اخبار داغ

تالاب بین‌المللی هامون جان تازه گرفت؛

کنترل کانون‌های گرد و غبار؛ تحفه احیای دریاچه بزرگ جنوب شرق کشور

کنترل کانون‌های گرد و غبار؛ تحفه احیای دریاچه بزرگ جنوب شرق کشور
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کالبد تالاب هامون از تنه تا رگ های حیات بخشش در برنامه احیای محیط زیست، جان دوباره گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: این اداره کل در قالب چندین طرح و پروژه عمرانی سنگین و پس از انجام فازهای مطالعاتی پر حجم و زمان بر توانست برنامه احیای تالاب هامون را با سرعتی چند برابر گذشته به جلو ببرد، به گونه ای که این احیا امروز به واقعیت عینی مبدل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,

وی افزود: فاز یک برنامه احیای تالاب هامون که یکی از فازهای شاخص این برنامه است با لایروبی و احیای ورودی های آب به تالاب بین المللی هامون همراه بود که این اداره کل پس از انجام مطالعات و تعیین اولویت برای ورودی های آب اقدام به لایروبی در مسیرهای مشخص شده کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با اجرای این برنامه ده ها رونگ (رود و نهر) دیگر نیز با جریان آب بازگشاییشد  و آب حیات بخش به پهنه بیشتری در بستر تالاب هامون راه یافت.

پورمردان ادامه داد: لایروبی رونگ های تالاب هامون از سال 1349 با هدف احیای تالاب و سبز شدن نیزارها در زمان پرآبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: با استفاده تلفیقی از روش های سنتی و مدرن رونگ های هامونک و نه طایفه در مسیری بالغ بر 18 کیلومتر لایروبی شد که امروزه شاهد احیای رونگ ها همچون رگ های یک کالبد تازه نفس که آب را به جای جای تالاب هامون جاری ساخته است، هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این اتفاق علاوه بر کنترل کانون های گرد و غبار، موجب احیای پوشش گیاهی و به خصوص احیای نیزارها که همانند چتری مانع از تبخیر آب می شوند با وسعت بسیار زیاد در منطقه شده و صیادان و دامداران و کشاورزان و گردشگران بسیاری در تالاب را به خود مشغول کرده است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه