اخبار داغ

یادداشت؛

پاسخ به شبهاتی در مورد حجاب

پاسخ به شبهاتی در مورد حجاب
گاهی اوقات شبهات مطرح شده در مورد حجاب و پوشش زنان باعث سستی پایه های حجاب و گسترش بدحجابی و بی حجابی می شود که باید به آنها پاسخ داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از مرصادنیوز , شبهات در باب حجاب و پوشش زنان ممکن است با قصد و غرض و به نیت اعتراض و وارد کردن اشکال نسبت به پوشش زنان یا بدون قصد و غرض و به منظور رسیدن به حقیقت عنوان شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

این شبهات تا حد زیادی باعث سستی پایه های حجاب اسلامی در ذهن بانوان و بقیه اقشار و در نتیجه گسترش بد حجابی یا بی حجابی می شوند.

,

امیدواریم با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول، دلسوزان و دغدغه مندان ایک‌مبحث مهم، فرهنگ زیبای حجاب در جامعه اسلامی نهادینه شود.

,

یکی از اشکالات معروف درباره حجاب و عفاف این است که ایجاد حریم و محدودیت در روابط زن و مرد به ویژه پوشاندن زنان از نگاه مردان التهابات جنسی را در جامعه بیشتر می کند.

,

معروف است که می‌گویند، "الانسان حریص علی ما‌منع" یعنی انسان از هرچه منع شود نسبت به آن حرص و اشتیاق پیدا می‌کند لذا برای کاهش التهابات جنسی جامعه باید ممنوعیت ها را برداشت تا حساسیت ها از بین برود و همه چیز عادی و طبیعی شود.

,

به این اشکال در ضمن چند نکته پاسخ داده می شود اول اینکه برداشتن ممنوعیت ها باعث ارضای غریزه در انسان می شود نسبت به تمام غرایز درست نیست برخی غریزه ها همچون گرسنگی و قدرت‌طلبی سیری ناپذیرند و هیچگاه به طور کامل قطع نمی شوند.

,

غریزه جنسی نیز از جمله غرایزی است که هرچه بر آتش آن اضافه کنند شعله ور تر می شود لذا توجه به زیاده خواهی نفس و رها کردن غرایز جنسی در جامعه نه تنها مشکل التهاب را ریشه‌ای حل نمی‌کند بلکه آن را افزایش می‌دهد.

,

درست است هرگز چیزی زیاد و همیشه در دسترس و در اختیار انسان باشد اشتیاق به آن کم می‌شود اما در مورد غرایز پایان‌ناپذیر انسان از جمله غریزه جنسی به طور اساسی آن را خاموش نمی‌کند بلکه تقاضاهای آن را تغییر می‌دهد هنگامی که بدپوششی و برهنگی قسمتی از بدن عادی شد تقاضای برهنگی تمام بدن ایجاد می شود و پس از آن تقاضا های دیگر تا آنجا که غریزه جنسی هم چون شعله های سرکش آتش زبانه می کشد و به همجنس گرایی و خشونت در روابط تبدیل می‌شود.

,

بر فرض که چنین باشد و رها ساختن غریزه جنسی در جامعه تمایل زنان و مردان را از بین ببرد و حساسیت ها التهابات و واکنش های جنسی را خاموش کند آیا چنین اتفاقی مفید است؟

,

حذف تمایلات جنسی از جامعه تمایل به ازدواج را ازبین می برد و با نابودی خانواده حیات بشر به خطر می‌افتد اسلام می‌خواهد با ایجاد محدودیت ها اشتیاق زنان و مردان نسبت به یکدیگر حفظ شود.

,

اسلام می خواهد با توصیه زنان به پوشش و حجاب، زنان را در نظر مردان جذاب و خواستنی می کند و این مسئله پیوند ازدواج را به دنبال دارد.

,

فرض کنیم آزادی غریزه جنسی، التهابات را کاهش می دهد و مشکلات دیگر را ایجاد نمی کند با این حال در جامعه اسلامی نمی‌توان آن را اجرا کرد چون بر اساس ارزش اسلامی استفاده از شیوه های حرام برای رسیدن به اهداف ممنوع است.

,

حجاب و عفاف غالباً با هم استعمال می شوند حال می خواهیم بدانیم حجاب و عفاف به چه معناست.

,

حجاب به معنای مانع شدن چیزی در مقابل چیز دیگر است ه حجاب در میان مباحث مربوط به روابط زن و مرد به معنای چیزی است که مانع نگاه غیرمجاز می‌شود یعنی پوشش بدن به گونه‌ای که از دید نامحرمان محفوظ بماند.

,

عفاف نیز به معنای خود نگهداری و مهار خود در مقابل تمایل به گناه است.

,

شبهه دیگری که در این باب ممکن است عنوان شود این است که می‌گویند حجاب مهم نیست آدم باید قلبش پاک باشد من برای دل خودم در برابر نامحرم آرایش می کنم یا اینکه می‌گویند دلت پاک باشد ایمان و دینداری به حجاب و این‌جور چیزها نیست.

,

در پاسخ به این سوال باید بگویم تا انسان از درون پاک نباشد نمی‌تواند در عمل رفتار عفیفانه داشته باشد، حجاب نتیجه و محصول عفاف است و کسی که می‌خواهد عفیف باشد یکی از وظایفش در این مسیر استفاده از پوشش مناسب بدن در برابر دیگران است، البته این پوشش در زنان بیشتر است.

,

به دیگر سخن تقوا پایه عفاف و عفاف پایه حجاب است هر چند باید توجه کرد همچنان که عفاف در حجاب اثر گذار است حفظ حجاب ظاهر نیز در عفت درون موثر است.

,

با توجه به مبحث فوق ممکن است سوال شود که اگر کسی از درون پاک باشد همین کافی است و حجاب ظاهری اهمیت چندانی ندارد؟ و کسانی که حجاب ظاهری دارند اما پاکیزه درون ندارند آیا سزاوار سرزنش نیستند؟

,

در جواب می گوییم رابطه ظاهر و باطن هیچ وقت به طور کلی قطع نمی شود همیشه ظاهر تا حد زیادی گویای درون است و هر کس به تناسب باطن وضع ظاهر خود را تعیین می‌کند.

,

رفتارها و حالات هر شخص نمود شخصیت درونی است لذا کسی که از درون پاک باشد نمی‌تواند در رفتار و ظاهر بد حجاب یا بی حجاب باشد.

,

 

,

فرشته اسدی استاد حوزه علمیه خواهران کرمانشاه

, فرشته اسدی استاد حوزه علمیه خواهران کرمانشاه ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه