اخبار داغ

هفت خان تشکیل خانواده جوانان؛

گره کور ازدواج جوانان همچنان چشم انتظار تدبیر/ بخت «قانون تسهیل ازدواج جوانان» باز نشد

گره کور ازدواج جوانان همچنان چشم انتظار تدبیر/ بخت «قانون تسهیل ازدواج جوانان» باز نشد
کلاف سردرگم ازدواج جوانان همچنان در پیچ و تاب وعده‌ها بوده و همه مشکلات ریز و درشت دست به دست هم داده تا آمار ازدواج در لرستان کاهش یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، ازدواج پیمانی مقدس است بین زن ومرد که با تعهد به هم بنیان خانواده را تشکیل می دهند، امری که در دین اسلام بسیار نسبت به این موضوع تاکید و سفارش دارد. زیر یک سقف رفتن، سر و سامان گرفتن، گره بخت باز شدن از جمله تعابیری است که برای زوج های جوان به کار می رود، اتفاقی که بسیاری از جوانان برای یک زندگی آرام برنامه ریزی می کنند اما گاهی موانعی بر سر راه ازدواج آنها سبز می شود که این رویای شیرین را از چارچوب خود خارج می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

گاهی آنقدر مسائل و مشکلات برای تشکیل زندگی جوانان زیاد می شود که بر سر دوراهی می مانند و ترجیح می دهند که ازدواج را در آخرین اولویت های برنامه زندگی قرار دهند؛ اگرچه بارها در شعارهای مسئولان از ازدواج آسان و تسهیل در پرداخت وام ازدواج صحبت می شود اما بعد از چند دقیقه این صحبت‌ها محو شده و دوباره همان مشکلات و همان دردسرها جلوی راه جوانان دم بخت سبز می شود.

, ,

, ,

با همه سختی ها و مشکلات، وقتی جوانی برای تشکیل بنیان خانواده اولین گام را برمی دارد، به جای این که متولیان و مسئولان دست یاری به این جوان بدهند متاسفانه مانع تراشی می کنند به طوری که شرایط وام ازدواج را آنقدر طولانی می کنند که گاهی زوج ها ترجیح می دهند قید وام را بزنند.

,

این در حالیست که موانع ازدواج سبب می شود تا جوانان نسبت به امر ازدواج بی رغبت شده و همین سبب بالا رفتن سن ازدواج و به دنبال آن کاهش فرزند آوری و کاهش نرخ جمعیت می شود.

,

عدم همخوانی میزان وام ازدواج با گرانی‌ها

, عدم همخوانی میزان وام ازدواج با گرانی‌ها, عدم همخوانی میزان وام ازدواج با گرانی‌ها,

سامان امیری ۲۶ ساله یکی از جوانان لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگارسفیرافلاک اظهار داشت: ازدواج آسان به نظر می رسد فقط درحد شعار است و این تجملات، توقعات و چشم و همچشمی ها سنخیتی با ازدواج آسان ندارد و از ازدواج آسان خبری نیست.

,

وی افزود: بسیاری از جوانان بدون داشتن شغل، مسکن و امکانات اولیه زندگی نمی توانند تشکیل خانواده دهند، وقتی مسئولان برای جوانان بیکار و تسهیل در روند وام ازدواج تدبیری ندارد چگونه می توان یک زندگی را تشکیل داد.

,

امیری تصریح کرد: با توجه به این که گرانی سر سام آور لوازم خانگی یکی از مهمترین مشکل جوانان است واقعا با این مبلغ وام ازدواج نمی دانیم این وام را برای رهن منزل هزینه کنیم، مراسم عروسی برگزار کنیم یا اسباب اولیه زندگی را بخریم.

,

این جوان لرستانی خاطر نشان کرد: انتظار داریم دولتمردان و مسئولان در جهت فراهم کردن شرایط برای ازدواج آسان جوانان قدمی برداشته و موانع را از سر راه جوانان بردارند.

, ,

, ,

کاهش آمار ازدواج در لرستان

, کاهش آمار ازدواج در لرستان, کاهش آمار ازدواج در لرستان,

هوشنگ شفیعیان سرپرست اداره کل ثبت احوال لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در سه ماه اول سالجاری چهار هزار و ۲۰۶ مورد ازدواج در استان ثبت شده که به طور متوسط در هر شبانه روز ۴۵ واقعه ازدواج انجام شده است.

,

وی افزود: ۹۲۰ مورد طلاق در این مدت رخ داده به طوری که به طور متوسط روزانه ۱۰ طلاق در استان ثبت می شود.

,

این در حالیست که در سه ماهه سال گذشته چهار هزار و ۶۰۴ مورد ازدواج در لرستان ثبت شده و روزانه ۵۰ مورد ازدواج صورت گرفته است؛ همچنین در مدت مشابه پارسال ۸۷۸ مورد طلاق یعنی روزانه ۹ طلاق در استان ثبت شده که در مقایسه با آمار سه ماهه نخست امسال نشان دهنده افزایش طلاق و کاهش آمار ازدواج است.

,

آمارها نشان می دهد واقعه ازدواج در این مدت ۳۹۸ مورد کاهش و طلاق ۴۲ مورد افزایش یافته است، آماری که مسئولان چندان توجهی به آنها ندارند و تمایل دارند خیلی آرام و بی صدا از کنار آن بگذرند.

,

ضرورت آموزش مسئولیت پذیری به جوانان

, ضرورت آموزش مسئولیت پذیری به جوانان, ضرورت آموزش مسئولیت پذیری به جوانان,

علیرضا رخشان روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: فراگیری مهارت و مسئولیت پذیری یکی از بخش هایی است که جوانان باید مهارت و مسئولیت لازم را برای تشکیل یک خانواده آموزش دیده داشته باشند.

,

وی افزود: در گذشته به دلیل این که خانواده ها بیشتر با هم ارتباط داشتند، این آموزش ها و مهارت ها منتقل می شد اما امروزه به دلیل ضعیف شدن ارتباط بین خانواده ها بسیاری از جوانان اطلاعات و مهارت های مسئولیت پذیری را از فضای مجازی دریافت می کنند.

,

, ,

رخشان تصریح کرد: در همین راستا جوانانی که باید مهارت های بین فردی و الگویی که برای مدیریت یک خانواده را یاد بگیرند به شکل حضوری کمتر شده و آموزش های مستقیم ضعیف تر شده است.

,

روانشناس و مشاور خانواده گفت: وقتی آموزش های مستقیم برای مسئولیت پذیری و دریافت مهارت های لازم برای زندگی کمرنگ شد سبب می شود تا جوانان مهارت لازم را در هنگام تشکیل خانواده نداشته باشند.

,

 تشکیل خانواده و سلامت روان

,  تشکیل خانواده و سلامت روان,  تشکیل خانواده و سلامت روان,

وی افزود: برخی از جوانان در زمینه هویت اجتماعی و مسئولیت پذیری در امر ازدواج تردید دارند در حالی که تشکیل خانواده از نظر بُعد سلامت روان بسیار مهم بوده و یکی از راهکارهایی است که به هویت اجتماعی فرد جهت دهی می دهد.

,

رخشان با اشاره به ضرورت فراهم بودن شرایط برای ازدواج گفت: باید شرایط لازم برای جوانان در راستای تشکیل خانواده فراهم شود و موقعیت و امکانات وجود داشته باشد تا جوانان در این مسیر قدم بگذارند.

, ,

, ,

روانشناس و مشاور خانواده مشکلات اقتصادی را یکی از دلایل ازدواج دیرهنگام دانست و تصریح کرد: مشکلات اقتصادی سبب شده تا جوانان برای تشکیل خانواده، تهیه جهیزیه، برگزاری مراسم عروسی و امکانات اولیه زندگی با مشکلاتی مواجه شوند.

,

وی اظهار داشت: برخی از ازدواج ها بدون مطالعه و تحقیق صورت می گیرد که منجر به مشکلاتی می شود و لازم است آموزش های لازم در این راستا ارائه شود تا جوانان با آگاهی یک زندگی پایدار را تشکیل دهند.

,

تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان

, تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان, تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان,

عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: فعالیت های کمیسیون های متعدد مجلس در تسهیل امر ازدواج موثر است؛ وقتی قیمت مسکن غیر متعارف گران شود قطعا به تشکیل خانواده آسیب می زند و ازدواج را به تاخیر می اندازد، همچنین نبود شغل مناسب از دیگر عوامل بالا رفتن سن ازدواج است به طوری که وقتی اشتغال اوضاع خوبی نداشته باشد می تواند به ازدواج آسیب بزند.

,

وی با اشاره به ضرورت نگاه مسئولان به تسهیل امر ازدواج گفت: اگر نگاه درستی نسبت به خانواده در بین مسئولان نباشد و سیاست هایی که تدوین می شود، در جهت کمک به تحکیم بنیان خانواده و رشد فرزند آوری در جامعه نباشد، آسیب های فراوانی را ایجاد می کند.

,

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: از نظر فرهنگی مولفه های زیادی هستند که می تواند اثر گذار باشد و یکی از برنامه های مجلس و کمیسیون اجتماعی، تلاش در جهت اتخاذ تصمیمات موثر در  تسهیل ازدواج است.البته با توجه به شرایط موجود، اولویت مجلس اقتصاد است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه