اخبار داغ

آن سوی خبرسازی‌های ترور الهاشمی و بازار داغ اتهام زنی‌ها

آن سوی خبرسازی‌های ترور الهاشمی و بازار داغ اتهام زنی‌ها
بعد از ترور هشام الهاشمی کارشناس امنیتی، موج رسانه‌ای قابل توجهی در صفحات مجازی و رسانه‌های گروهی جهان راه افتاد که موج اول خبرسازی‌ها از سوی آمریکا و انگلیس و برخی رژیم‌های عربی آغاز شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هشام الهاشمی، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی عراق شامگاه دوشنبه 16 تیر در منطقه «زیونه» در بغداد به‌دست افرادی مسلح ترور شد  . الهاشمی پس از انتقال به یکی ازبیمارستان های عراق به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد و این سر آغاز موج  جدیدی از اخبار پیرامون مسئله امنیت و آینده عراق شده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رسانه های عربی  شامگاه دوشنبه با انتشار خبر ترور تحلیلگر نخبه عراقی مسئله قتل وی را پوشش دادند. فیلم منتشر شده از سوی منابع خبری و فضای مجازی حاکی از آن است که طبق روش متداول ترور فیزیکی دو نفر موتور سوار با شلیک پیاپی به سرنشین یک خودرو او را از پای در آورده و محل را ترک می‌کنند در این میان برخی صفحات مجازی سعی داشتند تا با انحراف اذهان مخاطبین، حقیقت را به گونه ای دیگر جلوه دهند که  برخی اکانت های مربوط به داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند و تا حدودی عملیات اتهام زنی و تخریب از سوی گروه های تجزیه طلب عرب ناکام  ماند. 

,

 

,

هشام الهاشمی کی بود؟

, هشام الهاشمی کی بود؟,

 الهاشمی در رسانه های کشورهای حاشیه خلیج فارس و بین المللی به عنوان یک تحلیلگر سیاسی امنیتی با عنوان خاص، مخالفت با چنددستگی و شکست در عراق شناخته می‌شد که به واسطه نوع تفکرش دوره ای از زندگی خود را در ابوغریب گذراند و بعدها در سال 2000  از زندان آزاد شد اما با وجود شیعه مذهب بودن در میان گروه های شیعه جایگاهی نیافت و فعالیت‌های خود را با نزدیک شدن به برخی گروه های القاعده و علمای سلفی و اهل سنت عراق گسترش داد و توانست در موسسات اندیشه ای و سیاسی عرب جایگاه خود را قوام بخشد. در دوران حمله داعش به عراق الهاشمی علاوه بر تحلیل منطقه ای ، برای آمریکا و انگلیس نقش مشاور و نصیحت گر را داشت که پس از سقوط داعش همچنان نقش رابط و نظریه پرداز این حوزه را  برعهده گرفت شاید بشود او را یک وابسته امنیتی چند ملیتی در میان گروه های تکفیری و سلفی خطاب کرد.

,

الهاشمی در دوران نخست وزیری العبادی به عنوان مشاور نظامی منصوب شد و بعد از آن فعالیت خود را به عنوان کارشناس ارشد مسائل سیاسی امنیتی گروه های شبهه نظامی تکفیری عراق در رسانه ها و محافل عربی در پیش گرفت که با شلیک عوامل داعش به نقطه  پایان فعالیت‌های خود رسید. او پیش از ترور از سوی گروه های تکفیری تهدید شده بود و حتی قصد  مهاجرت به اربیل و همکاری با آمریکا را داشت که ترور  به او مهلت نداد.

,

 

,

ترور الهاشمی و موج رسانه‌ای

, ترور الهاشمی و موج رسانه‌ای ,

بعد از ترور الهاشمی موج رسانه ای قابل توجهی در صفحات مجازی و رسانه های گروهی جهان راه افتاد که موج اول  خبرسازی ها از سوی آمریکا و انگلیس و عرب ضد ایرانی آغاز شد. برخی رسانه های عرب زبان علت ترور او را مخالفت وی  با حضور ایران در نبرد با داعش  دانستند و انگشت اتهام خود را به سمت گروه های  مردمی عراق بردند آنها تسویه حساب های بر آمده از شکستشان در نبرد با داعش را در چنین وقایعی دنبال  می‌کنند باید گفت آنها با هر رویدادی با هدف عقده گشایی چتر رسانه ای خود را باز می‌کنند. حتی شاهد آن بودیم که آنها بعد از بازداشت گروهی از فرماندهان نیروهای مردمی عراق توسط پلیس عراق دست به یک پوشش گسترده زدند که بعد ها با آزادی نیروهای ارشد الحشدالشعبی بار دیگر با شکست مواجه شدند.

,

رسانه های عرب در ماجرای توهین روزنامه‌ الشرق الاوسط به آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق سعی داشتند تا با سکوت خود اقدامات تروریستی عربستان را تایید کنند و بر دامنه  اختلافات در عراق بیفزایند که با محکوم شدن این حرکت از سوی چهره ها و شخصیت های جهان  اسلام با شکست روبرو شدند. گروه دیگری از رسانه ها با سیاه نمایی از روابط بین دو کشور علت چنین اقداماتی را تلاش برای ناامن کردن هرچه بیشتر عراق دانستند اما خبر پراکنی این رسانه ها با پذیرفته شدن مسئولیت حمله به الهاشمی توسط داعش با انسداد رسانه ای روبرو شد که دشمنان ملت عراق همواره به دنبال شایعات ضد وحدت و حرکت از پله  دوم با عملیات  روانی  مخرب علیه روابط ایران و عراق به دنبال  تضعیف محور مقاومت بوده است.

,

حتی در ماجرای اعتراضات پیشین بغداد و تجمعات طولانی در ساختمان مطعم ترکی(رستوران ترکی) شاهد آن بودیم که گروه های مسلح با  هدف قراردادن تظاهرات کنندگان و کشته سازی سعی بر بحرانی کردن فضای عراق و گسترش تنش‌ها داشتند و ضمن این اقدامات انحرافی به دنبال دخیل کردن جمهوری اسلامی ایران در وقایع عراق بودند که همواره ‌با شکست مواجه می‌شوند.

,

آمریکا، انگلیس و جماعت های ضد ایران همواره در طرحی مشترک به دنبال این بوده اند که تلاش جمهوری اسلامی برای تامین امنیت عراق را با برچسب زنی امنیتی همراه کنند که  می توان چنین اقداماتی را بیشتر مربوط به شکست ادامه دار طرح های  آمریکا و هم پیمانانش در منطقه ی پسا داعش دانست که اوج خشم خود را با ترور سردار سلیمانی به رخ جهانیان کشیدند و این روزها با راه اندازی ترور هدفمند هشام الهاشمی به دنبال تضعیف گروه های مقاومت عراقی و تقویت زیر ساخت  های روانی عراق برای تسلط آمریکا بر مناسبات عراقی است.

,

 

,

کودتای نرم با طعم ترور

, کودتای نرم با طعم ترور,

  یکی از اقدامات آمریکایی ها بعد از تحول در کشورهای اسلامی، ترور سازماندهی شده با هدف جلوگیری از ثبات و رشد در این کشورهاست. به عنوان مثال بعد از تحولات عربی در اغلب کشورهای متاثر فصل ناامنی داخلی با عنوان علمی «فصل خون» در کمترین زمان مسیر تحولات اساسی در کشورهای اسلامی را تغییر داد و گروه های پیرو حقیقت را منزوی و مستبدین آمریکایی را مسلط کرد، در همین راستا محمد البلداوی نماینده پارلمان عراق در واکنش به اتفاقات روز دوشبنه عراق درباره طرحهای آمریکا برای محدود کردن نقش الحشدالشعبی از طریق ایجاد کودتای نرم علیه آن و ایجاد درگیریهای داخلی هشدار داد.

,

با تکیه به این تحلیل که اطلاعات به دست آمده درباره نقش آمریکا در منحرف کردن مسیر تظاهراتهای مسالمت آمیز مردم عراق  در سال گذشته، اقدام آن علیه نهادهای امنیتی و تلاش برای بازگرداندن سیاستمداران تحت تعقیب قضایی به کشور، همگی نشانه‌های آغاز کودتای نرم علیه الحشد الشعبی است، می‌توان ترور شخصیتهای سیاسی عراقی و بهره‌برداری از این دست رخدادها را نیز در همین چارچوب دانست.

,

تلاش برای تحریک الحشد الشعبی

, تلاش برای تحریک الحشد الشعبی,

برای رسیدن به پاسخ سوال دوم، لازم است که ابتدا، فضای سیاسی و امنیتی حاکم بر عراق پیش از این ترور بررسی شود.  سرتیتر  اخبار اصلی عراق طی چند وقت اخیر به تداوم نقض حاکمیت عراق از سوی آمریکا، اهانت عامدانه روزنامه سعودی الشرق الاوسط به مرجعیت عالی شیعیان در این کشور و اقدامات سازماندهی شده برای تخریب وجهه سازمان الحشد الشعبی از جمله دستگیری شماری از اعضای این سازمان از سوی نیروهای امنیتی کشور اختصاص داشت.

,

اگر با دقت به این اخبار نگریسته شود، هر سه محور در راستای تلاش برای تحریک سازمان الحشد الشعبی و وادار کردن آن به واکنشی حساب نشده و زیرسوال بردن اهداف ملی از تشکیل آن دنبال می‌شد. اما هوشیاری رهبران الحشد الشعبی که با حفظ رویکردهای ملی خود تلاش کردند از افتادن در تله سازماندهی شده آمریکایی - سعودی خودداری کنند، موجب شد تا مکر دشمنان به خودشان بازگردد. هرچند که آنها بار دیگر تلاش کردند تا فرصت جدیدی برای ضربه وارد کردن به این سازمان، برای خود ایجاد کنند.

,

بررسی تحولات چند ماه و چند هفته اخیر عراق نشان می دهد که چگونه الحشد الشعبی در این آزمون  پیروز شد . اهانت سعودیها به آیت‌الله سیستانی از یک سو و آزمایش سامانه پدافندی آمریکا در منطقه الخضراء از دیگر سو، فضای ضد سعودی و ضد آمریکایی در عراق را تقویت کرد، تا جایی که یکشنبه پیش، شماری از شهروندان عراقی با عبور از موانع، خود را به منطقه الخضراء بغداد رساندند تا مقابل سفارت عربستان سعودی در حمایت از مرجعیت عالی خود که با صدور فتوای جهاد کفایی، پایان داعش را رقم زد، دفاع کنند و به ریاض درباره ضرورت عدم دخالت در امور داخلی کشورشان هشدار دهند.

,

شخصیتهای سیاسی و احزاب عراقی نیز به صورت یکپارچه این اهانت به مرجعیت را که به لطف فتوای او، سازمان الحشد الشعبی تشکیل شد و به شکست تروریسم داعش منجر شد، محکوم کردند و حتی بر ضرورت پیگرد قضایی این امر و گرفتن غرامت از دولت سعودی تاکید کردند.

,

از دیگر سو، انتشار خبر استقرار سامانه دفاعی آمریکا در داخل سفارت این کشور در منطقه امنیتی الخضراء بغداد و آزمایش آن، که با هدف اصلی تحریک سازمان الحشد الشعبی برای نشان دادن واکنش نظامی و در نتیجه توجیه حضور نظامی آمریکا در بغداد صورت گرفت، کاملا معکوس نتیجه داد و به تشدید نارضایتی شخصیت‌ها و احزاب سیاسی و شهروندان عراقی از حضور نظامیان خارجی در این کشور، منجر شد.

,

 

,

ترور الهاشمی و باز داغ اتهام زنی

, ترور الهاشمی و باز داغ اتهام زنی,

در چنین بستری، شامگاه دوشنبه به گفته مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور عراق  و با استناد به تصویرهای دوربین‌های مدار بسته، دو فرد سوار بر یک موتورسیکلت در منطقه زیونه بغداد، برای هشام الهاشمی کمین کردند و یکی از سرنشینان به ضرب گلوله او را ترور کرد و هر دو سرنشین محل جرم را ترک کردند.

,

 پس از این ترور، برخی از شخصیت‌های سیاسی عراق ضمن محکومیت این ترور، درباره داغ شدن باز‌ار اتهام‌زنی گروههای سیاسی به یکدیگر و تهدید صلح داخلی و ایجاد هرج و مرج در کشور هشدار دادند به ویژه که در بیانیه نخست‌وزیر عراق به جای اشاره به فرضیه نقش گروههای تروریستی نظیر داعش از واژه « گروههای مسلح خارج از قانون» استفاده شد.  امری که نقش طرفهای خارجی در این ترور را کمرنگ جلوه داد در صورتی که این آمریکاست که با تغییر در استراتژی عملکرد داعش به دنبال به بازی کشاندن مجدد تکفیری ها در خاورمیانه است و این یک اشتباه بزرگ است اگر دولتمردان عراقی بخواهند نقش تروریست های آمریکایی و عربی را در اتفاقات عراق نادیده بگیرند.

,

الحشد الشعبی عراق نیز ضمن محکومیت ترور الهاشمی با استناد به قانون کشورشان خواستار دستگیری و مجازات عوامل این فاجعه تروریستی هستند و در متن بیانیه خود این فرد را از افشا کنندگان بازی های سیاسی دانسته اند چرا که این اقدامات در راستای ایجاد فرصت جدید برای ضربه زدن به الحشد الشعبی و انتقامجویی از آن به عنوان مخالف اصلی حضور نظامیان آمریکایی در عراق صورت می‌گیرد .  از سوی دیگر منحرف کردن افکار عمومی عراق از ماجرای اهانت به مرجعیت و نقض‌های حاکمیتی مستمر آمریکا در عراق می‌تواند دو انگیزه اصلی ائتلاف آمریکایی - سعودی از ترور کارشناس و تحلیلگر امور سیاسی عراق در بغداد باشد. 

,

در پایان نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که دست هایی خارج از مرزهای عراق به دنبال آتش افروزی و تجزیه عراق در راستای غارت منابع و سرزمین این کشور هستند که شخصیت ها و جریان های سیاسی باید درباره این امر هوشیار باشند و با اتحاد و همدلی و پرهیز از اتهام زنی از دامی که دشمنان ملت عراق برای آنها تنیده‌اند، قرار نگیرند.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه