اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

مشارکت بخش خصوصی در مرمت آثار باستانی قزوین ضعیف است

مشارکت بخش خصوصی در مرمت آثار باستانی قزوین ضعیف است
علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: مشارکت بخش خصوصی در مرمت آثار باستانی قزوین ضعیف بوده و به صورت محدود در استان انجام می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره بازسازی آثار تاریخی استان اظهار کرد: اگر کل بودجه نفتی را در سال‌هایی که کشور تحت تحریم‌های ظالمانه نبوده و شرایط اقتصادی مناسبی داشت را اختصاص دهیم باز هم امکان تامین بودجه برای بازسازی کل آثار تاریخی وجود نخواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: هیچ وقت اعتبارات به این تعداد نمی‌رسد که ما هر اثری را ثبت کنیم و از بودجه بیت‌المال برای مرمت و بازسازی استفاده کنیم، ثبت یک اثر نیز یک افتخار و یک نشان برای مالک است تا بتواند آنجا را مرمت و احیا کند و به ثروت برساند.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: لذا بودجه چند سال کشور را هم جمع کنیم، نمی‌توانیم تمام آثار تاریخی را مرمت کنیم؛ ما آثار بی نظیری داریم که با این اعتبارات محدود امکان مرمت آن‌ها وجود ندارد و بودجه‌ای که دولت و مجلس تصویب می‌کند و در اختیار ما قرار می‌گیرد؛ درواقع در حد کمکی است که ما بتوانیم برای این آثار داشته باشیم.

,

این مقام مسئول عنوان کرد: اکنون به موجب قانون مالکین دولتی موظف هستند از منابع خودشان برای این اماکن هزینه کنند؛ به ویژه دستگاه‌هایی که مالکیت عمده‌ای روی آثار تاریخی دارند مانند اوقاف و امور خیریه که در استان هم عملکرد و اهتمام ویژه‌ای برای این موضوع دارند.

,

اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ توسط بخش خصوصی بازسازی می‌شود
وی یادآور شد: شهرداری قزوین اقدامات مناسبی را در زمینه احیا و مرمت آثار باستانی انجام داده است که در راستای وظایف ملی این ارگان به شمار می‌رود، اکنون نکته‌ای که در استان کم داریم بحث مشارکت بخش خصوصی است که به صورت محدود در استان انجام می‌گیرد.

, اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ توسط بخش خصوصی بازسازی می‌شود,
,

خزائلی ادامه داد: اگر می‌بینیم شهرهایی مثل یزد و کاشان به صورت پیشرو در این زمینه حرکت می‌کنند به این دلیل نیست که اعتبارات دولتی توسط میراث فرهنگی در آن مناطق بیشتر است بلکه به مراتب کمتر بوده اما مشارکت بخش خصوصی در آن شهرها بیشتر است.

,

این مقام مسئول افزود: اقتصاد شهری طوری تدوین شده که این هزینه مرمت، بازه و راندمان بالاتری دارد، نمونه آن سعدالسلطنه در قزوین است که ارزش افزوده بالایی را به وجود آورد و مولد و موتور محرکه اقتصادی است که کل شهر از آن بهره‌مند می‌شود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در پایان با بیان اینکه برخی خانه‌های تاریخی مثل خانه رضایی و بوم گردی‌ها در مناطق روستایی توسط بخش خصوصی در حال بازسازی است.گفت: امسال شاهد واگذاری حمام تنکابنی و خانه میریان زاده بودیم که در یک فرآیند قانونی به اشخاص واگذار شده است که امیدواریم این مشارکت بیشتر شده و موجب رونق بافت تاریخی قزوین شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه