اخبار داغ

روان شناس و مشاور خانواده پاسخ می دهد؛

تاثیرات خُلق بر خطر ابتلای به کرونا/ چگونه به ایمنی روان شناختی در برابر کووید19 برسیم؟

تاثیرات خُلق بر خطر ابتلای به کرونا/ چگونه به ایمنی روان شناختی در برابر کووید19 برسیم؟
انسان اکثر ارتباطاتی که با دنیا بر قرار می کند، بر حسب خلق است؛ قبل از اینکه با چشم و گوش با جهان ارتباط برقرار کند از کانال و دریچه خلق ارتباط برقرار می کند و این خلق بر ابتلای انسان به کرونا هم تاثیرگذار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ کرونا از بدو شیوع تا امرزو تاثیرات مختلفی بر ابعاد زندگی انسان گذاشته و می گذارد؛ سیاست مداران از تاثیر آن بر میزان مناسبات و روابط کشورها در سطح بین المللی، اقتصاددانان از تاثیرات آن بر میزان بیکاری، درآمد و اشتغال و روانشناسان از تاثیرات آن بر میزان استرس و تنش‌های روانی افراد و سخن می گویند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
یکی از اصلی ترین ابعاد این تاثیرات، تاثیرات روان شناختی است، بخش مهمی از مقابله با کرونا به درک مردم از شرایط و رفتار  آن ها بر می‌گردد و نحوه رفتار و ارتباطات مردم در این شرایط می ‌تواند بهبود و یا حتی به بحرانی‌ شدن  آن کمک کند.
,
 
,
بر همین اساس با دکتر علی مهرابی، رواشناس، مشاور و زوج درمانگر در خصوص تاثیر کرونا بر خُلق به گفت و گو پرداختیم.
,
 
,
صاحب نیوز: از تاثیرات کرونا بگویید.
, صاحب نیوز: از تاثیرات کرونا بگویید., صاحب نیوز: از تاثیرات کرونا بگویید.,
 
,
مهرابی: انسان اکثر ارتباطاتی که با دنیا بر قرار می کند، بر حسب خلق است؛ قبل از اینکه با چشم و گوش با جهان ارتباط برقرار کنیم از کانال و دریچه خلق ارتباط برقرار می کنیم.
,
 
,
زمانی که خلق مان پایین باشد خوب گوش نمی دهیم و خوب نمی بینیم و حتی اتفاقات اطراف را خوب تجزیه و تحلیل نمی کنیم؛ خلق بر شناخت تاثیر می گذارد و به همین علت خلق بر رفتار مقدم است.
,
 
,
در مورد خلق توضیح دهید.
, در مورد خلق توضیح دهید., در مورد خلق توضیح دهید.,
 
,
از این اتفاقاتی که امروز در جهان رخ داده است و همه کشورها گرفتار کرونا هستند، برخی ها تحلیلگری های انفجاری دارند و بد توضیح می دهند و به گونه ای رفتار می کنند که جامعه دچار سندروم ناامیدی و بی پناهی می کند.
,
 
,
بررسی ها نشان می دهد از لحاظ روانشناختی که نگاه می کنیم و خارج از موضع گیری ها سیاسی و اجتماعی در بحث کرونا، متوجه خلق پایین یک سری افراد در ای زمینه می شویم.
,
 
,
از تاثیرات کرونا بر خلق بگویید.
, از تاثیرات کرونا بر خلق بگویید., از تاثیرات کرونا بر خلق بگویید.,
 
,
ارتباط خلق پایین با کرونا را یکی از بحث بر ارزیابی در مراجعان خود قرار دادم؛ به برخی از افراد نگاه می کنیم خلق که پایین آمده بیماری را به گونه ای تعریف می کنند که خود ناامید هستند و این ناامیدی را به جامعه انتقال می دهند و بدترین برداشت را از اتفاقات خواهند داشت.
,
 
,
خلق که پایین آمده سیستم انگیزش افراد پایین آمده است و حتی برخی مراجعه کنندگان ما اعلام می کنند که دیگر حوصله کارهای روزمره خود را نداریم.
,
 
,
به نظر شما خلق پایین باعث توهم بیماری می شود؟
, به نظر شما خلق پایین باعث توهم بیماری می شود؟, به نظر شما خلق پایین باعث توهم بیماری می شود؟,
 
,
اتفاق دیگری که تحت تاثیر این خلق پایین آمده رخ می دهد، اختلات خود بیمار انگاری و اضطراب بیماری و توهم بیماری است، این افراد با کمتری سرفه ای ای از کرونا، که ممکن بوده خفیف باشد، خود را بیمار کرونایی و مرگ خود را حتمی می دانند.
,
 
,
افرادی که خلق پایین دارند سطح بالایی از اضطراب در سلامتی خود نسبت به علائم کرونا دارند؛ حتی برخی از به جست و جوی اینترنتی برای علائم کرونا، متعاد شدند و جالب تر هم این است که بدترین استنتاج را از اطلاعات به دست آمده دارند.
,
 
,
خلق به شدت می تواند در برخورد با بیماری کرونا موثر باشد، زیرا شناخت ما را تحت تاثیر قرار می دهد و آزمایش سلیگمن بر روی این بحث صحه می گذارد.
,
 
,
به آزمایش سلیگمن اشاره کردید، ممکن است راجع به این آزمایش توضیح دهید.
, به آزمایش سلیگمن اشاره کردید، ممکن است راجع به این آزمایش توضیح دهید., به آزمایش سلیگمن اشاره کردید، ممکن است راجع به این آزمایش توضیح دهید.,
 
,
آقای سلیگمن در آزمایشی، متخصصان اورولوژیست را جمع و در دو گروه تقسیم کرد که تقریبا در استعداد و انگیزش در یک سطح بودند.
,
 
,
برای اورولوژیست ها در دو تالار دو فیلم نمایش داد، فیلم گروه اول خنده دار و جذب بود و به آن ها شکلات داد، فیلم گروه دوم خشن بود؛ پس از پایان نمایش فیلم، آن ها در مطبی قرار داد که باید یک بیماری را تشخیص و آن را تشریح می کردند.
,
 
,
سلیگمن متوجه شد که اورولوژیست هایی که در تالار اول بودند برای تشخیص این بیماری، اخرین نفری را که تشخیص داد هفت دقیقه زمان برد که با ضریب 97 درصد بود.
,
 
,
گروه دوم که فیلم ناراحت کننده دیده بودند و شکلات نخورده بودند اولین نفری که تشخیص دادند، 29 دقیقه زمان برد که ضریب آن ها 38 درصد بود. سلیگمن در پایان این آزمایش خود توضیح می دهد که این مشکل خلق چقدر می تواند در تشخیص آدم ها اثر بگذارد.
,
 
,
شما می فرمایید که با پایین آمدن خلق، آدم دچار اشتباه در تشخیص ها می شود، می توانید بیشتر توضیح دهید.
, شما می فرمایید که با پایین آمدن خلق، آدم دچار اشتباه در تشخیص ها می شود، می توانید بیشتر توضیح دهید., شما می فرمایید که با پایین آمدن خلق، آدم دچار اشتباه در تشخیص ها می شود، می توانید بیشتر توضیح دهید.,
 
,
امروزه خلق که پایین می آید علاوه بر بیماری روان تنی، در تشخیص ها دچار مشکل می شود و از کوچک ترین ایراد کوه می سازیم و بدترین پست ها می گذارم.
,
 
,
برخی ها به دلیل خلق پایین کرونا را به علائم آخرزمان و علامت ظهور حضرت مهدی تطبیق می دهد که تطبیق دادن در روایت های ما منع شده است.
,
 
,
این افراد با این تطبیق ها می خواهند در دل خود امید ایجاد کنند، اما در حالی که این تطبیق دادند کار خطرناکی است و اگر اتفاق باید بیفتند، رخ ندهد افراد جامعه زودتر دچار ناامیدی می شوند.
,
 
,
خلق پایین آمده در کنار بیماری کرونا، تاثیر در سطح خانواده افراد را دچار وسواس و یا بیماری های جسمی کرده است؛ خلق پایین زمینه ساز وسواس شده است.
,
 
,
با توجه به اثرات مخرب خلق پایین، برای مقابله با آن چه باید کرد؟
, با توجه به اثرات مخرب خلق پایین، برای مقابله با آن چه باید کرد؟, با توجه به اثرات مخرب خلق پایین، برای مقابله با آن چه باید کرد؟,
 
,
با توجه آزمایش سلیگمن کاری هایی که می توانیم برای اینکه خلق مان پایین نیاید انجام دهیم ، مراقب است که تابع نوازش است.
,
 
,
توازش کلامی مانند گفت و گو صحبت و تعامل و غیرکلامی مانند ارتباط زناشویی، ماساژ و ارتباط با خدا باعث ایجاد مراقبت می شود.
,
 
,
یکی از نوازش هایی که سیستم مراقب ما را فعال می کند، ماساژ دادن است که همچنین باعث تقویت گلبول های سفید خون هم می شود؛ ارتباط زناشویی خوب و موثر راه دیگر فعال شدن سیستم مراقب است.
,
 
,
شما در مورد ارتباط با خدا با برای مقابله با خلق پایین گفتید، بیشتر توضیح می دهید؟
, شما در مورد ارتباط با خدا با برای مقابله با خلق پایین گفتید، بیشتر توضیح می دهید؟, شما در مورد ارتباط با خدا با برای مقابله با خلق پایین گفتید، بیشتر توضیح می دهید؟,
 
,
ارتباطی که انسان با خدا برقرار می کند هم و حتی گریه و خنده ای که در این ارتباط داریم، هم ایجاد نوازش غیرکلامی است و همین  نوازش های غیرکلامی باعث فعال شدن سیستم مراقب می شود که اتفاقات اطراف را واقع بینانه پیدا می کنم.
,
 
,
افرادی که در همین اوضاع جامعه در شیوع کرونا سرمایه معنوی بالایی دارند و دیالوگ های سازنده ای با خدا دارند، خلق بهتری هم دارند که خلق بهتر باعث می شود اتفاقی که امروزه رخ می دهد را بهتر درک کنند.
,
 
,
تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادین و نکته آخر؟
, تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادین و نکته آخر؟, تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادین و نکته آخر؟,
 
,
امیدوار هستم همزمان با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانیم مراقب خلق خود هم باشیم و با موفقیت این بحران را پشت سر بگذاریم.
,
 
,
همچنین امیدوار هستیم که بتوانیم برای دلگرمی مردم و ایجاد امید در جامعه تلاش هایی انجام دهیم.
,
 
,
گفت و گو از محمدرضا باقری
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه