اخبار داغ

روستاهای کردستان همچنان در حسرت جاده و امکانات رفاهی اولیه/وقتی فریادرسی نیست

روستاهای کردستان همچنان در حسرت جاده و امکانات رفاهی اولیه/وقتی فریادرسی نیست
اکثر روستاهای دهگلان استان کردستان از نبود جاده ارتباطی مناسب و دیگر امکانات رفاهی نگران و ناراضی هستند و متاسفانه هیچگونه توجهی به این قشر محروم نمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، از آنجایی که برخورداری از حداقل امکانات رفاهی و خدمات عمومی بر اساس اصول قانون اساسی حق مسلم همه اقشار کشور از جمله روستائیان است و محرومیت از امکانات عمومی همواره یکی از مهمترین موارد دافعه روستایی و بروز مهاجرت و جابجایی جمعیتی است که ارائه خدمات عمومی و امکانات زیربنایی در نقاط روستایی نیازمند طراحی و تدوین برنامه ای با اهداف مشخص است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

با توجه به اهمیت روستا در برنامه‌ ریزی‌های توسعه‌ای کشور، تاکنون طرح‌های متعددی در جهت تسریع روند توسعه یافتگی روستا مطرح و اجرا شده است، تا به نوعی شدت نابرابری‌های بین نقاط شهری و روستایی کاهش یابد.

,

 یکی از این طرح‌ها، طرح هادی است که درصدد دستیابی به ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها، تامین عادلانه امکانات، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، تسهیلات بهبود مسکن و خدمات محیط زیستی و عمومی، بهبود کیفیت بافت روستا و ایجاد بستر لازم جهت فراهم شدن زمینه صدور سند مالکیت املاک واقع در بافت مسکونی روستا است.

,

با توجه به اینکه توسعه آسفالت جاده های روستایی نقش مهمی در شکوفایی منطقه دارد اغلب مسیر ارتباطی منطقه خاکی و تردد در این جاده ها بسیار سخت و دشوار است و وضعیت راه های ارتباطی روستانشینان با شهربسیار نامناسب است که فراهم نبودن زیرساخت های توسعه تاثیرات مستقیم  و غیرمستقیمی در عقب ماندگی روستاها دارد.

,

, ,

بحث راه روستایی و توجه به حمل و نقل جاده ای از مهمترین نیازهای روستائیان است که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم  در توسعه هر کشور محسوب می شود که روستائیان متاسفانه از عقب ماندگی شدید رنج می برند.

,

عمده مشکلات بیشتر از 20 روستاهای دهگلان وضعیت بد جاده ای است که از آن گله مند هستند زیرا جاده های خاکی پس از بارش از گل ولای انباشته شده و تردد مردم را سخت می کند.

,

بحث راه و توجه به حمل و نقل جاده ای از مهم ترین نیازهای روستاییان شهرستان دهگلان است و به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در توسعه شهرستان محسوب می شود و این مساله برای روستاییان و تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی برای عرضه محصولات خود به بازار و مراکز فروش از ضرورت بسیاری برخوردار است.

,

 با توجه به اینکه روستا قطب تولید و توسعه در هر کشور است و توجه به حل مشکل روستائیان باید در اولویت کاری مسئولان باشد اما متاسفانه روستاهای محروم دهگلان مورد بی توجهی ویژه قرار گرفته اند.

 چه بسیار روستاها که بخاطر نبود جاده مناسب و برای ادامه تحصیل فرندانش یا مجبورند روستا را ترک کنند و یا فرزند دانش آموزان شاید ترک تحصیل کند که هر دو باعث مشکلات دیگر درجامعه خواهد شد.

مهاجرت و یا ترک تحصیل دانش آموز در روستاهای دهگلان به علت نامناسب بودن جاده واقعیتی انکار نشدنی است بنا به گفته شوراهای اسلامی روستاهای شاهبلاغی و سالار آباد براستی ترک تحصیل دانش آموزان برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت خانواده برای ادامه تحصیل فرزندش گویای این واقعیت است.
 
 هر چند اکثر روستاهای شهرستان دهگلان از بیشتر امکانات در مضیقه هستند اما دو روستای سالار آباد و شاهبلاغی به فاصله 40 کیلومتر از شهر دهگلان با مشکلات عدیده منجله نداشتن جاده مناسب دست و پنجه نرم می کنند.

,
,
,
,
,
,
,

جاده این دو روستا کاملا خاکی در فصل بارندگی خودرو نقلیه این دو روستا تراکتور است که براستی تردد این روستاها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

,

, ,

 

,

 با وجود وعده و وعید چندین ساله مدیران و کاندیداهای انتخابات برای حل مشکل جاده  روستا شاهبلاغی تاکنون هیچگونه خدماتی به این دو روستا ارائه نشده و با زمان شروع انتخابات به آنان وعده حل مشکلات روستا منجمله جاده داده شده که متاسفانه تاکنون مغفول مانده و مردم همچنان بعد از چندین سال چشم انتظار وعده های داده شده هستند.

,

اگر در این دو رستا مریض و یا زن بارداری نیاز به بیمارستان داشته باشد باید بوسیله تراکتور به فاصله 20 کیلومتر به دهستان بلدستی انتقال داه داده شود که نیازمند توجه ویژه در امر خدمت رسانی است.

 عضو شورای اسلامی روستای سالار آباد ضمن ابراز نگرانی شدید از بی توجهی مسئولین اظهار داشت: اکثر مردم روستای سالار آباد دامدار هستند که 30 الی 40 خانور آن به علت مشکل مسیر ارتباطی که گل و لای است از روستا مهاجرت کرده اند.

 وی افزود: اگر مسئولین به مشکلات روستای ما توجه می کردند و یا حداقل به بهسازی جاده ارتباطی ما توجه می کردند قطعا مانع مهاجرت مردم به حاشیه شهر می شدند.

  وی در ادامه گفت: با وجود زمستان بسیارسرد و برفگیر روستاهای این منطقه از داشتن گاز محروم هستند که از مسئولین انتظار داریم حل این مشکل هم در اولویت توجه به روستاهای محروم باشد.

 حیدری نیا عضو شورای اسلامی روستا سالار آباد گفت: در فصل بارندگی تردد خود رو  وجود ندارد و ما اگر مریضی داشته و یا مجبور به شهر شویم باید بوسیله تراکتور تردد نماییم که بسیار مشکل است.

 وی در ادامه با اشاره به مشکلات دیگر روستا گفت: وضعیت اینترنت در این روستا صفر و سیستم لوله کشی آب شرب قدیمی و فرسوده شده که نیاز است به این سیستم آب شرب سر و سامان داده شود.

 روستای شاهبلاغی 6 کیلومتر پایین تر ار روستای سالار آباد که مشکلات مشابهی با هم دارند

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,  روستای شاهبلاغی 6 کیلومتر پایین تر ار روستای سالار آباد که مشکلات مشابهی با هم دارند,

 

,


 سلیمی عضو شورای اسلامی روستای شاهبلاغی که در هر مراسمی از مسئولین استانی و شهرستانی درخواست حل این مشکل نموده است اما گویای درد دل این روستا نشین برای مسئولین خدمتگزار قانع کننده نبود و مشکلات آنان همچنان در وادی فراموشی بسر می برد.

, ,
,

 حسینی یکی از ساکنان روستای شاهبلاغی بیان داشت: هر چند مشکل جاده ارتباطی مشکل عمده روستا روستاست اما آلودگی آب شرب و مهاجرت و ترک تحصیل دانش آموزان به علت نبود جاده مناسب مشکلات دیگری است که دامنگیر نه تنها شاهبلاغی بلکه روستاهای اطراف نیز شده است.

,

وی افزود: جاده ارتباطی که کاملا گل و لای است و تردد مردم روستا به شهر با تراکتور امکان پذیر است که همین مسئله باعث مهاجرت مردم این روستا به شهر شده است.

وی در ادامه گفت: دانش آموزان این روستا وقتی که پایه ششم مدرسه را تمام کنند دیگر یا خانواده باید به ادامه تحصیل فرزندش به شهر مهاجرت کند و یا دانش آموز باید ترک تحصیل نماید.

 حسن سلیمی عضو رئیس شورای اسلامی شاهبلاغی گفت: اگر مشکل جاده این روستا حل شود 40  خانوار که به شهر مهاجرت کرده اند به روستا برمی گردند چونکه درشهر درآمدی ندارند و تنها در آمد آنان کشاورزی و دامداری در فصل زمستان است.

سلیمی افزود: در حال حاضر35 خانوار در روستا سکونت دارند که اگر مشکل جاده ارتباطی حل شود قطعا سکونت به 70 خانوار  می رسد.

وی در ادامه گفت: نبود شبکه های تلویزیونی به صورت ثابت، آلودگی آب شرب روستا، احرا نشدن طرح هادی در روستا نداشتن گاز، نداشتن خط ثابت تلفن و ضعف آنتن هی همراه اول از دیگر مشکلات این روستا است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

مردم این دو روستا می گویند مسئولان حداقل برای روز رای گیری که قطعا ما را از یاد نخواهند برد حداقل برای اینکه خودشان در روز رای گیری در رنج و عذاب نباشند به فکر مناسب سازی جاده این دو روستا برای آن روز باشند

,

با توجه به اینکه شهرستان دهگلان در زمینه کشاورزی و دامداری در استان و کشورهم حرف برای گفتن دارد متاسفانه بی توجهی مطلق به شهرستان باعث مهاجرت بیشتر مردم روستاها به شهر شده است.

,

اکثر روستاهای دهگلان از نبود جاده ارتباطی مناسب و دیگر امکانات رفاهی بسیار نگران و ناراضی هستند که متاسفانه هیچگونه توجهی به این قشر محروم کشاورز نمی شود بنابراین نیاز است مسئولان در راستای کاهش مهاجرت این قشر تولید کننده به شهرها، اقدامات عملی و راهکارهای مناسب و موثر به کار گیرند زیرا شغل و در آمد مردم روستاهای کشاورزی است که در صورت مهاجرت به شهر نتیجه آن حاشیه نشینی، به ضرر تولید و اقتصاد است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه