اخبار داغ

در نشست خبری ویژه هفته «عفاف و حجاب» مطرح شد؛

برنامه های سازمان بسیج زنان برای هفته «عفاف و حجاب»/ راهپیمایی مجازی برگزاری می‌شود

برنامه های سازمان بسیج زنان برای هفته «عفاف و حجاب»/ راهپیمایی مجازی برگزاری می‌شود
مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه جزئیات ویژه برنامه های هفته «عفاف و حجاب» را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری تبیین برنامه های "هفته عفاف و حجاب" صبح امروز با حضور «خانم بیابانی» مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور، «زهرا سادات لاجوردی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و «زهره الهیان» نماینده مردم تهران برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بیابانی ضمن گرامیداشت شهدای غیور روز حجاب که گفت: این شهدا ودیعه ارزشمند حجاب را برای نسل های بعد خود به جا گذاشتند

,

وی ادامه داد: امسال مثل سال های گذشته بسیج زنان با همراهی سازمان‌های مردم نهاد ستاد مردمی هفته حجاب را تشکیل داد و برنامه هایی را برای بزرگداشت هفته حجاب و عفاف تدارک دیدند.

,

بیابانی با بیان این که موضوع عفاف و حجاب به عنوان یک اعتقاد دینی و یک هنجار اجتماعی در کشور مطرح است، گفت: موضوع حیا و عفت دو مقوله ای است که پیش زمینه بروز و ظهور حجاب در جامعه و در سطح فرهنگ عمومی جامعه است.

,

وی تصریح کرد: حیا و عفت دو واژه کامالا بهم پیوسته است که خداوند درون انسان ها و به دور از جغرافیا، زمان و مکان به ودیعه نهاده است.

,

رئیس سازمان بسیج زنان کشور با تاکید بر این که حیا و عفت توسط خدای متعال درون زن و مرد و به دور از جغرافیا ، زمان و‌ مکان قرار داده شده است، افزود: همه انسان ها واقف به این هستند که برای این که بتوانند به تعالی معنوی و رشد برسند لازمه آن این است که این دو عنصور و ویژگی را در بین خودشان درونی تر و ارتقاء دهند.

,

بیابانی با اشاره به این که حجاب و پوشش مناسب منبعف از حیا عفت است، گفت: سعی کردیم با ابتنا به حیا و عفت است که حجاب و پوشش مناسب در بین آحاد جامعه تسری پیدا می کند، عناین  هفته حجاب و عفاف را با توجه به این دو واژه مقدس نامگذاری کنیم.

,

وی خاطر نشان کرد: هر ساله هفت را با یک عنوان کلی نامگذاری می شد اما با توجه به تجربیاتی که در سنوات گذشته حاصل شد، هر روز از این هفته را به صورت جداگانه نامگذاری شد.

,

رئیس سازمان بسیج زنان در ادامه در تشریح نامگذاری روزهای هفته حجاب گفت: امروز که اولین روز هفته حجاب و عفاف است به نام "حیا و عفت، مقاومت فرهنگی، واقعه گوهرشاد"، روز دوم به نام "حیا و عفت، تحکیم خانواده و فرهنگ فاطمی(س)"، روز سوم با عنوان "حیا و عفت، فطرت انسانی و مطالبه جهانی"، روز چهارم به نام "حیا و عفت، زمینه ساز ظهور"، روز پنجم با عنوان "حیا و عفت، امنیت اجتماعی" روز ششم به نام "حیا و عفت، احترام به قانون و تکریم جامعه" و روز هفتم(آخرین روز از هفته حجاب) نیز با عنوان "حیا و عفت، شکر عملی و تجلی بندگی" نامگذاری شده است.

,

بیابانی در تشریح برنامه های سازمان بسیج زنان در سطح کشور و نهادهای مردمی فعال در حوزه عفاف و حجاب، گفت: یکی از برنامه های عمده ای که در سراسر کشور برگزار خواهد شد، برپایی نمایشگاه های عفاف و حجاب با رویکرد متنوعی از قبیل علمی، فرهنگی و ورزشی و هنری است.

,

وی ادامه داد: امسال با توجه به کرونا سعی شده است حتی الامکان از حضور اجتماعی و فیزیکی مردم و تجمعات صرف نظر شود و این فعالیت ها با تمرکز بر رسانه ملی و فضای مجازی برگزار کنیم.

,

رئیس سازمان بسیج زنان تصریح کرد: این نمایشگاه ها هم در سطح حقیقی و هم در سطح مجازی برگزار خواهد شد.

,

بیابانی تصریح کرد: برگزاری مسابقات فرهنگی هنری و در نقاطی که میسر باشد برگزار خواهد شد. تولید مستندان متنوع از عزیزانی که قبلاً نسبت به حجاب بی تفاوت بودند نیز از دیگر برنامه ها خواهد بود.

,

وی به دیگر برنامه های این هفته اشاره کرد و توضیح داد: تجلیل از صاحبان نام در عرصه تولید و توزیع پوشاک اسلامی و اجرای برنامه های چالشی در حوزه عفاف و حجاب با این عزیزان و همچنین تبیین فلسفه حجاب، تبیین مضرات رعایت نکردن به پوشش مناسب در جامه هم از برنامه های این هفته خواهد بود.

,

رئیس سازمان بسیج زنان ادامه داد: اجرای برنامه های زنده اینستاگرامی با حضور کارشناسان این حوزه در سراسر کشور، مانورهای فرهنگی در فضای مجازی، برگزاری تریبون های مجازی با منتقدان و حامیان حجاب، برگزاری جشن تکلیف برای دختران عزیزی که مکلف شدند، برگزاری نشست های خبری با حضور فعالان حجاب و عفاف، دیدار مسئولین استانی اعم از استانداران، فرمانداران و ائمه جماعات و جمعه در راستای مطالبه گری از مسئولین برای توجه بیشتر و اهتمام بیشتر در سطح جامعه، بازخوانی واقعه مسجد گوهرشاد و پرداختن به زندگی شهدای شاخص و مطالبه گری و صدور بیانیه در سراسر کشور در این راستا هم از دیگر برنامه های این هفته است.

,

 

,

برگزاری راهپیمایی مجازی در هفته عفاف و حجاب

, برگزاری راهپیمایی مجازی در هفته عفاف و حجاب, برگزاری راهپیمایی مجازی در هفته عفاف و حجاب,

بیابانی در تشریح برنامه های مرکزی هفته عفاف و حجاب گفت: حضور اساتید دانشگاه در سامانه گفت و گوی تصویری، ارائه مقالات برتر عفاف و حجاب در سراسر کشور، تبیین مقالات علمی، آموزش تخصصی برش و دوخت چادر در رسانه ملی و شبکه های اجتماعی، برگزاری نشست با طراحان و تولید کنندگان پوشاک و بررسی علل ناکارآمدی آن ها برای تولید پوشاک جذاب و عفیفانه، تولید برنامه های ترکیبی با حضور نخبگان علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری که با رعایت حجاب و عفاف با این میزان از موفقیت در جامعه دست پیدا کردند، تولید برنامه هایی با حضور کارشناسان این حوزه، پرداختن به شبهات عفاف و حجاب و طرح مطالبه گری در این حوزه با تاکید بر اقشار مختلف، تولید سرود کودگانه و تبیین مسائل مربوط به حجاب و عفاف با زبان کودکانه از سایر برنامه های این هفته است.

,

بیابانی از برگزاری راهپیمایی مجازی خبر داد و گفت: ستاد مردمی بزرگداشت هفته عفاف و حجاب یک راهپیمایی مجازی را در فضای مجازی تدارک دیده است. در این راهپیمایی منتقدین به عفاف و حجاب و حامیان این عرصه می توانند نظرات خود را ارائه کنند.

,

 

,

حجاب از ارزنده ترین نمودهای فرهنگ اجتماعی در تمدن ایرانی اسلامی است

, حجاب از ارزنده ترین نمودهای فرهنگ اجتماعی در تمدن ایرانی اسلامی است, حجاب از ارزنده ترین نمودهای فرهنگ اجتماعی در تمدن ایرانی اسلامی است,

 

,
در ادامه این برنامه زهراسادات لاجوردی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت هفته «حجاب و عفاف» گفت: وضعیت امروز کشور وضعیت مطلوبی نیست که می خواستیم به آن برسیم.
,
, ,
 
,
وی با بیان اینکه حجاب از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگ اجتماعی در تمدن ایرانی اسلامی است گفت: پیشینه حجاب در کشور به قبل از اسلام بر می‌گردد اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و اعتبار خودش دست یافته است.
,
 
,
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: بر مبنای دین اسلام عفاف و حجاب دستور موکدی برای زنان و مردان است و مختص زنان نیست. 
,
 
,
لاجوردی تصریح کرد: با توجه به ظرافت های ساختاری زنان و همچنین نقش بی بدیل زنان در تربیت نسل ها، تحکیم روابط خانواده و سلامت جامعه رعایت عفاف و حجاب از اهمیت شایانی برخوردار است.
,
 
,
وی بیان داشت: رعایت حجاب و پوشش یکی از بزرگترین شاخصه های ارزش انسانی و از آشکارترین نشانه های سلامت اخلاقی در جوامع اسلامی است. از سوی دیگر رعایت حجاب و عفت نه تنها فریضه ای واجب است بلکه اهتمام به رعایت آن از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است که در اسلام برای آن اهمیت شایانی قائل است.
,
 
,
این نماینده مجلس تاکید کرد: یک وظیفه همگانی و متقابل که مردم نسبت به هم، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت دارند؛ بنابراین تدوین و اجرای قوانین در این راستا علاوه بر حراست از سلامت مذهبی، اخلاقی و روانی جامعه اثرات مثبت دیگری را هم در پی خواهد داشت.
,
 
,
لاجوردی به قوانینی که در زمینه عفاف و حجاب از ابتدا انقلاب اسلامی وجود داشت اشاره کرد و گفت: امروز از زبان برخی از جوان ها و افراد مختلف می شنویم که سابقه و پیشینه بحث حجاب چه بوده است؟ موضوع حجاب اجباری آیا از ابتدا به شکل قانون درآمده است؟
,
 
,
وی در پاسخ به این سوالات به صحبت های امام(ره) اشاره کرد گفت: امام فرمودند «نباید در وزارتخانه اسلامی معصیت شود؛ مانعی ندارد زن ها کار کنند لیکن باید با حجاب شرعی و با حفظ جهات شرعی باشد».
,
 
,
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که بعد از تذکرات امام(ره) کارمندان ادارات دولتی موظف به رعایت حجاب شدند، گفت: در سال 60 قانونی در این زمینه مصوب شد که در حقیقت برای حضور کارمندان در وزارتخانه ها رعایت حجاب اسلامی اجباری شد.
,
 
,
صریح ترین قانون مجلس برای هنجار شکنان حجاب
, صریح ترین قانون مجلس برای هنجار شکنان حجاب, صریح ترین قانون مجلس برای هنجار شکنان حجاب,
 
,
لاجوردی ادامه داد: تا سال 62 هیچ قانونی به تصویب مجلس نرسیده بود. اولین قانونی که در خصوص پوشش زنان در کشور به تصویب رسید، ماده 102 قانون تعزیرات مصوب سال 62 بود که بر اساس این قانون زنانی که در جمهوی اسلامی هستند اعم از ایران، خارجی، مسلمان و غیر مسلمان مکلف به رعایت حجاب شرعی در انظار عمومی و معابر شدند.
,
 
,
 وی ابراز داشت: در سال 65 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هایی که استفاده از آن ها در ملا عام خلاف شرع است، به تصویب رسید.
,
 
,
نماینده مردم تهران در مجلس به صریح ترین قانون در این حوزه اشاره کرد و گفت: صریح ترین قانونی که بی حجابی را جرم دانسته و به موجب این قانون زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر می شوند را مشمول اجرای مجازات می داند، مربوط به سال 75 است که ماده 638 قانون مجازات اسلامی است.
,
 
,
لاجوردی در ادامه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 84 راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ و حجاب را به تصویب رساند و تکالیفی را برای برخی از سازمان ها و نهادها مقرر کرد.
,
 
,
وی گفت: بحث عفاف و حجاب و پوشش اولاً فقط مرتبط با خانم ها نیست و این موضوع برای سلامت جامعه است و متوجه همه افراد جامعه اعم از زن و مرد است.
,
 
,
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم جدا دیدن این حوزه از دیگر حوزه هاست. برخی عوامل باید به صورت زنجیروار دیده شود. 
,
 
,
لاجوردی افزود: اگر فضای مجازی سبک زندگی غربی ترویج و تبلیغ شود دیگر انتظار عفت و حیا در جامعه انتظار بی جایی است. بنا بر این یکی از معضلات این است که بحث عفاف و حجاب به صورت مستقل دیده نشود.
,
 
,
موضوع فرهنگ در دولت، مظلوم و مغفول واقع شده است
, موضوع فرهنگ در دولت، مظلوم و مغفول واقع شده است, موضوع فرهنگ در دولت، مظلوم و مغفول واقع شده است,
 
,
در ادامه این نشست «زهره الهیان» نماینده مردم تهران در مجلس ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب اظهار داشت: موضوع عفاف و حجاب و هفته ای که در آن قرار داریم مستقیماً به مقوله فرهنگ و ساستگذاری های کلانی که نظام در قبال مقوله فرهنگ دارد که متاسفانه فرهنگ همواره در دولت های گذشته و این دولت مظلوم و مغفول واقع شده است.
,
 
,
وی با تاکید بر این که مجلس یازدهم در ابتدای گام دوم انقلاب شکل گرفته است، گفت: مجلس با رویکردی که دارد باید مقوله فرهنگ را یکی از اولیت های کار خود قرار دهد.
,
 
,
این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس یازدهم کار خود را با پیام رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مبنی بر اینکه دو اولیت اصلی مجلس اقتصاد و معیشت و فرهنگ باشد، شروع کرد.
,
 
,
الهیان تصریح کرد: قاعدتاً باید دید چه کاستی ها و نقص هایی در باب انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی بین نسل ها داشتیم و دید که چه اتفاقی بین گسست بین نسل ها افتاده است.
,
 
,
وی با اشاره به این که امروز خانواده به عنوان واحد بنیادین تشکیل دهنده جامعه است، گفت: خانواده باید به عنوان بستره انتقال فرهنگ مورد توجه قرار گیرد؛ در واقع ما شعار فرهنگ را دادیم اما فکر آن را نکردیم که قرار است این شعار از طریق چه کانالی به نسل های بعدی انتقال خواهد یافت.
,
 
,
نماینده مردم تهران با بیان این که نسل های فعلی با نسل های قبلی فاصله دارند، اظهار داشت: این موضوع ریشه در آن دارد که مسئله خانواده کم اهمیت تلقی شده است. علی رغم این که در قانون اساسی و سیاست های کلی و فرمایشات امام(ره) و رهبری به اهمیت خانواده تاکید شده است.
,
 
,
 
,
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک می‌خورد/ نمایندگان پیگیر اجرایی شدن این مصوبه باشند
, مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک می‌خورد/ نمایندگان پیگیر اجرایی شدن این مصوبه باشند, مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک می‌خورد/ نمایندگان پیگیر اجرایی شدن این مصوبه باشند,
 
,
الهیان با تاکید بر این که باید نقش خانواده ها را جدی گرفت، افزود: اگر قرار است فرهنگ حجاب و عفاف به نسل های آینده منتقل شود، باید نقش خانواده ها جدی گرفته شود.
,
 
,
وی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در مصوبه این شورا به راهکارهایی در جهت اجرایی شدن فرهنگ و حجاب اشاره شده است که در آن وظایفی برای کلیه دستگاه ها دیده شده است.
,
 
,
این نماینده مجلس ادامه داد: این مصوبه الان متاسفانه خاک می خورد و دستگاه به وظایف خود در ارتباط با حجاب و عفاف کمتر عمل می کنند و امروز این مجلس و کمیسیون فرهنگی است که باید پیگیر اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند.
,
 
,
الهیان به دلایل بی توجهی دختران جامعه به موضوع حجاب اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز نقص‌ها، کاستی ها و خطاهای جدی در آموزش و پرورش از سند 2030 گرفته تا عدم توجه به سند تحول آموزش و پرورش مشاهده می شود که همه این‌ها زمینه ساز تغییر فرهنگ و استحاله جوانان و نوجوانان و دختران جامعه می شود و نتیجه آن کم توجهی دختران به حجاب و عفاف می شود.
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه