اخبار داغ

یادداشت/

نکات ظریف حضور وزیر خارجه در مجلس

نکات ظریف حضور وزیر خارجه در مجلس
غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم نکاتی درباره حضور وزیر خارجه در مجلس را در یک یادداشت مطرح کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه صحن علنی مجلس نکاتی را مطرح کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
متن این یادداشت به شرح زیر است:
,
 
,
«نکات ظریف و قابل توجهی در مورد آمدن وزیر خارجه به مجلس وجود دارد که یکی از آن‌ها را با ذکر این نکته آغاز می‌کنیم؛ طبق معمول گزارش وزرای محترم در دو بخش ارائه می‌شود.
,
 
,
بخش اول حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از ارائه بخش اول نمایندگان مبادرت به سخن می‌نمایند و مجدداً وزیر به توضیحات تکمیلی و پاسخ به سوالات می‌پردازد. در جلسه علنی با حضور وزیر امورخارجه ۲۰ دقیقه اول با سخنان آتشین وزیر محترم شروع شد. سخنان ایشان نه تنها ارائه گزارش نبود که به نوعی تئوری پردازی در زمینه تغییرات مفاهیم حقوق بین‌المللی و سیال بودن این گونه موارد بود و اصرار بر اینکه در این حوزه در طول هفتاد سال بلکه یک صد سال گذشته بی سابقه بوده است. اگر چه تحلیل محتوای مطالب ایشان به خوبی ریشه بسیاری از مشکلات ما را در زمینه سیاست خارجی روشن می‌سازد، اما فعلاً عهده دار این امر نیستم و به فرصت مناسب تری موکول می‌شود، اما این امر مانع از آن نخواهد بود که اشاره‌ای داشته باشیم به اینکه اولا وزیر خارجه شان تئوری پردازی ندارد کما اینکه سایر مسئولین هم شان تئوری پردازی ندارند. متاسفانه ما سال‌هاست با افرادی مواجهیم که بی جهت خود را ایدئولوگ نظام و تئوریسین می‌دانند.
,
 
,
افاضات روسای دولت‌های سازندگی و اصلاحات و مهرورزی را در این رابطه باید مورد توجه قرار داد؛ بنابراین وزرا طبق قرار قبلی برای ارائه گزارش در حوزه مسئولیت به مجلس می‌آیند.
,
 
,
سخن گفتن با نمایندگان مردم از موضع بالا، که نتیجه منطقی نگاه کردن به مردم از بالاست به خصوص وقتی «به خیال خود» برای انتقال مفاهیم اساسی سیاست خارجی به منتخبین مردم باشد، درجه حساسیت نمایندگان را بالا می‌برد.
,
 
,
کافیست دقت کنیم در ۲۰ دقیقه اول که آرامش و کامل بر جلسه حاکم بود چه مسائلی مطرح شد که به تدریج بعضی‌ها به آستانه التهاب رسیدند مشروح مذاکرات آنروز به خوبی همه چیز را روشن می‌کند.
,
 
,
ولی من به دو امر به طور مشخص اشاره می‌کنم:
,
 
,
۱. وزیر محترم امور خارجه به محض ورود به موضوع توجه داد که سیاست خارجی عرصه دعوا‌های جناحی نیست این نوعی بر حذر داشتن منتقدین بود تا از ترس متهم شدن به جناحی بودن به طور جدی انتقاد نکنند. البته ایشان در موارد متعددِ مشابه از این روش استفاده کرده است مثل اینکه: «من قصد کاندیداتوری ندارم» و یا متهم کردن مخالفین FATF به پولشویی و...
,
 
,
۲. وزیر خارجه توجه دادند که آمریکا قَدَر قدرت نیست و این که جهان فقط غرب نیست و یا اینکه وجهه همّت ایشان تمرکز بر معیشت مردم بوده است و...
,
 
,
این موارد به گونه‌ای مطرح می‌شد که گویا صحنه عوض شده این نمایندگان بوده‌اند که چنین اوهامی داشته‌اند و اینک وزیر در مقام تصحیح باور‌های آن‌ها به میدان آمده است کم کم همهمه شروع شد، اما با توجه به آرامش حاکم بر جلسه شاید ایشان حتی متوجه نشد.
,
 
,
اما به خصوص آنجا که ادعا می‌شد تمرکز بر جلوگیری از فشار بر معیشت مردم بوده، حقیقتاً موجب تعجّب و تحیّر گردید، زیرا با واقعیات ملموس بسیار بیگانه بود و وجدان عمومی نمایندگان نمی‌توانست چنین ادعایی را بپذیرد.
,
 
,
«سومین نکته ظریف» بر‌می‌گردد به محتوای اظهارات ایشان به شرح زیر:
,
 
,
الف) ما دیدگاه جناحی در وزارت خارجه نداریم.
,
 
,
ب) افتخار نمودن به انعقاد قرارداد برجام.
,
 
,
ج) اینکه آمریکا در پذیرش برجام کلاه سرش رفته است.
,
 
,
د) همراهی همه جانبه با سردار سلیمانی و داشتن دیدگاه مشترک در مورد منطقه.
,
 
,
ه) هرگونه محتوم انگاری به معنی تسلیم در برابر قدرت هاست.
,
 
,
و) اشاره به مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و ... .
,
 
,
که در مقابل نمایندگان محترم «۱۰ نفر از نمایندگان» با توجه به انبوه اطلاعات ناقض ادعا‌هایی آقای وزیر، پاسخ‌های بسیار مستحکم و منطقی ارائه نمودند که انصافاً با مبانی بسیار قوی مطرح شد از جمله به موارد زیر اشاره نمودند.
,
 
,
الف) سخنان آقای وزیر خطاب به البرادعی و در شورای روابط خارجی که صراحتا ادعای غیر جناحی بودن را مردود می‌نمود و نیز سخنان ایشان به کری در مورد خطر رادیکالیسم در ایران.
,
 
,
ب) تک بعدی بودن سیاست خارجی و اتکای همه‌چیز به برجامِ متضمن مکانیزم ماشه، که در تقابل با ادعای هوشمندیِ مصروف در قبال آمریکا مطرح می‌شد.
,
 
,
ج) تعطیلی ارتباطات و تبادلات تجاری با بعضی از همسایگان که در تقابل با ادعای اتخاذ سیاست همسایگی مطرح شد.
,
 
,
د) پالس ضعف در مقابل بحث قطعنامه شورای حکام که اروپایی‌ها بانی آن بودند.
,
 
,
ه) سخنان بسیار مستدل رئیس محترم کمیسیون امنیت ملی در موارد متعدد از جمله تنزل گام به گام در مورد مواد رادیواکتیو غنی شده به میزان ۲۰ درصد و جمع کردن سانتریفیوژ‌ها و... که به صراحت در قبال ادعای  «مذاکرات قوی» مطرح شد.
,
 
,
همانطور که به عرض رسید در همه این موارد حقیقتاً مطالب مطرح شده به لحاظ بنیه منطقی و استدلالی باعث گردید که وزیر محترم امور خارجه کاملاً غافلگیر بشود و هیچ جواب قانع کننده‌ای برای نمایندگان نداشته باشد به علاوه، چون از سخنان ایشان هم نوعی توهین ضمنی مبنی بر ضعف درک و فهم نمایندگان استنباط می‌گردید، ایشان ناچار به این امر شدند که بگویند: «نمایندگان مردم فهیم خودشان هم فهیم هستند و می‌فهمند.»
,
 
,
اگر جلسه با همین روال به پایان می‌رسید این جلسه برای مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه از دو جهت متفاوت یک رکورد بی‌نظیر بود، ولی متاسفانه به دلیل به اصطلاح از کوره در رفتن دو نفر از نمایندگان که عکس العملی خارج از عرف داشتند، نتیجه‌ای متفاوت حاصل شد و حواشی بر منن غلبه کرد البته گفتنی است که موارد فراوان دیگری هم در این رابطه قابل طرح است از جمله رجحان برگزاری جلسه غیرعلنی در اینگونه موارد که معلوم نیست به چه دلیل چنین تصمیمی اتخاذ نگردیده است.
,
 
,
امیدوارم این تجربه‌ی نسبتاً گران موجب گردد که همواره نصایح مشفقانه حکیم فرزانه انقلاب مبنی بر رعایت قانون و اخلاق و منطق مورد توجه میزبانان و میهمانان در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.»
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه