اخبار داغ

مصائب کرونا و کاهش واکسیناسیون خردسالان؛

زنگ خطر فلج اطفال و سرخک در سیستان و بلوچستان/ واکسن گریزی والدین ایمنی فرزندان را نشانه می‌رود

زنگ خطر فلج اطفال و سرخک در سیستان و بلوچستان/ واکسن گریزی والدین ایمنی فرزندان را نشانه می‌رود
از ابتدای شیوع همه گیری کرونا برخی از والدین واکسیناسیون فرزندان خود را به تعویق انداختند که این کار سبب کاهش ایمنی خرد سالان می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، همه گیری کرونا آسیب زیادی به بدنه جامعه وارد کرده است، افزایش تعداد مبتلایان و میزان مرگ و میر ناشی از کووید 19 نشان می دهد این بیماری فعلا قصدی برای پایان ندارد.

در این میان عده ای از والدین به دلیل ترسی از ابتلای فرزندان خردسال خود به کرونا، واکسیناسیون آن ها را به تاخیر می اندازند و به پایگاه های سلامت مراجعه نمی کنند.

این در حالی است که ایمنی گروهی خردسالان، در صورت انجام واکسیناسیون به موقع تامین می شود و باید والدین در این زمینه اهمال کاری نکنند.

تاخیر در واکسیناسیون به دلیل ترس از کرونا

یکی از پدران زاهدانی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: دخترم فروردین ماه یک ساله شد و به دلیل ترس از ابتلا به کرونا تزریق واکسن یک سالگی او را به تعویق انداختم، پس از پرس و جو از چند پزشک و افراد دارای فرزند خردسال متوجه شدم نباید این کار را انجام می دادم.

ملاشاهی تصریح کرد: با تاخیر یک ماهه، واکسن یک سالگی کودکم را ترزیق کردم، زیرا تبعات بیماری هایی مانند فلج اطفال در کودکان همچون کروناست و می تواند مشکلات فراوانی را در آن ها ایجاد کند.

علیزاده یکی از مادران زاهدانی هم در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: واکسیناسیون کودکم را بعد از بحران کرونا انجام می دهم، زیرا نمی خواهم به مراکز بهداشت و پایگاه های سلامت مراجعه کنم، فرزندم بیماری زمینه ای قلبی دارد و به همین دلیل می ترسم در این مراکز به کرونا مبتلا شود.

یکی دیگر از مادران اظهار کرد: پسرم اسفند ماه و در ابتدای شیوع کرونا به دنیا آمد و از همان زمان به موقع واکسیناسیون شده است، واکسن کودک چهار ماهه ام در تیرماه تزریق شد، کارکنان پایگاه های سلامت هم برای کاهش حضور خردسالان در این مراکز از ثبت اطلاعات در سیستم ها خودداری می کنند و فقط واکسیناسیون را انجام می دهند.

شهرکی تصریح کرد: پایان کرونا اصلا معلوم نیست و هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می شود، به تعدادی از اطرافیان هم که فرزند کوچک دارم توصیه کردم حتما واکسیناسیون کودکشان را به موقع انجام دهند تا به بیماری دیگری مبتلا نشوند.

تعویق واکسیناسیون، تهدید جدید برای کودکان

مهدی طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با شیوع بحران کرونا برخی از مردم به دلیل ترس از انتقال این بیماری در مراکز بهداشت و پایگاه های سلامت برای واکسیناسیون فرزندان خود به این مراکز مراجعه نمی کردند و در انجام این کار تاخیر داشتند.

وی ادامه داد: انجام ندادن واکسیناسیون کودکان یک تهدید محسوب می‌شود، مشکلات و بیماری هایی مانند فلج اطفال و سرخک از طریق واکسیناسیون کنترل می شود که  با کاهش مراجعه احتمال افزایش آن ها وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول، باید در این زمینه اطلاع رسانی شود و خانواده ها با مراجعه به پایگاه های سلامت واکسیناسیون فرزندان خود را به موقع انجام دهند.

احتمال انتقال فلج اطفال از افغانستان و پاکستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان سیستم واکسیناسیون خود را متوقف کردند، البته این سیستم به صورت کامل نبود، اما همان مقدار اندکی را هم که انجام می‌دادند با شروع بحران کرونا متوقف و تمام خدمات سلامت خود را تعطیل کردند و فقط کرونا را پیگیری می‌کنند.

طباطبایی ادامه داد: هم جواری با این دو کشور خطر جدی انتقال بیماری فلج اطفال را چند برابر کرده است، با توجه به مراودات مرزی که بین این افغانستان و پاکستان و استان ما وجود دارد و ترددهای افراد در مرز، امکان انتقال بیماری از آن سوی مرز به کشور وجود دارد، به همین دلیل خانواده‌ها باید واکسیناسیون فرزندان خود را انجام دهند تا ایمنی آن ها تامین شود.

وی بیان کرد: بیشترین بیماری که به دلیل تاخیر در انجام واکسیناسیون، کودکان را تهدید می کند و خطر بالایی دارد فلج اطفال است، هم مرز بودن با افغانستان و پاکستان و تبادلات مرزی با آن ها احتمال ورود این بیماری را بسیار زیاد کرده و تنها راه حل افزایش، ایمنی گروهی در کودکان ما با واکسیناسیون محسوب می شود.

راه اندازی کمپین ترغیب والدین به واکسیناسیون فرزندان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: با شیوع کرونا پوشش واکسیناسیون در کل کشور پنج درصد کاهش داشت، در سیستان و بلوچستان نیز برخی از مناطق از جمله منتطق روستایی پوشش کامل و برخی از مناطق شهری نیز کاهش پنج درصدی را نشان می داد.

به گفته این مقام مسئول، برای ترغیب والدین به انجام به موقع واکسیناسیون فرزندان خود، کمپینی از این هفته در حال اجراست و با این هدف راه‌اندازی می‌شود که مردم به پایگاه سلامت و خانه های بهداشت مراجعه کنند و واکسیناسیون فرزندان خود را بدون تاخیر انجام دهند.

وی تصریح کرد: به علاوه ایران در سال های اخیر گواهی حذف سرخک در کشور را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده است، کاهش پوشش واکسیناسیون ممکن است این دستاورد را خدشه دار کند.

به گفته این مقام مسئول، والدین برای کاهش خطر ابتلای فرزندانشان به کرونا، با تماس قبلی با مراکز و خانه های بهداشت در ساعاتی که شلوغی وجود ندارد مراجعه کنند و با رعایت پروتکل های بهداشتی واکسیناسیون فرزند خود را انجام دهند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, تاخیر در واکسیناسیون به دلیل ترس از کرونا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تعویق واکسیناسیون، تهدید جدید برای کودکان,
,
,
,
,
,
,
,
, احتمال انتقال فلج اطفال از افغانستان و پاکستان,
,
,
,
,
,
,
,
, راه اندازی کمپین ترغیب والدین به واکسیناسیون فرزندان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه