اخبار داغ

درس هایی که از کرونا باید بگیریم؛

دو روی سکه کووید19؛ مشاغلی که زمین خوردند، مشاغلی که اوج گرفتند

دو روی سکه کووید19؛ مشاغلی که زمین خوردند، مشاغلی که اوج گرفتند
تعطیلی حدود 50 روزه برخی مشاغل در اثر شیوع کرونا و عدم استقبال مردم بعد از بازگشایی آن‌ها و اوج گیری کسب و کارهای آنلاین و خالی شدن انبار فروشگاه های آنلاین دو روی سکه کرونا در ایران بود که مدیریت صحیح دولت می توانست مشکلات هر دو بخش را مرتفع کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ اواخر آذر ماه 1398 یعنی حدود هفت ماه پیش بود که کرونا ویروس جدید در ووهان چین به دنیای انسان‌ها وارد شد. مردم جهان از طریق رسانه‌ها شیوع یک ویروس جدید در یکی از استان‌های چین را مشاهده می‌کردند اما کمتر کسی گمان می‌کرد این ویروس در کمتر از دو ماه کلّ جهان را به تسخیر خود درآورد، به همه شهرها و روستاهای دنیا نفوذ کند و دنیا را با همه پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی خود به یک چالش جدی انداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , صاحب نیوز, ؛,  , اواخر آذر ماه 1398 یعنی حدود هفت ماه پیش بود که کرونا ویروس جدید در ووهان چین به دنیای انسان‌ها وارد شد. مردم جهان از طریق رسانه‌ها شیوع یک ویروس جدید در یکی از استان‌های چین را مشاهده می‌کردند اما کمتر کسی گمان می‌کرد این ویروس در کمتر از دو ماه کلّ جهان را به تسخیر خود درآورد، به همه شهرها و روستاهای دنیا نفوذ کند و دنیا را با همه پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی خود به یک چالش جدی انداخت.,

ویروس کووید 19 ویروس خطرناک با میزان مرگ و میر بالا است که تاکنون شمار مبتلایان به آن از 14 میلیون عبور کرده و حدود 600 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. چنین رویدادی قطعاً همه ابعاد زندگی مردم در نقطه به نقطه جهان متأثر خواهد کرد کما این که این اتفاق افتاده و همه جنبه‌های مختلف زندگی مردم از کار و اشتغال گرفته تا ورزش و تفریح و خرید و خورد و خوراک را تحت تأثیر خود درآورد.

,

, , ,

*شیوع کرونا در ایران

, *شیوع کرونا در ایران, *شیوع کرونا در ایران,

در کشور ما در آخرین روزهای بهمن زمزمه‌های ورود کرونا به گوش رسید و طولی نکشید که بلافاصله در همه جا منتشر شد و کم کم نمونه‌های ابتلا به این ویروس و فوتی‌های ناشی از آن پدیدار شد.

,

بلافاصله ستاد مقابله با کرونا در کشور تشکیل و به منظور کاهش آسیب و موارد ابتلا به این ویروس محدودیت‌هایی اعمال شد. در هفته اول اسفند مراکز ورزشی و گردشگری و در هفته دوم مدارس و اماکن مذهبی به تعطیلی کشیده شدند.

,

این روزها مصادف بود با بازار شب عید و برهه زمانی که بسیاری از کسبه طول سال را به امید این ایام نشسته بودند ولی تعطیلی کسبه نیز به طور غیررسمی رقم خورد و با توجه به اعلام خطر در رفت و آمدهای نوروزی بسیاری از مردم برخلاف شیوه هر ساله خود، امسال خرید شب عید به ویژه در رابطه با پوشاک را از برنامه خود حذف کردند که موجب کساد شدن بازار پوشاک کشور شد.

,

از اواخر اسفند و در هفته اول فروردین رسماً اطلاعیه تعطیلی کلیه کسبه به جز نانوایی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی صادر شد. این تعطیلی برای بخش اعظم کسبه تا پایان هفته سوم فروردین و برای بخش دیگری از کسبه تا هفته اول و هفته دوم اردیبهشت به طول انجامید.

,

, , ,

*خسارت کووید19 به مشاغل

, *خسارت کووید19 به مشاغل, *خسارت کووید19 به مشاغل,

این تعطیلی 20 تا 50 روزه موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به مشاغل مختلف شد. مراکز آموزشی، حمل و نقل عمومی، مراکز گردشگری، مراکز ورزشی، مراکز تهیه غذا، مراکز تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، قنادی‌ها و مراکز عرضه خوراکی‌‌های غیرضروری مانند آجیل و بستنی، آرایشگاه‌ها، صنایع دستی، مراکز فرهنگی هنری رسانه‌ای و برخی کلینیک‌های پزشکی مشاغلی بودند که توسط ستاد مقابله با کرونا به عنوان مشاغل آسیب دیده از همه‌گیری این ویروس شناخته شده و برای آن‌ها تسهیلاتی درنظر گرفته شد که در سه گروه 6 میلیون تومانی، 12 میلیون تومانی و 16 میلیون تومانی به ایشان پرداخت می‌شود.

,

اما صاحبان مشاغل به ویژه مشاغلی که بیشتر از بقیه آسیب دیده‌اند از لزوم حمایت بیشتر دولت سخن می‌گویند و به نظر می‌رسد این تسهیلات پاسخگوی خسارت وارده به ایشان نیست. مشاغلی که کارگران بیمه نشده و یا پاره وقت داشته‌اند از این جمله هستند چرا که به ازای هر کارگر فاقد بیمه تنها 6 میلیون تومان به ایشان تعلق می‌گیرد.

,

البته باید در نظر داشت منابع مالی و بودجه دولت محدود بوده و هر چند دولت در این میان برای پرداخت خسارت پیش قدم شده است اما خود صاحبان مشاغل نیز باید تا حدودی پس انداز و ذخیره‌ای برای روز مبادا که چنین روزی است، مدنظر داشته باشند. چرا که امکان داشت در اثر حادثه پیش بینی نشده‌ای غیر از همه‌گیری یک ویروس، این تعطیلی سه هفته‌ای الی پنج هفته‌ای برای هر یک از این مشاغل رخ می‌داد و در آن صورت دیگر دولت اقدام به جبران خسارات نمی‌کرد و صاحب شغل باید به تنهایی از پس آن برمی‌آمد.

,

برای اطلاع از روند پرداخت تسهیلات کرونا با مسئولان مختلف به گفتگو نشستیم.

,

, , ,

*درخواست کمک بیشتر توسط واحدهای صنفی

, *درخواست کمک بیشتر توسط واحدهای صنفی, *درخواست کمک بیشتر توسط واحدهای صنفی,

رئیس اتحادیه پیتزا و ساندویچ فروشان اصفهان در این رابطه با اشاره به این که 1000 واحد صنفی تحت این اتحادیه در اصفهان فعال هستند، گفت: 70 واحد صنفی به علت ضرر و زیان و عدم امکان پرداخت اجاره‌بهای محل کسب خود، مجبور به تعطیلی واحد صنفی خود شده‌اند.

,

مهدی موسوی اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا یعنی از اوایل اسفندماه و با انتشار دستورالعمل‌های بهداشتی که به مردم توصیه می‌کرد از حضور در محل‌های تجمع خودداری و تلاش کنند در خارج از خانه غذایی نخورند، وضعیت کاسبی این صنف به شدت افت کرد و پس از آن هم با تعطیلی حدوداً یک ماهه و باز هم استقبال ضعیف مردم بعد از بازگشایی واحدهای صنفی این اتحادیه موجب شد ضربه اقتصادی جدی به این واحدها وارد شود.

,

وی حذف ضامن برای دریافت وام و کاهش سود بانکی این تسهیلات را از جمله اقداماتی عنوان کرد که دولت می‌تواند برای کمک به این مشاغل آن را اجرایی کند.

,

رئیس اتحادیه مهمان پذیران اصفهان نیز با بیان این که تعطیلی حدوداً 50 روزه خسارت بسیاری به مهمان پذیرهای سطح اصفهان زد، گفت: پس از بازگشایی مهمان پذیرها حداکثر میزان اشغالی اتاق‌ها 30 درصد بوده است که آمار نگران کننده‌ای برای این صنف است.

,

اسداله عدالت‌پناه خواستار کمک بیشتر دولت به مشاغل این چنین که خسارت بسیار جدی و البته ادامه‌دار از کرونا متحمل شده‌اند شد و گفت بخشودگی مالیات سال جاری و همچنین قبوض آب و برق و گاز می‌تواند به عنوان یک کمک از طرف دولت، یاری کننده واحدهای صنفی این اتحادیه باشد.

,

, , ,

*کرونا و رشد کسب‌وکارهای آنلاین

, *کرونا و رشد کسب‌وکارهای آنلاین, *کرونا و رشد کسب‌وکارهای آنلاین,

هر چند مشاغلی این چنینی در اثر کرونا ویروس و همه گیری بیماری ناشی از این ویروس خسارات بسیاری دیدند اما بودند مشاغلی که با رشد چند برابری در این دوران مواجه شدند.

,

اقتضای شرایط زمان مردم را مجبور به ماندن در خانه‌ها و منازل کرد و به همین سبب اغلب مردم تلاش کردند تا مایحتاج ضروری خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی تهیه کنند. به همین منظور مشاغل اینترنتی با شدت تمام توانستند خود را بالا بکشند تا جایی که بسیاری از محصولات فروشگاه‌های اینترنتی در انبارها به اتمام رسید.

,

شاید می‌شد با سازوکاری در این شرایط مانند دریافت مالیات بیشتر از این مشاغل، سرمایه را در جامعه تقسیم کرد و آن را به مشاغلی داد که در اثر فعالیت کووید19 زمین خوردند. البته این امر نیاز به بررسی مباحث حقوقی، شرعی و عرفی آن دارد که در این گزارش نمی‌گنجد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه