اخبار داغ

انتظار اقتصاد برای تغییر؛

استیضاح رئیس جمهور، آری یا خیر؛ کارشناسان و نمایندگان مجلس چه می گویند؟

استیضاح رئیس جمهور، آری یا خیر؛ کارشناسان و نمایندگان مجلس چه می گویند؟
تغییر دولتی که هفت سال امتحان خود برای کشورداری پس داده است هرچند برای تغییر در وضعیت اقتصادی کشور لازم به نظر می‌رسد اما باید هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه با درنظر گرفتن همه جنبه‌ها صورت پذیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ طرح سؤال از رئیس جمهور و همچنین استیضاح رئیس جمهور این روزها در مجلس مطرح شده است. نابسامانی اقتصاد کشور با دلار 22 هزار تومانی و سکه 10 میلیون تومانی و تورم و گرانی روز به روز سبب شده تا نمایندگان مجلس به موجب حق قانونی خود به دنبال این دو طرح و احتمالاً برکناری پیش از موعد رئیس جمهور باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
استیضاح رئیس جمهور می‌تواند ابعاد و نتایج مختلفی مثبت یا منفی به همراه داشته باشد و باید دید که آیا در شرایط کنونی کشور این استیضاح همسو با حفظ منافع ملی کشور هست یا نه !؟
,
 
,
نمایندگان موافق استیضاح معتقدند هر چه زودتر باید جلو ضرر حضور دولت بی‌برنامه و ناکارآمد گرفته شود حتی اگر کمتر از یک سال به عمر رسمی دولت باقی مانده باشد چرا که مردم تحت فشار هستند و باید هر چه زودتر دولتی قوی بر سرکار بیاید و به مشکلات مردم رسیدگی کند.
,
 
,
*اگر رئیس جمهور راهکار منطقی برای حل مشکلات داشته باشد، مجلس نیز کمک خواهد کرد
, *اگر رئیس جمهور راهکار منطقی برای حل مشکلات داشته باشد، مجلس نیز کمک خواهد کرد, *اگر رئیس جمهور راهکار منطقی برای حل مشکلات داشته باشد، مجلس نیز کمک خواهد کرد,
 
,
حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم، در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز در این رابطه اظهار می‌کند: سه مرحله باید اتفاق بیافتد. ابتدا این که آقای رئیس جمهور داوطلبانه خودشان به مجلس آمده و توضیح بدهند که علت نابسامانی‌های کشور چیست و چه راهکاری برای حلّ این مشکلات دارند. در صورتی که خودشان تشریف نیاوردند به مجلس، مجلس ایشان را احضار کند و پاسخ ایشان را بشنود. اگر آقای رئیس جمهور پاسخ‌های منطقی دادند، مجلس کمک کند به ایشان تا مشکلات حل شود اگر نه نسبت به رأی به عدم کفایت رئیس جمهور اقدام کند.
,
 
,
وی ادامه داد با استیضاح رئیس جمهور، معاون اول وی به همراه دو نفر دیگر وظیفه هدایت دولت در دوران گذار و زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات سالم را برعهده خواهند داشت.
,
 
,
*حق استیضاح رئیس جمهور در قانون
, *حق استیضاح رئیس جمهور در قانون, *حق استیضاح رئیس جمهور در قانون,
 
,
طبق صل هشتاد و نهم قانون اساسی در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس‌جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوة مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس‌جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسائل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس‌جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس‌جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می‌رسد.
,
 
,
*مجلس، دولت را با قانونگذاری و نظارت کنترل کند
, *مجلس، دولت را با قانونگذاری و نظارت کنترل کند, *مجلس، دولت را با قانونگذاری و نظارت کنترل کند,
 
,
محسن نصری، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی، در گفتگو با صاحب نیوز در رابطه با این موضوع معتقد است: آن چیزی که در مجلس مطرح است طرح سؤال از رئیس جمهور است که هیچ ارزشی ندارد زیرا هیچ پشتوانه اجرایی و پیگیری ندارد. چرا که نمایندگان سوالاتی از رئیس جمهور می‌پرسند و رئیس جمهور هم با حضور در مجلس پاسخ‌هایی می‌دهد که مشخص نیست صحیح است با غلط. اگر این پاسخ‌ها پیگیری شود و حتی در جاهایی برخورد قضایی صورت بگیرد و اقدام جدی شود، آن زمان ارزشمند خواهد بود.
,
 
,
وی تصریح می‌کند: مجلس باید دولت را با قانونگذاری و بسیار مهمتر نظارت کنترل کند و اجازه ندهد دولتمردان هر کاری که خواستند بنا بر سلیقه خودشان بدون هیج نظارت و کنترلی انجام دهند لذا باید بُعد نظارتی مجلس تقویت شود.
,
 
,
این استاد دانشگاه اصفهان عنوان می‌کند: در حالی که کمتر از یک سال تا موعد رسمی انتخابات ریاست جمهوری باقی است، رأی به عدم کفایت رئیس جمهور ممکن است فضای سیاسی کشور را ملتهب کند و با وجود حاکمیت امروز کرونا و البته وجود حواشی در دولت، امکان برگزاری انتخابات دشوار باشد.
,
 
,
نصری بیان می‌کند: استیضاح رئیس جمهور باید زودتر از این در سال‌های قبل در حالی که هنوز چند سال از عمر دولت باقی بود انجام و جلو وارد آمدن خسارت‌های که امروز در کشور شاهد آن هستیم گرفته می‌شد.
,
 
,
وی همکاری قضایی مجلس با قوه قضائیه در برخورد جدی با متخلفین را ضروری و یکی از راه‌های کاهش تخلفات و فساد در جامعه و بهبود وضع کشور می‌داند.
,
 
,
*مجلس و دولت همدیگر را تحمل کنند
, *مجلس و دولت همدیگر را تحمل کنند, *مجلس و دولت همدیگر را تحمل کنند,
 
,
علی بختیار، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم، اما با نگاه انتقادی از استیضاح رئیس جمهور با صاحب نیوز گفتگو می‌کند و می‌گوید: مردم انتظار ندارند مجلس فضای سیاسی کشور ار ملتهب کند.
,
 
,
نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس قبل عنوان می‌کند: نمایندگان دوره یازدهم مجلس با رویکرد متفاوتی از مجلس دهم حضور پیدا کردند و باید برای تغییر سیاست‌هایی که به آن معتقد هستند حضور پیدا کردند و مردم نیز از ایشان انتظار راهی برای حل مشکلات معیشتی‌شان دارند.
,
 
,
وی ضمن این که مطالبه‌گری، سؤال و استیضاح از هیئت دولت را حق نمایندگان ملت می‌داند، معتقد است سؤال و استیضاح رئیس جمهور جنبه تبلیغاتی دارد و مردمی که در رنج مسائل اقتصادی هستند انتظار دارند مجلس به عنوان نهاد سیاستگذار کشور راهکار عملی و اجرایی برای حل مشکلات ارائه دهد و مسیر حرکت دستگاه اجرایی کشور را ریل‌گذاری کند.
,
 
,
این سیاستمدار اصلاح طلب با بیان این که اداره امروز کشور هم برای مجلس و هم برای دولت سخت است، تأکید می‌کند که مردم به طیف حاضر در مجلس رأی دادند تا افراد جدید بر سرکار آمده و با تغییر نگرش سیاسی بتوانند مسائل اقتصادی را حل کنند.
,
 
,
بختیار اظهار می‌کند: در طول دو ماه گذشته دلار از 15 هزار تومان به 22 هزار تومان رسیده است و با وجود مشکلات سیاسی بین‌المللی و داخلی نباید شاهد چنین افزایشی در نرخ ارز و تورم باشیم که موجب وارد آمدن فشار به مردم شده است.
,
 
,
نماینده مجلس دهم با اشاره به این که آمریکا از طریق شورای حکام و شورای امنیت تلاش دارد ما را تحت فشار قرار دهد، گفت: باید مسئولان کشور متوجه باشند که ما دشمنان خارجی قسم خورده‌ای داریم که کاری به اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارند و امنیت ما را نشانه گرفته‌اند لذا مجلس و دولت اگر هم به لحاظ کاری و سیاسی همدیگر را قبول ندارند، همدیگر را تحمل کنند.
,
 
,
*مجلس با تصویب طرح‌های انقلابی و فوریتی به داد اقتصاد برسد
, *مجلس با تصویب طرح‌های انقلابی و فوریتی به داد اقتصاد برسد, *مجلس با تصویب طرح‌های انقلابی و فوریتی به داد اقتصاد برسد,
 
,
سید محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس دهم، نیز با اشاره به این که در ابتدای حضور خود در دوره قبل مجلس معتقد به لزوم استیضاح رئیس جمهور بود، گفت: همان موقع از راه‌های مختلف قابل اثبات بود که مسیری که حسن روحانی طی می‌کند به ناکجاآباد شرایط امروز منتهی خواهد شد و این مسأله پیچیده و غیرقابل درکی نبود اما چون اکثریت نمایندگان مجلس با دولت بودند، امکان استیضاح وجود نداشت.
,
 
,
این سیاستمدار انقلابی انتظار مردم از مجلس یازدهم را انجام حرکت انقلابی در جهت بهبود معیشت می‌داند و راهکار بهتر برای از استیضاح را ارائه و تصویب طرح‌های با قید دوفوریت و سه فوریت در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور عنوان می‌کند.
,
 
,
وی معتقد است در صورت برکناری رئیس جمهور اداره دولت تا برگزاری انتخابات به دست معاون اول وی می‌افتد که خود او یکی از مهمترین نقطه ضعف‌های دولت تدبیر و امید است.
,
 
,
آن چه مشخص است دولتی که هفت سال فرصت مملکت داری را در اختیار داشت ناتوانی و ناکارآمدی خود در این زمینه را به اثبات رسانده است اما هر گونه تصمیمی در رابطه با تغییر زودهنگام دولت باید با درنظر گرفتن مصالح کشور و ابعاد و جنبه‌هایی که ممکن است برای عموم مردم قابل مشاهده نباشد، صورت پذیرد.
,
 
,
اما استیضاح رئیس جمهور در این واپسین ماه‌های قانونی حیات دولت تدبیر و امید دست کم می‌تواند یک تابوشکنی بوده و به رئیس جمهور بعدی ایران نشان دهد در صورت ناکارآمدی و خارج شدن از خط انقلاب نمایندگان ملت با هر فردی در هر جایگاهی برخورد خواهند کرد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه