اخبار داغ

در سایه اهمال کاری دولت؛

بی آبی در جنوب شرق کشور همچنان می‌تازد/ 2662 روستای پهناورترین استان ایران؛ فاقد سامانه آبرسانی

بی آبی در جنوب شرق کشور همچنان می‌تازد/ 2662 روستای پهناورترین استان ایران؛ فاقد سامانه آبرسانی
در سایه اهمال کاری دولت 2 هزار و ششصد و شصت و دو روستای سیستان و بلوچستان همچنان فاقد سامانه آبرسانی است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، گویا گلایه های ناشی از رنج بی آبی، خشکسالی و تشنگی مردمان سخت کوش سیستان و بلوچستان پایانی ندارد و این روزها بحران بی آبی با شیوع کرونا عرصه زندگی را بر مردم محروم این استان پهناور تنگ و تنگ تر و شرایط را بحرانی تر کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

 
بحرانی بی پایان که روزی نیست، شاهد انتشار خبرهایش در رسانه ها و شبکه های مجازی مختلف نباشیم، معضلی که تا زمانی با آن زندگی نکنی شاید نتوانی، شرایط مردم زخم دیده این دیار را از بی آبی درک کنی، چه برسد به مسئولان کاخ نشینی که بی شک از دل رنج دیده این مردم آگاه هستند، اما کاش از خودشان می پرسیدند که آیا خودشان هم می توانند یک روز را بدون آب سپری کنند؟
 
اما در واقع حل این مشکل نیازمند برنامه ریزی دولتی و اقدام جدی است و تا زمانی که مسئولان امر همچنان به بی مهری ها و اهمال کاری هایشان ادامه دهند، روستاهای سیستان و بلوچستان در بی آبی جان خواهد داد.
 
هزینه های سنگین خرید آب
 
یکی از روستاییان دشتیاری به خبرنگار ما گفت: آبرسانی به این روستا به صورت سقایی انجام می شود، تانکر آب و فاضلاب خیلی کم و شاید در ماه یک یا 2 بار به روستاهای ما می آید و به ازای هر نفر 10 تا 15 لیتر آب توزیع می کند.
 
صلاح زهی ادامه داد: از آن جایی که این آب بسیار ناچیز است، مردم روستا اقدام به خرید آب می کنند، اما هر هفته هر خانوار یک تانکر سه یا چهار هزار لیتری خریداری می کند که قیمت بالا است است، آن هم در شرایطی که مردم روستایی از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند و هزینه خرید آب برای آن ها سنگین است.
 
وی اضافه کرد: حال که شرایط کشور به دلیل شیوع کرونا بحرانی است و این معضل به روستاها هم راه پیدا کرده، کاش مسئولان امر تدبیری ویژه تر می اندیشیدند تا مردم روستایی هم بتوانند موازین بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.
 
جنگ با کرونا در شرایط بی آبی
 
یکی از روستاییان شمال استان نیز گفت: به دلیل نبود آب دیگر نه تنها امیدی به کشاورزی و دامپروری نداریم، بلکه برای شرب هم با مشکل مواجه هستیم، با شرایط شیوع کرونا هم مدام مسئولان توصیه بر شست و شوی دست می کنند اما نباید آبی باشد که بتوان این اقدام را انجا داد؟!
 
پیری ادامه داد:  تکرار مشکل قطع آب آن هم در گرم ترین ماه های سال سبب مهاجرت بسیاری از اهالی شده است چرا که دیگر مردم توان تحمل این شرایط را ندارند.
 
292 هزار روستایی در انتظار سامانه آبرسانی
 
علیرضا قاسمی، مدیر عامل آبفای سیستان و بلوچستان در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: پنج هزار و نهصد و پنجاه و چهار روستا در استان وجود دارد که از این تعداد سه هزار و هشتاد و شش روستا دارای سامانه آبرسانی و 2 هزار و ششصد و شصت و دو روستای سیستان و بلوچستان فاقد است.
 
وی با بیان این که در این روستاها 292 هزار و 400 نفر زندگی می کنند، ادامه داد: همچنین آبرسانی به نهصد و نود روستا با جمعیت 38 هزار و یکصد و هشتاد و شش نفری با تانکر آبرسانی می شود که به لحاظ امنیت غذایی و بهداشت انسانی اهمیت دارد.
 
این مقام مسئول با بیان این که باید این تعداد با رویکرد نگهداشت مردم در روستا‌ها به مرور کاهش یابد و به سهم آبرسانی شبکه‌ای اضافه شود، افزود: در شمال استان از آب‌های سطحی استفاده می شود که با توجه به بارندگی‌های ابتدای امسال و همچنین آوردی که از هیرمند از مسیر افغانستان داشتیم چاه نیمه‌های یک، 2، سه و چهار نسبت به سال‌های گذشته شرایط مطلوبی دارند.

زخم خشکسالی
 

قاسمی اضافه کرد: در جنوب استان که آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، ارتباط مستقیمی با وضعیت نزولات جوی دارد که امسال سطح بارندگی ها در این مناطق نیز نسبت به سال های گذشته که گرفتار خشکسالی شدید بوده ایم بهتر شده است.
 
وی تصریح کرد: در مرکز و جنوب استان پراکندگی جمعیتی و روستا داریم، به گونه ای که فاصله برخی روستا‌ها حدود ۴۵ کیلومتر است که نیازمند حجم بالایی از توسعه و تاسیسات آبی هستند.
 
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان گفت: پروژه های آبرسانی به 500 روستا با 5 هزار و سی و شش میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که تاکنون 2 هزار و یکصد و سی و دو میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده است.
 
عقب ماندگی تاریخی و عدم تامین اعتبار
 
قاسمی اضافه کرد: این طرح ها در قالب مجتمع‌های آبرسانی به منظور ارتقای کمی و کیفی بهره مندی روستاییان از آب بوده و مهمترین رویکرد استان این است که ظرفیت ماندگاری مردم روستا‌ها تحقق یابد.
 
وی عقب ماندگی تاریخی و عدم تامین اعتبار را دلیل توسعه نیافتن شبکه آبرسانی در همه روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام و ابرازامیدواری کرد: با اقداماتی که در این خصوص انجام می‌شود روستاهای بیشتری از شبکه آبرسانی بهره مند شوند.
 
این مقام مسئول با بیان این که برخی چاه های استان به اندازه‌ای شور است که شاید برای شرب مناسب نباشند، ادامه داد: بنابراین برنامه حفر چاه جایگزین و همچنین آبرسانی با تانکر به این روستاها در دستور کار قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
, هزینه های سنگین خرید آب,
,
,
,
,
,
,
,
, جنگ با کرونا در شرایط بی آبی,
,
,
,
,
,
, 292 هزار روستایی در انتظار سامانه آبرسانی,
,
,
,
,
,
,
,
, زخم خشکسالی
 
,
,
,
,
,
,
,
,
, عقب ماندگی تاریخی و عدم تامین اعتبار,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه