اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

چگونه ماسک بزنیم تا کرونا نگیریم؟ /ماسک‌هایی که ویروس را منتقل می‌کند!

چگونه ماسک بزنیم تا کرونا نگیریم؟ /ماسک‌هایی که ویروس را منتقل می‌کند!
شاید مهمترین راه پیشگیری از بیماری کرونا با خرید ماسک استاندارد و دقت در استفاده صحیح از ماسک محقق شود؛ عاملی که به واسطه غفلت مردم آمار ابتلا به این بیماری مهلک را افزایش داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ باید پذیرفت که جامعه ما تاوان نسبتا سنگینی را به واسطه سهل انگاری و اهمال کاری مردم پس داد تا مردم متقاعد شوند که مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری مهلک کرونا استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی و رعایت وظایف اجتماعی است. حالا که الحمدلله به واسطه آموزش هایی که از مبادی رسانه به مردم داده شد، به ندرت پیش می آید تا در جمعی، فردی بدون ماسک و مراعات وظایف اجتماعی ظاهر شود. اما نکته اینجاست که به سبب نا آگاهی پاره ای از مردم بصورت ناصحیح اقدام به بایسته های بهداشتی مانند انتخاب و نصب ماسک بر روی مجاری تنفسی خود میکنند. همین امر موجب شده که به طرز عجیبی آمار ابتلا به کرونا افزایش یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با این اوصاف اگر مهمترین راه پیشگیری را استفاده صحیح از ماسک بدانیم، قطعا می توان با آگاهی بخشی از دو مقوله مردم را در مقابل این بیماری عجیب واکسینه و با راهکاری ساده با انتشار این بیماری نوظهور مقابله و مبارزه کرد.

,


یکی از این دو مقوله انتخاب و خرید ماسک استاندارد است و مقوله دوم استفاده صحیح از ماسک که شاید به ظاهر امری بدیهی جلوه کند. اما از آنجایی که شمار زیادی از شهروندان از ماسک ناصحیح استفاده می‌کنند، این الزام را به وجود آورد که در این باب بیشتر تاکید و تصریح شود و به تبع آن مطالب بیشتری در رسانه ها انتشار پیدا کند.
با این احوال در خصوص مقوله انتخاب ماسک استاندارد سرویس اجتماعی خبرگزاری دانا روز گذشته گزارش مشروحی ( با تیتر ماسک‌های هفت رنگ؛ وقتی استاندارد فدای «لاکچری بازی» می‌شود) منتشر کرد که در آن به بایسته های انتخاب ماسک استاندارد پرداخته بود. در ادامه این گزارش به مهمترین نکات مغفول مانده ای که در استفاده از ماسک  از سوی  شهروندان مراعات نمی شود خواهیم پرداخت.   

,
,
, سرویس اجتماعی خبرگزاری دانا, با تیتر ماسک‌های هفت رنگ؛ وقتی استاندارد فدای «لاکچری بازی» می‌شود,

 

,

تقسیم بندی ماسک های پزشکی

, تقسیم بندی ماسک های پزشکی, تقسیم بندی ماسک های پزشکی,

ماسک های پزشکی عمدتا به دو دسته تقسیم می شوند. یکی ماسک صورت و دیگری ماسک جراحی. این دوگونه ماسک به دو طریق روی صورت می نشینند. یکی با کش های قیطانی نازک که این نوع ماسک غالبا در این بازه زمانی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توسط مردم استفاده می شود و دیگری توسط بند از چهار گوشه ماسک روی سر و گردن گره می خورد و فیکس می شوند. ماسک دهانی به صورت یک، دو و یا سه لایه و ازجنس کاغذ و یا پنبه و مواد مخصوص تهیه میشوند.

,

ماسک جراحی:  ماسک طبی یا ماسک پزشکی یک ماسک دهانی یکبار مصرف است. این ماسک از پارچه و یا پلی پروپیلن و مواد مخصوص تهیه میشود. این نوع ماسک پزشکی برای استفاده کارکنان بیمارستانها تولید می شود.یک ماسک جراحی مناسب حداقل دارای  80درصد کارایی فیلتراسیون باکتریایی است.

, ماسک جراحی: ,  80,

, ,

 

,

لازم به ذکر است که استفاده از ماسک جراحی در محیط های غبارآلود توصیه نمیشود، زیرا این نوع ماسک تنفسی نمیتواند ریه های شما را از آلاینده های خطرناک در اندازه کوچکتر از 2/5 میکرون مصون نگهدارد.

, 2/5,

ماسک N95 : بی تردید پس از شیوع بیماری کرونا بسیاری از مردم لفظ و عنوان ماسک N95 را به کرات شنیده اند. همانگونه که از نام این نوع ماسک پیداست، ماسک N95 توانایی فیلتر کردن حداقل 95 درصد آلاینده ها را دارد. این ماسک برای مقابله با آلودگی های برخی از بیماریها مسری مانند آنفلوانزا، آبله مرغان، سرخک و سندروم حاد شدید تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دقیق تر با ماسک N95 می توان در برابر بیماری هایی که از طریق هوا قابل انتقال هستند خود را مصون نگاه داشت. استفاده راحت، فیکس شدن کامل روی صورت و همچنین فیلتراسیون بالای ذرات ریز معلق در هوا را میتوان سه ویژگی مهم ماسک N95 دانست. نکته قابل توجه این است که ماسک N95 به دومنظور مختلف طراحی شده است: یکی در امور پزشکی و دیگری در حوزه صنعت. چرا که این ماسک حداقل 95 درصد از ذرات عفونی و آلاینده های بزرگتر از 0.3  میکرون موجود در هوا را فیلتر میکند.

, ماسک , N95, N95, N95, N95, 95, N95, N95, N95, 95, 0.3 ,

نکته دیگری که در هنگام خرید ماسک N95 باید مورد توجه قرار گیرد این است که این نوع ماسک در چند سایز تولید می شود. تا به جایی که حتی کودکان هم می توانند از ماسک N95 استفاده نمایند. بنابراین باید در انتخاب اندازه آن دقت به عمل آید. چرا که کیپ شدن ماسک بر روی دهان و بینی باعث بهبود عملکرد آن میشود. عمر ماسک N95 برخلاف تصور پاره ای از مردم که ماسک N95 را قابل شستشو و به اصطلاح چند بار مصرف می دانند، اما واقعیت این است که عمر مفید اینگونه ماسک 8 ساعت است.

, N95, N95, N95, N95, 8,

اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که ماسک N95 در بیمارستان ها و توسط پزشکان و پرستارها بیشتر استفاده می شود. ازا ین رو به نظر می رسد که عمر مفیدی که برای این ماسک در نظر گرفته اند از این روست که تند تند کادر پرستاری این ماسک را تعویض کرده که امکان انتقال بیماری را به سایر افراد و بخش ها به حدا اقل برسانند. با این وجود اگر افرادی انتخاب ماسک N95 را برای خود بهتر می دانند می توانند با ملاحظاتی که در ادامه به آنها اشاره می شود عمر ماسک N95 را به حداکثر ممکن برسانند.

, N95, N95, N95,

 

,

, ,

 

,

ملاحظاتی که در هنگام ماسک زدن باید رعایت کرد

, ملاحظاتی که در هنگام ماسک زدن باید رعایت کرد , ملاحظاتی که در هنگام ماسک زدن باید رعایت کرد ,

یکی از نکات مهمی که مردم در استفاده از ماسک مراعات نمی کنند نصب ماسک در حالاتی است که احتمال آلوده بودن دستها وجود دارد. موردی که متاسفانه مردم به آن توجهی ندارند و در جای خود احتمال ابتلای فرد را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است قبل از لمس ماسک تمیز ، دستان خود را با آب و صابون کاملاً بشویید. از یک حوله کاغذی تمیز برای خشک کردن دستان خود استفاده کنید و سپس آن حوله کاغذی را درون سطل زباله بیندازید.

,

ماسک را بررسی کنید. هنگامی که یک ماسک جدید را از جعبه درمی آورید، آن را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه نقص ، سوراخ و پارگی در ماسک وجود ندارد. اگر ماسک دارای نقایص ، سوراخ و شکاف است ، آن را دور ریخته و ماسک جدید دیگری را انتخاب کنید.

,

 

,

قسمت بالای ماسک را به درستی تنظیم کنید. برای اینکه ماسک تا حد ممکن به پوست شما نزدیک شود ، قسمت بالای ماسک دارای لبه خمیده اما محکم خواهد بود که می تواند در اطراف بینی شما قرار گیرد و امکان ورود هوای آلوده و ویروس را سد می کند. قبل از استفاده از ماسک روی صورت خود اطمینان حاصل کنید که این قسمت به سمت بالا قرار دارد . لازم به ذکر است محکم کردن گیره بینی برای افرادی که از عینک استفاده میکنند این مزیت را دارد که به ورود به اماکن خنک بازدم فرد موجب بخار گرفتگی شیشه های عینک نمی شود.

,

 

,

پشت و روی ماسک: قبل از نصب ماسک روی صورت از پشت و روی اطمینان حاصل کنید. قسمت داخلی بیشتر ماسک های پزشکی به رنگ سفید است ، در حالی که قسمت بیرونی دارای نوعی رنگ است. ضمن آنکه ممکن است به رنگ سفید هم باشد که با کمی دقت می توان پشت و روی آنرا تشخیص داد. قبل از استفاده از ماسک بر روی صورت خود ، اطمینان حاصل کنید که قسمت سفید ماسک به سمت صورت شما باشد .

, پشت و روی ماسک: ,

, ,

انواع مختلفی از ماسک های پزشکی موجود است که هر کدام روش های مختلفی برای اتصال ماسک به سر شما دارند .

,

حلقه گوش : برخی از ماسک ها دارای 2 حلقه گوش در دو طرف ماسک هستند. این حلقه ها به طور معمول از یک ماده الاستیک ساخته شده اند تا بتوان آنها را کشید. این نوع ماسک را توسط حلقه ها بردارید و از دست زدن به خود ماسک اجتناب کنید. حلقه را دور یک گوش قرار دهید و سپس حلقه دیگر را در اطراف گوش دیگر خود نصب کنید.

, حلقه گوش : , 2,

, ,

ماسک گره ای یا بندی : برخی از ماسک ها با بندهای پارچه ای به پشت سر گره می خورند. بیشتر ماسک ها با بندهای بالایی و پایینی همراه هستند. ماسک را به وسیله بندهای بالایی بردارید ، بندها را در پشت سر خود قرار دهید و آنها را به هم گره بزنید .

, ماسک گره ای یا بندی :,

ماسک نواری : بعضی از ماسک ها دارای 2 بند الاستیک هستند که در پشت و اطراف پشت سر شما قرار دارند . ماسک را جلوی صورت خود نگه دارید ، بند بالا را بالای سر خود بکشید و آن را در اطراف تاج سر خود قرار دهید. سپس باند پایین را بالای سر خود بکشید و آن را در پایه جمجمه قرار دهید.

, ماسک نواری : , 2,

, ,

قطعه بینی را تنظیم کنید: اکنون که ماسک پزشکی روی سر و صورت شما قرار گرفته است ، ازانگشت اشاره و انگشت شست خود استفاده کنید تا قسمت خمیده لبه بالای ماسک را در اطراف پل بینی خود بچسبانید.

, قطعه بینی را تنظیم کنید: ,

تنظیم ماسک روی صورت ماسک را به صورت و زیر چانه خود بچسبانید. پس از آنکه ماسک کاملاً ایمن شد، آن را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که صورت و دهان شما را پوشانده است، و لبه پایینی زیر چانه شما قرار دارد.

, تنظیم ماسک روی صورت,

, ,

دستان خود را تمیز کنید: بسته به آنچه که قبل از برداشتن ماسک با دستان خود انجام داده اید ، ممکن است لازم باشد که دستان خود را بشویید.

, دستان خود را تمیز کنید:,

شیوه دفع ماسک استفاده شده: ماسک استفاده شده را با دقت از صورت جدا کنید. به طور کلی ، ماسک را فقط با لمس لبه ها ، بندها ، حلقه ها و نوارها جدا کنید. قسمت جلوی ماسک آلوده را لمس نکنید . مبنا را بر آلوده بودن ماسک بگذارید و خود را موظف کنید که ماسک آلوده را در کیسه نایلونی ( ترجیحا کیسه نایلونی بعد از خرید و استفاده شده) انداخته. کیسه را گره بزنید و کیسه حاوی ماسک استفاده شده را در کیسه زباله بیندازید و به این روش دفع کنید.

, شیوه دفع ماسک استفاده شده:,

بهتر است این شیوه دفع را برای دستکش های آلوده هم بکار ببرید. توصیه می شود که پس از دفع ماسک و یا دستکش استفاده شده دستان خود را من باب احتیاط دوباره با آب و صابون شستشو دهید  تا امکان انتقال و تکثیر این ویروس را به حداقل ممکن رساند.  

انتهای پیام/ 

,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه