اخبار داغ

فاضلاب زندانیان «پیربنو» در گلوی مردم چند روستا!؟

فاضلاب زندانیان «پیربنو» در گلوی مردم چند روستا!؟
معضل زمین خواری، کوه خواری و جنگل خواری مربوط به امروز و دیروز نیست، از سال ها پیش و قدیم الایام شکل گرفته و هنوز برای رفع آن چاره ای اساسی اندیشیده نشده؛البته این روزها این معضل بیشتر بدست آقازاده ها صورت می گیرد، افرادی که منابع طبیعی را ارث پدر خود می دانند و با زد و بندهای اداری هر طور که بخواهند کار خود را پیش می برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، مردم روستای «قره باغ» در چند کیلومتری شیراز باید تاوان نزدیکی زندان «پیربنو» به روستای خود را به گونه ای دیگری پس دهند و آن هم آشامیدن فاضلاب آنهاست.
رضا یکی از اهالی محله« قره باغ» در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه" گفت:سال های زیادیست که تخریب زیست محیطی گسترده در منطقه «قره باغ» در پیش چشم مسئولین همیشه در خواب استان در حال انجام می باشد و متاسفانه باوجود مکاتبات و پیگیری های اهالی منطقه راه به جایی نبرده است.
کفری شدن روستای کفری از دست آقا زاده های رانت خوار/فاضلاب زندانیان «پیربنو» در گلوی مردم چند روستا!؟
این فرد ادامه داد: تعرض در منطقه قره باغ به وسعت ۲۰ هکتار می باشد، حالا به عنوان اراضی معدن توسط زندان «پیربنو» در نظر گرفته شده و حجم بسیار عظیمی از منابع خاکی، گونه های درختی و بوته های گیاهی را در بر گرفته است.کار تا جایی پیش رفته که قسمت زیادی از دامنه کوه های «روستای کفری» بشدت تخریب شده و منافع آن بطور نامشخصی در جیب عده ایی پیمانکار روانه می شود. این در حالیست که سال ها بدون هیچ گونه اطلاع رسانی و مناقصه،تنها به چند نفر مشخص واگذار می شود.
وی افزود:صدای مردم منطقه به گوش هیچ کس نمی رسد، تخریب جاده های منطقه بخاطر تردد مکرر کامیون های سنگین وزن، روز به روز بیشتر شده و هزینه های سنگینی به مردم منطقه قره باغ و روستاهای کفری، حسن آباد و جمال آباد تحمیل می نماید.

واگذاری 10 ساله بدون هیچ مناقصه ای!
یک منبع آگاه هم با بیان این که این معضل همچنان وجود دارد،گفت:برای رفع این مشکل از سال 89 تا اوایل فروردین ماه 99 مطالبات مردمی، مکاتبات و نامه های اداری با بخشداری، فرمانداری و استانداری صورت گرفته اما هیچ توجهی به این مسئله نشده است.به همین خاطر به نظر می آید که یک رانت سازماندهی شده شکل گرفته،چرا که سال های سال توسط دو برادر پیمانکاری آن را به عهده گرفته اند.
وی افزود:یکی از آن ها به خاطر نفوذش  نقش اصلی پیمانکاری معادن از راضی مجاور زندان «پیربنو» را به عهده داشته و بیش از ده سالی می شود که مواد معدنی این منطقه را به تاراج می برند.بارها به این زندان و سازمان زندان ها مراجعه کرده ایم که چگونه چنین اتفاقی می افتد،اگر مناقصه ای برگزار می شود پس چرا اطلاع رسانی نمی شود؟.
این منبع آگاه بیان کرد:ما همیشه سایت سازمان زندان ها را بررسی می کردیم که اگر مناقصه ای هست ما نیز به عنوان یکی از اهالی در ان شرکت کنیم اما هیچ وقت اطلاع رسانی نمی شد.مشخص نیست که این زندان چه هدفی دارد کار اقتصادی انجام می دهد یا یک مکان تربیتی و تعلیمی است؟.این که در آنجا معدن به پا شده و از آن بهره برداری می کنند،جای سوال دارد.البته ما به اصل موضوع  هم کاری نداریم این که به چه شکل انجام می شود و چرا از این که به منابع ملی و محیط زیست ضربه می زند و جلوی آن گرفته نمی شود، ایجاد شبهه می کند.به هر کارشناسی که بگویید نسبت به این شیوه برداشت و در این مکان انتقاد می کند.چرا که باید اقدامات زیست محیطی برای حفاظت از آن انجام شود اما متاسفانه اقدامی شکل نگرفته است.

راهی شدن فاضلاب به سمت آب شرب/شیوع بیماری های سالک و سل
وی افزود: علاوه بر این سال های سال فاضلاب این زندان به طور واضح و مشخص وارد آب های زیرزمینی منطقه می شود. تاکنون هم هیچ گونه گندزدایی نشده و بیماری هایی مثل سالک و سل را در میان مردم این منطقه پراکنده کرده و آن ها را به انواع بیماری ها نیز مبتلا نموده است.
این روستا تقریبا در 12 کیلومتری شهرک میانرود در شیراز فاصله دارد و در یکی از کوه های سبز پوشان می باشد. اطراف این منطقه هم زمین های کشاورزی و هم باغات مرکبات به خصوص انگور زیاد است.
کفری شدن روستای کفری از دست آقا زاده های رانت خوار/فاضلاب زندانیان «پیربنو» در گلوی مردم چند روستا!؟
این منبع آگاه گفت:مردم چهار روستای «کیان آباد»،« شاپور جان»،«کَفری» و «جمال آباد»  در مسیر زندان «پیربنو» از این روستا عبور می کنند بر این اساس اگر قرار است 4 هزار زندانی در آنجا نگهداری شود حتما باید برای فاضلاب آن فکری شود. چراکه آب شرب مردم این روستاها از آب زیر زمینی قره باغ که در معرض آب فاضلاب است تامین می شود.
وی با اشاره به عبور و مرور ماشین آلات سنگین ادامه داد: روزانه حداقل هزار خودروی سنگین از این محل عبور می کند که با بارهای غیر مجاز تمامی آسفالت این مسیر کنده شده و مردم روستا را در مسیر رفت و آمد با مشکل مواجه کرده است. کامیون هایی که علاوه بر ایجاد ناامنی و تصادفات مرگبار،آلودگی صوتی و هوایی را رقم می زنند.

عدم انتشار اسناد و مدرک بهره برداری
«اسحاق ابراهیمی»،مدیر کل زندان های فارس نیز گفت:این موضوع مربوط به سال ها قبل می شود، زمینی که کنار اردوگاه بوده به دلیل شیب زیادی که داشته توسط پیمانکار بهره برداری شده که درآمد آن را نیز جهت حمایت از خانواده زندانیان به انجمن حمایت از زندانیان تحویل داده است.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر در آنجا خاک برداری صورت نمی گیرد، افزود: از آنجایی که این زمین مسطح شده و قرار داد پیمانکار نیز لغو شده،دیگر هیچ گونه فعالیتی در آنجا در حال انجام نیست.البته در یک مقطعی حدود 120 سرویس برای این که در زندان مرکزی خودمان نیاز داشتیم،خاک برداری انجام شد و هزینه کرد آن را پرداخت کردیم.اما از چند سال پیش تاکنون برداشتی صوت نگرفته است،شاید جای دیگری استفاده و بهره برداری شده اما اطراف زندان دیگر استفاده نمی شود و سند و مدرک آن نیز موجود می باشد اما این اسناد قابل انتشار نیست.

پروفسور ناصر طالب بیدختی، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه شیراز در حوزه محیط زیست نیز با اشاره به معضلات زمین خواری و جنگل خواری گفت: متاسفانه این تهدیدات دشت ها و مراتع را در معرض بیابانی شدن قرار می دهد که در بیشتر مواقع  به دلیل بی توجهی و عدم برخورد با رانت خواران به بار می آید.
وی با بیان این که ۶ برابر زمین ها و مراتع چرای دام،گاو و گوسفند وجود دارد، افزود: بعد از دوره ۱۰ ساله خشکسالی با وفور بیکاری مواجه شده ایم که این معضل نیز با فشار به منابع طبیعی و جنگلی همراه شده، مسئله بغرنجی که به این راحتی ها حل و فصل نشده و روز به روز بر معضلات زمین خواری ها و چنگل خواری ها افزوده هم می شود.

این استاد دانشگاه راهکار اصلی را در پایش منطقه دانست و گفت: همه این نوع آسیب ها بر روی نقشه google earth  هوایداست که آسیب های آن را به خوبی نشان می دهد؛لطماتی که بر هیچ کس پوشیده نیست اما همچنان فکری به حال و روز آن نمی شود.
وی با بیان این که از طریق ماهواره ها و سنجش از راه دور می توان این آسیب ها را بررسی و ارزیابی کرد، ادامه داد: علاوه بر این ایجاد نرم افزار مدیریتی در توسعه پایدار نیز موثر می باشد و در بخش سخت افزاری هم می توان با مالچ پاشی و قروق که از روش های فیزیکی از بیابانی شدن مراتع جلوگیری کرد.
بیدختی با بیان این که بیابانی شدن مراتع نقش مهمی در وضعیت اقتصادی هر استان ایفا می کند، گفت:با احیای جنگل ها و مراتع از فشار بر منابع طبیعی کاسته می شود اما در حال حاضر نه تنها استان ما بلکه کل کشور با بیابانی شدن و رکود اقتصادی مواجه است.
کفری شدن روستای کفری از دست آقا زاده های رانت خوار/فاضلاب زندانیان «پیربنو» در گلوی مردم چند روستا!؟
وی به کاستی ها در تصویب قوانین و مقررات اشاره کرد و افزود: هر چند آموزش و فرهنگسازی برای جلوگیری از بیابانی شدن موثر می باشد اما قوانین و مقرارت ما نیز از کاستی هایی رنج می برد و علاوه بر این اجرای قوانین به جا مانده نیز در این زمینه کمرنگ تر از کشورهای توسعه یافته است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان این که برای مقابله با بیابانی شدن مراتع به بودجه و اعتبار مالی کافی نیاز می باشد، ادامه داد: هرچند در استان فارس برای کاهش بیابان ها کارهای خوبی انجام شده و نسبت به دیگر استان ها موقعیت بهتری دارد اما با این حال به بودجه و اعتیار بیشتری نیاز می باشد.
بر پایه این گزارش، فاجعه ای در حال اتفاق است که علاوه بر جنگل خواری و زمین خواری به شیوع انواع و اقسام بیماری ها دامن می زند و آن را در میان مردم شهر و روستا می پراکند؛مسئله مهمی که جان آدمی را تهدید کرده و ضروریست که دستگاه های مربوطه مثل اداره آبفا، محیط زیست و غیره به معضلات آن پایان دهند.

اگر چه به ظاهر بیابانی شدن جنگل ها و مراتع ساخته دست انسان نیست اما نقش اساسی را در شکل گیری آن ایفا می کند.چرا که برداشت های غیرمجاز آب،حفر چاه های زیر زمینی بدون مجوز،چرای بیش از حد دام،معدن کاوی، جاده سازی و غیره در سال های اخیر موجب شده که بسیاری از مراتع و جنگل ها برای همیشه در بهت خشکسالی فرو رود. پدیده بیابانی شدن نه تنها معضلات اقتصادی مثل فرسایش خاک، بیکاری و گرسنگی را به بار می آورد بلکه مسائل اجتماعی مانند مهاجرت را رقم می زند؛ معضلی که در سال های اخیر گریبانگیر اکثر استان های کشور شده و نگرانی های زیادی را بوجود آورده و هر چه زمان بیشتری از وقوع خشکسالی در  کشور می‌گذرد بر تعداد لکه‌های بیابانی در شهرستان‌ها و تبدیل برخی از شهرستان‌ها به بیابان افزوده می‌شود.
انتهای متن/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه