اخبار داغ

جهش قیمتی آهن‌آلات در کمتر از ۲ هفته؛

گرانی دست از سر بازار آهن بر نمی‌دارد

گرانی دست از سر بازار آهن بر نمی‌دارد
در حالی که قیمت هر شاخه تیرآهن 14 در دو هفته قبل، حدود یک میلیون و 150 هزار تومان بود، در بازار امروز قیمت آن، به یک میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، امروزه دغدغه اصلی مسکن سازان و فعالان عرصه صنعت و فولاد، عدم وجود ثبات در قیمت آهن آلات می‌باشد، از این رو ترس از افزایش قیمت آهن آلات، می‌تواند شما را در امر خرید دچار تردید کند.

این روزها که روند افزایش قیمت بازار آهن یک روند غیرمنطقی است، هر روز نرخی تازه و رو به بالا از بازار آهن را شاهد هستیم و پیشنهاد فعالان بازار آهن به مشتریان این جمله است:« همین امروز بخرید، فردا گران‌تر می‌شود.»

بررسی قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر حاکی از روند افزایشی پی در پی قیمت‌ها در بازار آهن دارد، به نحوی که فاصله قیمتی انواع آهن آلات در یک خرید ساختمانی، نسبت به هفته‌های قبل تاکنون، رقم قابل توجهی است که در نهایت کاهش قدرت خرید مردم را بدنبال داشته است.

هم اکنون عرضه در بازار آهن، سوار بر تلاطمات نرخ مواد اولیه شمش و ورق می‌باشد و افسار گسیخته عمل می‌کند و از این بابت به کرات مشاهده می‌کنیم که یا فروش‌ها بسته می‌شوند و یا به‌صورت مسلسل وار افزایش قیمت‌های متناوب را اعمال می‌کنند که از این روی، کمتر کسی در حلقه آخر و به خصوص حوزه مصرف، جرات خرید و پذیرش ریسک در این قیمت ها را دارد.

از سویی دیگر، هنوز بازار آهن با تثبیت قیمت هر کیلوگرم میلگرد در کانال 9 هزار تومان در بازار معاملاتی بورس کالای هفته گذشته، کنار نیامده بود که زنگ افزایش مجدد قیمت‌ها و عبور از مرز 10 هزار تومانی میلگرد در بازار فولاد کشور نواخته شد.

گفتنی است گستره وسیع بازار محصولات فولادی و سرعت بالای نقد شوندگی محصولات این بازار، باعث شده تا سرمایه‌های سرگردان قابل توجهی با هدف سوداگری به این بازار سرازیر شوند و در این میان، اما و اگرهای رعایت کف عرضه از سوی فولادسازان نیز بر التهابات معاملات شمش فولاد  افزوده است.

گزارش‌های میدانی از بازار آهن، حاکی از موج جدید افزایش قیمت‌ها بدون توجه به نارضایتی‌های شنیده شده از سراسر بازار، به علت کاهش شدید قدرت خرید مصالح ساختمانی دارد.

از این روی شاهد افزایش صفر تا 200 تومانی قیمت میلگرد آجدار، قیمت تیرآهن، قیمت نبشی و ناودانی در اکثر مبادی و گاها  حتی دربرخی حوزه‌ها هم چون قوطی و پروفیل تا 500 تومان افزایش قیمت نسبت به روزهای گذشته می‌باشیم.


علیرضا عمادی فعال صنفی بازار آهن در مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ از تداوم گرانی‌ها در بازار آهن‌آلات طی هفته‌های اخیر، خبر داد.
 
وی دلیل عمده این جهش‌های قیمتی چند هفته‌ای را نبود شمش فولاد در بازار برشمرد و افزود: البته نوسانات ارزی به ویژه دلار نیز در این اتفاق، کم اثر نبوده است.
 
این فعال صنفی بازار آهن در مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو میله‌گرد به بیش از 11 هزار تومان رسیده است و این در هر حالی است که قیمت آن در کمتر از 15 روز قبل، در مرز 8 هزر تومان قرار داشت.
 
عمادی گفت: قیمت هر کیلو ورق‌های آهنی بلند نیز طی این مدت، تقریبا دو برابر شده است و اکنون قیمت آن به مرز 15 هزار تومان رسیده است.
 
وی بیان کرد: در بخش پروفیل‌ها نیز قیمت از کیلویی 14 هزار تومانی، امروز به هر کیلو 18 هزار تومان رسیده است.
 
این فعال صنفی بازار آهن در مازندران، با بیان اینکه هر شاخه تیرآهن طی کمتر از دو هفته، 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ ادامه داد: در حالیکه قیمت هر شاخه تیرآهن 14 در دوهفته قبل، حدود یک میلیون و 150 هزار تومان بود، در بازار امروز قیمت آن، به یک میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.
 
عمادی متذکر شد: قیمت‌ها در بازار آهن با نوسانات متعدد رو به بالا همراه است و طی هفته‌های اخیر افزایش قابل توجهی را شاهد بودیم.

کارشناسان معتقدند که اگر چاره‌ای اساسی برای مهار بازار آهن اندیشیده نشود، دیگر به سختی می‌توان جلوی رشد سریع قیمت‌ها در این بازار را گرفت.

در شرایط کنونی، ناتوانی دولت در کنترل بازار ارز و سکه و هم چنین در تعیین نحوه قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد و مهم‌تر از آن نظارت بر افزایش قیمت افسار گسیخته مقاطع فولادی به شدت محرز است.

این روزها که مردم سرگرم دست و پنجه نرم کردن با انواع گرانی‌ها در بخش‌های مختلف بازار هستند، تحمل گرانی‌های افسارگسیخته قیمت‌ها در حوزه مکسن، به ویژه بازار آهن، بسیار سخت و طاقت فرسا است و امید مردم را برای خانه‌دار شدن، نسبت به سال‌های قبل، کمتر و کمتر کرده است.

این روزها که کرونا، دست از سر مردم بر نمی‌دارد؛ گرانی هم کرونای اقتصادی کشور شده است و به جان قدرت خرید مردم افتاده است؛ گرانی که از روی سفره مردم تا سقف روی سرشان، همه را تسخیر کرده است و به جا که سرک می‌کشی، جلوی چشمت، سبز می‌شود.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه