اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد؛

تغییر توازن قدرت نظامی در غرب آسیا با قرار داد همکاری 25 ساله ایران و چین

تغییر توازن قدرت نظامی در غرب آسیا با قرار داد همکاری 25 ساله ایران و چین
احمد قربانی پور با اشاره به قرار داد همکاری 25 ساله بین ایران و چین گفت: بر اساس این قرار داد معاهدات و پیمان‌های نظامی میان ایران، روسیه و چین، توازن ژئوپلیتیک یا قدرت نظامی در غرب آسیا را کاملاً تغییر خواهد داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد قربانی پور در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به قرار داد همکاری 25 ساله بین ایران و چین گفت: سایت اویل پرایس یکی از سایت های معتبر جهانی به تازگی جزئیات از قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را منتشر کرده و مدعی شده است که در پنج سال اول اجرای این توافق دولت چین ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه به نوشته این سایت این رقم در پنج سال های بعد، با توجه به تجربیات پنج سال اول 300 یا 4۰۰ میلیارد دلار خواهد بود، عنوان کرد: بر اساس گزارش سایت اویل پرایس، چینی ها علاوه بر سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز،  مبلغ ۱۲۰ میلیارد دلار نیز در حوزه زیرساخت های ایران شامل پتروشیمی، راهسازی، راه آهن، سواحل مکران و بندر جاسک، اینترنت نسل ۵ و موتور جستجو و غیره سرمایه گذاری خواهند کرد.

,

وی بیان کرد: همچنین ایران متعهد شده است که در قراردادهای پیمانکاری اولویت با شرکت های چینی باشد و نکته مهم دیگر اینکه شرکت‌های چینی برای خرید نفت از ایران طی ۲۵ سال با تخفیف مناسب تضمین داده‌اند.

,

قربانی پور ابراز کرد: سایت اویل پرایس مدعی شده است که ۱۲ درصد حداقل تخفیف قیمت نسبت به میانگین ۶ ماهه قیمت نفت است و این در حالی است که برخی از رسانه‌های ضد انقلاب مدعی تخفیف ۳۲ درصدی ایران برای فروش نفت به چین شده‌اند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که کل این قرارداد به صورت پول رایج یعنی با ارزهای چین و ریال ایران بسته می‌شود و  ایران به پول ضعیف دسترسی دارد و می‌تواند به پول قوی تبدیل کند؛ به این معنی که اگر ایران به دلار یا یورو نیاز داشته باشد باید از طریق بانک‌های اروپایی اقدام کند و به نوشته این سایت خبری، پرداخت های دولت چین به ایران می تواند با دو سال تاخیر همراه باشد.

,

وی با تأکید بر اینکه بر اساس این قرارداد حضور ایران در پروژه های احیای جاده ابریشم بسیار جدی است، ابراز کرد: چینی‌ها سه پروژه راه‌آهن برقی تهران _ مشهد، تهران _ اصفهان و تهران _تبریز را تعریف کردند که مجموعاً ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از راه ابریشم را تکمیل می کند.

,

قربانی پور با اشاره به مطلب فوق افزود: شهر اورونچی چین نیز  از طریق قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و ایران به ترکیه و اروپا وصل می کند و سبب تسهیل صادرات ایران به اروپا می شود همچنین در حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه ‌آهن در ایران نیز سرمایه‌گذاری می‌شود که ایران را به اورآسیا وصل می کند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: به نوشته سایت اویل پرایس معاهدات و پیمان‌های نظامی میان ایران، روسیه و چین توازن ژئوپلیتیک یا قدرت نظامی در غرب آسیا را کاملاً تغییر خواهد داد و بر اساس این معاهدات دسترسی بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به پایگاه های جدید الاحداث با کاربری دوگانه در بندرعباس، همدان، چابهار و آبادان فراهم می شود و پس از پایان همکاری ۲۵ ساله، از این پایگاه‌ها به عنوان ترمینال های مسافربری استفاده خواهد شد.

,

وی اظهار کرد: با انعقاد تفاهم نامه نظامی میان این سه کشور، دسترسی ناوهای چینی و روسی به بنادر جدیدالاحداث که توسط چینی‌ها در چابهار و بندرعباس و بوشهر ساخته می شود فراهم می شود.

,

قربانی پور ادامه داد: از سوی دیگر کشورهای چین و روسیه در جنگ الکترونیک شامل سیستم هشدار شلیک توسط موشک، سیستم جمینگ و سیستم های حفاظت در برابر جمینگ نصب سامانهS400  برای خنثی کردن سیستم سامانه‌ای C4RSI ناتو و حملات احتمالی آمریکا و اسرائیل و نصب سیستمهای جمینگ پرتابل کراس و سوخای2 و 4 که برد کوتاه و بلند برای مقابله با حملات پهپادی و موشکی است به ایران کمک می‌کند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بر اساس این توافق نامه ۱۱۰ نفر از پرسنل نظامی ایران در چین و روسیه به صورت سالانه آموزش خواهند دید، عنوان کرد: ایران در قرار داد همکاری 25 ساله هیچگونه امتیاز ویژه ای به دولت چین نداده و نمی دهد و مطلقاً هیچ انحصاری برای چینی‌ها در این سند وجود ندارد و این سند از نوع اسناد بالادستی است که نقشه راه را تعیین می‌کند.

,

وی در پاسخ به این سوال که اگر قطعنامه ها علیه ایران برگردد قراردادهای معطوف به این سند چه خواهد شد، ابراز کرد: یکی از امتیازات این سند این است که کاری به نوسانات امروز و دیروز ندارد.

,

قربانی پور در پایان با اشاره به اینکه  شی جی پینگ رئیس جمهور چین یک هفته بعد از توافق نامه برجام به ایران سفر کرد و برای اولین بار حرف از این سند زده شد، خاطر نشان کرد: از چند ماه قبل از شکل‌گیری توافق برجام کارهای اولیه این توافقنامه در حال انجام بود؛ ایران حتی در اوج برجام و مذاکره با 5+1 موضوع چین را رها نکرده و کارهای سند در دست پیگیری بوده است و  بنابراین این ادعاها که امروز به یاد چین افتاده ایم درست نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه