اخبار داغ

دفاتر مراجع عظام تقلید در گفت‌وگو با دانا پاسخ دادند:

ماسک نزدن در بحران کرونا مصداق تضییع حق الناس است

ماسک نزدن در بحران کرونا مصداق تضییع حق الناس است
عدم توجه برخی از افراد جامعه به رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام شیوع کرونا موجب انتشار گسترده این ویروس مرگبار می‌شود؛با این حال عده ای پا روی خطرات این بیماری گذاشته و همچنان بدون ماسک در جامعه در حال تردد هستند که بنا بر تأکید مراجع عظام تقلید مرتکب حق الناس شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انچه در روزهای کرونایی مشهود است ، استفاده مردم از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کوئید19 است، موضوعی که به دغذغه اصلی مردم و مسئولان مبدل شده و برای مبارزه با آن چاره جویی می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وزارت بهداشت کشور همزمان با شیوع کرونا و با بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی های این ویروس مرگبار، استفاده از ماسک در تمامی رفت و آمدها را الزامی دانست، با این حال عده ای بر خلاف این توصیه وزارت بهداشت عمل کرده و همچنان بدون ماسک در جامعه به فعالیت می پردازند.

,

پزشکان درصد ابتلای افراد بدون ماسک به ویروس کرونا را بسیار بالا می دانند و می گویند آنها علاوه بر ابتلای خود به این ویروس موجب انتقال به دیگران نیز می‌شوند.

,

این بی توجهی ها تا آنجا پیش رفت که موجب شد تا پزشکان و متخصصان بیماری های عفونی در رسانه‌ها و مجامع عمومی از الزام استفاده مردم از ماسک های استاندارد سخن بگویند، موضوعی که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران در اواخر تیرماه بر آن صحه گذاشت و گفت: در طول هفته گذشته با توجه به اجباری کردن استفاده از ماسک در اماکن عمومی، آمار رو به بهبودی و امیدبخش است.

,

در این بین برخی‎‌ها با بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ، با خودسری تمام بر ادامه رفت و آمدهای روزانه خود اصرار دارند و نگرانی درباره ابتلای افراد جامعه را بی مورد می خوانند، این افراد مصداق بارز همان کسی هستند که در یک کشتی نشسته و بخشی از آن را سوراخ می کند و در پاسخ به انتقاد دیگران می گویند من تنها جای نشستن خودم را سوراخ می کنم.

,


این حکایت موجب شد تا خبرنگار دانا در پی ارتباط با دفاتر مراجع عظام تقلید موضوع «عدم بی توجهی افراد جامعه به استفاده از ماسک و حق الناس بودن» آن را پیگیری کند.

,
, این حکایت موجب شد تا خبرنگار دانا در پی ارتباط با دفاتر مراجع عظام تقلید موضوع «عدم بی توجهی افراد جامعه به استفاده از ماسک و حق الناس بودن» آن را پیگیری کند.,

پاسخ مراجع عظام تقلید به سوال دانا

, پاسخ مراجع عظام تقلید به سوال دانا, پاسخ مراجع عظام تقلید به سوال دانا,

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تماس تلفنی با دانا در این درباره اظهار کرد: اگر افرادی که علائم بیماری کرونا را ندارند و ماسک استفاده نکنند معصیت کرده اند اما افراد دارای علامت اگر توجه به مسائل بهداشتی نکنند هم معصیت کرده اند.

,

همچنین خبرنگار ما در پی ارسال پیامک به دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، سوال را مطرح و پاسخ آن را دریافت کرد.

,

متن دریافتی از سوی دفتر معظم له چنین است: « از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد، لذا همگان توصیه های بهداشتی را رعایت نمانید. ضمنا در صورتی که شخصی عمدا یا به سبب سهل انگاری موجب ابتلای دیگران به بیماری خطرناک منتهی به مرگ گردد، دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.»

 

,
,
,




 دفتر آیت الله نوری همدانی نیز در پاسخ به سوال دانا، درباره موضوع حق الناس بودن عدم استفاده برخی از افراد از ماسک، چنین گفت: استفاده از ماسک در جامعه الزام آور است و اگر افراد استفاده نکنند دچار حق الناس شده اند، این بیماری مسری و خطرناک است.

, ,
,
,
,


دفتر آیت الله العظمی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در ایران و عراق نیز با تأکید بر حق الناس بودن عدم استفاده از ماسک، چنین پاسخ داد: « رعایت اصول بهداشتی نسبت به خود شخص در صورتی که خوف ابتلا به ویروس را داشته باشد و احتمال جدّی بدهد که در فرض ابتلا منجر به مرگ و یا آسیب شدید شود حتما لازم است و چنانچه رعایت نکند و آنچه را احتمال می داده محقق شود شرعا معذور نخواهد بود.

,
,

و اگر شخص مبتلا به این بیماری است و در تماس با دیگران اصول بهداشتی را رعایت نکند و طرف بی اطلاع باشد ضامن آسیبی است که به او وارد می شود، و اگر منجر به مرگش شود دیه ثابت خواهد بود. و اگر کارگری است که از راه کار ارتزاق می کند بعید نیست در دوران معالجه و عجز از کار کردن اجرة المثل او را ضامن باشد.»

,

 

,

دفتر آیت الله سبحانی نیز در پاسخ تلفنی به این پیام دانا گفت: حفظ سلامت جامعه واجب است و هر آن چه پزشکان در این باره بگویند را نیز شرع تأیید می کند.

,
 
,

انتهای پیام/ا

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه