اخبار داغ

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان خبر داد:

رونق کشاورزی کردستان روزنه‌ای رو به امید/خرید روزانه گندم به ده هزار تُن رسید

رونق کشاورزی کردستان روزنه‌ای رو به امید/خرید روزانه گندم به ده هزار تُن رسید
استان کردستان با داشتن آب و هوای مناسب، خاک غنی، نیروی انسانی توانمند و کارآمد به یکی از مناطق مستعد توسعه بخش کشاورزی در کشور تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، استان کردستان یکی از استان های کشور از نظر مستعد بودن آب و هوا است، استانی که توانسته در محصولات کشاورزی از جمله گندم وکلزا جزء استان های برتر کشور باشد، هر چند کم و کاستی هایی هم از طرف مردم و هم از طرف مسئولین وجود دارد اما می توان آغاز برداشت محصولات را با خریدن قیمت مناسب روزنه ای رو به امید دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی استان کردستان معادل ۳/ ۲۰ درصد از ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی استان است که این خود نشان دهنده‌ اهمیت و جایگاه کشاورزی استان است. 

,

, ,

علاوه بر این سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان نزدیک به دو برابر سهم در کشور و سهم درآمدهای حاصل از فعالیت‌های کشاورزی در درآمد خانوارهای روستایی قابل توجه است. 

,

چنانچه بخش کشاورزی به دلایلی (از جمله عدم توجه کافی به این بخش) توانایی لازم جهت انجام وظایف خود در فرایند توسعه را نداشته باشد، کل اقتصاد استان با مشکل مواجه خواهد شد.

,

, ,

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

,

استان کردستان در سال 98 توانست کردستان در زراعت گندم با تولید یک میلیون و 170هزار و 553 تن رتبه دوم تولید گندم آبی و رتبه اول گندم دیم کشور؛ با تولید 44 هزار و 156 تن نخود، رتبه چهارم کشور؛ با تولید 280 هزار تن سیب‌زمینی رتبه 6 کشور و با تولید 371هزار و 36 تن انواع سبزی رتبه 18 کشور را دارد.

,

, ,

با توجه به اینکه برداشت گندم در استان کردستان آغاز شده است این انتظار می رود که امسال با توجه به برداشت خوب این محصول رتبه اول و یا دوم کشوری را به خود اختصاص دهد.

,

وجود ۱۳۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی کردستان

, وجود ۱۳۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی کردستان,

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تعداد بهره برداران در تمام زیربخش های کشاورزی استان را ۱۳۳ تا ۱۳۵ هزار بهره‌بردار ذکر کرد و گفت:  ۴۴ مرکز کشاورزی در سطح استان برای ارائه خدمات به این بهره برداران فعال است.

,

فرید سپری با اشاره به اینکه وجود آب و هوای سرد و سردمعتدل، خاک مناسب و سرمایه انسانی از ظرفیت های ارزشمند بخش کشاورزی استان است، افزود: سالانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی دراستان تولید می شود که ظرفیت افزایش آن را تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن داریم.

,

, ,

وی یادآور شد: با تدوین برنامه های یک ساله، میان مدت و بلند مدت در راستای تولید و اشتغال پایدار در بخش کشاورزی استان حرکت خواهیم کرد.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به میزان تولید در بخش باغات استان اشاره کرد و گفت: سالانه ۳۳۷ هزار و ۱۱۵ تن محصولات باغی از سطح ۴۷ هزار و ۶۴۰ هکتار باغات دیم و آبی در استان تولید می شود.

,

وی یکی از برنامه های این سازمان را ایجاد زنجیره های تولید از کاشت تا بازار خواند و یادآور شد: زمانی که پایداری تولید ایجاد شود دیگر براساس نیاز بازار اقدام به تولید خواهد شد و برای این منظور هم در حال فعالیت روی ایجاد وتکمیل زنجیره های تولید در زیربخش های مختلف کشاورزی استان هستیم.

,

, ,

رونق صادرات محصولات کشاورزی

, رونق صادرات محصولات کشاورزی,

کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و دارای مرز رسمی و بین المللی باشماق و بازارچه سیرانبند بانه است براساس این ظرفیت  سالانه حجم زیادی از محصولات و کالاهای مختلف از گمرکات این استان به خارج کشور صادر می شود.

,

۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تولید شده در استان هم سال گذشته از این طریق به خارج کشور صادر شده و با توجه به ظرفیت های ایجاد شده در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی امسال پیش بینی شده این میزان صادرات به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

,

, ,

آهنگ خرید روزانه گندم در استان به حدود ۱۰ هزارتن رسیده است

, آهنگ خرید روزانه گندم در استان به حدود ۱۰ هزارتن رسیده است,

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان از خرید ۷۲ هزار و ۹۱۳ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خبر داد و گفت: این میزان خرید گندم از ابتدای فصل برداشت (اول تیر تاکنون) نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته، ۹ درصد افزایش داشته است.

,

جمال صالحی با اشاره به اینکه فصل برداشت و خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته یک هفته زودتر آغاز شد، اظهار داشت: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم به ترتیب مربوط به شهرستان بیجار با ۲۶ هزار و ۷۲۸ تن، سقز با ۲۲ هزار و ۲۳۳ تن و کامیاران ۱۶ هزار و ۸۵۱ تن است.

,

وی با بیان اینکه کمترین میزان خرید گندم مربوط به شهرستان سروآباد با ۲۰ تن است، افزود: نخستین چک لیست مراکز خرید گندم استان در تاریخ ۱۰ تیر به بانک کشاورزی ارسال و اولین واریزی بهای خرید تضمینی گندم هم در شانزدهم همین ماه انجام شد.

,

, ,

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اشاره به اینکه آهنگ خرید روزانه گندم در استان به حدود ۱۰ هزارتن رسیده است، اضافه کرد: در نخستین مرحله ۲۹۴ میلیارد و ۸۸۶ میلیون و ۹۵۲ هزار و ۷۰۱ ریال به حساب گندمکاران استان واریز شده است.

,

صالحی با اشاره به اینکه  ۹۰ مرکز در استان گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری می‌کنند، یادآور شد: تاکنون از این تعداد ۳۹ مرکز خرید گندم در استان فعال شده و مابقی مراکز از هفته جاری فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

,

, ,

دولت هنوز زیرساخت های تولید کیفی برای کشاورز را مهیا نکرده است

, دولت هنوز زیرساخت های تولید کیفی برای کشاورز را مهیا نکرده است,

«پرویز اوسطی» با بیان اینکه در بیانیه دوم گام انقلاب توجه ویژه ای به بخش کشاورزی شده، اظهار داشت: در این بیانیه به دو اصل تأکیدی شامل امنیت غذایی کشور و تأمین معیشت و اشتغال جامعه روستایی از جمله کشاورزی اشاره شده است.

,

به گفته او در بخش امنیت غذایی کشور بر استفاده حداکثری از منابع داخلی و حفظ منابع طبیعی و تولید اشاره شده  و ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد باید برطرف شود.

,

«اوسطحی» همچنین به تأمین معیشت و اشتغال و اقتصاد جامعه روستایی و کشاورزان پرداخت و افزود:  دغدغه های زیادی در این زمینه وجود دارد و باید با تدوین سیاست های اساسی رفع شود.

,

وی ریل گذاری این سیاست ها را مربوط به کمیسون کشاورزی مجلس دانست و تصریح کرد:  تلاش این است که در راستای مشکلات کشاورزی در این زمینه کار شود.

,

مطابق اظهارات «اوسطحی» در مورد خرید تضمینی گندم واقعاً مشکل وجود دارد چرا که دولت وقتی خود شرایط تولید کیفی برای کشاورز را فراهم نکرده چطور انتظار خرید کیفی محصول را دارد.  

,

, ,

وی با انتقاد از اینکه دولت هنوز زیرساخت های تولید کیفی برای کشاورز مهیا نکرده، گفت: دولت کدام زیرساخت ها را فراهم کرده که کشاورز بتواند تولید کیفی انجام دهد و بعد دستورالعمل خرید کیفی به کشاورز می دهیمریال چنین چیزی مرگ می شود؟

,

نماینده مجلس در ادامه تلاش برای رفع مشکلات بیمه کشاورزی و سرمایه درگردش آنان اشاره کرد.  

,

«اوسطحی» همچنین تأکید کرد که در بحث خرید گندم باید مراکز آماده سازی شود و حتماً موارد موردنیاز به درستی و در زمان خود انجام شود و بلبشوی سالهای قبل تکرار نگردد.

,

وی خواستار استانداردسازی باسکول ها و مستندسازی شود دغدغه های کشاورزان در کنار رعایت حقوق شهروندی و کشاورزان شد.

,

ظرفیت های کشاورزی کردستان با توجه به استعدادها و توانمندی ها و تولیدات این بخش  بر همگان آشکار شده  و در یک دهه اخیر تولید در تمام زیربخش های کشاورزی استان رشد قابل توجهی داشته است به گونه ای که در تولید بسیاری از محصولات باغی، زراعی، دام و طیور حائز رتبه های برتر کشوری شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه