اخبار داغ

گزارشی از چالش مهم اقتصادی این روزها؛

نگهداری پول نقد به معنای باخت اقتصادی است؟/ خریدهایی برای کسب سود که دودش به چشم همه می‌رود

نگهداری پول نقد به معنای باخت اقتصادی است؟/ خریدهایی برای کسب سود که دودش به چشم همه می‌رود
تلاش برخی از مردم برای تبدیل نقدینگی خود به کالاها وقتی با نقدینگی قابل توجه همراه باشد می تواند، تمام معادلات عرضه و تقاضا را بر هم بزند و البته وقتی شاخصه های همسو با تورم تغییر قیمت کند، می تواند منجر به بسط این افزایش کالا در شکل ها و موارد مختلف شود که دودش در چشم همه مردم می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ یکی از اتفاقاتی که این روزها با آن رو به رو هستیم تلاش برخی از مردم برای تبدیل نقدینگی خود به کالاها و شکل هایی است که با تورم کنونی سود و ارزش حاصل از این تورم عایدی آن ها باشد، البته همیشه هم برای سود این خرید و یا تبدیل انجام نمی شود چرا که سرعت افزایش قیمت ها به ناچار برای حفظ قدرت سرمایه و ارزش نقدینگی اجبار به تبدیل را ایجاب می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛ ,

این اتفاق وقتی با نقدینگی قابل توجه همراه باشد می تواند، تمام معادلات عرضه و تقاضا را بر هم بزند و البته وقتی شاخصه های همسو با تورم تغییر قیمت کند، می تواند منجر به بسط این افزایش کالا در شکل ها و موارد مختلف شود.

,

*خرید های برای کسب سود که در نهایت دودش در چشم همه مردم، می رود

, *خرید های برای کسب سود که در نهایت دودش در چشم همه مردم، می رود, *خرید های برای کسب سود که در نهایت دودش در چشم همه مردم، می رود,

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: وقتی اوضاع و احوال اقتصادی مخصوصاً از جهت نگاه به آینده ملتهب می شود، مردم فکر می کنند که آینده آن طور که اکنون هست، نخواهد بود و وضعیت پیچیده تر شده و قیمت ها بالاتر می رود.

, صاحب نیوز,

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این وضعیت اگر برخی مردم منابعی دارند و یا امکان فراهم آوری منابعی را دارند، تلاش می کنند این دارایی را به سمت دارایی های ببرند که ارزش خود را حفظ می کند و یا حتی با ارزش بالاتری پیدا کند.

,

وی افزود: این دارایی ها غیر مولد بوده و تولیدی ندارند و فقط از یک نفر به نفر دیگری منتقل می شوند و سرجمع این دارایی ها با نقدینگی که در اختیار مردم است،  در آن دچار کمبود هستیم، به این معنی که اگر این نقدینگی  به مسکن، طلا، دلار و ارز تبدیا شود، مقدار آن کم است، بنابرین قیمت افزایش می کند.

,

طغیانی در ادامه بیان کرد: و این افزایش قیمت در نهایت باعث می شود که دودش دوباره در چشم خود مردم رود، چرا که برای مثال قیمت بالای ارز هم بر روی کالای تولیدی و هم کالای وارداتی تاثیر می گذارد.

,

طغیانی بیان کرد: بخش از مردم که شاید دهک های 7، 8، 9 و 10 باشند، این منابع را زیاد و کم  در اختیار دارند اما دودش در چشم همه می رود و خصوصا برای محروم ترین مردم که دهک 1 تا شش هستند می رود؛ این چیزی است که از نظر ما مورد قبول نیست و در مجلس دنبال این هستیم که سودا گری و دلال بازی را در این حوزه ها مهار کنیم.

,

*نیاز به شفافیت، اقتصادی داریم

, *نیاز به شفافیت، اقتصادی داریم, *نیاز به شفافیت، اقتصادی داریم,

شاید این رفتار مردم وقتی آن ها پولی را برای خریدی پس انداز کردند، اما سرعت افزایش قیمت با میزان قدرت پس انداز  شکاف زیادی دارد بنابراین این رفتار یک کنش منطقی به این اتفاق بوده و نیاز است با ثبات در بازار به نوعی بازار مدیریت شود که البته گاهی مشاهده می شود، این ایراد با مدیریت خرید برای مردم مدیریت می شود که این اتفاق علاوه بر ایجاد بار منفی در نهایت منجر به اتفاق سازنده ای هم نخواهد بود.

,

جلال حسینی جزه در این باره می گوید: این اتفاق نبض بازار را بهم می ریزد و باعث می شود هر بازاری دست خوش اتفاقات بر مبنای فاکتورهای غیر اقتصادی باشد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: باید در مورد نقدینگی راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت را در پیش گرفت تا با کنترل نقدینگی این اتفاق نیز مدیریت شود.

,

وی افزود: در اقتصاد و فعالیت های اقتصادی نیاز به شفافیت داریم چرا که باید مشخص باشد یک فرد در چه رسته ای فعالیت دارد و در چه صنفی خرید و فروش خواهد کرد.

,

حسینی بیان کرد: سوداگری یکی از چالش های ساختار اقتصادی است که متاسفانه ضررات و چالش های زیادی را برای جامعه ایجاد می کند.

,

اینکه از مردم توقع داشته باشیم برای حفظ سرمایه خود تلاش نکنند، به نظر منطقی به نظر نمی رسد اما در روی دوم سکه به نظر می رسد ما در آموزش های مردمی در رفتارها و کنش های اقتصادی، عملکردمان نمره خوبی نمی گیرد، حتی برخی از کارشناسان اقتصادی هم از زوایای پنهان رفتارهای اقتصادی سخن نمی گویند و با سواری از این موج خود شناسی و پیج شناسی را در پیش می گیرند، در صورتی که مردم قبلا از اینکه تشویق به خرید مثلاً دلار شوند باید بدانند خرید و افزایش قیمت به معنای این است که تمام کالاها و مخارج آن ها از این اتفاق با افزایش قیمت رو به رو خواهد بود.

,

*دنباله روی اقتصادی از صفحه ها و پیج های که زیر نظر به ظاهر اقتصاد دان فعال است

, *دنباله روی اقتصادی از صفحه ها و پیج های که زیر نظر به ظاهر اقتصاد دان فعال است, *دنباله روی اقتصادی از صفحه ها و پیج های که زیر نظر به ظاهر اقتصاد دان فعال است,

امینی یکی از افرادی است که توانسته با استفاده از پس انداز خود و البته تسهیلات بانکی، وجه نقدی را برای آتی و زندگی بهتر خود ایجاد کند اما وقتی با کمتر شدن ارزش این پول به صورت روزانه و حتی ساعتی رو به رو شده، تصمیم گرفته تلاش کند سرمایه خود را حفظ کند.

,

او به خبرنگار صاحب نیوز می گوید: من با پیج ها و کانال های مجازی با توصیه دوستان آشنا شدم که آن ها با بهره جستن از کارشناسان اقتصادی، راهکارها و خرید های سود ده را معرفی می کنند.

,

امینی ادامه داد: در ابتدا مطالب این کانال ها را باور نداشتم و به اصرار دوستان فقط چند صد هزار تومان از سرمایه ام را به خرید ها که گفته می شود اختصاص دادم اما کمتر از یک ماه دیدم که سود خوبی برایم داشته است و در دفعه دوم پول بیشتری را اختصاص دادم و بازهم سود کردم و اکنون کل پولی که داشتم را به توصیه یکی از این کانال ها طلا خریدم.

,

این شخص می گوید: البته برخی دوستان من خیلی به این راهنمایی ها اعتماد دارند و حتی خانه و ماشین خود را فروخته و در این راه سرمایه گذاری کردند.

,

خبرنگار اقتصادی صاحب نیوز که قبلاً برخی این پیج ها را نیز بررسی کرده است که در بسیاری موارد دارندگان و گردانندگان آن مجهول الهویت هستند اما اندک کارشناسانی هم هستند که متاسفانه این رویه را در پیش گرفتند، حال این سوال پیش می آید ایا جهت دهی این کانال ها درست است؟ اگر درست است داده و اطلاعات درست را از کجا می آورند و اصلاً هدف آن ها از این اطلاع رسانی برای عموم مردم چیست؟

,

علی حیدری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: آنچه که در وضعیت فعلی  اقتصاد وجود دارد تورم بوده و این تورم که در بطن جامعه است موجب انتظارات تورمی نیز هست، به این معنی که مردم مشاهده می کنند که دولت به لحاظ عملکردی هیچ کار اقتصادی خاصی انجام نداده است، پس انتظار دارند بازهم بر میزان این تورم اضافه شود.

,

این کارشناس حوزه اقتصادی خاطرنشان کرد: بنابرین خود فرد احساس می کند که قیمت ها بالا برود، در این لحظه فرد نیازمند یک تاییدیه است که این تاییدیه می تواند از یک کانال تلگرامی و یا پیج اینستاگرامی باشد، و چون خود فرد به یقین حسی رسیده و همچنین کانال و پیج بسته به ممبری که دارد اکثریتی را ترغیب می کند، شخص یقین و به این بازار و خرید وارد می شود.

,

علی حیدری در مورد اینکه برخی که با اطلاعات این کانال ها و پیج ها همراه شدند و معتقدند سود نیز کردند، گفت: کمتر از نصف این افرادی که از این طریق و با این روش سرمایه خود را در جهت خرید مدیریت می کنند، سود می کنند و دلیل این سود این است که نقدینگی افراد یک کانال وقتی به سمت یک سهم برود آن سهم دچار رشد خواهد شد؛ حال اینکه اگر بخواهیم فقط کانال ها را هدف قرار دهیم و مردم را زیر سوال ببریم، کمی بی انصافی است.

,

وی در ادامه در جواب این سوال که هدف و انگیزه این کانال ها و پیج ها از دادن این اطلاعات و به ظاهر راهگشایی اقتصادی چیست، اذعان کرد: به قول ما ایرانیها هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد؛ برخی از این کانال ها پولی هستند و ورود به آن ها مستلزم پرداخت هزینه است و با خط و خطوت و نمودارها که قابل پذیرش تر و لمس تر است، مخاطبان را با خود همراه می کنند؛ این کانال ها در قبال پولی که می گیرند مطالبی ارائه می دهند و بعد آن پیشنهاد که سود کرده در بین پیشنهاد ها را بازنشر و بولد می کنند و از این روش درآمدزایی می کنند.

,

*درآمد میلیاردی پشت نقاب راهنمایی

, *درآمد میلیاردی پشت نقاب راهنمایی, *درآمد میلیاردی پشت نقاب راهنمایی,

حیدری ادامه داد: اما برخی دیگر هستند که می گویند برای کمک به دیگران و با این نقاب ها فعالیت می کنند، که البته احتمال و درصد کمی از این کانال ها هم ممکن است اینگونه باشد اما بیشتر این کانال ها و پیج ها سهم و شرکتی که هویت واقعی ندارد را بازار سازی می کنند و آن را بالا می آورند و حال اگر یک درصد اعضای کانال و صفحه تحت مدیریت آن ها نیز این سهم را بخرند؛ افراد پشت این کانال که سرمایه ای اولیه را با پولی ایجاد کرده اند، می تواند این سهام را با چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

,

علی حیدری در ادامه بیان کرد: و چون این سهم به خاطر تزریق پول مدام افزایش پیدا می کند، مردم رشد این سهم را می بییند و طبیعی است و کافی است شما که سهم را در ابتدا خریدید و متضرر بودید آرام از این سهم خارج شوید، در این صورت مشاهده می شود سهم عرضه نیز می شود و روند رو به رشد هم دارد، بنابرین صاحب این کانال می تواند درآمد میلیاردی در هفته داشته باشد.

,

انچه به نظر می رسد امروز مشکلات اقتصادی ما علی رغم چالش های خارجی و تحریم ها در داخل نیز با مشکلات زیادی رو به رو ست و راهکارها و نسخه ها هم نتوانسته دردی از این دردهای اقتصادی دوا کند و مستلزم نگاه ویژه و راهکارهای عملیاتی است.

,

به نظر می رسد، امروز باید برای کاهش تاثیر پذیری هجوم های اقتصادی خارجی ساختار اقتصاد را در داخل درمان کنیم و این مطمئناً به معنای اقدامات سلبی برای مردم نمی تواند باشد، بلکه نیاز است با آموزش های کافی و درست برای مردم و همچنین ایجاد چشم اندازی روشن برای آینده و ثبات در فاکتورهای اقتصادی و حذف شدن عوامل روانی بر بازار، شرایط آرام در ویترین اقتصاد را فراهم کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه