اخبار داغ

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان مرکزی:

شورای نگهبان در بحث احراز صلاحیت‌ها احراز عرفی می کند/ حجم بالای ثبت‌نام نامزدها باعث ورود افراد بی‌تجربه می شود

شورای نگهبان در بحث احراز صلاحیت‌ها احراز عرفی می کند/ حجم بالای ثبت‌نام نامزدها باعث ورود افراد بی‌تجربه می شود
مبارک‌آبادی رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان مرکزی گفت: در بحث احراز صلاحیت‌ها شورای نگهبان احراز عرفی می کند و نه احراز شرعی و نمی توان قسم خورد کسی که احراز عرفی می شود مشکلی ندارد. بر اساس گزارش‌ها صلاحیت یک فرد تائید می شود و یا عدم احراز صلاحیتش اعلام می گردد و این به معنی رد صلاحیت نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ حجت الاسلام امیدرضا مبارک‌آبادی رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان مرکزی امروز در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالروز تأسیس شورای نگهبان با اشاره به آیات قرآن، شکرگزاری را یکی از جنبه اصلی زندگی فردی و جمعی در جامعه دانست و گفت: شکرگزاری‌ها در قالب‌های مختلفی شکل می‌گیرد که شکرگزاری مسئولین خدمت بیشتر به مردم، داشتن وجدان کاری و توجه داشتن به نیازهای مردم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

مبارک آبادی با اشاره به اینکه شورای نگهبان هم در کلام امام (ره) و هم در کلام رهبری مورد تائید، لطف و مرحمت بوده است عنوان کرد: در قانون اساسی نیز این نهاد نظارتی اصول 91 تا 99 را به خودش اختصاص داده است و پاسداری از احکام اسلام و صیانت از قانون اساسی نمونه‌ای از وظایف اصلی این شورا در قانون اساسی است.

,

وظیفه اصلی شورای نگهبان نظارت و تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع است

, وظیفه اصلی شورای نگهبان نظارت و تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع است, وظیفه اصلی شورای نگهبان نظارت و تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع است,

وی وظیفه اصلی شورای نگهبان را نظارت و تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع دانست و ضمن بیان اینکه شورا تا به امروز به‌خوبی به وظایف خود عمل کرده است، عنوان کرد: هر زمان که دشمنان دشمنی‌شان بیشتر شد باید بدانیم که در همان عرصه به‌خوبی عمل کرده‌ایم. قرار دادن نام اعضای شورای نگهبان در لیست تحریمی نمونه‌ای از این افزایش دشمنی دشمنان است. البته بیرونی‌ها دشمنی خودشان را می‌کنند اما سؤال اینجاست که کسانی که داخل هستند چرا بلند گوی آنها می‌شوند.

,

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان مرکزی به انتخابات اخیر یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در استان مرکزی 386 نفر در این انتخابات ثبت‌نام کردند و به‌عنوان داوطلب وارد این عرصه شدند که حجم بسیار بالایی است. بر همین اساس چندین سال است که شورا فریاد می‌زند که قانون انتخابات باید تغییر کند چراکه این قانون برای دهه 60 است.

,

حجم بالای ثبت‌نام نامزدها باعث ورود افراد بی‌تجربه می شود

, حجم بالای ثبت‌نام نامزدها باعث ورود افراد بی‌تجربه می شود, حجم بالای ثبت‌نام نامزدها باعث ورود افراد بی‌تجربه می شود,

وی ادامه داد: حجم بالای ثبت نامی ها باعث ورود افراد بی تجربه می شود که همین مورد، کوله باری از مشکلات را برای نهادهای نظارتی به همراه دارد. همین اصلاح قانون در خصوص ریاست جمهوری هم باید اتفاق بیفتد و معنای دقیق رجل سیاسی در آن مشخص شود.

,

مبارک آبادی بیان کرد: در انتخابات گذشته همدلی و وفاقی مثال زدنی بین هیئت نظارت استان و ستاد انتخابات استان وجود داشت. به نوعی تعاملی بر اساس قانون، اخلاق و شرع شکل گرفت و طرفین از وظایف خود کوتاه نیامدند که باید از ستاد اجرایی انتخابات استان تشکر کرد.

,

وی ضمن تشکر از فعالیت های مجموعه های اطلاعاتی، امنیتی و سپاه و نیروی انتظامی، اظهار کرد: دستگاه های همکار مانند ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی که زیر نظر دستگاه قضایی استان بود نیز به خوبی پای کار آمدند. حتی در برخی از موارد نمایندگان را دعوت می کردند و از مشکلات بین آنها می پرسیدند و به برخی تذکر می دادند و درج در پرونده نیز صورت می گرفت.

,

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان مرکزی دفاتر استانی شورای نگهبان را بازوی محکم نظارتی برای شورا دانست و عنوان کرد: شبکه نظارتی شورای نگهبان در استان بیش از 7 هزار عضو دارد که این افراد در بازه های زمانی غیر انتخابات نیز دوره های آموزشی بصیرتی و تخصصی می بینند تا آماده فعالیت صحیح در انتخابات باشند.

,

وی در خصوص پالایش افراد حوزه نظارتی نیز گفت: اگر گزارشی مبنی بر جانبداری از نامزد خاصی داشته باشیم برخورد و پالایش صورت می گیرد که برای نمونه برخی از ناظران در انتخابات اخیر در فضای مجازی حمایت هایی کرده بودند که از دایره نظارتی حذف شدند.

,

مبارک آبادی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 تصریح کرد: پایان امسال هیئت های نظارتی شکل می گیرد. باید آمادگی این را داشته باشیم که بهترین ناظر ها را انتخاب کنیم چرا که در این دوره چند انتخابات در کنار یکدیگر برگزار می شود و همین کار ناظران را سخت تر خواهد کرد.

,

قانون انتخابات باید اصلاح شود

, قانون انتخابات باید اصلاح شود, قانون انتخابات باید اصلاح شود,

وی در خصوص وقایع مرتبط با منتخب مرد تفرش، آشتیان و محلات نیز گفت: تاکید ما بر این است که قانون انتخابات باید اصلاح شود. به عنوان مثال می توان وزارت علوم را هم به عنوان یکی از مبادی استعلامی شناخت تا مشکلاتی مانند منتخب حوزه ذکر شده پیش نیاید. در خصوص منتخب این حوزه انتخابیه نیز همانطور که سخنگوی شورا گفتند زمانی که مدارک هویتی ارائه می شود و ظواهر آن ایرادی ندارد کسی به دنبال استعلام نمی رود. بدون شک اصلاح قانون مانع بروز چنین مشکلاتی خواهد شد.

,

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر رئیس مجمع نمایندگان استان امورات مردم حوزه انتخابیه فراهان، تفرش و آشتیان را دنبال می کند تا انتخابات دوباره در این حوزه برگزار شود.

,

وی تشریح کرد: در بحث احراز صلاحیت ها شورای نگهبان احراز عرفی می کند و نه احراز شرعی و نمی توان قسم خورد کسی که احراز عرفی می شود مشکلی ندارد. بر اساس گزارش‌ها صلاحیت یک فرد تائید می‌شود و یا عدم احراز صلاحیتش اعلام می‌گردد و این به معنی رد صلاحیت نیست.

,

مبارک آبادی در خصوص تخلفات تبلیغاتی شکل گرفته در انتخابات و تأثیر آن بر احراز یا عدم احراز صلاحیت افراد نیز گفت: این حوزه به ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم برمی‌گردد. اما یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث قانون انتخابات باید لحاظ شود همین موضوع تبلیغات و شیوه تبلیغات است که متأسفانه با توجه به اصلاحات انجام‌شده هنوز هم جامعیت لازم را ندارد و همین خود باعث تخلفات در تبلیغات می‌شود.

,

وی ادامه داد: در انتخابات اخیر ستاد پیشگیری از تخلفات در برخی از موارد ورود می‌کرد. ما نیز بر اساس وظیفه تخلفات بیش‌ازحد را  به تهران گزارش می‌کردیم که حتی در برخی موارد منتج به تذکر می‌شد ولی معمولاً کسی را نداشتیم که به خاطر تبلیغات صلاحیتش احراز نشود.

,

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان مرکزی خاطرنشان کرد: در این دوره به دو نامزد تذکر دادیم و صحبت کردیم و آن‌ها هم توضیحاتی دادند. مطمئناً جایی که منجر به هنجارشکنی شود شورای نگهبان حضور دارد و بررسی می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه