اخبار داغ

رؤیایی به نام مسکن؛

رهاشدگی بازار و عدم‌نظارت دولت بر مصالح ساختمانی/ افسارگسیختگی قیمت‌ها نفس مردم را گرفت

رهاشدگی بازار و عدم‌نظارت دولت بر مصالح ساختمانی/ افسارگسیختگی قیمت‌ها نفس مردم را گرفت
افزایش بسیار زیاد قیمت آهن‌آلات، زمین و مصالح‌ساختمانی، قدرت خرید را از مردم به ویژه جوانان گرفته تا مسکن به عنوان مهمترین نیاز زندگی، به رؤیا تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مسکن یکی از مهمترین نیازهای زندگی خانواده است اما در حال حاضر با توجه به افزایش بسیار زیاد قیمت زمین، مصالح ساختمانی، آهن آلات و سایر هزینه‌های جانبی برای ساخت یک مسکن معمولی، این نیاز زندگی به دغدغه‌ای برای خانواده‌ها به ویژه جوانان تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , خاورستان, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ،, ،, مسکن یکی از مهمترین نیازهای زندگی خانواده است اما در حال حاضر با توجه به افزایش بسیار زیاد قیمت زمین، مصالح ساختمانی، آهن آلات و سایر هزینه‌های جانبی برای ساخت یک مسکن معمولی، این نیاز زندگی به دغدغه‌ای برای خانواده‌ها به ویژه جوانان تبدیل شده است.,

یعقوبی یکی از جوانان شهرستان خوسف در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: اوایل سال برای خرید آهن آلات به چند آهن فروشی مراجعه کردم اما چون قیمت زیاد بود خرید نکردم و گفتم شاید ارزان‌تر شود اما طی دو هفته قبل که مجدد برای خرید مراجعه کردم نه‌تنها ارزان نشده بود بلکه از ابتدای سال گران‌تر شده بود.

,

این جوان بیان کرد: علاوه بر گران شدن میلگرد و آهن آلات، مصالح ساختمانی از جمله آجر و سیمان نیز افزایش قیمت داشته است.

,

یعقوبی با بیان اینکه هر دانه آجر خام از 200 تومان به 400 تومان رسیده، گفت: قیمت هر کیسه 40 کیلویی سیمان 20 هزار تومان است.

,

این جوان اهل شهرستان خوسف از صادرات مصالح ساختمانی و آهن‌آلات از خراسان‌جنوبی از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان گلایه کرد و گفت: مصالح و آهن‌آلاتی که به افغانستان صادر می‌شود با قیمت پایین به طرف افغانستانی داده می‌شود در حالی که جوان ایرانی و اهل استان مرزی خراسان‌جنوبی از این مصالح و آهن آلات سهمی ندارد یا اگر سهمی داشته باشد باید با قیمت‌های زیاد خریداری کند که اصلا با توجه به شرایط اقتصادی و منبع درآمد مردم به صرفه نیست.

,

یعقوبی بیان کرد: اگر صادرات مصالح ساختمانی و آهن آلات به کشور افغانستان کاهش داشته باشد شاهد کاهش قیمت در داخل استان خواهیم بود و جوانانی مانند من با مشکل مواجه نخواهند شد.

,

وی اظهار کرد: در بحث صادرات آهن آلات تنها صادرکننده و خریدار در افغانستان سود می‌کنند و این صادارات هیچ عایدی برای مردم استان مرزی خراسان جنوبی و جوانان مناطق روستایی ندارد.

,

استاندار را که نمی‌توان دید از طریق رسانه مشکلاتمان را مطرح می‌کنیم

, استاندار را که نمی‌توان دید از طریق رسانه مشکلاتمان را مطرح می‌کنیم, استاندار را که نمی‌توان دید از طریق رسانه مشکلاتمان را مطرح می‌کنیم,

این جوان از بی‌توجهی مسئولان به مسئله مهم گرانی گلایه کرد و خطاب به استاندار خراسان جنوبی گفت: زمینه دیدار و صحبت برای ما جوانان روستایی با استاندار فراهم نیست اما از طریق رسانه خواستار رسیدگی به شرایط موجود و مشکلات جوانان هستیم.

,

رویایی به نام مسکن!

, رویایی به نام مسکن!, رویایی به نام مسکن!,

یعقوبی با بیان این‌که در این شرایط اقتصادی نابسامان جوانان جرأت تشکیل خانواده ندارند، گفت: با این شرایط گرانی کم‌کم مسکن به رویایی برای جوانان تبدیل خواهد شد.

,

, ,

خسروی یکی از اهالی روستای دستگرد بیرجند نیز در خصوص گرانی مصالح ساختمانی و آهن آلات در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت زمین در روستای دستگرد در حال افزایش است و هیچ کسی نظارت نمی‌کند.

,

وی با بیان این‌که چند سال شده در یک خانه نیمه‌ساز در دستگرد زندگی می‌کنم، افزود: چندین نوبت برای خرید آهن آلات و مصالح جهت تکمیل خانه‌ اقدام کردم اما به دلیل گران بودن نتوانستم آهن مورد نیاز را خریداری کنم.

,

این فرد اظهار کرد: من یک کارگر ساختمانی هستم که یک روز کار دارم و شاید چندین روز بیکار باشم و وضعیت درآمدم اصلا مناسب نیست لذا این افزایش‌های قیمت بی‌پایه و اساس برای افرادی مانند من اصلا درست نیست.

,

وی عنوان کرد: آهن فروشان دلیل گرانی آهن را افزایش قیمت دلار عنوان می‌کنند و مصالح فروشان نیز هزینه‌های تولید و حامل‌های انرژی را دلیل گرانی می‌دانند.

,

تاثیر قیمت دلار روی آهن‌آلات 

, تاثیر قیمت دلار روی آهن‌آلات , تاثیر قیمت دلار روی آهن‌آلات ,

خسروی از بی توجهی مسئولان در سطح کشور و استان به مشکلات اقتصادی موجود گلایه کرد و گفت: چرا باید مهمترین نیاز زندگی‌ من یعنی مسکن تحت تاثیر قیمت دلار باشد؟

,

وی از مسئولان درخواست کرد: برای رضای خدا به فکر مردم مناطق محروم، روستایی، بی‌بضاعت و ضعیف جامعه باشند و نگذارند دلار تعیین‌کننده قیمت در کشور باشد که دودش بیش از همه به چشم قشر نیازمند جامعه برود.

,

محمدی یکی از جوانان شهرستان نهبندان نیز در گفت‌و‌گو با خاورستان، از افزایش قیمت آهن گلایه کرد و گفت: چند سال می‌شود خانه‌ای نیمه‌ساز در یکی از روستاهای نهبندان دارم و با دو فرزند و همسرم در این خانه نیمه‌ساز زندگی می‌کنم.

,

وی افزود: متاسفانه به دلیل افزایش قیمت آهن آلات و مصالح و کاهش سطح درآمد، بعد از چند سال هنوز نتوانسته‌ام خانه را به اتمام برسانم.

,

, ,

افرادی سیمان خریدند که نیاز نداشتند

, افرادی سیمان خریدند که نیاز نداشتند, افرادی سیمان خریدند که نیاز نداشتند,

سید امیرحسین علوی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آجر، اظهار کرد: وقتی بحث گرانی کالایی مطرح می‌شود مردم برای خرید هجوم آورده و از ترس اینکه بعدا نتوانند کالای مورد نظر را خریداری کنند قبل از گرانی به میزان قابل توجهی خریداری می‌کنند.

,

وی افزود: متاسفانه شاهد خرید سیمان و انبار کردن آن در خانه‌ها توسط افرادی هستیم که شاید هیچ نیازی به سیمان نداشته باشند.

,

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند با بیان این‌که نرخ سود مصالح فروشی مشخص شده است، گفت: وقتی حامل‌های انرژی گران می‌شود، هزینه کارگری و تامین اجتماعی بالا می‌رود و تمام هزینه‌های جانبی افزایش قیمت پیدا می‌کند و خواه ناخواه روی تولید و قیمت مصالح ساختمانی نیز تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت می‌شود.

,

علوی عنوان کرد: در این شرایط تولید کننده یا باید کارگاه تولیدی را تعطیل کند و تولید نداشته باشد یا این‌که قیمت تولیدات را متناسب با شرایط و درصد سودی که قانون مشخص کرده افزایش دهد.

,

وی اظهار کرد: درصد سود مصالح فروشی نیز مشخص است و با توجه به افزایش قیمت تولید مصالح ساختمانی فروشنده نیز باید با افزایش قیمت مصالح را به مشتری بفروشد.

,

, ,

مصالح فروش‌ها از قیمت پایین مصالح استقبال می‌کنند

, مصالح فروش‌ها از قیمت پایین مصالح استقبال می‌کنند, مصالح فروش‌ها از قیمت پایین مصالح استقبال می‌کنند,

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند بیان کرد: هرچه قیمت مصالح ساختمانی پایین‌تر باشد مصالح فروش‌ها بیشتر استقبال می‌کنند چراکه مشتری قدرت خرید دارد و هرچه مصالح گران‌تر شود مصالح فروش‌ها مشتری کمتری خواهند داشت.

,

علوی گفت: در افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تولید کننده و فروشنده دخالتی ندارد بلکه نرخ نامه و درصد سود برای تولید کننده و مصالح فروشی مشخص است.

,

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مصالح فروش‌ها برای راه افتادن کار مشتری مصالح را از میزان سود تعیین شده ارزان‌تر به مشتری می‌فروشند.

,

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند اظهار کرد: اگر سیمان به فرض مثال 20 درصد افزایش قیمت داشته باشد تاثیر این افزایش قیمت در یک ساختمان زیاد احساس نمی‌شود.

,

مشکل افزایش قیمت مسکن کجاست؟

, مشکل افزایش قیمت مسکن کجاست؟, مشکل افزایش قیمت مسکن کجاست؟,

علوی بیان کرد: بساز و بفروش‌هایی که در بحث ساخت مسکن فعالیت دارند در بدبینانه‌ترین حالت برای هر مترمربع زمین، از زمین گرفته تا آهن آلات، مصالح و سایر هزینه‌ها حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان تا 6 میلیون و 100 هزار تومان هزینه می‌کنند اما در نهایت هر واحد آپارتمان را متری 11 میلیون تومان قیمت می‌کنند.

,

وی با بیان این‌که مشکل افزایش قیمت مسکن جای دیگری است، تصریح کرد: این افزایش قیمت جزئی و چند هزار تومانی که برای مصالح ساختمانی شاهد هستیم تاثیر زیادی در تعیین قیمت مسکن ندارد.

,

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند گفت: از 20 اسفندماه سال گذشته تا حدود یک هفته قبل هیچ‌گونه افزایش قیمتی در مصالح ساختمانی نداشته‌ایم.

,

علوی بیان کرد: برخی از مصالح ساختمانی از داخل استان تامین و برخی از مصالح از استان‌های دیگر وارد می‌شود.

,

وی به فعالیت کارخانه‌های سیمان در خراسان‌جنوبی اشاره کرد و گفت: کارخانه سیمان قاین به تنهایی پاسخگوی نیاز استان است و حتی توانایی پاسخگویی نیاز استان‌های همجوار را خواهد داشت.

,

تعطیلی تعدادی از مصالح فروشی‌ها در بیرجند

, تعطیلی تعدادی از مصالح فروشی‌ها در بیرجند, تعطیلی تعدادی از مصالح فروشی‌ها در بیرجند,

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند از تعطیلی تعدادی از مصالح فروشی‌های بیرجند به دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داد و افزود: اوج کار مصالح فروش‌ها از بهمن ماه که رفته رفته هوا رو به گرمی است آغاز می‌شود اما از سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان حمل و نقل خودروها برای انتقال مصالح وجود نداشت.

,

علوی اظهار کرد: در این ماه‌ها تولید و توزیع کننده‌های مصالح ساختمانی متضرر شدند.

,

وی خاطرنشان کرد: در فروردین ماه مصالح فروشی‌ها و تمام پروژه‌های عمرانی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شد که تمام این موارد روی روند کار مصالح فروش‌ها تاثیرات سوء گذاشت و بسیاری از همکاران  متضرر شده و تعدادی اقدام به تعطیلی مصالح فروشی کردند.

,

, ,

افزایش قیمت ارز دلیل اصلی افزایش قیمت آهن‌آلات

, افزایش قیمت ارز دلیل اصلی افزایش قیمت آهن‌آلات, افزایش قیمت ارز دلیل اصلی افزایش قیمت آهن‌آلات,

علیرضا چهکندی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران بیرجند در مورد افزایش قیمت آهن‌آلات در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت آهن‌آلات به دلیل افزایش قیمت ارز است.

,

وی افزود: وجود بازارهای کاذب و کشیده شدن نقدینگی به سمت آهن آلات نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت آهن‌آلات است چراکه از نظر روانی جوی ایجاد شده که مردم احساس می‌کنند باید خرید کنند.

,

نایب رئیس اتحادیه پروفیل کاران بیرجند اظهار کرد: برخی‌ها از ترس گرانی پیش از این، اقدام به خرید آهن‌آلات کرده و این خود تقاضای کاذبی ایجاد می‌کند.

,

چهکندی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر مصرف کننده واقعی خرید نمی‌کند و بیشتر خریداران افرادی هستند که بعدا نیاز به آهن‌آلات دارند و از ترس این‌که گران‌تر خواهد شد اقدام به خرید می‌کنند.

,

عرضه قطره چکانی آهن آلات در بورس/ نحوه عرضه تغییر کند

, عرضه قطره چکانی آهن آلات در بورس/ نحوه عرضه تغییر کند, عرضه قطره چکانی آهن آلات در بورس/ نحوه عرضه تغییر کند,

وی خاطرنشان کرد: عرضه قطره چکانی آهن‌آلات در بورس یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت آهن‌آلات است. اگر نحوه عرضه آهن آلات در بورس تغییر کند و اتحادیه‌ها در تعیین نرخ‌گذاری سهیم باشند و آهن آلات به صورت مستقیم از طریق کارخانه‌ها به دست اتحادیه، تعاونی و آهن فروش‌ها برسد مطمئنا قیمت تغییر کرده و کاهش خواهد داشت.

,

نایب رئیس اتحادیه پروفیل کاران بیرجند گفت: بیشترین تامین کننده آهن استان خراسان‌جنوبی استان اصفهان است و بعد از آن استان‌های یزد، کرمان و خراسان رضوی تامین کننده آهن استان هستند.

,

چهکندی‌نژاد به تولید آهن آلات در داخل کشور و این‌که ایران صادر کننده فولاد است اشاره کرد و افزود: چون قیمت آهن‌آلات بر مبنای قیمت جهانی تعیین می‌شود و قیمت جهانی نیز با دلار تایید می‌شود. تغییر قیمت دلار باعث تغییر قیمت آهن آلات می‌شود.

,

وی تصریح کرد: تنها راه حلی که می‌تواند باعث کاهش قیمت آهن‌آلات شود، تغییر شیوه توزیع آهن آلات از طریق بورس است.

,

نایب رئیس اتحادیه پروفیل کاران بیرجند ادامه داد: اگر خرده فروشی‌ها بتوانند به صورت مستقیم از کارخانه‌ها خرید کنند و آهن به تعاونی و اتحادیه‌ها ارائه شود در کاهش قیمت آهن بسیار تاثیرگذار است.

,

قدرت خرید آهن فروشان استان کم شد

, قدرت خرید آهن فروشان استان کم شد, قدرت خرید آهن فروشان استان کم شد,

چهکندی‌نژاد با بیان این‌که طی ماه‌های گذشته قدرت خرید آهن فروشان استان کم شده، گفت: آهن فروشان استان از نظر وضعیت مالی ضعیف بوده و سرمایه کمی دارند به همین دلیل چون قدرت خرید کاهش یافته به تبع در فروش آن‌ها تاثیر گذاشته و درآمد‌ها کاهش داشته است.

,

وی به پایین بودن سطح درآمدی مردم استان نیز اشاره کرد و گفت: مردم نیز با افزایش قیمت آهن‌آلات قدرت خرید نقدی ندارند و از طرفی فروشنده نیز به دلیل کاهش قدرت خرید کمتر تمایلی برای فروش به صورت نسیه یا ارائه چک از طرف خریدار نشان می‌دهد.

,

, ,

کمبود آهن نداریم

, کمبود آهن نداریم, کمبود آهن نداریم,

نایب رئیس اتحادیه پروفیل کاران بیرجند اظهار کرد: کمبود آهن آلات نداریم و تنها مشکل در خصوص افزایش قیمت و عرضه کم به دلیل گران بودن است.

,

چهکندی‌نژاد به وجود کارخانه فولاد در قاین اشاره کرد و گفت: فاز اول کارخانه فولاد قاین شمش فولاد تولید می‌کند که مورد نیاز استان خراسان‌جنوبی نیست بلکه شمش فولاد به عنوان مواد اولیه برای کارخانه‌های بزرگ در سایر استان‌ها مورد استفاده است.

,

وی افزود: فاز دوم کارخانه فولاد قاین که قرار است میلگرد تولید کند اگر به مرحله تولید برسد قطعا تاثیر به سزایی در تامین مواد فولادی استان خواهد داشت.       

,

سید محمدرضا مدرسی فعال اقتصادی در گفت‌وگویی مهمترین عامل التهاب در بازار فولاد ساختمانی را سوء مدیریت و سیاست‌های چند گانه دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده عنوان کرد و گفت: مشکل اینجاست که تصمیماتشان دائما عوض می‌شود و راهبرد منسجم و مشخصی برای مدیریت بازار ندارند.

,

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی، دولتی و خصولتی (شبه دولتی) به بهانه‌های مختلف از جمله صادرات، ارز آوری و حذف دلالان بازار به عنوان ادبیاتی مردم پسند، بازار را تشنه نگه می‌دارند و به صورت عامدانه عرضه‌های مستمر و متناسب با نیاز بازار ندارند، در حالی که این شرکت‌ها در سال‌های پیش، نیاز کشور را تامین می‌کردند و با توجه به رونق نداشتن طرح‌های عمرانی و ساختمانی در این برهه از زمان، با عرضه‌های قطره چکانی و غیرمستمر منجر به اختلال در بازار آهن می‌شوند.

,

این فعال اقتصادی با بیان این‌که نداشتن راهبرد توسط دستگاه‌های تنظیم بازار به خصوص سازمان صمت به عنوان ناظم بازار عامل این التهابات است، بیان کرد: شرکت‌های فولادی به صورت مافیایی عمل می‌کنند به طوری که با بازارسازی کاذب توسط مشتری خاص (عوامل) خود در بورس کالا، قیمت‌ها را بیش از سقف تعیین شده در معاملات بورس کالا ثبت کرده تا منجر به ابطال معامله شوند و خلاصه این که دستگاه‌های نظارتی یا معاملات را تایید کرده یا باطل می‌کنند که در هر صورت باعث افزایش قیمت در سطح بازار می‌شود.

,

بازارسازی مافیای فولاد

, بازارسازی مافیای فولاد, بازارسازی مافیای فولاد,

مدرسی با بیان این‌که بازارسازی مافیای فولاد منجر به تغییر قیمت‌ها می‌شود،عنوان کرد: تولیدکنندگان فولاد، علاوه بر این موارد، هیجاناتی را در بازار مصرف و شرکت‌های توزیعی ایجاد می‌کنند که منجر به شکل‌گیری چرخه نادرست در فرایند عرضه فولاد می‌شود.

,

وی به قدرت عملکرد مافیایی فولاد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نوسانات بازار شدیدتر شده اما نوسانات نرخ ارز و انتظارات تورمی جامعه و نبود راهبرد مدیریتی دست به دست هم داده تا این مسائل در بازار فولاد تشدید شوند.

,

نبود درک مدیریتی و نظارتی بر حلقه‌های متعدد از تولید تا توزیع

, نبود درک مدیریتی و نظارتی بر حلقه‌های متعدد از تولید تا توزیع, نبود درک مدیریتی و نظارتی بر حلقه‌های متعدد از تولید تا توزیع,

این فعال اقتصادی با بیان این‌که دستگاه‌های نظارتی به جای ابطال معاملات باید با راهکارهایی مانند بها دادن به شرکت‌های برنده نشده از ایجاد بازار انحصاری و انباشت فولاد در دست شرکت‌های خاص جلوگیری کند، تصریح کرد: مشکل نبود درک مدیریتی و نظارتی بر حلقه‌های متعدد از تولید تا توزیع در بازار است چراکه حلقه آخر در نظام توزیع (بنگاه‌های فروشنده آهن آلات) که خود خریدار مقاطع فولادی با قیمت بالا بوده و از نوسان‌گیری‌های مافیای فولادی متضرر باید جوابگوی علل گرانی و زیر تیغ تنظیم بازار باشند.

,

مدرسی با اشاره به تاثیر پذیری بازارهای مهمی مانند مسکن و خودرو از نوسانات قیمت آهن خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ درصد از هزینه تولید مسکن متاثر از فولاد است که با افزایش قیمت آهن در حال حاضر شاهد افزایش غیرمتعارف قیمت مسکن هستیم که اثر روانی این افزایش قیمت نیز تاثیر سوئی را بر بازار داشته است به طوری که بازارهای خودرو، لوازم خانگی و سایر صنایع نیز از افزایش قیمت فولاد، به عنوان کالای مادر تاثیر پذیرفته‌اند.

,

وی عنوان کرد: بازار فولاد تاثیری از شیوع بیماری کرونا نگرفته اما با گرانی بیش از حد، این کالا از سبد مصرفی جامعه خارج شده و ظرفیت تولید و انجام طرح‌های عمرانی را کاهش داده است.

,

بنابراین گزارش؛ به نظر می‌رسد افزایش قیمت آهن‌آلات و مصالح ساختمانی نه‌تنها نفعی به حال فروشندگان ندارد بلکه باعث کمتر خریده شدن از طرف مشتری خواهد شد و در این شرایط سخت اقتصادی فروشنده و خریدار هر دو با مشکل مواجه خواهند شد که می‌طلبد دولت و مسئولان فکر و اقدام اساسی برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها و ثبات در بازار انجام دهند در غیر این صورت اقشار ضعیف جامعه از مهمترین نیاز زندگی خود یعنی مسکن محروم خواهند ماند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه