوان امری ارزشی نهادینه کنیم.

,

وی افزود: باید این موضوع بررسی شود که چه میزان نوجوان و جوان ما حاضر است تلاش کند برای اینکه پوشش اسلامی را برای خودش تأمین کند و ما در این راستا چه عملکردی داشتیم.

,

این دکترای روانشناسی رشد گفت: مدارس باید برای تبدیل شدن حجاب به یک ارزش اقدام کنند و تصور داریم چیزی که نتوانستیم با حجاب به نوجوان بدهیم آن احساس اعتماد به نفس و عزت نفس است.

,

 

,

ضعف آموزش‌وپرورش در نهادینه کردن حجاب و عفاف

, ضعف آموزش‌وپرورش در نهادینه کردن حجاب و عفاف, ضعف آموزش‌وپرورش در نهادینه کردن حجاب و عفاف,

, , ,

وی با بیان اینکه هر جا با فشار وارد شدیم و خواستیم با فرهنگی تقابلی رفتار کنیم نتیجه‌بخش نبوده و در نقاطی که خانواده‌ها ورود کردند نتیجه مطلوب‌تری کسب کردیم افزود: نظام آموزش‌وپرورش قطعاً در این مسیر نهادینه کردن حجاب و عفاف کاری نتوانسته انجام دهد.

,

موسی‌زاده تصریح کرد: نوجوانان و کودکان به صورت فطری تمایل به رعایت حجاب و عفاف دارند و البته محیط اطراف بسیار تأثیرگذار است و خانواده‌ها می‌توانند از این فطرت پاک استفاده کنند و برای آن ارزش قائل شوند.

,

وی با اشاره به اینکه اغلب اوقات فرزندان آیینه درون والدین خودشان هستند و گرایش درونی والدین در این زمینه دارای اهمیت است افزود: فرزندان اگر در گرایش والدین و خانواده نسبت به حجاب، عزت را ببینند از آن تبعیت خواهند کرد و اگر در جامعه، اطرافیان و دوستان افراد محجبه طرد شوند نباید انتظار داشت نسل آینده برای حجاب ارزش قائل شوند.

,

 

,

ضرورت ایجاد بینش صحیح نسبت به جریان عفیفانه در جامعه

, ضرورت ایجاد بینش صحیح نسبت به جریان عفیفانه در جامعه, ضرورت ایجاد بینش صحیح نسبت به جریان عفیفانه در جامعه,

عضو اتاق فکر شبکه پویا، نیت افراد برای تأثیرگذاری رفتاری علی‌الخصوص در خانواده‌ها را بااهمیت دانست و ادامه داد: نسل گذشته به دلایل مختلف ازجمله ایجاد تردید دشمن در برخی زمینه‌های اعتقادی برای انتقال ارزش‌هایی همچون عفاف و حجاب کم‌کاری کردند.

,

وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه امروزی امکان تجربه موارد مختلف فراهم است و باید بینش صحیحی نسبت به جریان عفیفانه در جامعه ایجاد شود تا تعاملات صحیح رقم بخورد افزود: امروز خانواده تنها عامل و مرجع تربیتی فرزندان نیست و عوامل دیگری نیز در این جریان دخیل هستند و می‌توانند تأثیر بگذارند.

,

 

,

ارائه مدل صحیح برای رفتار عفیفانه

, ارائه مدل صحیح برای رفتار عفیفانه, ارائه مدل صحیح برای رفتار عفیفانه,

موسی‌زاده خاطرنشان کرد: فرزندان به صورت ذاتی دارای گرایش عفاف و حیا هستند و به تبع آن قصد داشتن پوشش عفیفانه دارد اما متأسفانه مدل‌های صحیح برای آن نداریم که فرد به این باور برسد که حجاب ارزش است.

,

وی با اشاره به اینکه نباید این طور تلقی شود که اجباری در پوشش نوجوانان وجود دارد و باید افراد با داشتن حجاب احساس ارزش کنند افزود: وقتی با هویت چیزی به فرزندان ارائه شود این تبدیل به ارزش می‌شود و باید افراد دارای عفاف و حجابی شاخص شوند که برای حجابشان ارزش قائل باشند.

,

 

,

اثرات سوء کج‌سلیقگی مسئولان

, اثرات سوء کج‌سلیقگی مسئولان, اثرات سوء کج‌سلیقگی مسئولان,

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) گفت: باید تعاملات سازنده بین افراد محجبه واقعی و سایرین جامعه برقرار شود چراکه کج‌سلیقگی مسئولان در این زمینه اثرات سوء دارد و مشکلات عدیده فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب وجود دارد.

,

وی افزود: مدل‌های مورد قبول فرزندان و تأیید گروه همسالان بسیار دارای اهمیت بوده و برای نوجوان جاذبه دارد و در مقوله نهادینه کردن حجاب فقط باید به‌وسیله فعالیت فرهنگی، بازی و داستان اقدام کرد تا حجاب به صورت ذهنی و اختیاری تبدیل به ارزش شود.

,

 

,

نبود وحدت در حاکمیت در موضوع حجاب

, نبود وحدت در حاکمیت در موضوع حجاب, نبود وحدت در حاکمیت در موضوع حجاب,

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: در مدارس و خانواده‌ها می‌تواند لایه مهمی از عفاف و حجاب در جامعه گسترش پیدا کند و جریان ضد ارزش به ارزش تبدیل شود اما درواقع نبود وحدت در حاکمیت در موضوع عفاف و حجاب و روش‌های تربیتی و اجرایی از معضلات این جریان است؛ به عنوان نمونه از طرفی تدوین منشور عفاف و حجاب را داریم و از طرفی گرانی چادر را در جامعه شاهد هستیم.

,

وی افزود: بانوان بی‌حجاب بعضی اوقات در جامعه به بهانه وحدت به عنوان الگو مطرح می‌شوند که رفتار دوگانه بین ارزش و ضد ارزش است لذا ساماندهی پوشش جامعه و فرهنگ عفیفانه در قالب دولت و مجموعه‌ای از دستورات نمی‌گنجد و به عنوان فعالیت اولویت‌دار فرهنگی باید در کودکی و در دوران شکل‌گیری شخصیت  فرد در دستور کار قرار گیرد.

,

موسی‌زاده ادامه داد: آگاه‌سازی خانواده و نظام آموزشی برای فلسفه حجاب، پوشش و مدل‌سازی‌ها در صدر مطالبات فرهنگی است و نقش مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی بسیار مؤثر است.

,

وی افزود: دهه‌های اول زندگی افراد زمان شکل‌گیری شخصیت فرد است و هر اقدامی در آن دوره شود زمینه و پشتیبانی برای ادامه مسیر زندگی محسوب خواهد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه