اخبار داغ

بازار ایران نیاز به جایگزین ها دارد؛

60 هزار میلیارد تومان از پول کشور صرف واردات تنها یک خودرو کره ای/ مفت خوری کره ای ها در بازار ایران

60 هزار میلیارد تومان از پول کشور صرف واردات تنها یک خودرو کره ای/ مفت خوری کره ای ها در بازار ایران
بازار ایران با وجود سود سرشاری که برای کره ها دارد، اما سر ناسازگاری کره ها با طرف ایرانی و بدقولی های آن ها در برابر شرکای ایرانی در زمان های مختلف نشان دهنده عزم آن ها برای مفت خوری از بازار کشورمان است؛ شاید وقت آن رسیده که شریکی قابل اعتمادتر برای صنعت خودرو خود انتخاب کنیم تا در مواردی مشابه تحریم سال های گذشته بار دیگر بازار و صنعت ایران به کما نرود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ حضور خودروسازان کره ای در ایران به اوایل دهه 70 برمی گردد؛ در آن سال ها که ایران سیاست درهای باز را به روی شرکت های خارجی اجرا می کرد؛ در بین سیل خودروهای ژاپنی و آلمانی که وارد ایران می شدند، شرکت کیا موتور که در آن روزها خط تولید پراید را از کارخانه ژاپنی مزدا وارد کرده بود، بازار ایران را برای صادرات این سدان جمع و جور شهری خود مناسب دید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

همین امر، پای خودروسازان کره ای را به ایران باز کرد تا در طول سه دهه بازار پراشتهایی برای صنعت جوان این کشور فراهم شود.

,

حضور این خودروسازان در دهه 80 اوج گرفت و شرکت مرتب خودرو پیش از اینکه دو شرکت هیوندای و کیا بازار واردات این را قبضه کنند در ریسکی عجیب اقدام به واردات و مونتاژ «موسو»، غول خودروسازی سانگ یانگ کرد تا این شاسی بلند لوکس در آن بازارها به عنوان خودرویی بی رقیب در ایران شناخته شود.

,

این خودرو که نامش در زبان کره ای به معنای بوفالو است، از سال 1382 تا 1386 بر روی خط تولید مرتب خودرو رفت و در تریم های مختلف به تولید رسید.

,

پیشرانه های موسو را دو مدل 2.3 لیتری چهارسیلندر و 3.2 لیتری شش سیلندر قدیمی مرسدس بنز تشکیل می دادند که با دو گیربکس 5 سرعت دستی یا 4 سرعت اتوماتیک قابل سفارش بود.

,

نمونه های چهار سیلندر این خودرو مورد توجه ادارات دولتی نیز واقع شد و به ویژه وزارت بهداشت شمار زیادی از این خودرو را به کار گرفت. اما با مرور زمان و خارج شدن این خودرو از چرخ تولید خودروسازان داخلی، مشکلات این خودرو سر باز کردند.

,

موسو غول مرحله اول بدقولی ها

, موسو غول مرحله اول بدقولی ها, موسو غول مرحله اول بدقولی ها,

نبود پشتیبانی و هزینه بالای نگهداری مهم ترین عیب هایی بود که این خودرو با آن مواجه است و با وجود اینکه هنوز هم این خودرو در بازار خرید و فروش می شود، برای داشتن این غول بی شاخ و دم کره ای باید هزینه ها و تعمیرات آن را هم به جان بخرید.

,

محمد یکی از تعمیرکارانی است که در منطقه گز اصفهان این خودرو را تعمیر می کند. وی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: این خودرو از موتوری قدیمی و پرمصرف استفاده می کند که اگرچه در بین مردم به موتور بنزی معروف است اما کیفیت پایین مونتاژ و کمبود قطعات موجب شده بهره وری آن به حداقل برسد.

,

 

,

, ,

این تعمیرکار معتقد است که مصرف 8 لیتر روغن آن هم در خودرویی که اشتهایی بالایی برای بزین دارد، مدل شش سیلندر آن را غیرصرفه کرده است و مدل های چهار سیلندر هم با مشکلات گیربکس و کاهش شتاب به دلیل سنگینی خودرو مواجه هستند.

,

آوانته و ورنا، دومین تجربه یک شکست

, آوانته و ورنا، دومین تجربه یک شکست, آوانته و ورنا، دومین تجربه یک شکست,

حضور کره ای ها در ایران در دهه هشتاد به سانگ یانگ محدود نشد و کرمان موتور سال های قبل از برجام دو مدل هیوندای آوانته و ورنا را در ایران مونتاژ می کرد؛ خودروهایی که در نبود دیگر خودروسازان خارجی در آن روزهای بازار بازار خوبی در ایران کسب کردند و بخش اعظمی از بازار ایران را به خود اختصاص دادند. اما کره ای ها حاضر به انتقال تکنولوژی این خودروها به ایران نشدند و با شروع موج اول تحریم ها، بار دیگر دست خودروسازان وطنی را در پوست گردو گذاشتند.

,

شروع دور مجدد بدعهدی ها با خروج آمریکا از برجام

, شروع دور مجدد بدعهدی ها با خروج آمریکا از برجام, شروع دور مجدد بدعهدی ها با خروج آمریکا از برجام,

اگرچه پس از مدت کوتاهی بار دیگر خودروسازان کره ای با توافق برجام به بازار ایران بازگشتند و شرکت کرمان خودرو جدای از واردات محصولات متنوع هیوندای شامل i10،i20، آزرا، النترا، سوناتا، اکسنت، سانتافه و توسان، موفق به راه اندازی خط مونتاژ مدل های i10 ،i20  و اکسنت در کارخانه خود شد، سایپایی ها پس از پشت سر گذاشتن  تجربه همکاری ناموفق با کره ای ها بر سر مونتاژ ریو و خروج این خودرو از خط تولید سایپا در اوج تولید به دلیل فشار کره ها، بار دیگر به این کشور اعتماد کردند و با رایزنی با کیا موتور قرارداد مونتاژ نسل دوم از سراتو در خاک ایران را به امضا رساندند و رامک خودرو به دنبال خط تولید سانگ یانگ تیوولی در ایران رفت تا این برند را بار دیگر با یک کراس اور در ایران احیا کند، اما با شروع بدعهدی آمریکایی ها در برجام و عدم پایبندی اروپایی ها به وظایف خود، این خودروسازان کره ای هم صدا و هم راه با خودروسازان اروپایی از ایران خارج شدند.

,

 

,

, ,

خروج این خودروسازها نه تنها خط تولید سایپا را با مشکل مواجه کرد و سایپا مجبور به جایگزینی خودروهای وطنی برای مشتریان خود شد که خط تولید کرمانی ها در جنوب کشور را هم به کما برد و از طرفی سیلی از شکایات را روانه رامک خودرو کرد به نحوی که در طول چندین ماه بسیاری از خریداران محصولات رامک خودرو در واکنش به عدم تحویل خودروهای تیوولی ثبت نامی در سال 1396، در مقابل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تجمع می کردند و و خواستار اعاده حق خود بودند.

,

 

,

, ,

از طرفی واردات گیربکس ها و موتورهای کره ای برای خودروهای جدید ایرانخودرو و سایپا با مشکل مواجه شد تا ایرانخودرویی ها دست به دامان وزارت دفاع برای گیربکس های اتوماتیک خود شوند و سایپایی ها به استفاده از موتورهای تیبا در محصولان جدید خود روی بیاورند.

,

60 هزار میلیارد تومان از پول کشور صرف واردات تنها یک خودرو کره ای

, 60 هزار میلیارد تومان از پول کشور صرف واردات تنها یک خودرو کره ای, 60 هزار میلیارد تومان از پول کشور صرف واردات تنها یک خودرو کره ای,

اگرچه خودروسازان داخلی از بدعهدی های طرف کره ای در ایران همواره گله مند بودند، اما ایران همواره یک بازار عالی برای خدوروسازان کره ای بوده است. بازاری که علی رغم بهانه های شرکت های کره ای در خدروج از بازار مونتاژ و همکاری با خودروسازان داخلی، همچنان واردات این خودروها به ایران به قیمت های نجومی ادامه دارد و سالانه بخش عمده ای از ارز ایران در شرایط فعلی صرف واردات خودرو از این کشور می شود.

,

در بین خودروهای وارداتی بعد از انقلاب به ایران، سانتافه شاسی بلند  کره ای با آمار 40 هزار واردات به ایران سلطان بلامنازع در این عرصه است.

,

 

,

, ,

در واقع در حالی که کل فروش رقبای حاضر در این کلاس روی هم به نصف میزان واردات کراس اوور بلند سانتافه نمی‌رسد، هیوندای موفق شده مهم‌ترین خودروی یک دهه گذشته بازار ایران لقب گیرد. به روایتی ۴۰ هزار دستگاه و به روایتی دیگر ۳۴ هزار دستگاه از انواع مدل‌های نسل پیش هیوندای سانتافه در ایران به فروش رفته است. رقم بزرگی که گاها ادعا شده شمار آن حتی تا ۴۵ هزار دستگاه هم می‌رسد آماری که اگر با دلار یک هزار تومانی و قیمت 60 میلیون تومانی این خودرو در اوایل دهه 90 حساب کنیم، رقمی حدود 3000 میلیارد تومان می شود که اگر این رقم را با دلار امروزی حساب کنیم حدود 60 هزار میلیارد تومان از پول کشور صرف واردات این خودرو شده است.

,

این درحالی است که در صدر لیست واردات خودرو به ایران، پس از سانتافه دیگر خودروهای کره ای از جمله کیا سورنتو، کیا اسپورتیج، هیوندای آزرا و هیوندای سوناتا به چشم می خورد.

,

آرش که در یکی از شهرهای جنوبی استان، نمایشگاه خودرو دارد در این باره معتقد است خودروهایی کره ای برخلاف خودروهای ژاپنی و آلمانی در شهرهای کوچک ههم مشتریان پروپاقرص دارد.

,

این بنگاه دار خودرو در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز بیان کرد: پلاک کردن خودروهای کره ای با پلاک های شهرستانی امری مرسوم است که نشان می دهد این خودروها بازار خوبی در ایران دارند.

,

وی در ادامه همچنین از قیمت بالای نمونه های صفر این خودروها در بازار داخلی انتقاد کرد.

,

مفت خوری کره ای ها در بازار ایران

, مفت خوری کره ای ها در بازار ایران, مفت خوری کره ای ها در بازار ایران,

با وجود سود سرشاری که بازار ایران برای کره ها دارد، اما سر ناسازگاری کره ها با طرف ایرانی و بدقولی های آن ها در برابر شرکای ایرانی در زمان های مختلف نشان دهنده عزم آن ها برای مفت خوری از بازار کشورمان است. بر اساس اعلام منابع رسمی حوزه بازرگانی میزان بدهی کره جنوبی به ایران بین 7.5تا 9 میلیارد دلار است که در حال حاضر در این کشور بلوکه شده و حاضر به تحویل آن به ایران نیستند.

,

شاید وقت آن رسیده که شریکی قابل اعتمادتر برای صنعت خودرو خود انتخاب کنیم تا در مواردی مشابه تحریم سال های گذشته بار دیگر بازار و صنعت ایران به کما نرود.

,

گزارش از نوید باقی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه