اخبار داغ

تهیه‌کننده و کارگردان مستند "ایرانگرد":

مسافرت از سبد هزینه‌های مردم حذف شد/ کرونا و تورم؛ مهم‌ترین چالش پیش روی ایران‌گردی

مسافرت از سبد هزینه‌های مردم حذف شد/ کرونا و تورم؛ مهم‌ترین چالش پیش روی ایران‌گردی
جواد قارایی معتقد است کشورمان ایران، با وجود برخورداری از رتبه پنجم جهان در حوزه جاذبه‌های طبیعی، هنوز برای بسیاری از کشورها، ناشناخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت ،نمایش جاذبه‌های اعجاب‌آور کشورمان، در قالب مستندات تلویزیونی، از رویکردهای متفاوتی است که علاوه بر معرفی فرهنگ و آداب و رسوم  هر منطقه، با انتقال تجارب‌ آن  سفر نیز همراه است.  بی‌شک در شرایط فعلی که جهان و کشورمان درگیر ویروس جهانگرد کروناست و پیک‌های متعدد این ویروس، شرایط سیر و سیاحت را با روند نزولی مواجه کرده، ارائه این تولیدات، فتح بابی  برای شناخت هر چه بهتر ظرفیت‌های ناشناخته کشورمان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

جواد قارایی تهیه کننده و کارگردان «مستندایرانگرد» از جمله هنرمندانی است که جاذبه‌های کشورمان را با روایت متفاوت برای هم میهمانان داخلی‌اش، به نمایش گذاشت. بررسی جایگاه صنعت توریسم، چالش‌های فراروی گردشگری ایران در شرایط فعلی و پاسخ به چند سوال پیرامون این حوزه، ماحصل گفتگوی ۵۰ دقیقه‌ای مرآت، با این هنرمند مستندساز کشورمان است.

,

مرآت‌: به عنوان یک ایرانگرد و کسی که نسبت به قابلیت‌های کشورهای دیگر در حوزه گردشگری شناخت دارد، جایگاه صنعت توریسم در کشورمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

, مرآت‌: به عنوان یک ایرانگرد و کسی که نسبت به قابلیت‌های کشورهای دیگر در حوزه گردشگری شناخت دارد، جایگاه صنعت توریسم در کشورمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟,

شوربختانه ایران در این حوزه، جایگاه مشخصی ندارد؛ زیرساخت‌های ما مملو از مشکلات متعدد است و از نظر بنده مسئولین متولیِ این صنعت، تا امروز آنطور که باید برای رفع این نواقص، ورود نکرده‌اند.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

ارائه آموزش برای حراست از جاذبه‌های ایران مورد غفلت قرار گرفته است

, ارائه آموزش برای حراست از جاذبه‌های ایران مورد غفلت قرار گرفته است, ارائه آموزش برای حراست از جاذبه‌های ایران مورد غفلت قرار گرفته است,

مرآت: عمده‌ی کمبودها و مشکلات در کدام بخش مشهود است؟ و اگر زیرساخت‌ها فراهم شود، شاهد چه اتفاقاتی در این حوزه خواهیم بود؟

, مرآت: عمده‌ی کمبودها و مشکلات در کدام بخش مشهود است؟ و اگر زیرساخت‌ها فراهم شود، شاهد چه اتفاقاتی در این حوزه خواهیم بود؟,

در بحث امکانات رفاهی در برخی از نقاط کشور، دچار ضعف فاحش هستیم، به عنوان مثال: در  بخش هتلینگ‌های  رفاهی، سرویس‌های حمل و نقل، سرویس‌های  بهداشتی و رستوران‌های بین راهی. از طرفی بحث ارائه آموزش به منظور حفظ و حراستِ این جاذبه‌ها، نیز  مطرح است که تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است‌؛ عدم شناخت مردم، نسبت به این قابلیت‌ها، چیزی جز تخریب اماکن تاریخی و فرهنگی را به همراه ندارد‌.

,

همه این موارد، نظارت دقیق و قانونگذاری محکم و اجرای درست را می‌طلبد، با رفع مشکلات فراروی حوزه گردشگری، لااقل علاقمندان داخلی به سیر و سیاحت، ترغیب خواهند شد تا از  مواهب طبیعی کشورشان بازدید کنند.

,

تورم بی‌سابقه مردم را وادار به حذف هزینه‌های سفر کرد/ ایران با همه ظرفیت‌هایش برای بسیاری از کشورها ناشناخته است

, تورم بی‌سابقه مردم را وادار به حذف هزینه‌های سفر کرد/ ایران با همه ظرفیت‌هایش برای بسیاری از کشورها ناشناخته است, تورم بی‌سابقه مردم را وادار به حذف هزینه‌های سفر کرد/ ایران با همه ظرفیت‌هایش برای بسیاری از کشورها ناشناخته است,

مرآت:  نظر شما درباره سایت‌های جامع گردشگری چیست؟ این سایت‌ها تا چه حد در جذب گردشگران خارجی و داخلی، موفق عمل کرده‌اند؟

, مرآت:  نظر شما درباره سایت‌های جامع گردشگری چیست؟ این سایت‌ها تا چه حد در جذب گردشگران خارجی و داخلی، موفق عمل کرده‌اند؟,

زیرساخت‌های بخش گردشگری کشورمان، با مشکلات زیادی مواجه است از طرفی تورم بی‌سابقه مردم را وادار به حذف هزینه سفر از مخارج زندگی‌شان کرد و اکثریت رغبتی  برای تفرج و  گردش ندارند. وقتی اوضاع به این منوال است چگونه از گردشگران خارجی انتظار داشته باشیم از کشورمان بازدید کنند؟ از طرفی ایران هنوز با همه ظرفیت‌ها و جاذبه‌هایش، برای بسیاری از کشورها ناشناخته است، مجموعه مستند فاخری از جاذبه‌های ایران‌مان به کشورهای مجاور ارائه ندادیم تا مُعرّف کشورمان باشد.

,

این اقدام باید با رویکرد معرفی فرهنگ و آداب و رسوم  و نمایشِ امنیت ایران مورد توجه قرار گیرد.

,

مرآت: جذاب‌ترین نقطه ایران کجاست؟

, مرآت: جذاب‌ترین نقطه ایران کجاست؟,

خودِ ایران!

,

مرآت: پنج نقطه جذاب کشورمان که توصیه می‌کنید هر ایرانی  از آن بازدید داشته باشد؟

, مرآت: پنج نقطه جذاب کشورمان که توصیه می‌کنید هر ایرانی  از آن بازدید داشته باشد؟,

معرفی این نقاط،  شاید  هجوم  گردشگران را به همراه داشته باشد که این امر نهایتا از ظرفیت بُردِ منطقه می‌کاهد از این رو معرفی نخواهم کرد! اما توصیه می‌کنم هر ایرانی از استان، شهرستان و روستای محل سکونت خود دیدن کند چرا که جای جای نقاط کشورمان از قابلیت‌ منحصر  برخوردار است.

,

برخی از مسئولان و مردم معرفتی نسبت به کشورشان ندارند

, برخی از مسئولان و مردم معرفتی نسبت به کشورشان ندارند, برخی از مسئولان و مردم معرفتی نسبت به کشورشان ندارند,

مرآت: آیا در بازدیدها و سفرهایی که داشتید به فکر ارائه مستندی برای شرکت در جشنواره‌های خارجی به نیت معرفی جاذبه‌های کشورمان بوده‌اید؟

, مرآت: آیا در بازدیدها و سفرهایی که داشتید به فکر ارائه مستندی برای شرکت در جشنواره‌های خارجی به نیت معرفی جاذبه‌های کشورمان بوده‌اید؟,

 همواره در حال معرفی اماکن و جاذبه‌های بکر، به  هموطنان خودمان هستم. در وهله نخست این مردمِ ما هستند که  باید ظرفیت کشورشان را بشناسند بعد خارجی‌ها! متاسفانه برخی از مسئولان و مردم، معرفتی نسبت به کشورشان ندارند از این رو شاهد تخریب‌ها و بی‌توجهی‌هایی هستیم که شاید راه جبرانی هم برایشان  نباشد.

,

مرآت: با این اوصاف، ساخت مستندی با این محوریت، در برنامه کاری شما نیست‌؟

, مرآت: با این اوصاف، ساخت مستندی با این محوریت، در برنامه کاری شما نیست‌؟,

در حال تولید ایرانگردِ ۴ هستیم اما در ذهنم همواره ساخت مستند فاخر را مرور کرده‌ام، این کار  هزینه و بودجه‌های زیادی  را می‌طلبد و نیاز به حمایت اسپانسر دارد.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

ایران‌گردی در محروم‌ترین نقاط ایران

, ایران‌گردی در محروم‌ترین نقاط ایران, ایران‌گردی در محروم‌ترین نقاط ایران,

مرآت: محروم‌ترین نقطه در سیاحت‌های ایرانگردی‌تان‌‌ کدام نقطه بوده است؟ آیا نقاطی بوده که با نمایشِ محرومیت توسط شما، مورد رسیدگی قرار گیرد؟

, مرآت: محروم‌ترین نقطه در سیاحت‌های ایرانگردی‌تان‌‌ کدام نقطه بوده است؟ آیا نقاطی بوده که با نمایشِ محرومیت توسط شما، مورد رسیدگی قرار گیرد؟,

بله استان‌های سیستان و بلوچستان؛ بخش‌هایی از استان هرمزگان و خراسان جنوبی دچار محرومیت بودند که بعد از به تصویر کشیدن محرومیت‌ها، شاهد توجه و  اقدامات خوبی در آن نقاط بوده‌ایم.

,

مرآت: در تصویربرداری سری جدید ایرانگرد با حادثه خاصی مواجه شدید؟

, مرآت: در تصویربرداری سری جدید ایرانگرد با حادثه خاصی مواجه شدید؟,

بله؛ این حادثه در ایرانگرد چهارم به نمایش در خواهد آمد.

,

مرآت: به استان سمنان، سفر کرده‌اید؟

, مرآت: به استان سمنان، سفر کرده‌اید؟,

برای ایرانگردی خیر. در سفر بعدی امیدوارم این اتفاق بیفتد.

,

یک تصویر خوب از جاذبه‌های استان‌ها، گاهی بهتر از هزاران کتاب عمل می‌کند

, یک تصویر خوب از جاذبه‌های استان‌ها، گاهی بهتر از هزاران کتاب عمل می‌کند, یک تصویر خوب از جاذبه‌های استان‌ها، گاهی بهتر از هزاران کتاب عمل می‌کند,

مرآت: استان سمنان از  قابلیت‌های طبیعی همچون کویر، معدن و چشمه‌های آب معدنی کمیاب برخوردار است؛ اما تاکنون مسئولان حوزه گردشگری برنامه قابل توجهی برای معرفی این جاذبه‌ها نداشتند به عنوان مثال: غاردربند مهدی‌شهر یکی از بزرگ‌ترین غارهای آهکی کشور و جزو آثار ملی است اما هنوز برای بسیاری از  بومیان ناشناخته است و  از عظمت و شکوه  این غار، بی اطلاعند، به نظر شما ظرفیت‌هایی چون در بند، چگونه از بند غفلت‌ها و بی مهری مسئولان رها شوند؟

, مرآت: استان سمنان از  قابلیت‌های طبیعی همچون کویر، معدن و چشمه‌های آب معدنی کمیاب برخوردار است؛ اما تاکنون مسئولان حوزه گردشگری برنامه قابل توجهی برای معرفی این جاذبه‌ها نداشتند به عنوان مثال: غاردربند مهدی‌شهر یکی از بزرگ‌ترین غارهای آهکی کشور و جزو آثار ملی است اما هنوز برای بسیاری از  بومیان ناشناخته است و  از عظمت و شکوه  این غار، بی اطلاعند، به نظر شما ظرفیت‌هایی چون در بند، چگونه از بند غفلت‌ها و بی مهری مسئولان رها شوند؟,

  با توجه به تجربه‌ای که کسب کردم، می‌گویم این قابلیت‌ها باید به تصویر کشیده شود. گاهی یک عکس خوب بهتر از هزاران کتاب و کتابخانه اثرگذار است. اگر یک تصویر و تبلیغ خوب از جاذبه‌های هر استان را به نمایش درآوریم  طبیعتا علاوه بر معرفی آن نقاط، در  بحث کارآفرینی و  رونق اقتصادی آن منطقه هم تحول ایجاد کرده‌ایم. باید در بخش ارائه مستندات فاخر و معرفی اماکن دیدنی هر منطقه اقدام شود.

,

کرونا و نابسامانی‌های اقتصادی؛ مهم‌ترین چالش پیش روی ایران‌گردی

, کرونا و نابسامانی‌های اقتصادی؛ مهم‌ترین چالش پیش روی ایران‌گردی, کرونا و نابسامانی‌های اقتصادی؛ مهم‌ترین چالش پیش روی ایران‌گردی,

مرآت: مهم‌ترین چالش ایرانگردی در شرایط فعلی چیست؟

, مرآت: مهم‌ترین چالش ایرانگردی در شرایط فعلی چیست؟,

 وضعیت نابسامان اقتصادی و کرونا.

,

مرآت: البته پیش از کرونا به واسطه تحریم‌ها و آشفتگی‌های مدیریتی، وضعیت اقتصادی نابسامان بوده، است. در شرایط فعلی و برای جبران خسارت‌ها، چه باید کرد؟

, مرآت: البته پیش از کرونا به واسطه تحریم‌ها و آشفتگی‌های مدیریتی، وضعیت اقتصادی نابسامان بوده، است. در شرایط فعلی و برای جبران خسارت‌ها، چه باید کرد؟,

در این شرایط، فقط  باید صبور بود. این ویروس شوخی‌بردار نیست. مرگ در انتظار افرادی است که کرونا را جدی نمی‌گیرند. من احساس می‌کنم باید شرایط را بپذیریم و با آن کنار بیایم تا  راه نجاتی حاصل شود.

,

مرآت: به نظر شما می‌توان به مسئولان کشور و برنامه‌های شان برای جبران خسارات، امیدوار بود؟

, مرآت: به نظر شما می‌توان به مسئولان کشور و برنامه‌های شان برای جبران خسارات، امیدوار بود؟,

 اگر صادقانه بگوییم  با وضعی که برای  اقتصاد و  فرهنگ کشورمان رقم خورده به مسئولان فعلی هیچ امید ندارم!

,

مرآت:  صحبت پایانی شما را می‌شنویم

, مرآت:  صحبت پایانی شما را می‌شنویم,

مردم و مسئولان، معرفت خود را نسبت به قابلیت‌های سرزمین‌شان افزایش دهند. ابتدا باید این ظرفیت‌ها را بشناسیم سپس از آن حفاظت کنیم و در  نهایت برای  پیشرفت و آبادی سرزمین‌مان اقدام کنیم.

,

مرآت‌: سپاس از وقتی که در اختیارمان گذاشتید.

, مرآت‌: سپاس از وقتی که در اختیارمان گذاشتید.,

بنده هم از شما و همکاران‌تان تشکر می‌کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه