اخبار داغ

عدم تایید اساسنامه کمیته المپیک به دلیل منشور

ایران منشور المپیک را دوباره می پذیرد؟/ دیدار صالحی‌امیری با جهانگیری

ایران منشور المپیک را دوباره می پذیرد؟/ دیدار صالحی‌امیری با جهانگیری
در دیدار رئیس کمیته ملی المپیک با معاون ریاست جمهوری بر لزوم گفتگو و همکاری جهت تایید اساسنامه المپیک ایران تاکید شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عدم تایید اساسنامه کمیته ملی المپیک در شورای نگهبان یکی از دغدغه های بزرگ ورزش ایران است. اساسنامه ای که بعد از تایید در هیات دولت به شورای نگهبان ارسال شد اما به دلیل آنچه که شورای نگهبان ایرادات شرعی و مغایر با قانون اساسی خوانده، تایید نشد. پس از عدم تایید اساسنامه کمیته ملی المپیک از طرف شورای نگهبان و ایراداتی که این شورا به اساسنامه گرفته، قرار است مسئولان کمیته ملی المپیک مذاکراتی را در این خصوص داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک بعد از دریافت اساسنامه پنج‌شنبه هفته گذشته دیداری را با اسحاق جهانگیری داشت و مذاکرات لازم در خصوص اساسنامه صورت گرفت تا هماهنگی‌های لازم برای جلسه با شورای نگهبان انجام شود.
,
,

 

,

مسئولان کمیته ملی المپیک بر این باور هستند باید از طریق گفت وگو موضوع را حل کرد. نکته جالب اینجاست بعد از ارسال اساسنامه در تاریخ ۱۴ مهر سال گذشته به شورای نگهبان، ۱۰ تیر ۹۹ بعد از ۹ ماه شورای نگهبان اعلام کرده چون منشور نداریم اظهار نظر امکان پذیر نیست.

,

ایران از سال ۱۳۲۸ منشور المپیک را پذیرفته و عضو کمیته بین المللی المپیک شده است، بعد از انقلاب هم آن را دوباره تایید کرده و ۷۲ سال است با این منشور کار می کند. در صورتی که ایران منشور المپیک را قبول نکند، باید از کمیته بین المللی المپیک خارج شود، در این صورت در هیچ رویداد بین المللی حتی فوتبال نمی تواند شرکت کند. منشور المپیک به شورای نگهبان ارسال شده است.

,

اساسنامه کمیته ملی المپیک از سوی هیئت دولت برای شورای نگهبان ارسال شد و این در حالی است که برخی معتقدند با توجه به اینکه کمیته ملی المپیک یک نهاد غیردولتی است اصلاً نیاز به مجوز شورای نگهبان و هیئت دولت نداشته است و باید در اداره شرکت‌ها ثبت می‌شد. به هر حال باید دید در جلسه صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک با اعضای شورای نگهبان مشکلات اساسنامه به زودی حل می‌شود یا خیر.

,



*سعیدی: صالحی امیری از طریق دولت پیگیر اساسنامه است


کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک در واکنش به ایرادات مطرح شده از سوی شورای نگهبان به اساسنامه کمیته ملی المپیک، گفت: صالحی امیری از طریق دولت پیگیر این موضوع است و کارهای لازم برای رفع ابهامات در حال انجام است.

دبیرکل کمیته ملی المپیک ادامه داد: اساسنامه کمیته ملی المپیک براساس منشور المپیک است و این منشور در سال 1327 توسط ایران پذیرفته شده و ایران به عضویت IOC در آمده است.  یکی از شروط اساسی کمیته بین‌المللی المپیک پذیرفتن منشور توسط اعضاست.

,

*سعیدی: صالحی امیری از طریق دولت پیگیر اساسنامه است
, ,
,
,
,
,
,
,

وی افزود: در اساسنامه کمیته ملی المپیک منشور المپیک آمده که ما هم این منشور را از سال ۱۳۲۷ پذیرفته‌ایم و اساسنامه‌های پیشین کمیته نیز بر همین منشور استوار بوده و در این منشور  هم پذیرش همگرایی، نفی تبعیض نژادی و ترویج مبنای صلح آمده است. تغییراتی که در اساسنامه جدید ایجاد شد مواردی به جز منشور المپیک است.

سعیدی در پاسخ به این ابهام شورای نگهبان در مورد تصمیم‌گیری درباره مواردی که منطبق با قوانین داخلی و مخالف منشور المپیک است، خاطر نشان کرد: در اساسنامه قبلی هم‌ همین بندها درباره منشور بوده است و ما هیچ تغییری در این موارد ندادیم. سال‌هاست اساسنامه کمیته ملی المپیک با همین بندها در مورد منشور المپیک ساری و جاری است. جای تعجب دارد که چرا این سؤال را مطرح کردند، چون این روند از سال 1327 وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: ملاک فعالیت ما اساسنامه است که به تأیید هیئت اجرایی، IOC و هیئت وزیران رسیده و تمام مراحل طی شده است. اساسنامه آبان ماه سال 98 به تصویب دولت رسیده است و ان‌شاءالله در شورای نگهبان هم ابهامات برطرف می‌شود.

,
,
,
,
,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه