اخبار داغ

در سایه غفلت مسئولان از حفظ اراضی ملی:

حریمی که در برنطین هرمزگان رعایت نمی‌شود/ بی‌توجهی مسئولین به تصرفات در سال‌های اخیر

حریمی که در برنطین هرمزگان رعایت نمی‌شود/ بی‌توجهی مسئولین به تصرفات در سال‌های اخیر
سالهاست که در دهستان برنطین هرمزگان اراضی ملی تصرفات شده و برخوردی جدی با این تخلف صورت نگرفته که دلیل اصلی کند شدن و عدم اجرای قانون رفع تصرف،باغات افراد به اصطلاح ثروتمند در حریم رودخانه هاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از هرمز؛ به استناد ماده 45 قانون اساسی و مفاد قانون توزیع عادلانه آب، اراضی بستر، رودخانه ها و منابع طبیعی،در اختیار حکومت اسلامی بوده و هر گونه دخل و تصرف و ساخت و ساز و احداث باغ در آنها ممنوع می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در صورت تخلف از این قانون، چون این عمل غیرمجاز است و باعث تشدید خسارات جانی و مالی ناشی از وقوع سیل می شود لذا شرکت آب منطقه ای در اجرای قانون توزیع عادلانه آب نسبت به تخلیه و قلع و قمع تصرفات و اعاده به وضع سابق اقدام و متخلفین ضمن جبران هزینه ها و خسارات مربوطه تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

,

تصرف در برنطین، این سوال را در نزد افکار عمومی دامن زده است که چرا این مهم در سال‌های اخیر به درستی اجرا نشده یا به کندی پیش رفته است.

,

بر اساس بررسی های موجود باغات در حریم رودخانه ها به افراد به اصطلاح ثروتمند، دلیل اصلی پیشرفت کند یا مسکوت ماندن اجرای قانون رفع تصرف از حریم رودخانه هاست.

,

حال اینکه این ذهنیت درست باشد یا غلط، نمود بیرونی اقدامات سال های گذشته در زمینه رفع تصرف از حریم های رودخانه های دهستان برنطین، این گونه بوده، در حالیکه تلاش برای تحقق این امر، همواره مورد تاکید مردم دهستان بوده است.

,

نگاهی گذرا به تصرفات در برنطین نشان می دهد که بستر قانونی کافی برای برخورد با عاملان تصرف حریم رودخانه ها وجود نداشته و کافی است که قوانین و مقررات موضوعه با جدییت اجرا شوند.

,

بنا بر ماده ۱۳ آئین نامه نیز « نهادهای وابسته به دولت مکلفند قبل از اجرای طرحهای مربوط به خود و صدور پروانه لازم بستر و حریم رودخانه ها ، منابع طبیعی را استعلام نمایند هر نوع تصرف در بستر و حریم منوط به موافقت کتبی و قبلی وزرات نیرو است . متخلفان از این ماده طبق مقررات موضوع تعقیب و مجازات خواهند شد».

,

, ,

 

,

جواد خاشعی دهیار روستای برنطین رودان با اشاره به تصرفات صورت گرفته‌ دهستان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: دهیاری موظف است در صورت مشاهده هرگونه تصرف در روستا، به اداره مربوطه گزارش دهد ما نیز هر موردی که در برنطین صورت گرفته را گزارش داده‌ایم و اخطاریه نیز اعلام شده ولی متاسفانه نتیجه ای نداشته است.

, هرمز,

دهیار روستای برنطین رودان افزود: اداره آب و منابع طبیعی باید جلوی تصرفات را بگیرید و یا در صورت مشاهده برخورد کند پس ضروری است قبل از هرگونه فعالیت و انجام معامله زمین در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، نهرهای طبیعی وحریم دریاچه سدها، از منابع آب شهرستان استعلام گردد.

,

خاشعی خاطرنشان کرد: همچنین عدم آگاهی و اطلاع عموم مردم از خطرات سیل و قدرت ویرانگر آن از دیگر مواردیست که در سیل‌‌ها موجب تلفات زیادی شده و خواهد شد.

,

, ,

 

,

محمود حسن نسب شورای اسلامی روستای برنطین در گفتگو با خبرنگار هرمز درخصوص تصرفات بستر روخانه و اراضی برنطین اظهار کرد: متاسفانه سالهاست تصرف حریم رودخانه توسط برخی باغداران انجام شده ولی تاکنون کسی با آنها برخورد نمی کند.

, هرمز,

شورای اسلامی روستای برنطین عنوان کرد: به عنوان مثال باغداری وجود دارد که 2هکتار نزدیک حریم رودخانه باغ دارد 3 هکتار هم ادامه باغش را در بستر رودخانه کاشت انجام داده و مورد دیگر در این روستا، 15هکتار تصرف کرده که نصف باغش در این حریم قراردارد و دیوار کشی کرده است و کسی با آنها کاری ندارد.

,

حسن نسب ادامه داد: ما هرساله گزارشاتمان را در این خصوص به مدیران ارسال کرده ایم ولی کسی پاسخگو نبوده است اما اگر بنده خدایی یک اصله نهال در بستر رودخانه کاشت کند به سرعت با آن مقابله و چاه باغش را پلمپ می کنند.

,

, ,

 

,

یکی از اهالی روستای برنطین در گفتگو با هرمز عنوان کرد: سالهاست به هرکجا مراجعه کرده ایم که این تصرفات با جان و مال مردم و باغداران بازی می کند ولی کو گوش شنوا، مسئولین ما فقط دستشان به کسانی که یک تخلف کوچک انجام داده یا به اشتباها بوده می رسد و به نظر بنده این تخلفات و تصرفات و دیوار کشی های گسترده در برنطین را نمی بینند.

, هرمز,

وی ادامه داد: اگر بومی یا جوانی بخواهد در این منطقه کاری انجام بدهد باید چندین سال در صدور پروانه و مجوزات دوندگی کند کاری به جایی نمی برد تا که منصرف کار می شود اما اگر کسی از منطقه یا شهرستان یا استان دیگری بیاید به سرعت کار آن انجام می شود و اگر تخلفی هم انجام دهد کسی به آن تذکر هم نمی دهد.

,

البته تجریه زیستی جوامع دیگر در صیانت از منابع آبی و رعایت حدود و ثغور رودخانه ها، نشان می دهد که تکیه صرف بر اجرای قانون، در این موارد پاسخگو نیست و فرهنگ سازی و هشیار و آگاه سازی وجدان عمومی نیز در تحقق اهداف قوانین و مقررات رفع تصرف از حریم رودخانه ها بسیار موثر است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه