اخبار داغ

سودی به جیب دلالان و دودی به چشم مردم!

«تغییر کاربری اراضی روستاها» معضلی تمام عیار برای یزد/کمیسیون حفظ حقوق بیت المال کجای ماجراست؟

«تغییر کاربری اراضی روستاها» معضلی تمام عیار برای یزد/کمیسیون حفظ حقوق بیت المال کجای ماجراست؟
هجوم مهاجران به یزد، این شهر را با پدیده ای به نام تغییر کاربری اراضی زراعی روستاها روبرو کرده که مشکلات بسیار زیادی را از هوا و زمین به وجود می اورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش یزدرسا، خانه دار شدن و ساخت مسکن آرزوی هر کسی است که در جامعه امروز برای زسیدن به آینده بهتر زندگی می کند، نیازی بدیهی که نمی توان آن را نادیده گرفت اما این نیاز وقتی با پدیده هایی چون مهاجرت بی حساب و کتاب کنار نیاید تبدیل به چالش بزرگی به نام تغییر کاربری اراضی می شود که تبعات آن قبل از اینکه بخواهد موجب پیشرفت جامعه شود، آن را به قعر ناهنجاری ها و نابسامانی ها می برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

شهر یزد با توجه به صنعتی بودن و فرهنگ مردمانش، گزینه مناسبی برای کسانی است که برای دستیابی به شغل و زندگی بهتر مهاجرت را اولویت خود قرار داده اند اما این همه ماجرا نیست و دسترسی به زمین ارزان هم باعث شده تا یزد سهم بالایی در ورود مهاجر داشته باشد.

,

, ,

یزد با توجه به موقیعت جغرافیایی که از یک سمت شمال به دشت یزد اردکان و از سمت جنوب به چند قدمی مهریز، از سمت غرب به شهرک های صنعتی و شهر تفت و از شرق به کوه کویر می رسد تقریبا مسیری برای توسعه جغرافیایی ندارد به گونه ای که مساحت یزد در قبال رشد جمعیتی آن کافی نیست.

,

رشد جمعیت یعنی رشد نیازمندی و تقاضا که مسکن و زمین مسکونی در اولویت نیازهاست که متاسفانه یزد را با پدیده ای به نام تغییر کاربری اراضی روبرو کرده است که موجب بروز مشکلات بسیار زیادی از هوا و زمین می شود!

,

***تغییر کاربری اراضی یزد و افزایش مصرف آب

, ***تغییر کاربری اراضی یزد و افزایش مصرف آب, ***تغییر کاربری اراضی یزد و افزایش مصرف آب,

از یک سو با اساس  بررسی تصاویر ماهواره‌ای دشت یزد-اردکان در دو بازه زمانی 1375 و 1393 می توان به خوبی دریافت که اراضی مرتعی در سال 1393 به میزان 300 کیلومتر مربع نسبت به سال 1375 کاهش یافته است که این اراضی به اراضی شهری و مسکونی تبدیل گردیده است.

, از یک سو با اساس  بررسی تصاویر ماهواره‌ای دشت یزد-اردکان در دو بازه زمانی 1375 و 1393 می توان به خوبی دریافت که اراضی مرتعی در سال 1393 به میزان 300 کیلومتر مربع نسبت به سال 1375 کاهش یافته است که این اراضی به اراضی شهری و مسکونی تبدیل گردیده است.,

بخش‌های جنوب منطقه دارای بهترین کیفیت آب برای مصارف کشاورزی است و هر چه به سمت شمال دشت یزد اردکان می‌رویم از کیفیت آن برای فعالیت‌های کشاورزی کاسته می‌شود که یکی از علل اصلی این پدیده را می‌توان گسترش نواحی شهری و فعالیت‌های صنعتی دانست که باعث گردیده است اراضی مرتعی به اراضی شهری تبدیل شود و زمینه افت سفره وشورشدن آب زیرزمینی را رقم بزند.

, بخش‌های جنوب منطقه دارای بهترین کیفیت آب برای مصارف کشاورزی است و هر چه به سمت شمال دشت یزد اردکان می‌رویم از کیفیت آن برای فعالیت‌های کشاورزی کاسته می‌شود که یکی از علل اصلی این پدیده را می‌توان گسترش نواحی شهری و فعالیت‌های صنعتی دانست که باعث گردیده است اراضی مرتعی به اراضی شهری تبدیل شود و زمینه افت سفره وشورشدن آب زیرزمینی را رقم بزند.,

, , ,

این شرایط نشان از یک وضعیت هشدار برای اراضی مرتعی است؛ به دلیل اینکه اراضی به کاربری‌هایی تبدیل شده‌اند که خود مسبب افزایش مصرف آب در این مناطق هستند.

,

***تغییر کاربری اراضی یزد و گرمتر شدن هوا

, ***تغییر کاربری اراضی یزد و گرمتر شدن هوا, ***تغییر کاربری اراضی یزد و گرمتر شدن هوا,

از سوی دیگر یزد به دلیل مهاجرپذیری و ناگزیر بودن در توسعه فیزیکی شهری، بخش زیادی از زمین مورد نیاز توسعه فیزیکی یزد، از طریق تغییر کاربری اراضی کشاورزی آنها فراهم شده است که باعث می شود بر اثر آن دمای هوای این  شهر نیز افزایش یابد.

,

بررسی ها نشان داده در فاصله ی سال های ۱۳۶۲ تاکنون توسعه فیزکی یزد با گسترش سریع همراه بوده که به موجب آن ۳/۸۷۵ هکتار یا ۷/۷ درصد از اراضی زراعی و باغات شهر نابود شده و به دنبال آن از مساحت مناطق دارای کلاس های بسیار خنک و خنک در این شهر کاسته شده و مساحت مناطق تحت کلاس گرم و خیلی گرم افزوده شده است.

,

, ,

همه این ها تنها یک روی سکه است و مصیب این پدیده زمانی آشکار می شود که گذرتا به حاشیه شهر و روستاها بیافتد، آنجا که خانه های غیرمجاز قاچ گونه از دل زمین های زراعی و کشاورزی بیرون آمده اند که هرکدام با ظاهری بی اصول! نشانی از پر شدن جیب دلالان و سودجویان را روایت می کنند و متاسفانه عزمی هم برای جلوگیری از آن ها نیست.

,

***شیب تند فروش اراضی زراعی یزد

, ***شیب تند فروش اراضی زراعی یزد, ***شیب تند فروش اراضی زراعی یزد,

محمدجواد آقایی معاون عمرانی فرماندار یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه قطعه بندی و فروش زمین های زراعی به اسم زمین مسکونی در یزد همچنان با شیب تندی ادامه دارد اظهار کرد:بخش مرکزی یزد با توجه به نزدیکی به شهر و آب و هوای مطلوب تر خیلی برای سودجوبان مهم تلقی می شود که هر چند برخی تخلفات با همکاری بخشداری متوقف می شود اما نیروی لازم را برای کنترل این اتفاق در اختیار نداریم که بخواهد هر روز و هر شب مراقبت کند که این اتفاق نیافتد.

,

, ,

آقایی افزود: باغات در اکرمیه شبانه تخریب می شود و با حصارکشی به صورت مخفیانه هم اقدام به گودبرداری می کنند ولی چه زمانی بطور جدی با این سودجویان برخورد خواهد شد معلوم نیست!

,

این مسئول ادامه داد: افراد غیر بومی  با خرید غیررسمی زمین های زراعی وکشاورزی، در آن ها اقدام به ساخت و ساز کرده اند و انتظار هم دارند که خدمات آب و برق و گاز هم به آن ها داده شود.

,

*** تغییر کاربری اراضی یزد و افزایش نارضایتی

,

وی با بیان اینکه تنها سود فزوش زمین های زراعی به جیب دلالان می رود تصریح کرد: برخی با ساده اندیشی فزیب قیمت پایین این زمین ها را نسبت به منطقه شهری می خورند و بعد از خریدار و ساخت و ساز در این زمین ها به دلیل عدم خدمات دهی معترض می شوند.

,

, ,

آقایی با بیان اینکه در حال حاضر اجرائیات بخش مرکزی با 8 نفر نیرو به صورت شبانه روزی فعال است عنوان کرد: برای جلوگیری از این پدیده یک عزم همه جانیه دستگاه های نظارتی و اجرایی را مطلبد چراکه بر فرض مثال در خصوص یک مورد حتی دادستان هم وارد شود و کارمتوقف شود اما در خصوص خانه کناری و صدها خانه دیگر که قارچ گونه در دل زمین های زراعی رشد کرده اند باید چه کرد؟

,

وی اذعان کرد: مشکل بزرگتر، تفکیک های غیرمجاز و زیر حد نصاب  است که در این زمین های انجام می شود مثلا حدنصاب تفکیک زمین در منطقه میدان میوه و تره بار 200 متر است ولی دلالان زمین های زراعی با متراژ 100 متر زمین تفکیک می کند درحالی تنها فرد 60درصد زمین را بیشتر نمی تواند زیربنا کند.

,

***سودی بخش مرکزی برای دلالان دارد قابل مقایسه با هیچ کجا نیست!

, ***سودی بخش مرکزی برای دلالان دارد قابل مقایسه با هیچ کجا نیست!, ***سودی بخش مرکزی برای دلالان دارد قابل مقایسه با هیچ کجا نیست!,

آقایی خاطرنشان کرد: سودی که از فروش زمین های بخش مرکزی یزذ به جیب دلالان می رود به اندازی مناطق و روستاهای ییلاقی نیست چراکه در مناطق ییلاقی گاها یک شخص با هویت مشخص اقدام به تخریب زمین زراعی می کند که بیشتز افراد پولدار و برای تفریح و تفرج این کار را می کنند و احتمالا برای خانه باغ اقدام به کاشت مجدد درخت می کند که البته تخلف بزرگی است و برخورد با آن هم انجام می شود اما در بخش مرکزی یزد هدف از تغییر کاربری زمین زراعی درآمد و سودجویی است و یک زمین زراعی با تفکیک های کوچک و غیرمجاز به تعداد زیادی فروخته می شود.

,

, ,

تغییر اراصی زراعی روستای محمدآباد یزد

, تغییر اراصی زراعی روستای محمدآباد یزد, تغییر اراصی زراعی روستای محمدآباد یزد,

***تغییر اراصی زراعی روستای محمدآباد یزد

, ***تغییر اراصی زراعی روستای محمدآباد یزد, ***تغییر اراصی زراعی روستای محمدآباد یزد,

وی بابیان اینکه اصلابرای دلالی که اقدام به فروش این زمین می کند مهم نیست چه کسانی در این منطقه ساکن می شوند ابراز کرد: متاسفانه بیشتر این زمین ها به افراد غیربومی و گاها اتباع بیگانه فروخته می شود برای مثال در منطقه سید میرزا افرادغیربومی در زمینی اقدام به ساخت و ساز کرده اند که جزو منطقه روستایی نیست و جزو حزیم شهر قرار دارد که نه بخشداری می تواند با آن ها برخورد کند و نه شهرداری آن قدر نیرو دارد که بخواهد خود را درگیر این مسائل کند، تنها تصمیمی که گرفته شد این بود که این منطقه هم متصل روستای سیدمیرزا شود اما واقعا دهیاری توانایی رسیدگی به آن منطقه را ندارد و به میزان سرانه داخل روستا پول دریافت می کند در حالی که انتظار این اهالی از خود مردم روستا بیشتر است!

,

***تغییر کاربری زمین و عدم پیوستگی اجتماعی

, ***تغییر کاربری زمین و عدم پیوستگی اجتماعی, ***تغییر کاربری زمین و عدم پیوستگی اجتماعی,

معاون عمرانی فرماندار یزد عدم پیوستگی اجتماعی را از معضلات تغییر کاربری اراضی زراعی عنوان کرد و افزود: مثلا اهالی روستای عسکریه و سیدمیرزا سالیان زیادی است در این منطقه زندگی می کنند و این روستاها را شکل داده اند اما امروز به دلیل مهاجر پذیر بودن یزد و دسترسی به زمین ارزان،امنیت شغلی و امنیت جانی این روستاها را با ناهنجاری اجتماعی روبرو شده اند که اصلا با فرهنگ غالب بومیان این منطقه یکی نمی شود.

,

, ,

تغییر اراضی کشاورزی در روستای سیدمیرزا یزد

, تغییر اراضی کشاورزی در روستای سیدمیرزا یزد, تغییر اراضی کشاورزی در روستای سیدمیرزا یزد,
 
,

تغییر اراضی کشاورزی در روستای سیدمیرزا یزد

, تغییر اراضی کشاورزی در روستای سیدمیرزا یزد, تغییر اراضی کشاورزی در روستای سیدمیرزا یزد,

آقایی با تاکید بر اینکه کمیسیون حفظ حقوق بیت المال که مسئولیت آن با مدیر کل دادگستری استان یزد است باید به طور جدی برای جلوگیری از تفکیک و فروش غیرمجاز زمین های زراعی یزد ورود کند گفت: دستگاه قضایی استان باید راه و شهرسازی، منایع طبیعی و جهاد کشاورزی را ملزم کند که با متخلفین برخورد جدی کنند و حتی به ساخت و سازهای غیرمجاز این چنینی اصلا خدماتی مثل آب و برق و گاز داده نشود.

,

*** ادارات زیرساخت و دستگاه قضایی دو بازو بازدارنده

, *** ادارات زیرساخت و دستگاه قضایی دو بازو بازدارنده, *** ادارات زیرساخت و دستگاه قضایی دو بازو بازدارنده,

وی ادامه داد: ادارات زیرساخت با عدم ارائه خدمات و قوه قضائیه با استفاده از اختیار تحکمی خود دو بازو قوی هستند که می توانند جلو این پدیده را بگیرند و از دستگاه متولی این زمین ها هم سوال کند که چرا جلو این پدیده را نمی گیرند؟ حتی این کمیسیون می تواند از شهرداری ها، بخشداری هم برای فعال نبودن اجرائیاتشان در این زمینه سوال کند.

,

این مسئول با گلایه از برخی ملاحضه کاری ها گفت: یک سوال متوجه کمیسیون ماده 100 و 99 است که تخلفات ساختمانی در آن بررسی می شود چرا دستور تخریب نمی دهد و همیشه به جریمه بسنده می کنند؟ اگر دوبار دستور تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز صادر شود دیگر کسی جرأت نمی کنند در این زمینها ساخت و ساز کند یا اصلا آن زمین را نمی خرد که به تبع آن دست دلالان هم کوتاه می شود.

,

, ,

*** دادستانی پای کاراست اما مطالبه گری نیست

, *** دادستانی پای کاراست اما مطالبه گری نیست, *** دادستانی پای کاراست اما مطالبه گری نیست,

آقایی با تاکید براینکه مطمئنا دادستانی و قوه قضائیه برای برخورد با این پدیده پا به کار هستند افزود: اما کسی هم از آن ها نخواسته که اگر مطالبه ای وجود داشته باشد حتما پیگیری می کنند.

,

معاون عمرانی فرماندار یزد ابراز کرد: در مناطق سیدمیرزا، ملاباشی ، محمدآباد و حریم شهر یزد به شدت شاهد پدیده تغییر کاربری زمین و ساخت و سازهای غیر اصولی و فجیع هستیم که نه تنها هیچکدام آیین نامه 2800 را رعایت نمی کنند بلکه با اصول وقواعد فنی شهرسازی هم ساخته نشده است.

,

با همه این تفاسیر آنچه مشخص است اینکه باید دستگاه های متولی این کار با همگرایی و عزم جدی برای مقابله با این پدیده هنجارشکن مقابله کنند که امیدواریم با مطالبه ای که از سوی رسانه ها می شود این مهم محقق شود.

, با همه این تفاسیر آنچه مشخص است اینکه باید دستگاه های متولی این کار با همگرایی و عزم جدی برای مقابله با این پدیده هنجارشکن مقابله کنند که امیدواریم با مطالبه ای که از سوی رسانه ها می شود این مهم محقق شود.,

مطمئنا راهکار برای رفع این معضل بسیار است و بررسی آن خارج از حوصبه این نوشتار است که باید در گزارشی جدا به آن پرداخته شود اما به عقیده کارشناسان حوزه عمران و کشاورزی یکی از راهکار برای کاهش تغییر کاربری زمین های زراعی در یزد واگذاری زمین های دولتی به جوانان روستاهایی یزد است که تا حدود خیلی زیادی می تواند دست دلالان و سودجویان را کوتاه کند.

, مطمئنا راهکار برای رفع این معضل بسیار است و بررسی آن خارج از حوصبه این نوشتار است که باید در گزارشی جدا به آن پرداخته شود اما به عقیده کارشناسان حوزه عمران و کشاورزی یکی از راهکار برای کاهش تغییر کاربری زمین های زراعی در یزد واگذاری زمین های دولتی به جوانان روستاهایی یزد است که تا حدود خیلی زیادی می تواند دست دلالان و سودجویان را کوتاه کند.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه