اخبار داغ

دغدغه‌های فرهنگی برزمین مانده؛

شوی پوشاک نامتعارف در قزوین/ گرما؛ بهانه‌ای برای رونمایی از مانتوهای حریر و شیشه‌ای شد!

شوی پوشاک نامتعارف در قزوین/ گرما؛ بهانه‌ای برای رونمایی از مانتوهای حریر و شیشه‌ای شد!
فرارسیدن فصل گرما مسئله‌ای است که هرساله افراد را به خرید لباس‌های تابستانی وادار می‌کند و اما ماجرای مانتوهای جلو باز با جنس حریر موضوعی است که شاید بارها و بارها توسط عوامل مختلف مطرح شده اما هنوز چاره مناسبی برای آن اندیشیده نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح‌ قزوین؛ فرارسیدن فصل تابستان و گرما مسئله‌ای است که هرساله افراد را به خرید لباس‌های تابستانی وادار می‌کند. طبق معمول بازار و مراکز خرید از حضور متقاضیان و مشتریان خالی نیست ماهم اینبار از باب خرید وارد بازار شدیم و به مغازه‌های لباس سری زدیم.ماجرای جدیدی نبود، داستان مانتوهای جلو باز با جنس حریر مسئله‌ای بود که شاید بارها و بارها توسط عوامل مختلف مطرح شده‌بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌ قزوین,

خانم جوانی که در مغازه‌ی مانتو فروشی حضور داشت و در حال نگاه‌کردن به مانتوهای رنگارنگ‌ بود در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین گفت: امروز سومین روزی است که برای خرید مانتوی تابستانی به فروشگاه‌های مختلف سر زدم اما متاسفانه مانتوی مناسبی که پوشیده و متناسب با سلیقه‌ام باشد هنوز نیافتم.

,

وی افزود: بیشتر مانتو‌ها نسبتا کوتاه بوده و مدل‌های دکمه‌دار هم کُتی هستند، یعنی تعداد کمی دکمه در آنها بکار رفته و به نسبت سایر مانتوها قیمت بالاتری دارند.

,

این شهروند قزوینی ابراز کرد: الباقی مانتوهای تابستانی هم خیلی نازک و بدن‌نما هستند از طرف دیگر بجای دکمه قزن‌قفلی دارند و خیلی خوب نمی‌توانند باعث بسته‌شدن جلوی مانتو شوند.

,

, ,

یکی دیگر از خریداران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین عنوان کرد: در واقع تغییر و تحول مد و لباس به انسان خیلی اجازه‌ی تصمیم‌گیری نمی‌دهد؛ زیرا زمانی که لباسی مد می‌شود بازار پر از آن شده و الباقی لباس‌ها خیلی به چشم نمی‌آیند.

,

وی افزود: از سوی دیگر مردم برای خرید چاره‌ی دیگری ندارند و گاهی مجبور می‌شوند خود را با شرایط موجود وقف دهند.

,

یکی دیگر از این دختران جوان در ادامه‌ی صحبت‌های دوستش بیان کرد: برای نسل جوان، امروزی بودن خیلی حائز اهمیت است و اینکه لباس مد شده، چقدر استانداردهای پوشاک اسلامی و ایرانی را دارد خیلی مطرح نیست.

,

وی بیان کرد: گاهی انسان به در دسترس‌ترین لباس ممکن قانع می‌شود اما زمانی که افراد میانسالی مانند مادرم می‌خواهند برای خودشان لباس بخرند به مراتب خیلی اذیت می‌شوند.

,

این بانوی جوان افزود: لباس‌هایی که مد نظر مادرم هست خیلی در بازار موجود نیست یا اگرهم باشد آنقدر زیبا نیست که رضایت او را جلب کند در نتیجه مجبور می‌شود مانتویی متناسب با استانداردهای خود بدوزد.

,

وی اضافه کرد: من خیلی حوصله‌ برای این جور کارها ندارم، از این رو سعی می‌کنم از لباس‌های موجود در بازار استفاده کنم بدون آنکه بخواهم خیلی درگیر استانداردهای آن شوم.

,

بعد از صحبت با دختران جوان سوال را از خانم میانسالی که در حال گذر بود پرسیدیم وی نیز در پاسخ اظهار کرد: وضعیت بازار از نظر تولید پوشاک اصلا روند مناسبی را طی نمی‌کند به صراحت می‌توان گفت که تولیدکنندگان ما در راستای تولید پوشاک ایرانی و اسلامی خیلی مهارت بخرج نمی‌دهند.

,

وی ادامه داد: ایران، کشوری با قدمت فرهنگی بالاست که هزاران هنر زیبای دستی دارد و این اصلا قابل هضم نیست که با وجود این قدمت عظیم در هنر تابع کشورهای دیگر باشیم.

,

 

,

این شهروند قزوینی بیان کرد: بیشتر استان‌های کشور دارای لباس‌های زیبای محلی هستند که به دست فراموشی سپرده‌ شدند، احیای این هنرها و ترکیب آن با فرهنگ مدرن و نیازهای جامعه می‌تواند انقلاب بزرگی در هنر پوشاک باشد.

,

وی در پایان بیان کرد: اگر بخشی از هنرهای دستی را در پوشاک پیاده کرده و زمینه‌ی تولید لباس‌های جدید را ایجاد کنیم می‌توان علاوه بر حل مشکلات پوشاک، در راستای تولید لباس‌های جدید، اشتغالزایی و صادر آن نیز گام‌های موثری برداشت.

,

محمدباقر گرامی پور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح‌ قزوین؛ بااشاره به فعالیت‌های اتحادیه پوشاک در استان اظهار کرد: مسئله‌ی پوشاک امروزه یک فرآیند کشوری است و به طبع همه‌ی مردم به پوشیدن لباس امروزی و مدرن گرایش دارند که استان قزوین هم دور از این داستان نیست.

,

وی افزود: بیشتر مراکز تولید پوشاک در استان تهران قرار دارد و از آنجا به سایر استان‌ها صادر می‌شود که دلیل همه‌گیر شدن برخی پوشاک هم مربوط به همین موضوع است.

,

رئیس اتحادیه پوشاک در استان قزوین اذعان کرد: در خصوص نظارت بر فروش، کمیسیون‌ بازرسی با حضور بازرس اتحادیه که منتخب خود مردم است تشکیل شده که فعالیت‌هایی نظیر بازرسی، تذکر و در نهایت ارجاع به قانون را انجام می‌دهد اما مسائلی از جمله پوشاک تنها در بخش توزیع خلاصه نمی‌شود.

,

وی گفت: مسئله‌ی حجاب علاوه بر توزیع‌کنندگان به تولید کنندگان پوشاک نیز مرتبط است که در استان قزوین اتحادیه‌ی این دو بخش مجزا بوده و به احتمال زیاد در کوتاه‌مدت ادغام می‌شود.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: در خصوص پوشاک باید گفت که در فرآیند حجاب کم‌کاری شده و باید از ابتدا برای جلوگیری از ورود پوشش نامتعارف با روش‌های آسان‌تر و ساده‌تر عمل می‌شد.

,

وی ادامه داد: آموزش و فرهنگ‌سازی در گام نخست می‌توانست مانع بزرگی در ورود فرهنگ بیگانه‌ در صنعت پوشاک باشد.

,

, ,

گرامی‌پور بیان کرد: از سوی دیگر امروزه می‌بینیم در اشخاص مطرح اجتماع، صداوسیما، سینما، تئاتر، مجالس و مراسمات پوشش‌های به اصطلاح نامناسب مرسوم شده‌است و زمانی که مردم اینگونه پوشش‌ها را به تن افراد و اقشار مطرح می‌بینند دیگر نمی‌توانند خود را جدا از این موضوع بدانند.

,

وی افزود: زمانی که مردم اشخاص مطرح را با پوشش‌های گران‌قیمت غربی مشاهده می‌کنند اگر از وضعیت مالی مناسبی برخوردار باشند به طبع به سوی چنین‌ پوشش‌هایی گرایش پیدا می‌کنند.

,

این مقام مسئول تصریح کرد: در سطح استان طی جلسه‌ی برگزارشده با مسئولین مربوطه، حدود شش تیم برای شناسایی و بازرسی مراکز فروش تشکیل شد و طی این شناسایی سه مغازه‌ی پوشاک زنانه و یک مغازه‌ی پوشاک مردانه پلمب شد اما نمی‌توان گفت ماحصل این عملیات توقف تولید پوشاک نامناسب است.

,

وی در ادامه بیان کرد: همانطور که گفتم مسئله‌ی پوشاک نیازمند یک فرهنگ‌سازی و آموزش از مقطع راهنمایی و در کانون خانواده‌است و اگر این فرهنگ‌سازی انجام نشود تقریبا فعالیت ما بیهوده است.

,

رئیس اتحادیه پوشاک در استان قزوین تاکید کرد: پلمب کردن مغازه‌ها شاید بتواند در مدت کوتاهی ماجرا توزیع پوشاک نامناسب را متوقف کند اما این آموزش و فرهنگسازی‌ است که باعث ریشه‌کن شدن فرهنگ ناهنجار پوشاک می‌شود.

,

وی اضافه کرد: اگر ما در سطح استان چندین مغازه‌ را پلمب کنیم افرادی که طالب این نوع پوشاک هستند برای خرید به استان‌هایی مانند کرج یا تهران رجوع می‌کنند و به هر نحوی تلاش می‌کنند تا لباس‌های مدنظر خود را تهیه‌کنند.

,

وی ابراز کرد: نکته‌ی دیگری که در خصوص گسترش تعداد مصرف‌کنندگان مانتوهای جلوباز یا به اصطلاح نامناسب وجود دارد سهولت در دوخت این مانتوها است که به آسانی از طریق آموزش‌های مجازی هم قابل تهیه است.

,

گرامی‌پور افزود: افزایش قیمت دلار به گونه‌ای دست واردات پوشاک را کوتاه کرد و بسیاری از فروشندگان باتوجه به شرایط کنونی از واردکردن پوشاک عاجز هستند و به تولیدکنندگان داخلی رجوع می‌کنند یا اینکه به صورت قاچاق به تهیه‌ی پوشاک می‌پردازند.

,

وی با اشاره به کنترل دستفروشان عنوان کرد: عدم کنترل دستفروشان مسئله‌ی دیگری است که امروزه به مشکلات پوشاک دامن می‌زند چرا که قوانین در خصوص مغازه‌دارها وجود دارد اما قانون جامعی مرتبط با دستفروشان لحاظ نشده است.

,

, ,

این مقام مسئول بیان کرد: جامعه‌ی ما یک جامعه‌ی اسلامی است که حدود ۵۰ درصد از افراد از پوشاک به اصطلاح نامناسب استفاده می‌کنند، ۱۰ درصد از پوشاک اسلامی و استاندارد و ۴۰ درصد در وضعیت معلق، بین این دو گروه قرار گرفته‌اند.

,

وی در پایان گفت: پیشنهاد اصلی ما برای جلوگیری از فرهنگ نامناسب پوشش، آغاز آموزش و فرهنگ‌سازی در بطن اجتماع است زیرا این فرهنگ‌سازی است که جامعه را از ناهنجاری‌ها و ورود فرهنگ‌های ناهنجار محفوظ می‌دارد.

,

یکی دیگر از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین تصریح کرد: باید مسئله‌ی پوشاک بیشتر از سوی تولیدکنندگان مورد بررسی قرار گیرد زیرا در خیلی موارد این تولیدکنندگان هستند که تعیین می‌کنند بیشتر جامعه چه لباس‌هایی را بپوشند.

,

وی گفت: زمانی که لباس‌های طرح سنتی به بازار عرضه شد،می‌توانم بگویم وضعیت بازار پوشاک خیلی بهتر بود. در برهه‌ای از زمان لباس‌های سنتی با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع به بازار عرضه شد و مردم استقبال خوبی کردند؛ چرا که این لباس‌ها زیبایی خاصی داشته و از سوی دیگر بسیار پوشیده و مناسب بودند.

,

این دختر جوان تاکید کرد: به طور کلی لباس‌های سنتی، انقلاب خوبی در صنعت پوشاک در یک برهه‌ی کوتاه مدت بود و تنوع رنگ در آنها ناخوداگاه حس خوبی را به انسان منتقل می‌کرد.

,

وی ابراز کرد: متاسفانه تاریخ مصرف لباس‌های سنتی خیلی هم دوام نیاورد و بعد از مدتی بسیار گران شد، این موضوع باعث شد تا مردم لباس‌های ارزان به ویژه مانتوهای جلو باز را به لباس‌های زیبای سنتی گران‌قیمت ترجیح دهند.

,

نائب رئیس اتحادیه‌ی پوشاک قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: متاسفانه بیشتر مردم ما درخصوص مسئله‌ی پوشاک غرب‌گرا شده‌اند و طبق صحبت‌هایی که با فروشندگان انجام شد بسیاری از آنها معتقدند افراد بعد از خرید مانتو تاکید دارند تا دکمه و قزن قفلی مانتو توسط خود فروشنده کنده شود و این مسئله نشان می‌دهد فرهنگ‌سازی باید از ریشه و بطن جامعه انجام شود.

,

, ,

وی افزود: اگر فرهنگ ‌سازی به طور مناسب انجام نشود زمانی که ما به بحث توقیف فروشندگان وارد می‌شویم افراد به شوهای خانگی و حتی تولیدات خانگی روی می‌آورند‌.

,

میثم عظیمی اذعان کرد: تمام فعالیت‌های لازم درخصوص پوشاک توسط اتحادیه انجام شده اما این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی است. اینکه نوع پوشش تغییریافته و ترویج هم پیدا می‌کند به طور حتم نشان‌ می‌دهد هزینه‌های سنگینی برای این مسئله صرف شده‌است.

,

وی گفت: برای جلوگیری از شیوع فرهنگ‌ نامناسب پوشاک، ترویج و گسترش مراکز فروش پوشاک، شوها و فروشگاه‌های ایرانی و اسلامی نیاز است. در جامعه‌ی کنونی طراحان لباس بسیاری وجود دارند که از حضور آنها هیچگونه استفاده‌ای نشده‌است.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: امروزه ما با انواع و اقسام چادر‌های مختلف لبنانی، سوری و عربی مواجه هستیم و این درحالی است که با وجود طراحان متعدد ما تنها یک الی دو نمونه چادر ایرانی داریم.

,

وی ادامه داد: تعداد فروشگاه‌های پوشاک اسلامی در استان بسیار محدود است و این نشان می‌دهد روی ظرفیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری لازم انجام نشده‌است.

,

این مقام مسئول گفت: عدم حمایت از تولیدکنندگان و شرکت‌های پوشاک آن هم با توجه به شرایط اقتصادی موجود، اجاره مغازه‌ها و اجناس با قیمت بالا ناخودآگاه باعث ورشکستگی این شرکت‌ها و در نهایت افت تولید پوشاک ایرانی شده‌است.

,

عظیمی با اشاره به واردات لوازم البسه عنوان کرد: بسیاری از مانتوهای موجود در بازار فاقد دکمه هستند و مانتوهای دکمه‌دار نیز با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسند زیرا قیمت دکمه به علت واردات بسیار بالاست و وجود آن در لباس باعث افزایش قیمت آن می‌شود.

,

وی تصریح کرد: در کشور دکمه‌های زیبا تولید نمی‌شوند و بیشتر دکمه‌های زیبا وارداتی است و این درحالی است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، واردات لباس، پوشاک، منسوجات پوشاک، پارچه و هرچیزی که با پوشاک ارتباط دارد ممنوع شده‌است.

,

نائب رئیس اتحادیه‌ی پوشاک بیان کرد: امروز چادر قیمت صعودی پیدا کرده‌است به گونه‌ای که همه‌ی افراد شرایط تهیه‌ی آن را ندارند به همین علت به تهیه‌ی مانتو گرایش پیدا می‌کنند از سوی دیگر مانتوهای اداری و مجلسی به مرز ۶۰۰ هزارتومان و گاها بیشتر رسیده‌اند که باز هم همه‌ی افراد قادر به تهیه‌ی آن نیستند‌.

,

وی گفت: بهترین راه با توجه به شرایط قید شده تهیه‌ی مانتوهای حریر و ارزان‌قیمت در بازار است که همین مسئله زمینه‌ای برای رواج پوشاک به اصطلاح نامناسب است.

,

عظیمی در پایان گفت: متاسفانه فروشندگان پوشاک جزو اقشار مظلوم جامعه هستند زیرا با عدم فروش اجناس خود دچار ضررهای بسیاری می‌شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه