اخبار داغ

اهمال کاری دولت میلیاردها مترمکعب آب را هدر داد؛

باران‌های مونسون هم کام تشنه روستاییان جنوب شرق را سیراب نکرد

باران‌های مونسون هم کام تشنه روستاییان جنوب شرق را سیراب نکرد
در حالی شاهد رنج بی آبی، خشکسالی و تشنگی مردمان سخت کوش جنوب شرق هستیم که بارندگی های سیل آسا هم مرهمی بر زخم های کهنه و آبی بر عطش کام تشنه شان نمی شود، مردمانی قناعت پیشه که دلشان به بزرگی دریاست و تشنگی در کنار دریا را تاب می آورند و دم نمی زنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از عصرهامون، فصل تابستان که فرا می رسد مردم اکثر نقاط کشور با گرمایی طاقت‌فرسا روبه‌رو می شوند، اما درست در چنین روزهایی در جنوب شرق ایران می توان روزهای بهاری و لطیفی‌ را به سبب فرا رسیدن فصل «مونسون» تجربه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,


 بادهای مونسون یا موسومی که هر سال با آغاز فصل گرما به آب و هوای گرم جنوب سیستان و بلوچستان طراوت خاصی می بخشد و نوازشگر دیار تفیده سواحل مکران می شود.

,
,


 اما در کنار طراوتی که این باران ها به منطقه می بخشد و سرسبزی موقتی که در برخی مناطق به همراه دارد، آنچه آزاردهنده است، هدر رفت آب های سطحی ناشی از باران های مونسون است، آن هم در مناطقی که مردم آن به ویژه در نقاط روستایی از بی آبی به شدت رنج می برند.

,
,


اما آب این بارندگی ها پس از سیلابی کردن برخی مناطق راهی دریا یا تبخیر می شود، اما به کام تشنه روستاها نمی ریزد، مسئولان امر هم تنها راه جلوگیری از هدر رفت این آب را سدسازی می دانند، آن هم سدهایی که هنوز به سرانجام نرسیده تا به داد مردم تشنه کام برسد و مانع هدر رفت میلیاردها متر مکعب آب شود.

,
,

 

,

 تشنگی روستاییان در سایه بی تدبیری مسئولان

,  تشنگی روستاییان در سایه بی تدبیری مسئولان,


 یوسف زهی، یکی از اهالی دشتیاری در این باره گفت: متاسفانه مشکل کم آبی علاوه بر تأثیر مستقیم بر کشاورزی و دامپروری این منطقه، به تشنگی مردم نیز افزوده است و آب شرب مصرفی این مردم نیز به سختی از طریق آبرسانی سیار تأمین می شود.

,
,


وی ادامه داد: این در حالی است که هر سال در فصل تابستان شاهد باران های سیل آسا در منطقه هستیم که اگر به درستی مدیریت شود می تواند کام تشنه ما روستاییان را سیراب کند.

,
,


جدگال، یکی دیگر از روستاییان جنوب سیستان و بلوچستان هم گفت: سال های سال است که در انتظار نگاه مسئولان  به روستاهای این استان پهناور هستیم، اما همچنان روستاییان در سایه بی تدبیری دولت با مشکل بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

,
,

 

,

وی افزود: در حالی کام روستاییان سیستان و بلوچستان تشنه است که هر سال شاهد بارش های سیل آسای مونسون در این خطه هستیم که به دلیل اهمال کاری ها همچنان هدر می رود.

,

 

,

جدگال تصریح کرد: به واسطه لطف خداوند تابستان هر سال به واسطه پدیده مونسون آسمان به این دیار خشک لبخند می زند، بارش هایی که می تواند عطش روستاییان را خاموش کند، اما در کمال بی مهری ها راهی دریا یا تبخیر می شود.

,

 
بارش مونسون در 8 نقطه سیستان و بلوچستان

,
, بارش مونسون در 8 نقطه سیستان و بلوچستان,


محمود دیانتی، معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی سیستان و بلوچستان هم در این باره به خبرنگار ما گفت: همانطور که انتظار می رفت با ادامه وزش بادهای مرطوب مونسون در سیستان و بلوچستان و تزریق رطوبت مناسب، شرایط برای بارش در نیمه جنوبی استان فراهم شد.

,
,

 

,

وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته نیز بارش های مونسون در جنوب و جنوب شرق استان ادامه یافت، به طوری که از 8 نقطه استان بارندگی گزارش شد.

,

 

,

این مقام مسئول افزود: در 24 ساعت گذشته از ایستگاه بارانسنجی «جهاد کشاورزی» نیکشهر 18 میلی متر و از ایستگاه های «کشیک» نیکشهر 12، «هلنچکان» نیکشهر 10، ـ«لهاباد» سرباز 5 و شهر راسک 4 میلی متر بارش گزارش شد.

,


دیانتی ادامه داد: بارش های همرفتی این موقع از سال به شدت پراکنده و نامنظم است به طوری که گاهی در زمان و محدوده های کوتاه رخ می هد.

,
,


وی گفت: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی همچنان تا پنج شنبه شرایط برای بارش های مونسونی در ارتفاعات جنوبی و جنوب شرق استان فراهم است و احتمال جاری شدن رواناب و بارش تگرگ در این مناطق وجود دارد.

,
,


معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توصیه می شود در زمان بارش ها از رفتن به ارتفاعات و اتراق در حاشیه رودخانه های فصلی خودداری شود، خاطرنشان کرد: مونسون یک پدیده جوی-اقیانوسی بزرگ مقیاس است که محدوده وسیعی از مناطق حاره و جنب حاره را در فصل گرم سال تحت تأثیر قرار می‌دهد.

,
,

 

,

سدسازی، تنها راهکار جلوگیری از هدر رفت آب

, سدسازی، تنها راهکار جلوگیری از هدر رفت آب,

 

,

محمد دلمرادی، مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: برای هدایت آب‌های سطحی ناشی از بارندگی ها از جمله مونسون سدهایی در دست مطالعه یا ساخت است.

,

 

,

وی با بیان این که این آب را باید ذخیره یا تغذیه کنیم، ادامه داد: تمرکز ما بیشتر بر روی ذخیره آب ها با احداث سد بوده که در این راستا عملیات ساخت سد کهیر کنارک با پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی در حال انجام است، امسال اعتباراتی به این پروژه اختصاص یافت که پیمانکار قبلی نتوانست کار را ادامه دهد و از طریق مناقصه به دنبال جذب پیمانکار جدید برای به سرانجام رساندن آن هستیم.

,

 

,

این مقام مسئول اضافه کرد: امسال برای تکمیل سد شهری کور هم اعتباراتی اختصاص یافته است تا بتوانیم این سد را نیز آبگیری کنیم، همچنین پروژه های سدسازی دیگری در دست مطالعه است که اگر اعتبار آن جذب شود برای آغاز عملیات اجرایی آن اقدام می شود.

,

 

,

دلمرادی با بیان این که سدهای استان تغذیه ای یا مخزنی است، تصریح کرد: برای مهار آب های سطحی سدهای مخزنی احداث می شود، اما  تعدادی سد تغذیه ای و به صورت پراکنده نیز داریم که برای برای تغذیه سفره استفاده می شود.

,

 

,

این در حالی است که صنعت سدسازی در دنیا منسوخ شده است، اما همچنان مسئولان امر به احداث این پروژه ها در این استان افتخار می کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه