اخبار داغ

در گفت‌وگو با فعالان صنایع دستی خراسان جنوبی مطرح شد؛

مواد اولیه و قوانین دست و پاگیر عامل رکود صنایع دستی خراسان جنوبی/ دلالان روزگار صنایع دستی را سیاه کردند

مواد اولیه و قوانین دست و پاگیر عامل رکود صنایع دستی خراسان جنوبی/ دلالان روزگار صنایع دستی را سیاه کردند
یکی از فعالان صنایع دستی گفت: اگر بازاریابی صحیح صورت نگیرد، تنها با ایجاد کارگاه، پرداخت تسهیلات و راه‌اندازی شرکت نمی‌توان 3 هزار شغل ایجاد کرد. فعلاً مسئولان دنبال افتتاح و آمارسازی هستند و بعد می‌گویند بروید مجوز بگیرید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی علاوه بر محصولات استراتژیک کشاورزی در حوزه صنایع دستی دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است که ریشه در تاریخی بودن استان دارد و در گوشه و کنار این استان هنرمندان صاحب سبکی در زمینه های مختلف فعالیت دارند که موجب شده اند امروزه نیز با صنایع دستی در خارج از مرزهای جغرافیایی حرفی برای گفتن داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

چندین ساله که همه مسئولان حرف از رونق و توسعه صنایع دستی استان به زبان می آورند و به عنوان یکی از راه های توسعه استان از آن یاد می کنند و اخیرا نیز در جریان سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه  به استان، تفاهم نامه سه جانبه ای برای ایجاد ۳ هزار شغل در زمینه صنایع دستی به امضا رسید.

,

اما مدت هاست که صنایع دستی در  استان با چالش های متعددی روبه رو است و مهم‌ترین آن شاید بازاریابی داخلی و به ویژه خارجی است که حل این معضل رفع سایر مشکلات را نیز همراه خواهد داشت. بازار فروشی که دغدغه هر هنرمند صنایع دستی است.

,

مشکلات صنایع دستی در اوج 

, مشکلات صنایع دستی در اوج , مشکلات صنایع دستی در اوج ,

همچنین کم‌توجهی دولت به مقوله صنایع دستی و مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه، بازاریابی و فروش محصول، شناسایی نکردن بازارهای هدف، بسته بندی های نامناسب، نداشتن برند مشخص، نبود بخش خصوصی توانمند در زمینه صادرات، نبود استراتژی‌های حمایتی از صنعتگران و البته ضعف فرهنگ‌سازی بین مردم و در عین حال تغییر مداوم قیمت ها از مهم ترین عواملی است که گریبانگیر صنایع دستی استان خاسان جنوبی است.

,

خسروی یکی از فعالان حوزه صنایع دستی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: ظرفیت های بی نظیری در حوزه صنایع دستی خراسان جنوبی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده است.

,

وی با اشاره ظرفیت های استان افزود: اکنون حوله، گلیم، فرش و ... خراسان جنوبی در بازارهای بین‌المللی جای خود را باز کرده اما هنوز در نیم قدم اول و نیازمند حمایت جدی از سوی مسئولان استانی و کشوری هستیم.

,

این هنرمند استانی که در حوزه گلیم و حوله فعالیت دارد در ادامه به مشکلات اشاره داشت و عنوان کرد: عدم حضور در نمایشگاه‌های ملی و و بین‌المللی یکی مشکلات هنرمندان و فعالان صنایع دستی است.

,

به گفته وی این نمایشگاه های اندکی که برگزار می شود افراد خاص و صاحب نفوذ فقط می توانند شرکت کنند و اگر شخصی تازه کار یا بدون ارتباطات خواسته باشد شرکت کند باید با هزینه های شخصی زیاد حضور داشته باشد که قطعا نمی تواند این هزینه را تامین کند.

,

دلالان یکی از معضلات و مشکلات صنایع دستی خراسان جنوبی

, دلالان یکی از معضلات و مشکلات صنایع دستی خراسان جنوبی, دلالان یکی از معضلات و مشکلات صنایع دستی خراسان جنوبی,

خسروی یکی از معضلات و مشکلات دیگر صنایع دستی استان را وجود دلالان در این حوزه دانست و افزود: در رشته و فعالیت اقتصادی دلالان حضور دارند اما در حوزه صنایع دستی خیلی بیشتر که این موضوع موجب می شود زحمات هنرمندان و فعالان صنایع دستی به راحتی و با قیمت پایین از دست آنها گرفته شود و با چند برابر قیمت و با برند دیگری در بازارها به فروش برسد.

,

نبود آموزش‌های به روز از دیگر مشکلات مطرح شده توسط این فعال صنایع دستی استان بود. وی افزود: نبود مواد اولیه، سنگ اندازی برخی مسئولان در دستگاه های اجرایی استان، قوانین دست و پا گیر، عدم حمایت مالی و تسهیلات و روند بسیار سخت در پرداخت تسهیلات توسط بانک ها از مهمترین مشکلات است که همگان برواقف هستند.

,

ایجاد 3 هزار شغل بدون بازاریابی میسّر نیست

, ایجاد 3 هزار شغل بدون بازاریابی میسّر نیست, ایجاد 3 هزار شغل بدون بازاریابی میسّر نیست,

وی  با اشاره به ایجاد 3 هزار شغل جدید در حوزه صنایع دستی استان گفت: این یک حرکت مهم و تاثیرگذار در این زمینه است که در صورت عملیاتی شدن شاهد رشد و توسعه صنایع دستی استان خواهیم بود.

,

خسروی عنوان کرد: ایجاد 3 هزار شغل کار جهادی است که می‌بایست ابتدا مشکلات گذشته و حال حاضر فعالان صنایع دستی برطرف شود.

,

وی با تاکید بر بازاریابی حوزه صنایع دستی استان اظهار کرد: اگر بازاریابی صحیح صورت نگیرد، تنها با ایجاد کارگاه، پرداخت تسهیلات و راه‌اندازی شرکت نمی‌توان 3 هزار شغل ایجاد کرد.

,

این فعال صنایع دستی گفت: فعلا مسئولان دنبال افتتاح و آمارسازی کارگاه و شرکت‌های پیشران هستند چراکه ابتدا افتتاح صورت می‌گیرد و بعد می‌گویند بروید مجوز بگیرید در صورتی که باید ابتدا مجوز صادر شود و کارگاه سندیت داشته باشد.

,

پرداخت بیمه از سوی مسئولان فقط یکسال!

, پرداخت بیمه از سوی مسئولان فقط یکسال!, پرداخت بیمه از سوی مسئولان فقط یکسال!,

وی در خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی گفت: اکنون یک ساله این افراد بیمه روستایی و عشایری می‌شوند که می‌بایست سال بعد خودشان این سهم بیمه را پرداخت کنند.

,

خسروی اظهار کرد: برای رونق و جهش تولید در حوزه صنایع دستی ایجاد بازارچه‌های فروش صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه‌های شهرستانی و استانی، اعزام به نمایشگاه‌های بین‌المللی، برندسازی، طراحی و تهیه بسته‌بندی‌های مناسب و بازاریابی نیاز است که این موضوعات سال‌هاست توسط هنرمندان و فعالان صنایع دستی و خود مسئولان عنوان می‌شود اما اقدام عملیاتی صورت نمی‌گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه