اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان:

احیای تالاب هامون به مهاجرت مردم سیستان پایان داد

احیای تالاب هامون به مهاجرت مردم سیستان پایان داد
وحید پورمردان گفت: اقدام های انجام شده در راستای احیای تالاب هامون باعث شد که دیگر شاهد غم، رنج، مشکلات تنفسی و مهاجرت مردم شمال استان به دیگر نقاط نباشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون گفت: حفظ شرایط اکولوژیک، تثبیت بستر و تداوم روزهای پاک و عاری از گرد و غبار از اهداف اصلی این اداره کل است.

وی با اشاره به این که با توجه به ورود آب و لطف و کرم خداوند متعال و بارش های خوب در منطقه، رویکرد مدیریت، بهره وری و استفاده از تالاب را تغییر دادیم، افزود: تالاب هامون نقش تاثیرگذاری در حوزه اکوسیستم استان دارد که طی سال گذشته و امسال به میزان به نسبت خوبی آبگیری شده است.

به گفته این مقام مسئول، در این راستا اقدام هایی همچون حفاظت حداکثری از پوشش گیاهی تالاب شامل عدم صدور مجوز جالیزکاری، پیشگیری از چرای بی رویه دام علی الخصوص شتر، عدم دستکاری بستر تالاب از جمله پیشگیری از حفر پیاپی و زیاد چاهک، گودال و لایروبی و بازگشایی مسیرهای ورود آب به تالاب با نظر ریش سفیدان مناطق شامل احیای رونگ ها، نهرها و رودها نیز انجام شد.

پورمردان با بیان این که مقابله با هرگونه سوء استفاده از بستر و خاک تالاب شامل شناسایی و توقف برداشت های عظیم خاک از بستر تالاب و تشکیل پرونده قضایی از دیگر اقدام های انجام شده در این راستا  بود، اضافه کرد: مجموع این اقدام ها سبب شد تا با وجود بادهای ۱۲۰ روزه، نسبت به سال های گذشته آن هم در شرایطی که با بحران کرونا رو به رو هستیم، دیگر شاهد غم، رنج، مشکلات تنفسی و مهاجرت مردم شمال استان به دیگر نقاط نباشیم.

وی ادامه داد: بازگشایی بی سابقه دایک های مرزی با همکاری مرزبانی در تمامی نقاط مورد نیاز، لایروبی انهار منتهی به تالاب و تعریض آنها جهت افزایش حجم آب ورودی به هامون که همچنان به صورت شبانه روزی و بدون توقف در حال انجام است و اخذ و رهاسازی حق آبه زیست محیطی به صورت مقطعی و با برنامه جهت هدایت آب به کانون های بحرانی در هامون هیرمند ثمر داده و نتایج چشمگیری به همراه داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به رویکرد مدیریتی جدید مبنی بر اولویت قرار دادن خواسته تمامی مردم منطقه منطبق با نظرات فنی، اجتماعی، سیاسی و... مبنی بر کنترل گرد و غبار، ابراز امیدواری کرد: با اجرای قوانین نظارتی همچون بند ح ماده یک آیین نامه جلوگیری از تخریب غیر قابل جبران تالاب ها مصوب 27 بهمن ماه 97 هیئت وزیران یا ماده یک قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور مصوب ۱۳۹۶ و قوانین مرتبط دیگر ضمن پیشگیری از هر گونه دستکاری غیر فنی در تالاب، با انجام برنامه های کاربردی و هدف گزاری شده بتوانیم در سال های آینده شاهد تالابی با وضعیت زیست محیطی مطلوب توام با حفظ منافع ذینفعان و با کمترین میزان گرد و غبار در منطقه باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه