اخبار داغ

دانا خبر می‌دهد؛

توسعه میدان گازی فرزاد B توسط یک شرکت داخلی

توسعه میدان گازی فرزاد B توسط یک شرکت داخلی
سال‌ها از معطل ماندن میدان گازی فرزاد بی و عدم همکاری هندی ها برای توسعه این میدان می گذرد؛ اما اخیرا مسئولان صنعت نفت تصمیم گرفته اند توسعه این میدان گازی را به یک شرکت داخلی دهند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از قدیمیترین موضوعات صنعت نفت در بالادست عدم تعیین تکلیف میدان گازی مشترک فرزادB است که سالها بین ایران و هندوستان مورد مناقشه قرارداشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

هندی ها که مکتشف این میدان هستند بارها اعلام کرده بودند باید کار توسعه این میدان را نیز برعهده داشته باشند اما همواره اعلام می کردند به دلیل انکه هزینه تولید در این میدان بالا است پس باید درآمدشان نیز از این میدان گازی بالا باشد.

,

در دولت یازدهم بارها هندی اعلام کرده بودند اگر ایران این میدان را به ما ندهد ما دیگر از این کشور نفت نمی خریم و این مسئله موجب گروکشی هندی برای خرید نفت و پرداخت وجوه نفتی شده بود که این مسئله موجب شد تا حتی کشورهایی مانند آمریکا نیز به این موضوع ورود پیداکنند تا بتوانند از ایران باج خواهی کنند.

,

در حال حاضر این میدان بدون توسعه با قیمناهداست در صورتیکه طرف مقابل که کشور عربستان است با کمک شرکتهای بین المللی هر روز حجم قابل توجهی گاز را از این میدان استخراج می کند.

,

اخیرا مسعودکرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که قرارداد توسعه این میدان نیز به زودی منعقد خواهد شد اما در اینباره صحبت نکرده است که آیا قرار است هندی ها این میدان را توسعه دهند یا اینکه کار توسعه این میدان توسط یک شرکت دالی انجام خواهد شد.

,

همانطور کهگفته شد قرار بود طرح جامع توسعه میدان گازی فرزاد B تا پایان سال ۱۳۸۷ امضا شود، اما این اتفاق محقق نشد تا اینکه در مرداد ماه سال ۱۳۸۸، منابع خبری از تصمیم ایران برای مذاکره با هند درباره میدان گازی فرزاد B خبر دادند. اما از سال ۱۳۸۸ که خبر حضور هندی‌ها در فرزادB قطعی شد، تا سال ۱۳۹۰ همچنان توسعه این میدان گازی منتظر نهایی شدن مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با یک کنسرسیوم هندی بود. مذاکره‌ای که حتی دو سال بعد از آن هم نهایی نشد و در اردیبهشت ۱۳۹۲، مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره در مورد توسعه میدان فرزاد B توضیح داد که "با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در این میدان بسیار بالا است ریسک بالایی را به همراه دارد، اما در حال حاضر در حال مذاکره با مسؤولان انرژی هند هستیم. "

,

مذاکرات از سالی به سال دیگر موکول می‌شد بدون اینکه نتیجه‌ای در پی داشته باشد. در نهایت ۲۱ فروردین ۱۳۹۵بود که وزیر نفت و گاز هند گفت مذاکرات در مورد فرزاد B پیش از تحریم‌ها صورت گرفته و بنابراین خارج از مناقصه به شرکت هندی داده می‌شود. به گفته "پرادان" اگرچه هنوز توافقی برای قیمت‌گذاری گاز میدان فرزاد B صورت نگرفته اما این پروژه حتماً به یک شرکت هندی می‌رسد. با اینکه پرادان با قطعیت از واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد خبر داده بود اما اختلافات ایران و هند همچنان ادامه داشت. البته موضوع مناقشه دو کشور بحث‌های مالی بود و از نظر فنی به توافق رسیده بودند.

,

به توافق نرسیدن ایران و هند تا جایی ادامه پیدا کرد که ایران به دنبال راه‌های دیگری برای توسعه میدان گازی فرزاد B رفت. از جمله این راه‌ها مذاکرات به شرکت‌های دیگر نفتی و همچنین طراحی مدل EPCF و پکیج‌های کوچک‌تر برای توسعه این میدان به بازار بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت حتی در در اوایل اسفند سال ۱۳۹۵ صراحتاً اعلام کرد پیشنهاد هند مورد بحث قرار می‌گیرد اما با آن‌ها به توافق نرسیدیم و بعید است به این سادگی به توافق برسیم. زیرا فاصله پیشنهاد ما و هندی‌ها از نظر قیمت خرید گاز زیاد است. بنابراین ممکن است توسعه این میدان به شرکت دیگری داده شود.

,

پیگیری های خبرنگار راه دانا حاکی از آن است که احتمالا قرار داد این میدان نیز با یک شرکت داخلی منعقد خواهد شد به طوریکه قرار است گاز این میدان برای شیرین سازی به داخل ایران بیاید.

,

پیش از این نیز مناقصه ای برای توسعه فاز دوم آزادگان شمالی نیز با حضور شرکت های ایرانی برگزار شده است که در این مناقصه شرکت هایی چون ایوکو، نفت و گاز پرشیا، پتروپارس حضور داشتند که در نهایت شرکت توسعه صنعت ایران افق برنده توسعه این فاز شده است.

,

 

,

انتهای پیام/س

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه