اخبار داغ

حال ناخوش کتابخوانی در جنوب شرق کشور؛

جای یار مهربان در خانه‌ مردمان سیستان و بلوچستان خالی است/ کرونا، فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه

جای یار مهربان در خانه‌ مردمان سیستان و بلوچستان خالی است/ کرونا، فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه
سرانه مطالعه در سیستان و بلوچستان بسیار کم است و از این حیث در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد. فرهنگ‌سازی در خانواده و الگوبرداری فرزندان از والدین در مطالعه کتاب می‌تواند این سرانه را افزایش دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، 30 ساله بود و اگرچه کتاب می خواند، اما به قول خودش پول برای کتاب نمی داد، چون بسیار گران است.حتی اگر در قالب هدیه کتاب دریافت می کرد ناراحت می شد و گمان می کرد فرد مقابل ارزش چندانی به او نمی دهد که کتاب را به عنوان هدیه پسندیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

در سال های اخیر اگرچه فرهنگ کتابخوانی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز هم در سیستان و بلوچستان کتاب با خانواده ها و دانش آموزان غریبه است، به طوری که شاخص سرانه مطالعه این استان را در رتبه های آخر کشوری قرار داده است.

گرانی، کتاب را از سبد فرهنگی حذف کرد

شهرکی یکی از مادران زاهدانی به خبرنگار ما گفت: فرزند چهار ساله دارم و از سه سالگی برایش کتاب می خوانم و قصه می گویم، در این سال ها هم تنها خریدهای کتاب هم مربوط به فرزندم بوده تا از همین سن کم با یارمهربان انس بگیرد.

وی تصریح کرد: کودکان در عمل از والدین الگو برداری می‌کنند، اما کتاب‌های مورد نیازم بسیار گران است و اغلب به صورت اینترنتی خریدای می کنم که هزینه کمتری دارد و در گوشی مطالعه می کنم و به همین دلیل فرزندم نمی تواند مطالعه من با کتاب را ببیند.

رحمانی یکی دیگر از مادران زاهدانی به خبرنگار ما گفت: فرزندان دانش آموزم معمولا در طول سال تحصیلی مطالعه درسی دارند، علاقه ای هم به کتاب غیردرسی ندارند، اما دو فرزند خردسال دارم که چون شاغل هستم نمی توانم برای آن ها کتاب بخوانم.

وی بیان کرد: در بسیاری از خانواده ها مادر و پدر برای تامین هزینه های زندگی شاغل هستند و فرصت کمتری را با فرزندان خود می گذرانند، به همین دلیل کتاب خواندن با آن ها هم به حاشیه می رود، به علاوه شاغل بودن هم فرصت خواندن کتاب را از من به عنوان یک مادر می گیرد و الگوسازی فرزندان هم امکان پذیر نیست.

کرونا فرصتی برای مطالعه

بختیاری یکی  دیگر از والدین هم به خبرنگار ما گفت: فرزندانم در گذشته مطالعه کمی داشتند و با شیوع کرونا و خانه نشینی آن ها اگرچه به بازی های رایانه ای و فضای مجازی روی آوردند، اما در کنار آن مطالعه دارند و کتاب های مورد نیاز خود را با جستجو در فضای مجازی تهیه می کنند.

وی اظهار کرد: تابستان سال های گذشته فرزندان به کلاس های ورزشی می رفتند اما امسال که این امکان به دلیل شیوع بیماری وجود ندارد خانه نشینی فرزندان فرصت مطالعه بیشتر را در آن ها به وجود آورده است.

رتبه 28 سیستان و بلوچستان در سرانه مطالعه

مهتاب سارونی کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در طول سال حدود ۹ هزار خانواده در استان از کتاب های کانون استفاده می‌کنند و 250 هزار کتاب در سنین هفت تا ۱۸ سال خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: این کتاب ها در کل استان به امانت می‌رود، مطالعه یا برگشت داده می‌شود، به علاوه مربیان راستی‌آزمایی می کنند که آیا کتاب خوانده شده یا نه.

به گفته این کارشناس مسئول، شاخص مطالعه در استان ما چندان مطلوب نیست و بسیار پایین است؛ سیستان و بلوچستان جزو استان های آخر از لحاظ مطالعه است.

سارونی تصریح کرد: در کشور سرانه مطالعه ۷۰%جمعیت کتابخوان شامل دانش آموز، دانشجو و کارمند ۶ دقیقه در طول شبانه روز و سه ساعت در ماه محاسبه شده است که مطالعات درسی را هم شامل می شود.

وی اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان سرانه مطالعه ۷۰% جمعیت کتابخوان شامل دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان ۲ دقیقه در طول شبانه روز و یک ساعت در ماه است واین آمار شامل سرانه مطالعات درسی هم می شود واستان ما رتبه ۲۸ کشوری را در سرانه مطالعه دارد.

سبد فرهنگی اولویت آخر والدین

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بیان کرد: والدین می توانند با انس کودکان خود از خردسالی با کتاب سرانه مطالعه را در استان بالا ببرند، اما متاسفانه در استان ما چون بیشتر اقشار، محروم وکم توان مالی هستند خانواده ها اگرهم بخواهند نمی توانند سبد فرهنگی داشته باشند.

سارونی گفت: چون کتاب گران بوده و رسیدن به اولویت های زندگی فرزندان مهم ترین است، خانواده ها ابتدا به تامین خوراک وپوشاک مناسب بچه ها و در درجه دوم مسائل بهداشتی وفرهنگی اهمیت می دهند.

وی افزود: ضمن این که براساس استاندارد کشوری به ازای هر ۱۰هزار کودک ۶تا۱۸سال باید یک کتابخانه داشته باشیم که متاسفانه از این نعمت هم محروم هستیم.

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: کانون پرورش فکری رسالت دارد کتاب خوانی را بین کودکان و نوجوانان ترویج دهد و ما به صورت رایگان در حاشیه شهرها کتاب می‌دهیم، در مساجد، مدارس و محلات حاشیه شهر کتابخانه دائمی ایجاد می کنیم و کتاب می‌دهیم.

سارونی تصریح کرد: کتابدار محله انتخاب می کنیم و کتابداری را به برخی از افراد آموزش می دهیم، این مهم است که کتاب به کودکی که نیاز دارد برسد و با کتاب‌های غیردرسی آشنا شود.

تفکر نادرست والدین

وی گفت: متاسفانه در سیستان و بلوچستان اکثر والدین در سال تحصیلی به کودکان اجازه نمی‌دهند غیر از کتاب درسی مطالعه ای داشته باشد و گمان می‌کنند به درس آن ها ضربه می‌زند.

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حالی که کتاب غیردرسی دید کودک را بازتر می کند و میل و رغبت آن ها را افزایش و آگاهی بیشتری می دهد، اگر یک ساعت در طول روز مطالعه غیر دسترسی داشته باشند انگیزه مطالعه کتاب‌های درسی نیز در دانش آموزان افزایش می یابد.

انتهای پیام/

,
,
, گرانی، کتاب را از سبد فرهنگی حذف کرد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کرونا فرصتی برای مطالعه,
,
,
,
,
,
, رتبه 28 سیستان و بلوچستان در سرانه مطالعه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سبد فرهنگی اولویت آخر والدین,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تفکر نادرست والدین,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه