اخبار داغ

در گفتگو با یک مخترع جوان مطرح شد؛

مخترعین در حسرت؛ نهادهای متولی در خواب غفلت/ ثبت اختراع در ایران اعتبار چندانی ندارد!

مخترعین در حسرت؛ نهادهای متولی در خواب غفلت/ ثبت اختراع در ایران اعتبار چندانی ندارد!
بانوی مخترع همدانی که با ثبت چندین اختراع موفق به عضویت در سازمان جهانی اختراعات شده، داشتن اراده در رسیدن به هدف را مهمترین شرط یک مخترع برای رسیدن به موفقیت دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ عضویت در سازمان جهانی اختراعات از بزرگترین افتخارات برای هر فردی است. هانیه رکاب دار یکی از بانوان نخبه و مخترع همدانی موفق به عضویت در این سازمان جهانی شده بنابراین جهت آشنایی بیشتر با این مخترع گفتگویی با وی انجام دادیم که در ادامه از نظرشما مخاطبان می گذرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

هانیه رکاب دار که متولد سال ۱۳۷۵ و فارغ التحصیل برق قدرت است، چهار سال است که در عرصه اختراع فعالیت می کند. این مخترع از نحوه ورودش به این حرفه به خبرنگار عصر همدان گفت: اواخر سال ۱۳۹۴ شرکت گوگل فراخوانی را برای ساخت سیستم های تعادلی جهت ایمنی بهتر سرنشینان سیستم های نقلیه داده بود که بعد از ساخت و تایید توسط این شرکت، سازندگان آن به طور دائم در این شرکت پذیرش می شدند. این فراخوان باعث شد به فکر اختراع بیفتم و سیستم اولیه را طراحی کنم.

,

این مخترع ادامه داد: اختراع من ابتدا یک سیستم تعادلی بود که بعدها با توسعه و گسترش آن به یک دوچرخه خودران تعادلی تبدیل شد که علاوه بر داشتن تعادل در هنگام تصادفات و کاهش خسارات ناشی از تصادفات در دو حالت نیمه برقی و رکابی حرکت می کند و ضمن حرکت باتری ها شارژ می شوند و نیازی به شارژ باتری با برق شهری ندارد همچنین امکان کنترل مسیر حرکت توسط فرد و سازمان ارائه دهنده خدمت همچون شهرداری ها را داراست.

,

به دلیل مشکلات مالی نتوانستم در جشنواره شرکت کنم

, به دلیل مشکلات مالی نتوانستم در جشنواره شرکت کنم, به دلیل مشکلات مالی نتوانستم در جشنواره شرکت کنم,

رکاب دار در خصوص مسائل مالی در ثبت اختراع گفت: من در سال ۹۷ از بین ۱۰۰۰ طرح از ۱۵۰ کشور، جزو ۱۰۰ طرح برتر برای شرکت در جشنواره اختراعات ژنو انتخاب شدم که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی امکان حضور در آن جشنواره را نداشتم.

,

وی اظهار کرد:  به خیلی از ادارات مراجعه کردم که کمک مالی کنند حتی استاندار بسیار از من حمایت کرد اما وقتی نامه به ادارات می زدند آن ها همکاری نمی کردند.

,

, ,

این بانوی نخبه عنوان کرد: استاندار من را به عنوان فناور برتر استان انتخاب و از طرحم بازدید کردند و از نظر ایشان هیچ مشکلی نبود ولی نامه هایی که به افراد پایین تر می دادند عملی نمی شد!

,

وی با توصیه هایی به مخترعین گفت: چون سیستمی را طراحی کردم که هیچ کسی تجربه ساخت آن را نداشت من بارها شسکت خوردم، اما از هدفی که داشتم دست نکشیدم و همین موضوع باعث شد ۳ سیستم تعادلی متفاوت بسازم که در نهایت منجر به ساخت سیستمی شد که از ضرایب عملکرد بهتری برخوردار و قادر است ایمنی فرد را در برابر تصادفات تا ۷۰ % افزایش بدهد.

,

اراده اولین شرط لازم یک مخترع

, اراده اولین شرط لازم یک مخترع, اراده اولین شرط لازم یک مخترع,

رکاب دار با بیان اینکه اراده اولین شرط لازم یک مخترع است، افزود: مخترعین ابتدا طرحشان را بسازند و سپس وارد بروکراسی اداری شوند، بعد از ساختن طرح به دنبال سرمایه گذاری در جاهایی همچون معاونت علمی ریاست جمهوری که از بسیار از طرح ها حمایت می کند باشند، چون وقتی ادارات ببینند که کار به تولید رسیده دیگر کاری ندارند.

,

ثبت اختراع در ایران اعتبار چندانی ندارد

, ثبت اختراع در ایران اعتبار چندانی ندارد, ثبت اختراع در ایران اعتبار چندانی ندارد,

وی با بیان اینکه مخترع در ایران زیاد است، گفت: بحثی که در خصوص اختراع با اهمیت تلقی می شود ثبت اختراع است که  اعتبار چندانی در کشور ما ندارد و وقتی طرح را ثبت می کنید فقط به اسم مخترع است؛ تازه فرصت را برای کپی برداران مهیا می شود؛ اگر هم شکایت کنی روندش خیلی طولانی است و این موضوعات باعث پایین بودن ثبت اختراع در ایران می شود.

,

این مخترع همدانی با بیان اینکه موفق به ثبت اختراع در ۲ کشور ایران و آمریکا شده ام، اظهار کرد: طرح من یک دوچرخه خودران تعادلی است که کارایی های متفاوتی دارد.

,

, ,

وی در خصوص سازمان جهانی اختراعات (IFIA) گفت: این سازمان، تحت نظارت سازمان ملل متحد است، که وظیفه و هدف اصلی آن حمایت های مادی و معنوی از مخترعین در سراسر جهان است.

,

رکاب دار در خصوص نحوه عضویتش در سازمان جهانی اختراعات گفت: سازمان جهانی اختراعات برای رسیدن بهتر به اهداف و کمک های راهبردی به مخترعین در سراسر جهان، فروردین ماه ۱۳۹۹ طی فراخوانی از مخترعین برتر سراسر جهان که اختراعاتشان ضمن بدیع و نوآورانه بودن منجر به بهبود زندگی بشر شده بود در خواست کرد که به عضویت دائمی این سازمان جهانی درآند.

,

وی ادامه داد: این فدراسیون از بین همه کشورها ۵ نفر را انتخاب می کند که از کشور ما من توانستم عضو شوم و حمایت بگیرم.

,

این بانوی نخبه با بیان اینکه هم اکنون به عنوان مسئول کمیته مخترعین کمیسیون جوانان و کارآفرینی اتاق بازرگانی دراستان فعال هستم، عنوان کرد: مخترعین استان می توانند با ارسال طرح خود به آدرس اینترنتی ([email protected]) یا از طریق ارتباط و پیوستن به کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان در اتاق بازرگانی همدان از حمایت های راهبردی این سازمان جهانی برخوردار شوند.

, [email protected],

وی در پایان با تاکید بر دلسرد نشدن مخترعین در رسیدن به هدفشان گفت: اگر واقعا فکر می کنند هدفشان و کارشان درست است ادامه بدهند و همیشه افراد موفق کسانی هستند که یک مرحله مانده به موفقیت عقب نکشیدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه