اخبار داغ

در بازار آشفته افزایش 15 تا 20 میلیونی قیمت خودروها رخ داد؛

گردگیری؛ سهم نمایشگاه‌ها از آشفته بازار صنعت اشتغالزای کشور

گردگیری؛ سهم نمایشگاه‌ها از آشفته بازار صنعت اشتغالزای کشور
در حالی که همه امید داشتند بعد از طرح پیش فروش خودروها قیمت آنها کاهش یابد اما نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت بلکه روند افزایشی داشته است و حالا با اعلام شورای رقابت محصولات گروه سایپا با افزایش 15 تا 20 میلیون تومانی روبرو شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، نمایشگاه‌های خودرو در بیرجند نیز همانند سراسر کشور با شیوع بیماری کرونا یا همان کووید 19 خلوت تر از همیشه شده است و بیشتر واحدهای صنفی کاسبی چندانی ندارند و به نوعی می شود گفت که دیگر دخل و خرجشان به هم نمی خواند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

از طرف دیگر مردم نیز معتقدند در این اوضاع و احوال بعد از پیش فروش خودروها، قیمت‌ها روند افزایشی دارد و کسی توان خرید خودرو ندارد و اگر کسی می خواهد خودرو خریداری کند دیگر باید بین 80 تا 100 میلیون تومان پول در چنته خود داشته باشد.

,

در حالی که قرار بود بازار خودرو با اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری و فروش به روش قرعه‌کشی از التهاب دو ماهه ابتدای سال خارج شود، اما حالا مجددا این بازار بین اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت درمورد بازنگری قیمت‌گذاری خودرو دچار سردرگمی شده و از طرفی جهش نرخ ارز هم باعث شده طی چند روز گذشته قیمت خودرو‌های داخلی تا ۲۰ میلیون تومان گران شود.

,

در همین خصوص رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های معاملاتی خودرو در بیرجند نیز با بیان اینکه طرح فروش فوق العاده و پیش فروش یک ساله خودرو برای کاهش قیمت‌ها نیاز شهروندان نبود گفت: با اجرای این طرح نه تنها قیمت‌ها کنترل نشده بلکه بعد از قرعه‌کشی قیمت‌ها افسار پاره کرده است.

,

راعی‌فر، سهمیه بیرجند را در طرح پیش فروش خودرو‌ها بسیار ناچیز دانست و افزود: تنها افراد انگشت شماری توانستند از این طرح استفاده کنند و در حال حاضر با وجود افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم پایین است و خرید و فروش اندک است اما با این حال به اعتقاد بنده تنها راهکار رونق این بازار کاهش قیمت خودرو و افزایش عرضه در بازار است.

,

 امیرحسین عسکریان، مشاور طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در خصوص افزایش دوباره قیمت خودرو در بازار به خاورستان گفت: شورای رقابت تصمیم گرفت که قیمت محصولات سایپا را با توجه به مستنداتی که این شرکت از میزان هزینه های تولید خود ارائه داده است بیشتر کند.

,

وی افزود: البته هنوز اطلاعی در خصوص افزایش قیمت محصولات شرکت ایران خودرو وجود ندارد لکن با توجه به افزایش هزینه های تولید و نوسانات نرخ ارز باید به زودی شاهد اعلام افزایش قیمت محصولات این شرکت نیز باشیم.

,

مشاور طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با بیان این که نرخ گذاری در شورای رقابت به مراتب بهتر از نرخ گذاری خودرو در حاشیه بازار است، تصریح کرد: در حال حاضر و با این افزایش قیمت انواع محصولات سایپا حدودا 15 میلیونی افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر قیمت کوئیک از 79 میلیون تومان به 94 میلیون تومان، تیبا 2 از 61 میلیون تومان به 77 میلیون تومان، ساینا از 78 میلیون تومان به 91 میلیون تومان رسیده است.

,

عسکریان در ادامه یادآور شد: در بین محصولات سایپا وانت پراید نیز جزو خودروهای بود که متقاضیان زیادی داشت که این محصول نیز از 48 میلیون تومان به 66 میلیون تومان رسیده است.

,

این کارشناس بازار خودرو گفت: یکی از تصمیماتی که شورای رقابت برای حمایت از تولیدکنندگان و خودروسازان گرفته، این است که این شورا با توجه به میزان تورم، نوسانات نرخ ارز و.... بازه زمانی بازنگری قیمت خودروها را به صورت فصل و هر سه ماه یکبار اعلام کرده است.

,

وی با انتقاد از تصمیم شورای رقابت برای گرانی خودرو در تیرماه امسال اظهار کرد: به لحاظ قانونی و با توجه به این که شورای رقابت بازه سه ماهه را برای تغییر قیمت خودرو اعلام کرده و با توجه به این که در نیمه دوم اردیبهشت ماه قیمت خودروها رشد 23 درصدی را تجربه کرده است انتظار می رفت شورای رقابت اول شهریور ماه و یا حداقل نیمه دوم مرداد ماه را برای نرخ گذاری جدید خودورها اعلام می کرد.

,

مشاور طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص میزان تولیدات خودروسازان کشور و عدم تامین کافی خودرو برای جلاب نظر مشتریان داخلی نیز گفت: تا قبل از تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش علیه ایران، تقاضای موجود در بازار خودرو به وسیله خودروسازان داخلی، واردات و شرکتهای خصوصی تامین می شد ولی در وضعیت فعلی که ایران خودرو و سایپا کل بازار را در دست گرفته اند هیچکدام هدفی برای تولید یک میلیون و 200 هزار خودرو مورد نیاز در سال جاری ندارند، و این سبب کمبود در بازار خودرو خواهد شد چون هم نمی توانیم خودرو وارد کنیم و هم این که تولیدکنندگان بخش خصوصی تولیدات بسیار محدودی دارند.

,

عسکریان در پایان اذعان کرد: کرمان موتور، سیف خودرو، مدیران خودرو و بهمن موتور جزو شرکتهای خصوصی در حوزه تولید خودرو هستند که توانسته اند تنها  4 درصد تولید خودرو در سال جاری را به خود اختصاص دهند و 96 درصد بازار در تصاحب ایران خودرو و سایپاست، چون آمارها نشان می دهد از 200 هزار و 287 خودروی تولیدی کشور در فصل بهار سال جاری تنها 8 هزار و 322 خودرو را شرکتهای خصوصی ساخته اند.

,

 انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه