اخبار داغ

اخبار داغ روزنامه‌ها؛

کاهش 50 درصد حکم با توافق کی‌روش/ اعتراف با پنج سال تأخیر؛ برجام، نه توازن داشت و نه ضمانت

کاهش 50 درصد حکم با توافق کی‌روش/ اعتراف با پنج سال تأخیر؛ برجام، نه توازن داشت و نه ضمانت
یک روزنامه زنجیره‌ای بزک کننده برجام اذعان کرد این توافق از ابتدا متوازن نبوده و فاقد ضمانت اجرایی بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه می‌خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کیهان

 

اعتراف با پنج سال تأخیر؛ برجام، نه توازن داشت و نه ضمانت(!)

یک روزنامه زنجیره‌ای بزک کننده برجام اذعان کرد این توافق از ابتدا متوازن نبوده و فاقد ضمانت اجرایی بوده است.

روزنامه اعتماد با اشاره به شکایت‌های چندباره و بی‌حاصل وزارت خارجه از بدعهدی اروپا و آمریکا می‌نویسد: با تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام علیه ایران، تهران تصمیم گرفت واکنشی نسبت به این موضوع داشته باشد و به کشورهای اروپایی هشدار دهد که هیچ اقدامی بدون پاسخ نخواهد ماند. نگاهی به مواضع کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که هرچند این کشورها حاضر نشدند در موضع حمایت از آمریکا ظاهر شوند و از تلاش ایالات متحده در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کنند اما در عین حال انتقادات زیادی را نیز نسبت به سیاست‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و از ایران خواستند تا فورا به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد. به همین دلیل می‌توان تصریح کرد که اقدام ایران مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف اقدامی واکنشی بوده است.

این روزنامه می‌افزاید: زمانی که برجام به امضا رسید، توافقی منعقد شد که در حقوق و تکالیف دو طرف توازن کاملی وجود ندارد. این موضوع به وضوح در تفاوت ضمانت اجرایی که برای ایران در نظر گرفته و ضمانت اجرایی که برای کشورهای ۱+۵ مشخص شده قابل مشاهده است. اینکه از لفظ عدم توازن استفاده می شود به این دلیل است که ایران در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، از طریق مواد ۳۶ و ۳۷ توافق هسته‌ای چندان نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند و این موضوع را در سال‌های پس از خروج ایالات متحده از برجام به خوبی مشاهده کرده‌ایم اما در مورد طرف مقابل شرایط متفاوت است و آنها می توانند هر زمان که اراده کنند با توسل جستن به مکانیسم ماشه، قطعنامه‌های پیشین و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کنند.

بنابر نکاتی که عنوان شد، اقدام ایران برای فعال‌سازی به مکانیسم حل اختلاف را به دو صورت می‌توان تحلیل کرد: اول اینکه ایران خواستار ارسال پیامی سیاسی به اتحادیه اروپا بود که به بی‌عملی‌ها و نقض تعهداتش پایان دهد، در غیر این صورت با واکنش جدی تهران روبه رو خواهد شد. نگاه دوم نیز آن است که ایران تلاش دارد به جامعه جهانی نشان دهد، هنوز به چارچوب توافق هسته‌ای پایبند است و تلاش دارد از طریق مکانیسم های موجود در همین توافق، راهی برای حفظ برجام بیابد.

از این‌رو می‌توان این اقدام را اقدامی سیاسی دانست و مطمئنا تهران نیز توقع ندارد از طریق آن، گشایش خاصی حاصل شود یا تغییری جدی در رفتارهای طرف مقابل ایجاد شود.

اعتماد در این یادداشت البته سعی کرده عدم توازن برجام را به شرایط آن روز کشور در زمینه قطعنامه‌های صادره شورای امنیت نسبت دهد و حال آن که قطعنامه‌های مذکور در قطعنامه 2231 تجمیع و ابقا شد.

اعتراف روزنامه مذکور درباره اینکه برجام از ابتدا فاقد توازن و ضمانت بود، در حالی است که چند روز دیگر که پنجمین سال انعقاد برجام است و دیگر لاشه‌ای بیشتر (به علاوه تعهدات یکطرفه برای ایران) باقی نمانده است.

سیاست اروپا درباره برجام کارشکنی است نه اجرای آن

یک سایت حامی دولت و برجام می‌گوید اروپایی‌ها به هیچ‌وجه به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکردند.

دیپلماسی ایرانی وابسته به صادق خرازی، ضمن برشمردن حداقل یازده مورد عهدشکنی اروپا می‌نویسد: پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا به سیاست کج‌دار و مریز و با بی‌عملی، صرفا به حمایت شفاهی و روی کاغذ از برجام اکتفا کرد، اما عملا ضمن تسلیم در برابر تروریسم اقتصادی نامشروع آمریکا، از انجام تکالیف و مسئولیت‌های خود در پنج سال گذشته شانه خالی کرده است. در این باره موارد نقض عهد و بی‌عملی تروئیکای اروپا در قبال برجام را در پنجمین سالگرد این توافق بین‌المللی حداقل در یازده مورد می‌توان بازشمرد:

- عدم تحرک در قبال ضرورت حفظ و ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف با ایران

- بی‌عملی در تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران

- عدم حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران

- بی‌تحرکی نسبت به حمایت از کنشگران اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر فعالیت‌های تجاری و مالی مرتبط با ایران

- عدم اقدام برای تقویت پوشش‌های اعتبار صادراتی

- بی‌توجهی نسبت به مسئولیت حمایت روشن و موثر از کنشگران اقتصادی که با ایران تجارت می‌کنند، به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که شاکله اصلی بسیاری از اقتصادها محسوب می‌شوند.

- عدم اقدام نسبت به گرد هم آوردن کارشناسان بخش دولتی و خصوصی از جمله از طریق تقویت شوراهای تجاری

- کاهلی نسبت به تحرک‌بخشی در حوزه روابط حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی

- عدم کمک به تداوم صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات نفتی و پتروشیمی ایران

- عدم حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا

- عدم اجرای وظایف در حوزه حفظ و توسعه کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران به خصوص رونق‌بخشی به کانال مبادلات مالی با نام اینستکس.

تروئیکای اروپا علاوه بر این، تکلیف خود را در قبال وظایفش نسبت به برجام، روشن نمی‌کند و به عنوان بخشی از مشکل و سد راه اجرای این توافق شده است. حتی پا را فراتر گذاشته، فرصت‌طلبانه و با سیاسی‌کاری درخواست‌های نامشروع و خارج از چارچوب توافقات مطالبه کرده و در نتیجه رویه مخربی را در پیش گرفته است. تلاش غیرقابل هضم تروئیکا برای بردن پرونده ایران به شورای حکام با هدف صدور قطعنامه و افزایش فشار تنها نمونه کوچکی از دوگانه‌بازی‌های شرکای بی‌عمل برجام است.

در هر صورت نفس‌های برجام در پنجمین سالگرد آن به سبب خروج یک‌جانبه ترامپ و عدم وظیفه‌شناسی تروئیکا به شماره افتاده است.

به جای اینکه دنبال چاره باشید سر جنازه برجام مویه کردید

یک سایت حامی دولت نوشت: کاش روحانی از خود می‌پرسید «من رئیس‌جمهور خوبی برای مردم بودم؟»

عصر ایران که در سال آخر دولت در حال تغییر ریل تدریجی است، می‌نویسد: «مردم رئیس‌جمهور خوب می‌خواستند. کاش حسن روحانی از خود می‌پرسید من برای مردم رئیس‌جمهور خوبی بودم؟ چقدر به شعارهایی که دادم عمل کردم؟ مردمی که در سال‌های 92 و 96 با تمام وجود به میدان آمدند و من را راهی پاستور کردند از من راضی هستند؟

نمی‌دانم آقای رئیس‌جمهور پاسخ این سوال‌ها را می‌داند یا نه اما ما خوب می‌دانیم. شما رئیس‌جمهور خوبی نبودید! مشکلات اقتصادی و تحریم‌ جای خود. این کار آمریکایی‌هاست اما شما آنچه می‌نمودید نبودید.

شما فرسنگ‌ها با آنچه می‌گفتید فاصله دارید. ما رئیس‌جمهور منفعل نمی‌خواستیم.

مردم در سال 92 رئیس‌جمهور خوب می‌خواستند و این یعنی از احمدی‌نژاد و سیاست‌هایش خسته شده بودند امروز برخی از همان مردم آرزوی احمدی‌نژاد را می‌کنند! چرا؟ دلیل آن را باید در عملکرد شما و دولت‌تان جست‌وجو کرد.

شما امروز فرسنگ‌ها با دولت اول خود فاصله دارید. در دولتی که با شوق آن را آغاز کردید، با هدفی مشخص که مذاکره و توافق هسته‌ای بود. بعد از خروج آمریکا از برجام به عاشقی می‌ماندید که معشوقش را از دست داده و دل از دنیا بریده است.

به جای اینکه به‌دنبال راه چاره باشید و مسیر تازه‌ای را آغاز کنید، سر جنازه برجام نشستید و به امید زنده شدن آن مویه کردید.

واقعا مردم رئیس‌جمهوری می‌خواستند که بی‌تفاوت نباشد.

واقعا می‌شود انتظار داشت نسبت به گرانی دلار، سکه، مسکن و... واکنش نشان دهید؟ کاری کنید؟

رئیس‌جمهور خوب بودن پیشکش حداقل رئیس‌جمهور بد باشید. حداقل کاری کنید که به چشم مردم بیاید که این کشور رئیس‌جمهور دارد که به وضعیت مردم اهمیت می‌دهد. دلار 22 هزار تومان شده است. سفره مردم کوچک شده و شما و تیم‌تان مثل دروازه‌بان‌ها، گل شدن توپ را نگاه می‌کنید بدون هیچ واکنشی.

کاش وقتی که دیدی نمی‌توانی می‌رفتی تا باغ امیدی که مردم به واسطه شما در دلشان ساخته بودند را به آتش نمی‌کشیدند. گاهی بودن و ماندن نشان شجاعت نیست».

یادآور می‌شود سایت مذکور زمانی به سمت دولت احمدی‌نژاد می‌کشید اما پس از روی کار آمدن روحانی، طرفدار روحانی و اصلاح‌طلب شد.

واقعا هم کاری کردید کارستان!

نظر معاون اول رئیس‌جمهور درباره نابسامانی قیمت‌ها با توجه به اظهاراتش در تبلیغات انتخاباتی سال 96 چیست؟

جهان‌ نیوز ضمن مرور بازار نابسامان ارز و سکه و طلا نوشت: آقای جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیان می‌کرد: «ما ملت عزیز مشکلات زیادی را حل کردیم. ثبات را به اقتصاد ایران برگرداندیم. مگر یادتان رفت لحظه‌ای نرخ ارز عوض می‌شد. لحظه‌ای قیمت کالاها عوض می‌شد. اصلا مگر سرمایه‌گذار می‌توانست برای تولید و سرمایه‌گذاری فکری بکند.»

او در مناظره دوم یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که 15 اردیبهشت سال 96 برگزار شد، اظهار داشت: «مردم یادتان هست وضعیت اقتصاد چگونه بود، دارو پیدا نمی‌شد، کره، پنیر و شیر خشک پیدا نمی‌شد. سیلوهای گندم خالی بود؟ یادتان هست برخی شب‌ها در صف بانک‌ها می‌خوابیدید تا صبح چند سکه بخرید؟ اما شما مشکلات را می‌توانید حل کنید. شما هر وقت به صحنه آمدید تهدیدات را برطرف کردید.»

اما امروز شاهد سکوت معنادار او هستیم. وی البته در بخشی از سخنانی که در اسفندماه سال 96 خطاب به منتقدان زد بیان کرد 5 دقیقه‌ای به همه انتقادات پاسخ می‌دهد، اما هنوز در برابر مشکلات اقتصادی کشور خصوصا تغییر لحظه‌ای نرخ ارز و طلا و کالاهای اساسی دیگر سخنی نگفته است. اگر به سال جاری و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نگاهی بیندازیم از طلا و سکه گرفته تا مواد غذایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و برنج این روزها فشار اقتصادی مضاعفی بر گرده مردم وارد شده است.

زمانی که دلار در سال 96 رو به افزایش گذاشت، دولت با سخنان معاول اول خود سعی کرد که قیمت دلار را ثابت نگاه دارد و دلار 4200 تومانی به نام دلار جهانگیری شناخته شد. برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله جریده سازندگی که یکی از رسانه‌های حزب متبوع آقای جهانگیری یعنی کارگزاران است، تصویری از جهانگیری با لباس سوپرمن را منتشر کرد. سوپرمنی که قرار بود ناجی اقتصاد ایران باشد. جهانگیری وقتی که به طور مجزا به کاندیداهای سال 96 اختصاص داده می‌شد با به کار بردن اصطلاح کلیدی با عنوان کاری کردیم کارستان گفته بود: «کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. هفته‌ای دو جلسه اقتصادی گذاشت. رونق شروع شده است. رشد اقتصادی در سال جاری بالا رفته است. فضای بین‌المللی مثبت شده. ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده است. هجوم کشورهای شرقی و غرب برای کار کردن با ایران آغاز شده است.»

ابتکار: دولت فقط حرف می‌زند بازار مسکن را دلالان اداره می‌کنند

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است همه طرح‌های دولت برای مسکن در حد وعده و حرف باقی مانده و عملی نشده است.

روزنامه اعتماد درباره وضعیت نابسامان بازار مسکن نوشت: در گذشته باور بر این بود که خرید خانه برای اکثریت جامعه‌ مسئله‌ای نیست که هر روز اتفاق بیفتد و علت اصلی این امر را قیمت بالای مسکن و متناسب نبودن آن با درآمدها عنوان می‌کردند. بنابراین با توجه به این مشکل پای تسهیلات وام خرید خانه و وام مسکن یکم به میان آمد و زوجینی که به فکر خرید خانه بودند به سراغ این تسهیلات رفتند.

اما اکنون این مسئله کاملا متفاوت از گذشته بوده و دیگر این مقدار تسهیلات با توجه به جهش قیمتی در بخش مسکن نمی‌تواند رویای خانه‌دار شدن را به واقعیت تبدیل کند. چراکه بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از مرز 19 میلیون تومان عبور کرده و با 160 میلیون تومان زوجین فقط می‌توانند 8 و نیم متر خانه خریداری کنند. حال در این شرایط حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ویژه ساماندهی مسکن، تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند را اولویت اول و اصلی دولت دانست و گفت: «حدود 330 هزار نفر در این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند که همه تلاش ما این است تا پایان این دولت، آنها صاحب مسکن مناسب شوند.»

باید دید که آیا دولت در این مدت کوتاه می‌تواند با مقدار اندک تسهیلات 330 هزار نفر را صاحب‌خانه کند یا خیر؟ احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درخصوص تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام و پول واریز کرده‌اند گفت: برای تامین نیاز مسکن و رفع مشکلات در این حوزه، دولت یازدهم و دوازدهم زمان کافی در اختیار داشتند و می‌توانستند اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند. مسئله کاملا روشن است، در این سال‌ها اقداماتی صورت نگرفته است.

وی افزود: به بیان روشن‌تر باید بگویم چنین تصمیماتی تنها تبلیغاتی است که هیچ فایده‌ای برای بازار مسکن نخواهد داشت. وی ادامه داد: این صحبت‌ها تبلیغاتی است و یقینا نمی‌توان این وعده را عملی کرد و مانند صحبت‌ها در خصوص مسکن اجتماعی تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان بازار را به سمت‫ و سوی بهتری سوق داد، گفت: این روزها کمتر دیده می‌شود که نیتی برای ساماندهی بازار مسکن وجود داشته باشد، متاسفانه منفعت عده زیادی سوداگر در این است که بازار مسکن به این شکل تبدیل شود، ما شاهد هستیم که این افراد از آشفتگی بازار سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

تمام اجزای ساختمانی در کشور تولید می‌شود و کمبود نیروی کار نداریم اما می‌بینیم که بازار در چه شرایطی قرار دارد. متاسفانه فاجعه بازار مسکن یک خواست از سوی سوداگران است و منافع را با هیچ استدلالی نمی‌توان از سوداگر گرفت. ما باید به دنبال قطع دست منفعت‌طلبان از این بخش باشیم.


 

ایران

 

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد

خبر اول اینکه، معاون حقوقی وزارت امور خارجه اعلام کرد: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد. به گزارش ایلنا، محسن بهاروند گفت: جعبه سیاه روز جمعه از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد. در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیأت ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه، تشکر کنم. هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، به اشتباه از سوی پدافند هوایی هدف قرار گرفت.

تبرئه و محکومیت دو ایرانی در امریکا

  خبر دیگر اینکه، طی روزهای گذشته و در دو پرونده جداگانه درباره دو ایرانی متهم به نقض تحریم‌های امریکا، پرونده یک نفر مختومه و یک نفر دیگر به 4 سال حبس محکوم شد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، قاضی امریکایی «آلیسون ناتان» رأی هیأت منصفه دادگاهی در امریکا علیه علی صدر هاشمی‌نژاد، شهروند ایرانی‌الاصل متهم به نقض تحریم‌های امریکا را مردود اعلام و پرونده او را مختومه کرد.‌ هاشمی‌نژاد در سال جاری به نقض تحریم‌های امریکا و انتقال ۱۱۵ میلیون دلار از طریق سیستم مالی امریکا به نهادهای وابسته به ایران در یک پروژه عمرانی در ونزوئلا متهم شده بود. مطابق قوانین امریکا، دستور این قاضی امریکایی در رد رأی قبلی هیأت منصفه و اتهامات مطرح شده علیه صدر به این معنی است که مقامات امریکایی نمی‌توانند رسیدگی پرونده او را دوباره از سر بگیرند. همچنین در پرونده دیگر، حمید علی‌آبادی شهروند امریکایی ایرانی‌الاصل به اتهام آنچه ارسال کالاهایی نظیر اقلام موتوری، پمپ، سوپاپ به ارزش ۱۰۰ هزار دلار به ایران خوانده شده، به ۴ سال حبس محکوم شد. وی مدیر دفتر یک شرکت بین‌المللی به نام «گلدن گیت» بوده است.

هیچ تجمعی در ماهشهر برگزار نشده

  شنیدیم که، فرماندار بندر ماهشهر برگزاری هرگونه تجمع اعتراض‌آمیز در این شهرستان در جمعه گذشته را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه تجمع اعتراض‌آمیز و غیرقانونی در این شهرستان برگزار نشده است. به گزارش صداوسیما، محسن بیرانوند تأکید کرد: فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره تجمع در این شهرستان کذب است.

بازداشت اعضای باند خرید و فروش سلاح

دست آخر اینکه،  دادگستری کل استان تهران از دستگیری اعضای باند خرید و فروش سلاح در بخش چهاردانگه خبرداد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و رسانه دادگستری کل استان تهران، این باند با صدور دستور قضایی و از سوی رئیس حوزه قضایی بخش چهاردانگه، متلاشی شد. حسب گزارش فرماندهی انتظامی از مخفیگاه متهمان سه قبضه سلاح کمری به همراه ۴۸ عدد فشنگ جنگی و یک عدد گاز اشک‌آور و یک عدد دستبند کشف شد.

خراسان

 

صدای مسئولان هم از رکود در کشور درآمد

در حالی که براساس مفاد قانون برگزاری مناقصات، یکی از معیارهای ارزیابی پیمانکاران پروژه های دولتی جهت انتخاب آن ها در مناقصه های جدید، تعداد و نوع کارهای مشابه طی پنج سال گذشته است، گزارش یک مقام مسئول به اعضای کابینه نشان می دهد به دلیل وضعیت سال‌ های اخیر کشور، حتی بسیاری از پیمانکاران بزرگ و باسابقه نیز از کسب این امتیاز به علت انجام ندادن فعالیت متناسب در پنج سال گذشته محروم شده اند و فرایند ارزیابی کیفی مناقصه‌ گران به دلیل حذف تعداد زیادی از شرکت‌ کنندگان، با مشکل مواجه و در برخی موارد سبب تجدید مناقصه نیز شده است.

آرمان

 

توئیت معنادار محسن هاشمی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نوشت: دولت به ویروس کرونا رانت داد. محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پستی توئیتری نوشته است: در اوج‌گیری دوباره کرونا تقصیر مردم 30 درصد و سهم دولت 70 درصد است، چون دولت یکباره تصمیماتش را به نفع کرونا کرد و ویروس رانت داد. وی نوشته است: من اگر اختیار داشتم، فعالیت‌ها را دو هفته تعطیل می‌کردم و محدودیت‌ها را آنقدر ادامه می‌دادم تا آمارها رو به افول برود.

کلاهبرداری یک میلیاردی از زلزله‌زدگان

پس از چند فقره شکایت از فردی ساکن یکی از روستاهای سرپل‌ذهاب که اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده بود، رسیدگی به موضوع در دستور کار فرمانده انتظامی استان کرمانشاه قرار گرفته است. فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه در این باره گفت: طبق اظهارات شاکیان، فرد کلاهبردار پس از جلب اعتماد طعمه‌های خود، اقدام به دریافت مبلغی بیش از 10 میلیارد ریال از ساکنان شهر سرپل ذهاب برای تهیه سیمان کرده و سپس متواری شده است.

کاهش 50 درصد حکم با توافق کی‌روش

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره مختومه اعلام شدن پرونده شکایت کارلوس کی‌روش از سوی فیفا عنوان کرد: واقعیت این است که در 8 سالی که کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران بوده است، دو صعود متوالی به جام جهانی و نتایج مطلوبی کسب شده که این نتایج در تاریخ فوتبال ایران ثبت شده است. مهدی‌ محمدنبی در این باره افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته بیش از 50 درصد مبلغ رای صادره فیفا با احتساب کلیه هزینه‌های مرتبط از رای صادره کم شده است. در اینجا از طرف فدراسیون فوتبال از آقای کارلوس کی‌روش تشکر می‌کنیم.

آخرین وضعیت بقایی بعد از تصادف

وکیل حمید بقایی درمورد تصادف موکلش اظهار کرد: پس از تصادفی که موکل بنده در غرب کشور داشته است، هم‌اکنون با اجازه و نظر پزشکی قانونی خارج از زندان در حال تکمیل روند درمان خود است. مهران عبدا...‌پور در ادامه گفت: در حال حاضر روند درمان موکل بنده در منزل انجام می‌شود و تا زمانی که پزشکان تشخیص دهند و او اجازه داشته باشد، در خانه و خارج از زندان می‌ماند. گفتنی است وی با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر احتمال فرار حمید بقایی بیان داشت: شایعاتی در این باره وجود دارد؛ اما آقای بقایی را همه می‌شناسند و او با خودروی شخصی خود به غرب کشور رفته بود، پس اینکه گفته می‌شود قصد فرار داشته عقلانی نیست.

ارزش سهام عدالت 36 برابر شد

با رشد شاخص بورس، ارزش سهام عدالت نیز در طول هفته گذشته افزایش پیدا کرده و نسبت به سال 85 نیز با رشد 36 برابری همراه بوده است. این در حالی است که با رشد شاخص بازار سرمایه، ارزش پرتفوی سهام عدالت نیز افزایش پیدا کرده است. گفتنی است بر این اساس ارزش برگه‌های سهام 523 هزار تومانی سهام عدالت به 19 میلیون و429 هزار و 149 تومان رسیده است. همچنین سهام عدالت در سال 84 بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 در راستای عدالت اجتماعی و توزیع ثروت بین طبقات کم‌درآمد و پایین جامعه بین 49 میلیون و 121 هزار و 571 نفر توزیع شده و بعد از 14 سال در تاریخ 10 اردیبهشت امسال آزاد شده است.

طرح چادر کالای فرهنگی در مجلس

یک نماینده مجلس، در مورد طرح چادر به عنوان یک کالای فرهنگی‌ اظهار کرد: پوشش ایرانی ـ اسلامی چادر علاوه بر آنکه یک پوشش اسلامی و ملی بوده، یک نماد فرهنگی است. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی از تهیه طرحی به صورت فوریت توسط گروهی از نمایندگان مجلس یازدهم خبر داده که در آن از چادر به عنوان کالای فرهنگی حمایت می‌شود. وی در این باره افزود: این طرح به صورت مقدماتی در مرحله تدوین و کار کارشناسی است. در این راستا ما درصدد تشکیل کارگروهی متناظر با محتوای کاربردی و فرهنگی با نمایندگان دستگاه‌های اجرائی و بدنه کارشناسی و پژوهشگران حوزه پوشش اسلامی و طراحان پوشش‌های اسلامی هستیم.

شکایت 36 نماینده از معاون اول

نماینده تهران در مجلس از شکایت 36 نماینده از معاون اول رئیس‌جمهور بابت انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت و نقض قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی خبر داد. روح‌ا... ایزدخواه درباره شکایت نمایندگان از قانون‌شکنی جهانگیری و اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: اگر اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس در صحن علنی به تصویب نمایندگان برسد قطعا موضوع شکایت از معاون اول رئیس‌جمهور را از قوه قضائیه پیگیری خواهیم کرد. وی افزود: نقض قانونی که دولت انجام داده برای نمایندگان مجلس پذیرفتنی نیست، چون قوه مجریه با الحاق شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی را نقض کرده است.

لغو جلسه استیضاح شهردار رشت

در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورا که در روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده است استیضاح شهردار رشت اعلام وصول شده و قرار بوده است روز شنبه مورخ 28 تیرماه جلسه استیضاح حاج محمدی برگزار شود. این در حالی است که سیدامیرحسین علوی، حجت جذب، بهراد ذاکری، احمد رمضانپور و فرهام زاهد غایبان جلسه استیضاح شهردار رشت بوده‌اند. گفانی است با اعلام نظر اسماعیل حاجی‌پور رئیس شورای شهر رشت، روز چهارشنبه هفته جاری مصادف با اول مردادماه، جلسه استیضاح شهردار رشت برگزار می‌شود.

بازیگر زن شوهرش را کشت

یک بازیگر مصری، پس از درگیری با شوهرش و سیلی‌ای که شوهر به دلیلی نامعلوم به او زد، تکه‌ای شیشه را در سینه او فرو کرده و او را به قتل رسانده است. این در حالی است که تحقیقات پلیس مصر درباره این قتل ادامه دارد. شواهد حاکی از آن است که این بازیگر پس از اینکه از سمت شوهرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته، با تکه‌ای شیشه او را به قتل رسانده است. عبیر بیبرس به مدت چهار روز بازداشت بوده است و اکنون پس از مشاهده شواهد جدیدی که ممکن است اعدام این بازیگر را در پی داشته باشد، حکم بازداشت این بازیگر دو هفته دیگر تمدید شده است.

قیمت رسمی ماسک اعلام شد

رئیس ستاد مقابله با کرونای وزارت صمت در مورد قیمت رسمی ماسک گفت: بنابر آمارها 18 تا 30 میلیون ماسک وارداتی که در دوران پیک بیماری وارد کشور شده است هنوز در دست واردکنندگان باقی مانده و متاسفانه تعیین تکلیف نشده است. جمشید گلپور در ادامه گفت: قیمت ماسک‌های صنعتی هزار و 300 و قیمت ماسک‌های کارگاهی هزار و 500 تومان است. این در حالی است که هر کسی با هر جایگاهی اگر ماسک را با قیمت بیشتری عرضه کند متخلف خواهد بود. در این راستا بین 10 تا 11 میلیون ظرفیت تولید روزانه داریم که می‌تواند افزایش پیدا کند. همچنین بیش از 18 میلیون ماسک وارد شده و آماده عرضه در کشور وجود دارد.

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

معاون حقوقی وزارت امور خارجه گفت: جعبه سیاه هواپیما اوکراینی به پاریس منتقل شد. «محسن بهاروند»، معاون حقوقی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت جعبه سیاه هواپیمای مسافربری بویینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین که بامداد چهارشنبه 18 دی ماه 1398 از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران، پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، هدف قرار گرفت، گفت: جعبه سیاه دیروز توسط مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل شد و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد. در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیات ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه، تشکر کنم.

دستگیری هکر 14 ساله‌ در فسا

فرمانده شهرستان انتظامی فسا گفت: نوجوان 14ساله‌ای که اقدام به هک صفحه اینستاگرام و جعل عنوان پلیس فتا کرده بود، در این شهرستان شناسایی و دستگیر شد. سرهنگ فرج رستمی اظهار داشت: با ارجاع پرونده قضایی مبنی بر هک صفحه اینستاگرام یک نفر شاکی و تهدید وی با مضمون پلیس فتا، پرونده در دستورکار کارشناسان قرار گرفت. او افزود: با اقدامات فنی انجام شده، ضمن بازگردانی صفحه شاکی، متهم 14ساله شناسایی و به پلیس فتا احضار شد و این فرد متخلف با مشاهده ادله پلیس، به تخلف خود اعتراف و انگیزه‌اش را از این کار سرگرمی عنوان کرد.

,

کیهان

 

اعتراف با پنج سال تأخیر؛ برجام، نه توازن داشت و نه ضمانت(!)

یک روزنامه زنجیره‌ای بزک کننده برجام اذعان کرد این توافق از ابتدا متوازن نبوده و فاقد ضمانت اجرایی بوده است.

روزنامه اعتماد با اشاره به شکایت‌های چندباره و بی‌حاصل وزارت خارجه از بدعهدی اروپا و آمریکا می‌نویسد: با تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام علیه ایران، تهران تصمیم گرفت واکنشی نسبت به این موضوع داشته باشد و به کشورهای اروپایی هشدار دهد که هیچ اقدامی بدون پاسخ نخواهد ماند. نگاهی به مواضع کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که هرچند این کشورها حاضر نشدند در موضع حمایت از آمریکا ظاهر شوند و از تلاش ایالات متحده در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کنند اما در عین حال انتقادات زیادی را نیز نسبت به سیاست‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و از ایران خواستند تا فورا به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد. به همین دلیل می‌توان تصریح کرد که اقدام ایران مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف اقدامی واکنشی بوده است.

این روزنامه می‌افزاید: زمانی که برجام به امضا رسید، توافقی منعقد شد که در حقوق و تکالیف دو طرف توازن کاملی وجود ندارد. این موضوع به وضوح در تفاوت ضمانت اجرایی که برای ایران در نظر گرفته و ضمانت اجرایی که برای کشورهای ۱+۵ مشخص شده قابل مشاهده است. اینکه از لفظ عدم توازن استفاده می شود به این دلیل است که ایران در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، از طریق مواد ۳۶ و ۳۷ توافق هسته‌ای چندان نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند و این موضوع را در سال‌های پس از خروج ایالات متحده از برجام به خوبی مشاهده کرده‌ایم اما در مورد طرف مقابل شرایط متفاوت است و آنها می توانند هر زمان که اراده کنند با توسل جستن به مکانیسم ماشه، قطعنامه‌های پیشین و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کنند.

بنابر نکاتی که عنوان شد، اقدام ایران برای فعال‌سازی به مکانیسم حل اختلاف را به دو صورت می‌توان تحلیل کرد: اول اینکه ایران خواستار ارسال پیامی سیاسی به اتحادیه اروپا بود که به بی‌عملی‌ها و نقض تعهداتش پایان دهد، در غیر این صورت با واکنش جدی تهران روبه رو خواهد شد. نگاه دوم نیز آن است که ایران تلاش دارد به جامعه جهانی نشان دهد، هنوز به چارچوب توافق هسته‌ای پایبند است و تلاش دارد از طریق مکانیسم های موجود در همین توافق، راهی برای حفظ برجام بیابد.

از این‌رو می‌توان این اقدام را اقدامی سیاسی دانست و مطمئنا تهران نیز توقع ندارد از طریق آن، گشایش خاصی حاصل شود یا تغییری جدی در رفتارهای طرف مقابل ایجاد شود.

اعتماد در این یادداشت البته سعی کرده عدم توازن برجام را به شرایط آن روز کشور در زمینه قطعنامه‌های صادره شورای امنیت نسبت دهد و حال آن که قطعنامه‌های مذکور در قطعنامه 2231 تجمیع و ابقا شد.

اعتراف روزنامه مذکور درباره اینکه برجام از ابتدا فاقد توازن و ضمانت بود، در حالی است که چند روز دیگر که پنجمین سال انعقاد برجام است و دیگر لاشه‌ای بیشتر (به علاوه تعهدات یکطرفه برای ایران) باقی نمانده است.

سیاست اروپا درباره برجام کارشکنی است نه اجرای آن

یک سایت حامی دولت و برجام می‌گوید اروپایی‌ها به هیچ‌وجه به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکردند.

دیپلماسی ایرانی وابسته به صادق خرازی، ضمن برشمردن حداقل یازده مورد عهدشکنی اروپا می‌نویسد: پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا به سیاست کج‌دار و مریز و با بی‌عملی، صرفا به حمایت شفاهی و روی کاغذ از برجام اکتفا کرد، اما عملا ضمن تسلیم در برابر تروریسم اقتصادی نامشروع آمریکا، از انجام تکالیف و مسئولیت‌های خود در پنج سال گذشته شانه خالی کرده است. در این باره موارد نقض عهد و بی‌عملی تروئیکای اروپا در قبال برجام را در پنجمین سالگرد این توافق بین‌المللی حداقل در یازده مورد می‌توان بازشمرد:

- عدم تحرک در قبال ضرورت حفظ و ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف با ایران

- بی‌عملی در تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران

- عدم حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران

- بی‌تحرکی نسبت به حمایت از کنشگران اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر فعالیت‌های تجاری و مالی مرتبط با ایران

- عدم اقدام برای تقویت پوشش‌های اعتبار صادراتی

- بی‌توجهی نسبت به مسئولیت حمایت روشن و موثر از کنشگران اقتصادی که با ایران تجارت می‌کنند، به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که شاکله اصلی بسیاری از اقتصادها محسوب می‌شوند.

- عدم اقدام نسبت به گرد هم آوردن کارشناسان بخش دولتی و خصوصی از جمله از طریق تقویت شوراهای تجاری

- کاهلی نسبت به تحرک‌بخشی در حوزه روابط حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی

- عدم کمک به تداوم صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات نفتی و پتروشیمی ایران

- عدم حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا

- عدم اجرای وظایف در حوزه حفظ و توسعه کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران به خصوص رونق‌بخشی به کانال مبادلات مالی با نام اینستکس.

تروئیکای اروپا علاوه بر این، تکلیف خود را در قبال وظایفش نسبت به برجام، روشن نمی‌کند و به عنوان بخشی از مشکل و سد راه اجرای این توافق شده است. حتی پا را فراتر گذاشته، فرصت‌طلبانه و با سیاسی‌کاری درخواست‌های نامشروع و خارج از چارچوب توافقات مطالبه کرده و در نتیجه رویه مخربی را در پیش گرفته است. تلاش غیرقابل هضم تروئیکا برای بردن پرونده ایران به شورای حکام با هدف صدور قطعنامه و افزایش فشار تنها نمونه کوچکی از دوگانه‌بازی‌های شرکای بی‌عمل برجام است.

در هر صورت نفس‌های برجام در پنجمین سالگرد آن به سبب خروج یک‌جانبه ترامپ و عدم وظیفه‌شناسی تروئیکا به شماره افتاده است.

به جای اینکه دنبال چاره باشید سر جنازه برجام مویه کردید

یک سایت حامی دولت نوشت: کاش روحانی از خود می‌پرسید «من رئیس‌جمهور خوبی برای مردم بودم؟»

عصر ایران که در سال آخر دولت در حال تغییر ریل تدریجی است، می‌نویسد: «مردم رئیس‌جمهور خوب می‌خواستند. کاش حسن روحانی از خود می‌پرسید من برای مردم رئیس‌جمهور خوبی بودم؟ چقدر به شعارهایی که دادم عمل کردم؟ مردمی که در سال‌های 92 و 96 با تمام وجود به میدان آمدند و من را راهی پاستور کردند از من راضی هستند؟

نمی‌دانم آقای رئیس‌جمهور پاسخ این سوال‌ها را می‌داند یا نه اما ما خوب می‌دانیم. شما رئیس‌جمهور خوبی نبودید! مشکلات اقتصادی و تحریم‌ جای خود. این کار آمریکایی‌هاست اما شما آنچه می‌نمودید نبودید.

شما فرسنگ‌ها با آنچه می‌گفتید فاصله دارید. ما رئیس‌جمهور منفعل نمی‌خواستیم.

مردم در سال 92 رئیس‌جمهور خوب می‌خواستند و این یعنی از احمدی‌نژاد و سیاست‌هایش خسته شده بودند امروز برخی از همان مردم آرزوی احمدی‌نژاد را می‌کنند! چرا؟ دلیل آن را باید در عملکرد شما و دولت‌تان جست‌وجو کرد.

شما امروز فرسنگ‌ها با دولت اول خود فاصله دارید. در دولتی که با شوق آن را آغاز کردید، با هدفی مشخص که مذاکره و توافق هسته‌ای بود. بعد از خروج آمریکا از برجام به عاشقی می‌ماندید که معشوقش را از دست داده و دل از دنیا بریده است.

به جای اینکه به‌دنبال راه چاره باشید و مسیر تازه‌ای را آغاز کنید، سر جنازه برجام نشستید و به امید زنده شدن آن مویه کردید.

واقعا مردم رئیس‌جمهوری می‌خواستند که بی‌تفاوت نباشد.

واقعا می‌شود انتظار داشت نسبت به گرانی دلار، سکه، مسکن و... واکنش نشان دهید؟ کاری کنید؟

رئیس‌جمهور خوب بودن پیشکش حداقل رئیس‌جمهور بد باشید. حداقل کاری کنید که به چشم مردم بیاید که این کشور رئیس‌جمهور دارد که به وضعیت مردم اهمیت می‌دهد. دلار 22 هزار تومان شده است. سفره مردم کوچک شده و شما و تیم‌تان مثل دروازه‌بان‌ها، گل شدن توپ را نگاه می‌کنید بدون هیچ واکنشی.

کاش وقتی که دیدی نمی‌توانی می‌رفتی تا باغ امیدی که مردم به واسطه شما در دلشان ساخته بودند را به آتش نمی‌کشیدند. گاهی بودن و ماندن نشان شجاعت نیست».

یادآور می‌شود سایت مذکور زمانی به سمت دولت احمدی‌نژاد می‌کشید اما پس از روی کار آمدن روحانی، طرفدار روحانی و اصلاح‌طلب شد.

واقعا هم کاری کردید کارستان!

نظر معاون اول رئیس‌جمهور درباره نابسامانی قیمت‌ها با توجه به اظهاراتش در تبلیغات انتخاباتی سال 96 چیست؟

جهان‌ نیوز ضمن مرور بازار نابسامان ارز و سکه و طلا نوشت: آقای جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیان می‌کرد: «ما ملت عزیز مشکلات زیادی را حل کردیم. ثبات را به اقتصاد ایران برگرداندیم. مگر یادتان رفت لحظه‌ای نرخ ارز عوض می‌شد. لحظه‌ای قیمت کالاها عوض می‌شد. اصلا مگر سرمایه‌گذار می‌توانست برای تولید و سرمایه‌گذاری فکری بکند.»

او در مناظره دوم یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که 15 اردیبهشت سال 96 برگزار شد، اظهار داشت: «مردم یادتان هست وضعیت اقتصاد چگونه بود، دارو پیدا نمی‌شد، کره، پنیر و شیر خشک پیدا نمی‌شد. سیلوهای گندم خالی بود؟ یادتان هست برخی شب‌ها در صف بانک‌ها می‌خوابیدید تا صبح چند سکه بخرید؟ اما شما مشکلات را می‌توانید حل کنید. شما هر وقت به صحنه آمدید تهدیدات را برطرف کردید.»

اما امروز شاهد سکوت معنادار او هستیم. وی البته در بخشی از سخنانی که در اسفندماه سال 96 خطاب به منتقدان زد بیان کرد 5 دقیقه‌ای به همه انتقادات پاسخ می‌دهد، اما هنوز در برابر مشکلات اقتصادی کشور خصوصا تغییر لحظه‌ای نرخ ارز و طلا و کالاهای اساسی دیگر سخنی نگفته است. اگر به سال جاری و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نگاهی بیندازیم از طلا و سکه گرفته تا مواد غذایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و برنج این روزها فشار اقتصادی مضاعفی بر گرده مردم وارد شده است.

زمانی که دلار در سال 96 رو به افزایش گذاشت، دولت با سخنان معاول اول خود سعی کرد که قیمت دلار را ثابت نگاه دارد و دلار 4200 تومانی به نام دلار جهانگیری شناخته شد. برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله جریده سازندگی که یکی از رسانه‌های حزب متبوع آقای جهانگیری یعنی کارگزاران است، تصویری از جهانگیری با لباس سوپرمن را منتشر کرد. سوپرمنی که قرار بود ناجی اقتصاد ایران باشد. جهانگیری وقتی که به طور مجزا به کاندیداهای سال 96 اختصاص داده می‌شد با به کار بردن اصطلاح کلیدی با عنوان کاری کردیم کارستان گفته بود: «کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. هفته‌ای دو جلسه اقتصادی گذاشت. رونق شروع شده است. رشد اقتصادی در سال جاری بالا رفته است. فضای بین‌المللی مثبت شده. ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده است. هجوم کشورهای شرقی و غرب برای کار کردن با ایران آغاز شده است.»

ابتکار: دولت فقط حرف می‌زند بازار مسکن را دلالان اداره می‌کنند

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است همه طرح‌های دولت برای مسکن در حد وعده و حرف باقی مانده و عملی نشده است.

روزنامه اعتماد درباره وضعیت نابسامان بازار مسکن نوشت: در گذشته باور بر این بود که خرید خانه برای اکثریت جامعه‌ مسئله‌ای نیست که هر روز اتفاق بیفتد و علت اصلی این امر را قیمت بالای مسکن و متناسب نبودن آن با درآمدها عنوان می‌کردند. بنابراین با توجه به این مشکل پای تسهیلات وام خرید خانه و وام مسکن یکم به میان آمد و زوجینی که به فکر خرید خانه بودند به سراغ این تسهیلات رفتند.

اما اکنون این مسئله کاملا متفاوت از گذشته بوده و دیگر این مقدار تسهیلات با توجه به جهش قیمتی در بخش مسکن نمی‌تواند رویای خانه‌دار شدن را به واقعیت تبدیل کند. چراکه بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از مرز 19 میلیون تومان عبور کرده و با 160 میلیون تومان زوجین فقط می‌توانند 8 و نیم متر خانه خریداری کنند. حال در این شرایط حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ویژه ساماندهی مسکن، تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند را اولویت اول و اصلی دولت دانست و گفت: «حدود 330 هزار نفر در این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند که همه تلاش ما این است تا پایان این دولت، آنها صاحب مسکن مناسب شوند.»

باید دید که آیا دولت در این مدت کوتاه می‌تواند با مقدار اندک تسهیلات 330 هزار نفر را صاحب‌خانه کند یا خیر؟ احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درخصوص تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام و پول واریز کرده‌اند گفت: برای تامین نیاز مسکن و رفع مشکلات در این حوزه، دولت یازدهم و دوازدهم زمان کافی در اختیار داشتند و می‌توانستند اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند. مسئله کاملا روشن است، در این سال‌ها اقداماتی صورت نگرفته است.

وی افزود: به بیان روشن‌تر باید بگویم چنین تصمیماتی تنها تبلیغاتی است که هیچ فایده‌ای برای بازار مسکن نخواهد داشت. وی ادامه داد: این صحبت‌ها تبلیغاتی است و یقینا نمی‌توان این وعده را عملی کرد و مانند صحبت‌ها در خصوص مسکن اجتماعی تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان بازار را به سمت‫ و سوی بهتری سوق داد، گفت: این روزها کمتر دیده می‌شود که نیتی برای ساماندهی بازار مسکن وجود داشته باشد، متاسفانه منفعت عده زیادی سوداگر در این است که بازار مسکن به این شکل تبدیل شود، ما شاهد هستیم که این افراد از آشفتگی بازار سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

تمام اجزای ساختمانی در کشور تولید می‌شود و کمبود نیروی کار نداریم اما می‌بینیم که بازار در چه شرایطی قرار دارد. متاسفانه فاجعه بازار مسکن یک خواست از سوی سوداگران است و منافع را با هیچ استدلالی نمی‌توان از سوداگر گرفت. ما باید به دنبال قطع دست منفعت‌طلبان از این بخش باشیم.


 

ایران

 

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد

خبر اول اینکه، معاون حقوقی وزارت امور خارجه اعلام کرد: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد. به گزارش ایلنا، محسن بهاروند گفت: جعبه سیاه روز جمعه از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد. در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیأت ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه، تشکر کنم. هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، به اشتباه از سوی پدافند هوایی هدف قرار گرفت.

تبرئه و محکومیت دو ایرانی در امریکا

  خبر دیگر اینکه، طی روزهای گذشته و در دو پرونده جداگانه درباره دو ایرانی متهم به نقض تحریم‌های امریکا، پرونده یک نفر مختومه و یک نفر دیگر به 4 سال حبس محکوم شد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، قاضی امریکایی «آلیسون ناتان» رأی هیأت منصفه دادگاهی در امریکا علیه علی صدر هاشمی‌نژاد، شهروند ایرانی‌الاصل متهم به نقض تحریم‌های امریکا را مردود اعلام و پرونده او را مختومه کرد.‌ هاشمی‌نژاد در سال جاری به نقض تحریم‌های امریکا و انتقال ۱۱۵ میلیون دلار از طریق سیستم مالی امریکا به نهادهای وابسته به ایران در یک پروژه عمرانی در ونزوئلا متهم شده بود. مطابق قوانین امریکا، دستور این قاضی امریکایی در رد رأی قبلی هیأت منصفه و اتهامات مطرح شده علیه صدر به این معنی است که مقامات امریکایی نمی‌توانند رسیدگی پرونده او را دوباره از سر بگیرند. همچنین در پرونده دیگر، حمید علی‌آبادی شهروند امریکایی ایرانی‌الاصل به اتهام آنچه ارسال کالاهایی نظیر اقلام موتوری، پمپ، سوپاپ به ارزش ۱۰۰ هزار دلار به ایران خوانده شده، به ۴ سال حبس محکوم شد. وی مدیر دفتر یک شرکت بین‌المللی به نام «گلدن گیت» بوده است.

هیچ تجمعی در ماهشهر برگزار نشده

  شنیدیم که، فرماندار بندر ماهشهر برگزاری هرگونه تجمع اعتراض‌آمیز در این شهرستان در جمعه گذشته را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه تجمع اعتراض‌آمیز و غیرقانونی در این شهرستان برگزار نشده است. به گزارش صداوسیما، محسن بیرانوند تأکید کرد: فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره تجمع در این شهرستان کذب است.

بازداشت اعضای باند خرید و فروش سلاح

دست آخر اینکه،  دادگستری کل استان تهران از دستگیری اعضای باند خرید و فروش سلاح در بخش چهاردانگه خبرداد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و رسانه دادگستری کل استان تهران، این باند با صدور دستور قضایی و از سوی رئیس حوزه قضایی بخش چهاردانگه، متلاشی شد. حسب گزارش فرماندهی انتظامی از مخفیگاه متهمان سه قبضه سلاح کمری به همراه ۴۸ عدد فشنگ جنگی و یک عدد گاز اشک‌آور و یک عدد دستبند کشف شد.

خراسان

 

صدای مسئولان هم از رکود در کشور درآمد

در حالی که براساس مفاد قانون برگزاری مناقصات، یکی از معیارهای ارزیابی پیمانکاران پروژه های دولتی جهت انتخاب آن ها در مناقصه های جدید، تعداد و نوع کارهای مشابه طی پنج سال گذشته است، گزارش یک مقام مسئول به اعضای کابینه نشان می دهد به دلیل وضعیت سال‌ های اخیر کشور، حتی بسیاری از پیمانکاران بزرگ و باسابقه نیز از کسب این امتیاز به علت انجام ندادن فعالیت متناسب در پنج سال گذشته محروم شده اند و فرایند ارزیابی کیفی مناقصه‌ گران به دلیل حذف تعداد زیادی از شرکت‌ کنندگان، با مشکل مواجه و در برخی موارد سبب تجدید مناقصه نیز شده است.

آرمان

 

توئیت معنادار محسن هاشمی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نوشت: دولت به ویروس کرونا رانت داد. محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پستی توئیتری نوشته است: در اوج‌گیری دوباره کرونا تقصیر مردم 30 درصد و سهم دولت 70 درصد است، چون دولت یکباره تصمیماتش را به نفع کرونا کرد و ویروس رانت داد. وی نوشته است: من اگر اختیار داشتم، فعالیت‌ها را دو هفته تعطیل می‌کردم و محدودیت‌ها را آنقدر ادامه می‌دادم تا آمارها رو به افول برود.

کلاهبرداری یک میلیاردی از زلزله‌زدگان

پس از چند فقره شکایت از فردی ساکن یکی از روستاهای سرپل‌ذهاب که اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده بود، رسیدگی به موضوع در دستور کار فرمانده انتظامی استان کرمانشاه قرار گرفته است. فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه در این باره گفت: طبق اظهارات شاکیان، فرد کلاهبردار پس از جلب اعتماد طعمه‌های خود، اقدام به دریافت مبلغی بیش از 10 میلیارد ریال از ساکنان شهر سرپل ذهاب برای تهیه سیمان کرده و سپس متواری شده است.

کاهش 50 درصد حکم با توافق کی‌روش

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره مختومه اعلام شدن پرونده شکایت کارلوس کی‌روش از سوی فیفا عنوان کرد: واقعیت این است که در 8 سالی که کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران بوده است، دو صعود متوالی به جام جهانی و نتایج مطلوبی کسب شده که این نتایج در تاریخ فوتبال ایران ثبت شده است. مهدی‌ محمدنبی در این باره افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته بیش از 50 درصد مبلغ رای صادره فیفا با احتساب کلیه هزینه‌های مرتبط از رای صادره کم شده است. در اینجا از طرف فدراسیون فوتبال از آقای کارلوس کی‌روش تشکر می‌کنیم.

آخرین وضعیت بقایی بعد از تصادف

وکیل حمید بقایی درمورد تصادف موکلش اظهار کرد: پس از تصادفی که موکل بنده در غرب کشور داشته است، هم‌اکنون با اجازه و نظر پزشکی قانونی خارج از زندان در حال تکمیل روند درمان خود است. مهران عبدا...‌پور در ادامه گفت: در حال حاضر روند درمان موکل بنده در منزل انجام می‌شود و تا زمانی که پزشکان تشخیص دهند و او اجازه داشته باشد، در خانه و خارج از زندان می‌ماند. گفتنی است وی با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر احتمال فرار حمید بقایی بیان داشت: شایعاتی در این باره وجود دارد؛ اما آقای بقایی را همه می‌شناسند و او با خودروی شخصی خود به غرب کشور رفته بود، پس اینکه گفته می‌شود قصد فرار داشته عقلانی نیست.

ارزش سهام عدالت 36 برابر شد

با رشد شاخص بورس، ارزش سهام عدالت نیز در طول هفته گذشته افزایش پیدا کرده و نسبت به سال 85 نیز با رشد 36 برابری همراه بوده است. این در حالی است که با رشد شاخص بازار سرمایه، ارزش پرتفوی سهام عدالت نیز افزایش پیدا کرده است. گفتنی است بر این اساس ارزش برگه‌های سهام 523 هزار تومانی سهام عدالت به 19 میلیون و429 هزار و 149 تومان رسیده است. همچنین سهام عدالت در سال 84 بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 در راستای عدالت اجتماعی و توزیع ثروت بین طبقات کم‌درآمد و پایین جامعه بین 49 میلیون و 121 هزار و 571 نفر توزیع شده و بعد از 14 سال در تاریخ 10 اردیبهشت امسال آزاد شده است.

طرح چادر کالای فرهنگی در مجلس

یک نماینده مجلس، در مورد طرح چادر به عنوان یک کالای فرهنگی‌ اظهار کرد: پوشش ایرانی ـ اسلامی چادر علاوه بر آنکه یک پوشش اسلامی و ملی بوده، یک نماد فرهنگی است. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی از تهیه طرحی به صورت فوریت توسط گروهی از نمایندگان مجلس یازدهم خبر داده که در آن از چادر به عنوان کالای فرهنگی حمایت می‌شود. وی در این باره افزود: این طرح به صورت مقدماتی در مرحله تدوین و کار کارشناسی است. در این راستا ما درصدد تشکیل کارگروهی متناظر با محتوای کاربردی و فرهنگی با نمایندگان دستگاه‌های اجرائی و بدنه کارشناسی و پژوهشگران حوزه پوشش اسلامی و طراحان پوشش‌های اسلامی هستیم.

شکایت 36 نماینده از معاون اول

نماینده تهران در مجلس از شکایت 36 نماینده از معاون اول رئیس‌جمهور بابت انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت و نقض قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی خبر داد. روح‌ا... ایزدخواه درباره شکایت نمایندگان از قانون‌شکنی جهانگیری و اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: اگر اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس در صحن علنی به تصویب نمایندگان برسد قطعا موضوع شکایت از معاون اول رئیس‌جمهور را از قوه قضائیه پیگیری خواهیم کرد. وی افزود: نقض قانونی که دولت انجام داده برای نمایندگان مجلس پذیرفتنی نیست، چون قوه مجریه با الحاق شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی را نقض کرده است.

لغو جلسه استیضاح شهردار رشت

در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورا که در روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده است استیضاح شهردار رشت اعلام وصول شده و قرار بوده است روز شنبه مورخ 28 تیرماه جلسه استیضاح حاج محمدی برگزار شود. این در حالی است که سیدامیرحسین علوی، حجت جذب، بهراد ذاکری، احمد رمضانپور و فرهام زاهد غایبان جلسه استیضاح شهردار رشت بوده‌اند. گفانی است با اعلام نظر اسماعیل حاجی‌پور رئیس شورای شهر رشت، روز چهارشنبه هفته جاری مصادف با اول مردادماه، جلسه استیضاح شهردار رشت برگزار می‌شود.

بازیگر زن شوهرش را کشت

یک بازیگر مصری، پس از درگیری با شوهرش و سیلی‌ای که شوهر به دلیلی نامعلوم به او زد، تکه‌ای شیشه را در سینه او فرو کرده و او را به قتل رسانده است. این در حالی است که تحقیقات پلیس مصر درباره این قتل ادامه دارد. شواهد حاکی از آن است که این بازیگر پس از اینکه از سمت شوهرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته، با تکه‌ای شیشه او را به قتل رسانده است. عبیر بیبرس به مدت چهار روز بازداشت بوده است و اکنون پس از مشاهده شواهد جدیدی که ممکن است اعدام این بازیگر را در پی داشته باشد، حکم بازداشت این بازیگر دو هفته دیگر تمدید شده است.

قیمت رسمی ماسک اعلام شد

رئیس ستاد مقابله با کرونای وزارت صمت در مورد قیمت رسمی ماسک گفت: بنابر آمارها 18 تا 30 میلیون ماسک وارداتی که در دوران پیک بیماری وارد کشور شده است هنوز در دست واردکنندگان باقی مانده و متاسفانه تعیین تکلیف نشده است. جمشید گلپور در ادامه گفت: قیمت ماسک‌های صنعتی هزار و 300 و قیمت ماسک‌های کارگاهی هزار و 500 تومان است. این در حالی است که هر کسی با هر جایگاهی اگر ماسک را با قیمت بیشتری عرضه کند متخلف خواهد بود. در این راستا بین 10 تا 11 میلیون ظرفیت تولید روزانه داریم که می‌تواند افزایش پیدا کند. همچنین بیش از 18 میلیون ماسک وارد شده و آماده عرضه در کشور وجود دارد.

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

معاون حقوقی وزارت امور خارجه گفت: جعبه سیاه هواپیما اوکراینی به پاریس منتقل شد. «محسن بهاروند»، معاون حقوقی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت جعبه سیاه هواپیمای مسافربری بویینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین که بامداد چهارشنبه 18 دی ماه 1398 از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران، پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، هدف قرار گرفت، گفت: جعبه سیاه دیروز توسط مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل شد و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد. در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیات ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه، تشکر کنم.

دستگیری هکر 14 ساله‌ در فسا

فرمانده شهرستان انتظامی فسا گفت: نوجوان 14ساله‌ای که اقدام به هک صفحه اینستاگرام و جعل عنوان پلیس فتا کرده بود، در این شهرستان شناسایی و دستگیر شد. سرهنگ فرج رستمی اظهار داشت: با ارجاع پرونده قضایی مبنی بر هک صفحه اینستاگرام یک نفر شاکی و تهدید وی با مضمون پلیس فتا، پرونده در دستورکار کارشناسان قرار گرفت. او افزود: با اقدامات فنی انجام شده، ضمن بازگردانی صفحه شاکی، متهم 14ساله شناسایی و به پلیس فتا احضار شد و این فرد متخلف با مشاهده ادله پلیس، به تخلف خود اعتراف و انگیزه‌اش را از این کار سرگرمی عنوان کرد.

,

, ,

کیهان

,

 

,

اعتراف با پنج سال تأخیر؛ برجام، نه توازن داشت و نه ضمانت(!)

, اعتراف با پنج سال تأخیر؛ برجام، نه توازن داشت و نه ضمانت(!),

یک روزنامه زنجیره‌ای بزک کننده برجام اذعان کرد این توافق از ابتدا متوازن نبوده و فاقد ضمانت اجرایی بوده است.

,

روزنامه اعتماد با اشاره به شکایت‌های چندباره و بی‌حاصل وزارت خارجه از بدعهدی اروپا و آمریکا می‌نویسد: با تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام علیه ایران، تهران تصمیم گرفت واکنشی نسبت به این موضوع داشته باشد و به کشورهای اروپایی هشدار دهد که هیچ اقدامی بدون پاسخ نخواهد ماند. نگاهی به مواضع کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که هرچند این کشورها حاضر نشدند در موضع حمایت از آمریکا ظاهر شوند و از تلاش ایالات متحده در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کنند اما در عین حال انتقادات زیادی را نیز نسبت به سیاست‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و از ایران خواستند تا فورا به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد. به همین دلیل می‌توان تصریح کرد که اقدام ایران مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف اقدامی واکنشی بوده است.

,

این روزنامه می‌افزاید: زمانی که برجام به امضا رسید، توافقی منعقد شد که در حقوق و تکالیف دو طرف توازن کاملی وجود ندارد. این موضوع به وضوح در تفاوت ضمانت اجرایی که برای ایران در نظر گرفته و ضمانت اجرایی که برای کشورهای ۱+۵ مشخص شده قابل مشاهده است. اینکه از لفظ عدم توازن استفاده می شود به این دلیل است که ایران در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، از طریق مواد ۳۶ و ۳۷ توافق هسته‌ای چندان نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند و این موضوع را در سال‌های پس از خروج ایالات متحده از برجام به خوبی مشاهده کرده‌ایم اما در مورد طرف مقابل شرایط متفاوت است و آنها می توانند هر زمان که اراده کنند با توسل جستن به مکانیسم ماشه، قطعنامه‌های پیشین و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کنند.

,

بنابر نکاتی که عنوان شد، اقدام ایران برای فعال‌سازی به مکانیسم حل اختلاف را به دو صورت می‌توان تحلیل کرد: اول اینکه ایران خواستار ارسال پیامی سیاسی به اتحادیه اروپا بود که به بی‌عملی‌ها و نقض تعهداتش پایان دهد، در غیر این صورت با واکنش جدی تهران روبه رو خواهد شد. نگاه دوم نیز آن است که ایران تلاش دارد به جامعه جهانی نشان دهد، هنوز به چارچوب توافق هسته‌ای پایبند است و تلاش دارد از طریق مکانیسم های موجود در همین توافق، راهی برای حفظ برجام بیابد.

,

از این‌رو می‌توان این اقدام را اقدامی سیاسی دانست و مطمئنا تهران نیز توقع ندارد از طریق آن، گشایش خاصی حاصل شود یا تغییری جدی در رفتارهای طرف مقابل ایجاد شود.

,

اعتماد در این یادداشت البته سعی کرده عدم توازن برجام را به شرایط آن روز کشور در زمینه قطعنامه‌های صادره شورای امنیت نسبت دهد و حال آن که قطعنامه‌های مذکور در قطعنامه 2231 تجمیع و ابقا شد.

,

اعتراف روزنامه مذکور درباره اینکه برجام از ابتدا فاقد توازن و ضمانت بود، در حالی است که چند روز دیگر که پنجمین سال انعقاد برجام است و دیگر لاشه‌ای بیشتر (به علاوه تعهدات یکطرفه برای ایران) باقی نمانده است.

,

سیاست اروپا درباره برجام کارشکنی است نه اجرای آن

, سیاست اروپا درباره برجام کارشکنی است نه اجرای آن,

یک سایت حامی دولت و برجام می‌گوید اروپایی‌ها به هیچ‌وجه به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکردند.

,

دیپلماسی ایرانی وابسته به صادق خرازی، ضمن برشمردن حداقل یازده مورد عهدشکنی اروپا می‌نویسد: پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا به سیاست کج‌دار و مریز و با بی‌عملی، صرفا به حمایت شفاهی و روی کاغذ از برجام اکتفا کرد، اما عملا ضمن تسلیم در برابر تروریسم اقتصادی نامشروع آمریکا، از انجام تکالیف و مسئولیت‌های خود در پنج سال گذشته شانه خالی کرده است. در این باره موارد نقض عهد و بی‌عملی تروئیکای اروپا در قبال برجام را در پنجمین سالگرد این توافق بین‌المللی حداقل در یازده مورد می‌توان بازشمرد:

,

- عدم تحرک در قبال ضرورت حفظ و ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف با ایران

,

- بی‌عملی در تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران

,

- عدم حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران

,

- بی‌تحرکی نسبت به حمایت از کنشگران اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر فعالیت‌های تجاری و مالی مرتبط با ایران

,

- عدم اقدام برای تقویت پوشش‌های اعتبار صادراتی

,

- بی‌توجهی نسبت به مسئولیت حمایت روشن و موثر از کنشگران اقتصادی که با ایران تجارت می‌کنند، به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که شاکله اصلی بسیاری از اقتصادها محسوب می‌شوند.

,

- عدم اقدام نسبت به گرد هم آوردن کارشناسان بخش دولتی و خصوصی از جمله از طریق تقویت شوراهای تجاری

,

- کاهلی نسبت به تحرک‌بخشی در حوزه روابط حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی

,

- عدم کمک به تداوم صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات نفتی و پتروشیمی ایران

,

- عدم حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا

,

- عدم اجرای وظایف در حوزه حفظ و توسعه کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران به خصوص رونق‌بخشی به کانال مبادلات مالی با نام اینستکس.

,

تروئیکای اروپا علاوه بر این، تکلیف خود را در قبال وظایفش نسبت به برجام، روشن نمی‌کند و به عنوان بخشی از مشکل و سد راه اجرای این توافق شده است. حتی پا را فراتر گذاشته، فرصت‌طلبانه و با سیاسی‌کاری درخواست‌های نامشروع و خارج از چارچوب توافقات مطالبه کرده و در نتیجه رویه مخربی را در پیش گرفته است. تلاش غیرقابل هضم تروئیکا برای بردن پرونده ایران به شورای حکام با هدف صدور قطعنامه و افزایش فشار تنها نمونه کوچکی از دوگانه‌بازی‌های شرکای بی‌عمل برجام است.

,

در هر صورت نفس‌های برجام در پنجمین سالگرد آن به سبب خروج یک‌جانبه ترامپ و عدم وظیفه‌شناسی تروئیکا به شماره افتاده است.

,

به جای اینکه دنبال چاره باشید سر جنازه برجام مویه کردید

,

یک سایت حامی دولت نوشت: کاش روحانی از خود می‌پرسید «من رئیس‌جمهور خوبی برای مردم بودم؟»

,

عصر ایران که در سال آخر دولت در حال تغییر ریل تدریجی است، می‌نویسد: «مردم رئیس‌جمهور خوب می‌خواستند. کاش حسن روحانی از خود می‌پرسید من برای مردم رئیس‌جمهور خوبی بودم؟ چقدر به شعارهایی که دادم عمل کردم؟ مردمی که در سال‌های 92 و 96 با تمام وجود به میدان آمدند و من را راهی پاستور کردند از من راضی هستند؟

,

نمی‌دانم آقای رئیس‌جمهور پاسخ این سوال‌ها را می‌داند یا نه اما ما خوب می‌دانیم. شما رئیس‌جمهور خوبی نبودید! مشکلات اقتصادی و تحریم‌ جای خود. این کار آمریکایی‌هاست اما شما آنچه می‌نمودید نبودید.

,

شما فرسنگ‌ها با آنچه می‌گفتید فاصله دارید. ما رئیس‌جمهور منفعل نمی‌خواستیم.

,

مردم در سال 92 رئیس‌جمهور خوب می‌خواستند و این یعنی از احمدی‌نژاد و سیاست‌هایش خسته شده بودند امروز برخی از همان مردم آرزوی احمدی‌نژاد را می‌کنند! چرا؟ دلیل آن را باید در عملکرد شما و دولت‌تان جست‌وجو کرد.

,

شما امروز فرسنگ‌ها با دولت اول خود فاصله دارید. در دولتی که با شوق آن را آغاز کردید، با هدفی مشخص که مذاکره و توافق هسته‌ای بود. بعد از خروج آمریکا از برجام به عاشقی می‌ماندید که معشوقش را از دست داده و دل از دنیا بریده است.

,

به جای اینکه به‌دنبال راه چاره باشید و مسیر تازه‌ای را آغاز کنید، سر جنازه برجام نشستید و به امید زنده شدن آن مویه کردید.

,

واقعا مردم رئیس‌جمهوری می‌خواستند که بی‌تفاوت نباشد.

,

واقعا می‌شود انتظار داشت نسبت به گرانی دلار، سکه، مسکن و... واکنش نشان دهید؟ کاری کنید؟

,

رئیس‌جمهور خوب بودن پیشکش حداقل رئیس‌جمهور بد باشید. حداقل کاری کنید که به چشم مردم بیاید که این کشور رئیس‌جمهور دارد که به وضعیت مردم اهمیت می‌دهد. دلار 22 هزار تومان شده است. سفره مردم کوچک شده و شما و تیم‌تان مثل دروازه‌بان‌ها، گل شدن توپ را نگاه می‌کنید بدون هیچ واکنشی.

,

کاش وقتی که دیدی نمی‌توانی می‌رفتی تا باغ امیدی که مردم به واسطه شما در دلشان ساخته بودند را به آتش نمی‌کشیدند. گاهی بودن و ماندن نشان شجاعت نیست».

,

یادآور می‌شود سایت مذکور زمانی به سمت دولت احمدی‌نژاد می‌کشید اما پس از روی کار آمدن روحانی، طرفدار روحانی و اصلاح‌طلب شد.

,

واقعا هم کاری کردید کارستان!

, واقعا هم کاری کردید کارستان!,

نظر معاون اول رئیس‌جمهور درباره نابسامانی قیمت‌ها با توجه به اظهاراتش در تبلیغات انتخاباتی سال 96 چیست؟

,

جهان‌ نیوز ضمن مرور بازار نابسامان ارز و سکه و طلا نوشت: آقای جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیان می‌کرد: «ما ملت عزیز مشکلات زیادی را حل کردیم. ثبات را به اقتصاد ایران برگرداندیم. مگر یادتان رفت لحظه‌ای نرخ ارز عوض می‌شد. لحظه‌ای قیمت کالاها عوض می‌شد. اصلا مگر سرمایه‌گذار می‌توانست برای تولید و سرمایه‌گذاری فکری بکند.»

,

او در مناظره دوم یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که 15 اردیبهشت سال 96 برگزار شد، اظهار داشت: «مردم یادتان هست وضعیت اقتصاد چگونه بود، دارو پیدا نمی‌شد، کره، پنیر و شیر خشک پیدا نمی‌شد. سیلوهای گندم خالی بود؟ یادتان هست برخی شب‌ها در صف بانک‌ها می‌خوابیدید تا صبح چند سکه بخرید؟ اما شما مشکلات را می‌توانید حل کنید. شما هر وقت به صحنه آمدید تهدیدات را برطرف کردید.»

,

اما امروز شاهد سکوت معنادار او هستیم. وی البته در بخشی از سخنانی که در اسفندماه سال 96 خطاب به منتقدان زد بیان کرد 5 دقیقه‌ای به همه انتقادات پاسخ می‌دهد، اما هنوز در برابر مشکلات اقتصادی کشور خصوصا تغییر لحظه‌ای نرخ ارز و طلا و کالاهای اساسی دیگر سخنی نگفته است. اگر به سال جاری و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نگاهی بیندازیم از طلا و سکه گرفته تا مواد غذایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و برنج این روزها فشار اقتصادی مضاعفی بر گرده مردم وارد شده است.

,

زمانی که دلار در سال 96 رو به افزایش گذاشت، دولت با سخنان معاول اول خود سعی کرد که قیمت دلار را ثابت نگاه دارد و دلار 4200 تومانی به نام دلار جهانگیری شناخته شد. برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله جریده سازندگی که یکی از رسانه‌های حزب متبوع آقای جهانگیری یعنی کارگزاران است، تصویری از جهانگیری با لباس سوپرمن را منتشر کرد. سوپرمنی که قرار بود ناجی اقتصاد ایران باشد. جهانگیری وقتی که به طور مجزا به کاندیداهای سال 96 اختصاص داده می‌شد با به کار بردن اصطلاح کلیدی با عنوان کاری کردیم کارستان گفته بود: «کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. هفته‌ای دو جلسه اقتصادی گذاشت. رونق شروع شده است. رشد اقتصادی در سال جاری بالا رفته است. فضای بین‌المللی مثبت شده. ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده است. هجوم کشورهای شرقی و غرب برای کار کردن با ایران آغاز شده است.»

,

ابتکار: دولت فقط حرف می‌زند بازار مسکن را دلالان اداره می‌کنند

, ابتکار: دولت فقط حرف می‌زند بازار مسکن را دلالان اداره می‌کنند,

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است همه طرح‌های دولت برای مسکن در حد وعده و حرف باقی مانده و عملی نشده است.

,

روزنامه اعتماد درباره وضعیت نابسامان بازار مسکن نوشت: در گذشته باور بر این بود که خرید خانه برای اکثریت جامعه‌ مسئله‌ای نیست که هر روز اتفاق بیفتد و علت اصلی این امر را قیمت بالای مسکن و متناسب نبودن آن با درآمدها عنوان می‌کردند. بنابراین با توجه به این مشکل پای تسهیلات وام خرید خانه و وام مسکن یکم به میان آمد و زوجینی که به فکر خرید خانه بودند به سراغ این تسهیلات رفتند.

,

اما اکنون این مسئله کاملا متفاوت از گذشته بوده و دیگر این مقدار تسهیلات با توجه به جهش قیمتی در بخش مسکن نمی‌تواند رویای خانه‌دار شدن را به واقعیت تبدیل کند. چراکه بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از مرز 19 میلیون تومان عبور کرده و با 160 میلیون تومان زوجین فقط می‌توانند 8 و نیم متر خانه خریداری کنند. حال در این شرایط حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ویژه ساماندهی مسکن، تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند را اولویت اول و اصلی دولت دانست و گفت: «حدود 330 هزار نفر در این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند که همه تلاش ما این است تا پایان این دولت، آنها صاحب مسکن مناسب شوند.»

,

باید دید که آیا دولت در این مدت کوتاه می‌تواند با مقدار اندک تسهیلات 330 هزار نفر را صاحب‌خانه کند یا خیر؟ احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درخصوص تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام و پول واریز کرده‌اند گفت: برای تامین نیاز مسکن و رفع مشکلات در این حوزه، دولت یازدهم و دوازدهم زمان کافی در اختیار داشتند و می‌توانستند اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند. مسئله کاملا روشن است، در این سال‌ها اقداماتی صورت نگرفته است.

,

وی افزود: به بیان روشن‌تر باید بگویم چنین تصمیماتی تنها تبلیغاتی است که هیچ فایده‌ای برای بازار مسکن نخواهد داشت. وی ادامه داد: این صحبت‌ها تبلیغاتی است و یقینا نمی‌توان این وعده را عملی کرد و مانند صحبت‌ها در خصوص مسکن اجتماعی تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.

,

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان بازار را به سمت‫ و سوی بهتری سوق داد، گفت: این روزها کمتر دیده می‌شود که نیتی برای ساماندهی بازار مسکن وجود داشته باشد، متاسفانه منفعت عده زیادی سوداگر در این است که بازار مسکن به این شکل تبدیل شود، ما شاهد هستیم که این افراد از آشفتگی بازار سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

,

تمام اجزای ساختمانی در کشور تولید می‌شود و کمبود نیروی کار نداریم اما می‌بینیم که بازار در چه شرایطی قرار دارد. متاسفانه فاجعه بازار مسکن یک خواست از سوی سوداگران است و منافع را با هیچ استدلالی نمی‌توان از سوداگر گرفت. ما باید به دنبال قطع دست منفعت‌طلبان از این بخش باشیم.

,


 

,
,

, ,

ایران

,

 

,

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد

خبر اول اینکه، معاون حقوقی وزارت امور خارجه اعلام کرد: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد. به گزارش ایلنا، محسن بهاروند گفت: جعبه سیاه روز جمعه از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد. در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیأت ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه، تشکر کنم. هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، به اشتباه از سوی پدافند هوایی هدف قرار گرفت.

تبرئه و محکومیت دو ایرانی در امریکا

  خبر دیگر اینکه، طی روزهای گذشته و در دو پرونده جداگانه درباره دو ایرانی متهم به نقض تحریم‌های امریکا، پرونده یک نفر مختومه و یک نفر دیگر به 4 سال حبس محکوم شد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، قاضی امریکایی «آلیسون ناتان» رأی هیأت منصفه دادگاهی در امریکا علیه علی صدر هاشمی‌نژاد، شهروند ایرانی‌الاصل متهم به نقض تحریم‌های امریکا را مردود اعلام و پرونده او را مختومه کرد.‌ هاشمی‌نژاد در سال جاری به نقض تحریم‌های امریکا و انتقال ۱۱۵ میلیون دلار از طریق سیستم مالی امریکا به نهادهای وابسته به ایران در یک پروژه عمرانی در ونزوئلا متهم شده بود. مطابق قوانین امریکا، دستور این قاضی امریکایی در رد رأی قبلی هیأت منصفه و اتهامات مطرح شده علیه صدر به این معنی است که مقامات امریکایی نمی‌توانند رسیدگی پرونده او را دوباره از سر بگیرند. همچنین در پرونده دیگر، حمید علی‌آبادی شهروند امریکایی ایرانی‌الاصل به اتهام آنچه ارسال کالاهایی نظیر اقلام موتوری، پمپ، سوپاپ به ارزش ۱۰۰ هزار دلار به ایران خوانده شده، به ۴ سال حبس محکوم شد. وی مدیر دفتر یک شرکت بین‌المللی به نام «گلدن گیت» بوده است.

هیچ تجمعی در ماهشهر برگزار نشده

  شنیدیم که، فرماندار بندر ماهشهر برگزاری هرگونه تجمع اعتراض‌آمیز در این شهرستان در جمعه گذشته را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه تجمع اعتراض‌آمیز و غیرقانونی در این شهرستان برگزار نشده است. به گزارش صداوسیما، محسن بیرانوند تأکید کرد: فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره تجمع در این شهرستان کذب است.

بازداشت اعضای باند خرید و فروش سلاح

دست آخر اینکه،  دادگستری کل استان تهران از دستگیری اعضای باند خرید و فروش سلاح در بخش چهاردانگه خبرداد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و رسانه دادگستری کل استان تهران، این باند با صدور دستور قضایی و از سوی رئیس حوزه قضایی بخش چهاردانگه، متلاشی شد. حسب گزارش فرماندهی انتظامی از مخفیگاه متهمان سه قبضه سلاح کمری به همراه ۴۸ عدد فشنگ جنگی و یک عدد گاز اشک‌آور و یک عدد دستبند کشف شد.

, جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد,
,
,
,
, تبرئه و محکومیت دو ایرانی در امریکا,
,
,
,
, هیچ تجمعی در ماهشهر برگزار نشده,
,
,
,
, بازداشت اعضای باند خرید و فروش سلاح,
,
,

, ,

خراسان

,

 

,

صدای مسئولان هم از رکود در کشور درآمد

, صدای مسئولان هم از رکود در کشور درآمد,

در حالی که براساس مفاد قانون برگزاری مناقصات، یکی از معیارهای ارزیابی پیمانکاران پروژه های دولتی جهت انتخاب آن ها در مناقصه های جدید، تعداد و نوع کارهای مشابه طی پنج سال گذشته است، گزارش یک مقام مسئول به اعضای کابینه نشان می دهد به دلیل وضعیت سال‌ های اخیر کشور، حتی بسیاری از پیمانکاران بزرگ و باسابقه نیز از کسب این امتیاز به علت انجام ندادن فعالیت متناسب در پنج سال گذشته محروم شده اند و فرایند ارزیابی کیفی مناقصه‌ گران به دلیل حذف تعداد زیادی از شرکت‌ کنندگان، با مشکل مواجه و در برخی موارد سبب تجدید مناقصه نیز شده است.

,

, ,

آرمان

,

 

,

توئیت معنادار محسن هاشمی

, توئیت معنادار محسن هاشمی,

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نوشت: دولت به ویروس کرونا رانت داد. محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پستی توئیتری نوشته است: در اوج‌گیری دوباره کرونا تقصیر مردم 30 درصد و سهم دولت 70 درصد است، چون دولت یکباره تصمیماتش را به نفع کرونا کرد و ویروس رانت داد. وی نوشته است: من اگر اختیار داشتم، فعالیت‌ها را دو هفته تعطیل می‌کردم و محدودیت‌ها را آنقدر ادامه می‌دادم تا آمارها رو به افول برود.

,

کلاهبرداری یک میلیاردی از زلزله‌زدگان

, کلاهبرداری یک میلیاردی از زلزله‌زدگان,

پس از چند فقره شکایت از فردی ساکن یکی از روستاهای سرپل‌ذهاب که اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده بود، رسیدگی به موضوع در دستور کار فرمانده انتظامی استان کرمانشاه قرار گرفته است. فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه در این باره گفت: طبق اظهارات شاکیان، فرد کلاهبردار پس از جلب اعتماد طعمه‌های خود، اقدام به دریافت مبلغی بیش از 10 میلیارد ریال از ساکنان شهر سرپل ذهاب برای تهیه سیمان کرده و سپس متواری شده است.

,

کاهش 50 درصد حکم با توافق کی‌روش

, کاهش 50 درصد حکم با توافق کی‌روش,

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره مختومه اعلام شدن پرونده شکایت کارلوس کی‌روش از سوی فیفا عنوان کرد: واقعیت این است که در 8 سالی که کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران بوده است، دو صعود متوالی به جام جهانی و نتایج مطلوبی کسب شده که این نتایج در تاریخ فوتبال ایران ثبت شده است. مهدی‌ محمدنبی در این باره افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته بیش از 50 درصد مبلغ رای صادره فیفا با احتساب کلیه هزینه‌های مرتبط از رای صادره کم شده است. در اینجا از طرف فدراسیون فوتبال از آقای کارلوس کی‌روش تشکر می‌کنیم.

,

آخرین وضعیت بقایی بعد از تصادف

, آخرین وضعیت بقایی بعد از تصادف,

وکیل حمید بقایی درمورد تصادف موکلش اظهار کرد: پس از تصادفی که موکل بنده در غرب کشور داشته است، هم‌اکنون با اجازه و نظر پزشکی قانونی خارج از زندان در حال تکمیل روند درمان خود است. مهران عبدا...‌پور در ادامه گفت: در حال حاضر روند درمان موکل بنده در منزل انجام می‌شود و تا زمانی که پزشکان تشخیص دهند و او اجازه داشته باشد، در خانه و خارج از زندان می‌ماند. گفتنی است وی با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر احتمال فرار حمید بقایی بیان داشت: شایعاتی در این باره وجود دارد؛ اما آقای بقایی را همه می‌شناسند و او با خودروی شخصی خود به غرب کشور رفته بود، پس اینکه گفته می‌شود قصد فرار داشته عقلانی نیست.

,

ارزش سهام عدالت 36 برابر شد

, ارزش سهام عدالت 36 برابر شد,

با رشد شاخص بورس، ارزش سهام عدالت نیز در طول هفته گذشته افزایش پیدا کرده و نسبت به سال 85 نیز با رشد 36 برابری همراه بوده است. این در حالی است که با رشد شاخص بازار سرمایه، ارزش پرتفوی سهام عدالت نیز افزایش پیدا کرده است. گفتنی است بر این اساس ارزش برگه‌های سهام 523 هزار تومانی سهام عدالت به 19 میلیون و429 هزار و 149 تومان رسیده است. همچنین سهام عدالت در سال 84 بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 در راستای عدالت اجتماعی و توزیع ثروت بین طبقات کم‌درآمد و پایین جامعه بین 49 میلیون و 121 هزار و 571 نفر توزیع شده و بعد از 14 سال در تاریخ 10 اردیبهشت امسال آزاد شده است.

,

طرح چادر کالای فرهنگی در مجلس

, طرح چادر کالای فرهنگی در مجلس,

یک نماینده مجلس، در مورد طرح چادر به عنوان یک کالای فرهنگی‌ اظهار کرد: پوشش ایرانی ـ اسلامی چادر علاوه بر آنکه یک پوشش اسلامی و ملی بوده، یک نماد فرهنگی است. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی از تهیه طرحی به صورت فوریت توسط گروهی از نمایندگان مجلس یازدهم خبر داده که در آن از چادر به عنوان کالای فرهنگی حمایت می‌شود. وی در این باره افزود: این طرح به صورت مقدماتی در مرحله تدوین و کار کارشناسی است. در این راستا ما درصدد تشکیل کارگروهی متناظر با محتوای کاربردی و فرهنگی با نمایندگان دستگاه‌های اجرائی و بدنه کارشناسی و پژوهشگران حوزه پوشش اسلامی و طراحان پوشش‌های اسلامی هستیم.

,

شکایت 36 نماینده از معاون اول

, شکایت 36 نماینده از معاون اول,

نماینده تهران در مجلس از شکایت 36 نماینده از معاون اول رئیس‌جمهور بابت انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت و نقض قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی خبر داد. روح‌ا... ایزدخواه درباره شکایت نمایندگان از قانون‌شکنی جهانگیری و اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: اگر اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس در صحن علنی به تصویب نمایندگان برسد قطعا موضوع شکایت از معاون اول رئیس‌جمهور را از قوه قضائیه پیگیری خواهیم کرد. وی افزود: نقض قانونی که دولت انجام داده برای نمایندگان مجلس پذیرفتنی نیست، چون قوه مجریه با الحاق شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی را نقض کرده است.

,

لغو جلسه استیضاح شهردار رشت

, لغو جلسه استیضاح شهردار رشت,

در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورا که در روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده است استیضاح شهردار رشت اعلام وصول شده و قرار بوده است روز شنبه مورخ 28 تیرماه جلسه استیضاح حاج محمدی برگزار شود. این در حالی است که سیدامیرحسین علوی، حجت جذب، بهراد ذاکری، احمد رمضانپور و فرهام زاهد غایبان جلسه استیضاح شهردار رشت بوده‌اند. گفانی است با اعلام نظر اسماعیل حاجی‌پور رئیس شورای شهر رشت، روز چهارشنبه هفته جاری مصادف با اول مردادماه، جلسه استیضاح شهردار رشت برگزار می‌شود.

,

بازیگر زن شوهرش را کشت

, بازیگر زن شوهرش را کشت,

یک بازیگر مصری، پس از درگیری با شوهرش و سیلی‌ای که شوهر به دلیلی نامعلوم به او زد، تکه‌ای شیشه را در سینه او فرو کرده و او را به قتل رسانده است. این در حالی است که تحقیقات پلیس مصر درباره این قتل ادامه دارد. شواهد حاکی از آن است که این بازیگر پس از اینکه از سمت شوهرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته، با تکه‌ای شیشه او را به قتل رسانده است. عبیر بیبرس به مدت چهار روز بازداشت بوده است و اکنون پس از مشاهده شواهد جدیدی که ممکن است اعدام این بازیگر را در پی داشته باشد، حکم بازداشت این بازیگر دو هفته دیگر تمدید شده است.

,

قیمت رسمی ماسک اعلام شد

, قیمت رسمی ماسک اعلام شد,

رئیس ستاد مقابله با کرونای وزارت صمت در مورد قیمت رسمی ماسک گفت: بنابر آمارها 18 تا 30 میلیون ماسک وارداتی که در دوران پیک بیماری وارد کشور شده است هنوز در دست واردکنندگان باقی مانده و متاسفانه تعیین تکلیف نشده است. جمشید گلپور در ادامه گفت: قیمت ماسک‌های صنعتی هزار و 300 و قیمت ماسک‌های کارگاهی هزار و 500 تومان است. این در حالی است که هر کسی با هر جایگاهی اگر ماسک را با قیمت بیشتری عرضه کند متخلف خواهد بود. در این راستا بین 10 تا 11 میلیون ظرفیت تولید روزانه داریم که می‌تواند افزایش پیدا کند. همچنین بیش از 18 میلیون ماسک وارد شده و آماده عرضه در کشور وجود دارد.

,

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

, جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی,

معاون حقوقی وزارت امور خارجه گفت: جعبه سیاه هواپیما اوکراینی به پاریس منتقل شد. «محسن بهاروند»، معاون حقوقی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت جعبه سیاه هواپیمای مسافربری بویینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین که بامداد چهارشنبه 18 دی ماه 1398 از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران، پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، هدف قرار گرفت، گفت: جعبه سیاه دیروز توسط مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل شد و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد. در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیات ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه، تشکر کنم.

,

دستگیری هکر 14 ساله‌ در فسا

, دستگیری هکر 14 ساله‌ در فسا,

فرمانده شهرستان انتظامی فسا گفت: نوجوان 14ساله‌ای که اقدام به هک صفحه اینستاگرام و جعل عنوان پلیس فتا کرده بود، در این شهرستان شناسایی و دستگیر شد. سرهنگ فرج رستمی اظهار داشت: با ارجاع پرونده قضایی مبنی بر هک صفحه اینستاگرام یک نفر شاکی و تهدید وی با مضمون پلیس فتا، پرونده در دستورکار کارشناسان قرار گرفت. او افزود: با اقدامات فنی انجام شده، ضمن بازگردانی صفحه شاکی، متهم 14ساله شناسایی و به پلیس فتا احضار شد و این فرد متخلف با مشاهده ادله پلیس، به تخلف خود اعتراف و انگیزه‌اش را از این کار سرگرمی عنوان کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه