اخبار داغ

یک کارشناس اقتصاد انرژی در گفت وگو با دانا پیشنهاد داد؛

تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت از طریق بورس/ 30 میلیارد دلار برای تکمیل پروژه‌های پتروشیمی لازم است

تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت از طریق بورس/ 30 میلیارد دلار برای تکمیل پروژه‌های پتروشیمی لازم است
یک کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به اینکه توسعه صنعت نفت باید به صورت متوازن صورت گیرد گفت: در حال حاضر برای توسعه صنایع پایین دستی نیازمند 50 میلیارد دلار سرمایه هستیم که بورس و صندوق های پروژه باید در این زمینه ورود کنند.
[

 محمدامین رادمهر یکی از کارشناسان اقتصاد انرژی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به تحریم های نفتی و کاهش درآمدهای ناشی از فروش نفت در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ایران نمی تواند به دلیل تحریم های نفتی نفت بفروشد، اما از طرف دیگر شاهد فروش نسبتا مناسب و تقریبا بدون دردسر فراورده های نفتی هستیم که این موضوع نشان می دهد باید هرچه سریعتر سیاست صادراتی خود را تغییر دهیم و به جای خام فروشی به سمت تولید و صادرات انواع فراورده های نفتی گام برداریم .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: براساس طرحی که در مجلس قبلی در دستور کار قرار داده شد مقرر شد تا وزارت نفت طرح های پتروپالایشگاهی را در دستور کار خود قراردهد و با تامین مالی، ظرفیت تولید فراورده های نفتی را در کشور بالا برد. که برخی برای این تامین مالی بورس را پیشنهاد دادند.

,

رادمهر تصریح کرد: در حال حاضر مسئولان وزارت نفت اعلام کرده اند 24 طرح پتروپالایشگاه در دست ساخت است که منابع مالی مورد نیاز این طرح ها از بازار سرمایه به دست خواهد آمد.

,

این کارشناس اقتصاد انرژی خاطرنشان کرد با توجه به ظرفیت موجود می توان سالانه یک واحد پتروپالایشگاهی با ظرفیت 300 تا 400 هزار بشکه ای وارد مدار شود و این کار شدنی است زیرا هم تجهیزات ساخت آن در داخل کشور وجود دارد و هم اینکه بخش خصوصی در شرایط فعلی انگیزه بسیار بالایی برای ساخت این واحد ها دارد که منابعش از بازار سرمایه تامین می شود.

,

 

,

چشم وزارت نفت به خارج از مرزها برای تامین مالی پروژه‌های نفتی

, چشم وزارت نفت به خارج از مرزها برای تامین مالی پروژه‌های نفتی, چشم وزارت نفت به خارج از مرزها برای تامین مالی پروژه‌های نفتی,

رادمهر با تاکید براینکه موضوع برجام در خصوص تامین مالی در دستور کار مسئولان قرارگرفت اما در دوره کوتاهی که در حال اجرا بود هیچ پروژه نفتی از این طریق تامین مالی نشد گفت: یکی از ایردات کار همین است که مسئولان صنعت نفت بیشتر به جای انکه نگاهشان به داخل باشد برای تامین مالی نیز به خارج از کشور چشم دوخته اند که البته دیده شد که هیچ نتیجه ای برای صنعت نفت ندارد.

,

وی ادامه داد درحال حاضر براساس گفته مسئولان صنعت نفت اگر بخواهیم این صنعت در شرایط تحریم رشد کند و از دیگر کشورها عقب نماند نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه است که اکنون می توان حجم قابل توجهی از این سرمایه را در داخل کشور تامین کرد.

,

وی در پاسخ به این سوال که اولویت برای سرمایه گذاری در صنعت نفت در کدام بخش است گفت: صنعت نفت باید به صورت یکپارچه توسعه پیدا کند مثلا نمی توان بخش های پایین دستی صنعت نفت را توسعه داد اما بخش های بالادست توسعه پیدا نکنند زیرا که خوراک این واحدها از بالادست تامین می شود به همین دلیل در کنار توسعه صنایع پایین دستی مانند همین موضوع پتروپالایشگاه ها صنایع بالادستی نیز باید توسعه پیدا کند.

,

 

,

30 میلیارد دلار طرح نیمه تمام در صنعت پتروشیمی باقی مانده است

, 30 میلیارد دلار طرح نیمه تمام در صنعت پتروشیمی باقی مانده است, 30 میلیارد دلار طرح نیمه تمام در صنعت پتروشیمی باقی مانده است,

این کارشناس اقتصاد انرژی تصریح کرد: در حال حاضر فقط در صنعت پتروشیمی حدود 30 میلیارد دلار طرح نیمه تمام وجود دارد که باید با تامین مالی این طرح ها به اتمام برسد که در شرایط فعلی به نظر می رسد صندوق پروژه یکی از طرح هایی است که می توان روی ان حساب ویژه ای باز کرد.

,

وی گفت: همچنین در بخش پتروپالایشگاهی نیز همین حدود سرمایه نیاز است که باید از طریق منابع موجود در بورس این سرمایه را تامین کرد که من فکر می کنم اگر این طرح ها به طور دقیق برای بخش خصوصی توضیح داده شود قطعا می توانیم منابع قابل توجهی را برای توسعه صنعت نفت تامین کنیم.

,

رادمهر در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بورس نشان داده است می تواند یکی از امکانات قابل توجه برای توسعه صنعت باشد و می توان امیدوار بود که حجم قابل توجهی از این نقدینگی که بورس در همین مدت کوتاه ایجاد کرده است موجب توسعه صنعت نفت شود.

, رادمهر در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بورس نشان داده است می تواند یکی از امکانات قابل توجه برای توسعه صنعت باشد و می توان امیدوار بود که حجم قابل توجهی از این نقدینگی که بورس در همین مدت کوتاه ایجاد کرده است موجب توسعه صنعت نفت شود.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه