اخبار داغ

کارشناس سیاسی مطرح کرد؛

حذف دلار؛ راه حل مشکلات ریشه‌ای اقتصادی/ هر کشور پویایی، به تعامل اقتصادی با کشورهای جهان نیاز دارد

حذف دلار؛ راه حل مشکلات ریشه‌ای اقتصادی/ هر کشور پویایی، به تعامل اقتصادی با کشورهای جهان نیاز دارد
بیژنی گفت: نگرانی غربی از اینست که چین به عنوان یک قدرت نو ظهور اقتصادی و جمهوری اسلامی هم به عنوان یک کشور بسیار توانمند در حال قدرت گرفتن است و با اضافه شدن روسیه، یک جبهه بسیار قدرتمند علیه نظام لیبرال دموکراسی غربی تشکیل می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد بیژنی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به خبرهای ضدو نقیض همکاری ایران و چین اظهار کرد: باید ابتدا به فال نیک گرفت که افکار عمومی به این مسائل حساسیت نشان داده اند و خودشان را صاحب نظر دانسته و نسبت به مسائل کلان کشور اظهارنظر می کنند و از سویی هم می شود به مخاطب حق داد که چرا ذهنیت ایرانی ها در مورد قراردادهای بین المللی و اخیرا حتی در قراردادهای ورزشی و فوتبالی ذهنیت خوبی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان افزود: این حساسیت، بجا و خوبست اما به شرطی که از طریق اسناد مستدل و استدلال درست و با استفاده از منابع قابل دفاع صورت بگیرد نه از منابعی که روی آنها حرف و حدیث وشبهه بسیار است.

,

بیژنی ادامه داد: یکی از اولین کسانی که به تخریب این قرارداد پرداخت شخص رضا پهلوی بود که باید نگاه کرد این شخص نسبت دلسوزی اش به مردم ما چقدر است، کسی که پدرانش پول های ایران را چپاول کردند آن وقت اینها راجع به این بحث اظهار نظر کنند هر آدم عاقلی باید متوجه شود  که مطلب چی هست.

,

وی اضافه کرد: کسانی که ترامپ را به تحریم بیشتر ایران تحریک می کردند که چرا داروهای سرطانی را تحریم نکردید حالا نگران منافع ما در این توافقنامه باشند یا سخنگوی آمریکایی این برنامه همکاری را با قرارداد ترکمنچای که منافع ایران به خطر می افتد مقایسه کند ببینید چه کسانی دلسوز ایران شدند؟ آیا همینا کافی نیست که ما بدانیم این پازل را چه کسانی چیده اند.

,

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان گفت: هر کشور فعال و پویا، به تعامل اقتصادی با همسایگان و کشورهای جهان نیاز دارد اما بعضی ها بد فهمیدند که می گویند ما نباید با جهان تعامل داشته باشیم هیچکس چنین حرفی را نزده بلکه در بیان رهبران انقلاب چنین چیزی نیست اتفاقا در جلسات وزارت خارجه با مقام معظم رهبری بارها اشاره شده که بروید با جهان تعامل کنید منتها بعضی ها جهان را چند تا کشور مستکبر و زورگو می دانند و بقیه را دیگر جهان حساب نمی کنند.

,

وی افزود: بعضی ها از اقتصاد مقاومتی برداشت های اشتباه و گنگی دارند من پیشنهاد می کنم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بخوانند به هیچ وجه سیاست اقتصاد مقاوتی این نیست که ما با جهان تعامل نکنیم بلکه ما باید در تعامل با جهان استقلال خودمان را حفظ کنیم، منافع مشترک را در نظر بگیریم و به سمت تعامل های برد برد برویم،  نقد ما به تعامل های برد باخت هست،که ما به عنوان یک کشور دارای هویت و تمدن یک سوی ماجرا را نبازیم نه اینکه تعامل نداشته باشیم.

,

بیژنی ادامه داد: چین و هند یک سوم جمعیت جهان هستند ما از نظر فرهنگی به اینها زیاد نزدیک هستیم ما از قبل تعامل ۲۰۰ ساله با غرب چیزی دستمان نگرفته، غربی ها در این سال های طولانی که دیگر برای ما باید عبرت  باشه به شدت بد عهدی خودشان را به اثبات رساندند آیا ما نباید دنبال جایگزین قابل اعماد تری باشیم ما اگرنیازهای یک سوم جمعیت جهان که گفتیم چین و هند هستند را خوب تشخیص بدهیم چه بازاری برای ما شکل خواهد گرفت.

,

وی با بیان اینکه چین اکنون دومین کشور اقتصاد بزرگ جهان در حوزه تکنولوژی بسیار پیشرفته است بیان کرد: ما برای قدرتمند کردن اقتصاد، نیازمند نیروی کار، مواد اولیه، تکنولوژی و بازار هستیم که بازار کشورهای همسایه،کشور خود و بازار کشورهای دوست، نیروی کار و مواد خام داریم و در حوزه تکنولوژی باید با کشورهایی که به ما نزدیکترند دست دوستی دهیم.

,

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: این متن پیشنهادی که تحت عنوان برنامه همکاریهای راهبردی ایران و چین منتشر شده، باید اول مورد تایید دوطرف و به برنامه کاربردی و تفاهم نامه تبدیل شود که بعد از مراحل اداری و تایید دستگاه های قانون گذار دو کشور، عملیاتی می شود و هنوزخیلی راه هست که درباره آن قضاوت کنیم.

,

بیژنی افزود: این برنامه راهبردی که اسمش دقیق است به معنی تغییر نگاه به سمت کشورهای نزدیک و همکاری در زمینه تروریست،پولشویی، سلامت،عمران،مسائل نظامی، امنیت سایبری و از همه مهمتر مسئله حذف دلار و ایجاد بانک های مشترک دنبال می کنیم.

,

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حجمه استکبار و رسانه های غربی به این توافقنامه اضافه کرد: نگرانی آنها از اینست که چین به عنوان یک قدرت نو ظهور اقتصادی و جمهوری اسلامی هم به عنوان یک کشور بسیار توانمند در حال قدرت گرفتن است و با اضافه شدن روسیه، یک جبهه بسیار قدرتمند علیه نظام لیبرال دموکراسی غربی تشکیل می شود.

,

وی با اشاره به بیانات چندسال پیش رهبر انقلاب در خصوص حذف دلار که فرمودند بروید آقایی دلار را بشکنید تصریح کرد: اگر ما دلار را در بخش عظیم جهان کنار بگذاریم میدانید چه مسائل و مشکلات ریشه ای اقتصادی از کشور و منطقه و بلکه جهان حل می شود.

,

بیژنی خاطر نشان کرد: کشورها بطور طبیعی دنبال منافع ملی خودشان هستند ماهم دنبال منافع ملی خودمان هستیم اشکالی ندارد که نقد های درست علمی و شایسته باشد تا این برنامه جامع به سرانجام برسد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه