اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد خبر داد؛

اجرای پروژه حلقه‌برداری انگور در خلیل آباد

اجرای پروژه حلقه‌برداری انگور در خلیل آباد
شبان از اجرای پروژه حلقه برداری انگور در سطح باغات شهرستان خلیل آباد خبر داد و گفت: برای بهبود کیفی میوه و تنک حبه و خوشه از روش‌های حلقه برداری استفاده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با صبح توس، اظهار داشت: بیش از 30 رقم انگور در تاکستان‌های خلیل آباد پرورش داده می‌شود و این نشان از تنوع این محصول در شهرستان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه به جرات می‌توان گفت که انگور خلیل آباد با‌کیفیت ترین انگور در داخل ایران و یکی از بهترین ها در بازارهای جهانی است، خاطرنشان کرد: از مهمترین ارقام انگور در شهرستان را می توان پیکامی و عسکری نام برد که بیش از 90 درصد سطح زیر کشت باغات انگور مربوط به این دو رقم است که بیشتر جهت تولید کشمش سبز قلمی و تازه خوری مصرف می‌شود.

,

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با اشاره به دیگر ارقام انگور شهرستان خلیل آباد تصریح کرد: لعل، انگور‌های ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، دیوانه، سفید اری، سبزه‌مال، بیچ، شاهانی، سرقی  جهت تازه خوری و تهیه مویز، طیفی، سرکه، شیره انگور، غوره شور و آبغوره استفاده می‌شود.

,

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر کشت انگور ترکمن 4 در خلیل آباد جهت تازه خوری، مویز و صادرات آن افزایش یافته است، اذعان کرد: انگور ترکمن 4 جزو ارقام زودرس شهرستان محسوب می شود که رقمی زود رس، دارای قند بالا و دارای خاصیت انبارمانی خیلی بالا است.

,

شبان با اشاره به اینکه برای بهبود کیفی میوه و تنک حبه و خوشه از روش‌های حلقه برداری استفاده می شود، عنوان کرد: تاثیر حلقه برداری در زودرسی یا بزرگ شدن حبه، کاهش تراکم حبه، تولید حبه های یکنواخت و رنگ گیری مناسب میوه انگور به خصوص در ارقام بیدانه گزارش شده و به همین دلیل در شهرستان خلیل‌آباد در رقم ترکمن 4 و رقم پیکانی اولین بار جهت تسریع در رسیدن میوه و بزرگ شدن حبه اقدام به حلقه برداری شد که تاثیر موفقیت آمیزی را در پی داشت.

,

وی با بیان اینکه حلقه برداری شامل برداشتن بخش کوچکی از آوند آبکش (در حدود 4 میلی‌متر) در ناحیه تنه است که سبب تولید حبه‌های بزرگ‌تر می‌شود و همچنین بلوغ میوه را به وسیله رنگ گیری و تجمع قند بهبود می‌بخشد، تشریح کرد: کاربرد حلقه برداری کمی بعد از گل‌دهی به صورت فزایندهای اندازه حبه را افزایش می دهد که این عمل را در انگور ترکمن 4 و پیکانی در مرحله غوره و ترش و شیرین شدن حبه ها انجام دادیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه