اخبار داغ

تلاش های پهلوی برای کاستن از جایگاه دین در جامعه؛

روایتی از تعطیلی اماکن مذهبی در اصفهان/ علما چگونه دو مسجد شاخص اصفهان را بار دیگر احیا کردند

روایتی از تعطیلی اماکن مذهبی در اصفهان/ علما چگونه دو مسجد شاخص اصفهان را بار دیگر احیا کردند
کارشناس و تحلیلگر تاریخ سیاست تلاش های رژیم پهلوی برای کاستن از نقش دین در زندگی‌ عموم مردم‌ در اصفهان‌ را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود فروزبخش در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص تبدیل مکان های مذهبی به موزه و محل های گردشگری در زمان پهلوی در اصفهان اظهار کرد: مسجد جامع و مدرسه چهارباغ، دو مکانی بود که برای جلوگیری از  جایگاه حوزه علمیه و روحانیت تعطیل و به محل گردشگری تبدیل شد که این دو مکان در اصفهان با خون دل مردم‌ و علما پس گرفته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

کارشناس و تحلیلگر تاریخ سیاست گفت: مسجد جامع را  آیت الله محمد باقر زندکرمانی با تلاش های خود در زمان پهلوی دوم و مدرسه چهارباغ را آیت الله سید رضا خراسانی احیا کردند.

,

وی افزود: پهلوی به دو مدرسه علمیه تاریخی و محور چهارباغ و صدر بازار هجوم آورد که اگر اقدام علما و مردم نبود مدرسه صدر بازار هم به سرنوشت مسجد جامع و مدرسه چهاباغ دچار و تعطیل می شد.

,

فروزبخش تصریح کرد: اندیشه پهلوی در دو رکن باستانگرایی و مدرنگرایی بود و در زمینه اداره کشور هم دو رکن نظامی گری و بزرگ شدن دولت را بر عهده داشت.

,

وی با بیان اینکه مقابل این باستان گرایی و تجدد گرایی، نظامیگری و بزرگ شدن دولت، دو ستون بازار و روحانیت بود، خاطر نشان کرد: این دو ستون در آن زمان با هم هماهنگ بودند؛ تلاش هایی برا کاهش قدرت شد که ایجاد چهارباغ بخشی از آن بود.

,

این تحلیلگر تاریخ سیاست در پایان با اشاره دلیل پهلوی برای تعطیل کردن مساجد و مدارس، گفت: حوزه و روحانیت هم که پایگاه آن مساجد و حوزه ها بود باید به نحوی کنترل می شد که این دو پایگاه نتوانند علیه پهلوی اقدام کنند، اما جامعه دینی اصفهان مانع این اقدامات پهلوی بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه