اخبار داغ

جالشی به نام حیات روستاهای یزد؛

توسعه حاشیه روستاها آخرین راه رفع نیاز مسکن روستایی/زمین روستایی؛ سرمایه دلالان یا راهگشای جوانان؟!

توسعه حاشیه روستاها آخرین راه رفع نیاز مسکن روستایی/زمین روستایی؛ سرمایه دلالان یا راهگشای جوانان؟!
توسعه زمین های شهرکی در حاشیه روستاها و تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی حیات واقعی روستاهای استان یزد را با چالش روبرو کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش یزدرسا، پیش از این به تغییر کاربری اراضی باغی در روستاهای استان یزد به ویژه در شهرستان تفت و دهستان شیرکوه پرداخته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

یکی از موارد قابل بحث در خصوص تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی در روستاها به ادعای بومیان، توسعه زمین های شهرکی در حاشیه روستاها است که تمایل بیشتر اهالی روستا را برای فروختن زمینه ای زراعی را برای رسیدن به زمین های شهرکی در پی دارد.

,

اما آنکه واقعا طرح های توسعه روستایی مانند طرح هادی علیرغم تامین زمین و مسکن مورد نیاز جوانان روستایی چه میزان در تغییر بافت روستایی اثر داشته است را از مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد جویا شدیم.

,

, ,

***ساخت و ساز در زمین زراعی امری بعید

, ***ساخت و ساز در زمین زراعی امری بعید, ***ساخت و ساز در زمین زراعی امری بعید,

علیرضا قربانیان مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به بارش های خوب اخیر کمتر کسی دیده می شود که زمین زراعی خود را در دل روستا بخاطر زمین های شهرکی بفروشد.

, یزدرسا,

قربانیان با بیان اینکه بر فرض فروش هم، با شدید نظارت های اخیر زمین های زراعی به سادگی قابل ساخت و ساز نیستند و ساخت و ساز در زمین زراعی روستایی امری بعید است ادامه داد: زمین های شهرکی در حاشیه روستاها و بدون زیرساخت آب و برق و گاز واگذار می شود و کمتر کسی رغبت می کند زمین خود را در دل روستا که دارای آب و برق و گاز است را رها کند و روی زمین های شهرکی اقدام کنند.

,

 

,

*** قیمت زمین های شهرکی از زمین های داخل روستا قطعا کمتر است

, *** قیمت زمین های شهرکی از زمین های داخل روستا قطعا کمتر است, *** قیمت زمین های شهرکی از زمین های داخل روستا قطعا کمتر است,

وی با بیان اینکه هزینه آب و برق و گازرسانی زمین شهرک های روستایی بر عهده خود متقاضی است تاکید کرد: قیمت زمین های شهرکی از زمین های داخل روستا قطعا کمتر است چراکه زمین های داخل روستا از امکانات شبکه معابر، خدمات زیربنایی و دسترسی بیشتر به خدمات عمومی برخوردار است پس به تبع ان قیمت این زمین ها هم بیشتر و مرغوبت آن هم بهتر است.

,

, ,

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد با بیان اینکه واگذاری زمین های شهرکی در روستاها هم دارای شرایط و ضوابطی است تصریح کرد: متقاضی باید از سوی شورای دهیاری ها به بنیاد مسکن شهرستان معرفی شود که پس از تحقیقات و تشکیل پرونده در شهرستان، پرونده متقاضی به بنیاد مسکن استان ارجاع داده و در نهایتا تصمیم گیری می شود.

,

*** شرایط و ضوابط؛ واگذاری بی درو پاشنه زمین های روستایی را سخت کرده است

, *** شرایط و ضوابط؛ واگذاری بی درو پاشنه زمین های روستایی را سخت کرده است, *** شرایط و ضوابط؛ واگذاری بی درو پاشنه زمین های روستایی را سخت کرده است,

قربانیان افزود: در ضمن اینکه این زمین ها به افراد بومی یا کسانی که وابستگی به روستا دارند مانند اینکه فردی داماد آن روستا شده باشد تعلق می گیرد و حتی بابت درخواست زمین روستاهای حریم شهرها از متقاضی فرم «ج» اخذ می شود که همه این شرایط را برای واگذاری بی درو پاشنه سخت می کند.

,

وی با اشاره به اینکه در روستاها گاها خود بنیاد مسکن اقدام به ساخت مجموعه مسکن هایی می کند و در برخی روستاها تنها زمین واگذار می شود عنوان کرد: طبق قانون متولی واگذاری زمین در روستاها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و در همه روستاهای استان یزد بر اساس طرح های مصوب هادی روستایی که هرکجا توسعه روستا مشخص شده باشد کارگروه بنیاد مسکن متولی ساخت و یا واگذاری زمین روستاها است.

,

این مسئول ادامه داد: کارشناسان بنیاد مسکن بر اساس نیاز روستا از مسکن یا زمین ورزشی جهت توسعه روستا را مشخص می کنند و بر اساس این مصوبه درخواست آزاد سازی زمین مورد نظر از منابع طبیعی داده می شود.

,

, ,

***توسعه حاشیه روستاها راه اخر رفع نیاز مسکن روستایی

, ***توسعه حاشیه روستاها راه اخر رفع نیاز مسکن روستایی, ***توسعه حاشیه روستاها راه اخر رفع نیاز مسکن روستایی,

قربانیان در پاسخ به اینکه شهرک سازی در روستاها چه تاثیری بر بافت روستایی خواهد گذاشت گفت: ساخت و ساز طبق کتابچه ضوابط ساخت و ساز در روستاها صورت می گیرد که مثلا در فلان روستا امکان ساخت منزل دو طبقه وجود دارد یا خیر که ضوابط ساخت در هر روستا نیز متفاوت است و در برخی روستاها باید زمین مسکن برای بومیان به ویژه جوانان تازه ازدواج کرده تامین شود که مشاوران بنیاد اولویت را بر زمین های خالی بلااستفاده در بافت روستا را بررسی می کنند که حقیقتا زمین های بلااستفاده در روستاها اکثرا شخصی هستند و زمین دولتی بسیار کم است که مجبور می شویم برای کمبود نیازهای روستا نه تنها مسکن بلکه هر نیازی زمین های حاشیه روستا مورد بررسی قرار گیرد.

,

 

,

***نمی توان به زمین های شهرکی روستایی به چشم سرمایه نگاه کرد

, ***نمی توان به زمین های شهرکی روستایی به چشم سرمایه نگاه کرد, ***نمی توان به زمین های شهرکی روستایی به چشم سرمایه نگاه کرد,

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه توسعه روستاها در کل کشور در حال شکل گیری است گفت: زمین های زراعی حتی حق حصار کسی هم ندارند چه برسد به ساخت و ساز و در حال حاضر زمین های زراعی بودند که تخریب شده اند و جکم ان ها رد محاکم قضایی صادر شده است.

,

قربانیان در پایان با تاکید بر اینکه نمی توان به زمین های شهرکی روستایی به چشم سرمایه نگاه کرد افزود: زمین وقتی به افراد واجد شرایط واگذار شد تا 18 ماه باید پروانه ساخت را اخذ کند و بعد از آن تا سه سال فرصت دارد که ساختمان مورد نظر را تمام کند پس خیلی نمی توان به زمین های واگذار شده به چشم سرمایه نگاه کرد.

,

, ,

با همه این تفاسیر بی شک توسعه فضایی هر سرزمین با تعداد جمعیـت آن ارتباط تنگاتنگ دو سویه و متقابل دارد و نیاز جمعیت بـه مسکن، امکانات و خدمات عامل تعـین کننــده در شکلگیری انواع کاربری‌هاست.

, با همه این تفاسیر بی شک توسعه فضایی هر سرزمین با تعداد جمعیـت آن ارتباط تنگاتنگ دو سویه و متقابل دارد و نیاز جمعیت بـه مسکن، امکانات و خدمات عامل تعـین کننــده در شکلگیری انواع کاربری‌هاست.,

به طور کلی گسترش و تحولات الگوی کاربری اراضی در شهرستان تفت متأثر از رشد و کشش جمعیتی به دلیل آستانه جمعیت بالا و فاصله کم روستاهای ان به مرکز شهرسـتان است، البته نباید از عامل آب و هوا نیز غافل ماند.

, به طور کلی گسترش و تحولات الگوی کاربری اراضی در شهرستان تفت متأثر از رشد و کشش جمعیتی به دلیل آستانه جمعیت بالا و فاصله کم روستاهای ان به مرکز شهرسـتان است، البته نباید از عامل آب و هوا نیز غافل ماند.,

 

,

نبود تناسب میان ارزش افزوده حاصل از فعالیتهای زراعی و بـاغی بـا ارزش ایجاد شده ناشی از فروش زمین مخصوصاً در روستاهای ییلاقی شهرستان سـانیج، ده بـالا و روسـتاهایی کـه همجوار معبر شریانی یزد به شیراز مانند علی آباد و اسلامیه قـرار دارنـد سبب شده تا بسیاری از کشاورزان و باغداران به فروش و یـا تفکیـک ایـن اراضی اقـدام کنند.

, نبود تناسب میان ارزش افزوده حاصل از فعالیتهای زراعی و بـاغی بـا ارزش ایجاد شده ناشی از فروش زمین مخصوصاً در روستاهای ییلاقی شهرستان سـانیج، ده بـالا و روسـتاهایی کـه همجوار معبر شریانی یزد به شیراز مانند علی آباد و اسلامیه قـرار دارنـد سبب شده تا بسیاری از کشاورزان و باغداران به فروش و یـا تفکیـک ایـن اراضی اقـدام کنند.,

همه این چالش ها می تواند زمینه ساز یک چالش بزرگتر باشد به نام ورود دلالان و کلاهبرداری در زمین های زراعی روستایی که نمونه هایی از آن را در چند روستای حاشیه یزد مانند روستای عسکریه، اکرم آباد، شحنه و محمدآباد دیده می شود باشد که مطمئنا این دلالان در مقابل روستاهای خوش آب و هوایی مانند روستاهای تفت بی تفاوت نمی نشینند.

, همه این چالش ها می تواند زمینه ساز یک چالش بزرگتر باشد به نام ورود دلالان و کلاهبرداری در زمین های زراعی روستایی که نمونه هایی از آن را در چند روستای حاشیه یزد مانند روستای عسکریه، اکرم آباد، شحنه و محمدآباد دیده می شود باشد که مطمئنا این دلالان در مقابل روستاهای خوش آب و هوایی مانند روستاهای تفت بی تفاوت نمی نشینند.,

در گزارش بعدی به چگونگی ورود دلالان به زمین های روستایی و کلاهبرداری هایی که از این طریق می شود خواهیم پرداخت.

, در گزارش بعدی به چگونگی ورود دلالان به زمین های روستایی و کلاهبرداری هایی که از این طریق می شود خواهیم پرداخت.,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه