اخبار داغ

گزارش تصویری/

تصاویر/ فرش ترکمن، هنر و هویت زنان جرگلان

تصاویر/ فرش ترکمن، هنر و هویت زنان جرگلان
فرهنگ هنرهای دستی که از گذشته تا به امروز، نسل به نسل و سینه به سینه در بین مردمان هر قوم درخشش خود را حفظ کرده، امروزه، در دنیای پر هیاهوی بی‌هویتی‌های فرهنگی دیگر کم‎ شنیده می ‏شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، فرهنگ هنرهای دستی که از گذشته تا به امروز، نسل به نسل و سینه به سینه در بین مردمان هر قوم درخشش خود را حفظ کرده، امروزه، در دنیای پر هیاهوی بی‌هویتی‌های فرهنگی دیگر کم‎ شنیده می ‏شود. هنرمندان بومی هر قوم را می‏ توان پاسداران هنر و هویت فرهنگی در جامعه دانست که تمام تلاش خود را در عرصه‎ی هنر و فرهنگ نمایان می‏ سازند تا نگذارند این فرهنگ رو به فراموشی نهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصراترک, عصراترک, ، فرهنگ هنرهای دستی که از گذشته تا به امروز، نسل به نسل و سینه به سینه در بین مردمان هر قوم درخشش خود را حفظ کرده، امروزه، در دنیای پر هیاهوی بی‌هویتی‌های فرهنگی دیگر کم‎ شنیده می ‏شود. هنرمندان بومی هر قوم را می‏ توان پاسداران هنر و هویت فرهنگی در جامعه دانست که تمام تلاش خود را در عرصه‎ی هنر و فرهنگ نمایان می‏ سازند تا نگذارند این فرهنگ رو به فراموشی نهد.,


 از این رو، سهم  زنان هنرمند جرگلان در این عرصه در فرهنگ و هنر اصیل ایرانی بر کسی پوشیده نیست. انواع صنایع دستی موجود در جرگلان این قوم را در بین خیلی از اقوام دیگر پررنگ تر نمایان می سازد و در این بین، آن چه مهم است شناخت، توجه، اهمیت و ارج نهادن این هنر اصیلِ مردمی است تا جایگاه خود را حفظ کرده، همواره پررنگ تر از پیش درنمایشگاه ها و جشنواره های مختلف برگزار شده، از هنرمندان تجلیل به عمل آمده و این آثار ارزشمند در ذهن‌ همگان باقی بماند. 

,
,


نقشها و رنگهای صنایع دستی ایران دارای مفاهیم و معانی عمیق فلسفی، عرفانی و ادبی است، چراکه هنرهای دستی اقوام مختلف ایران زمین با جهان پیرامون خود سخن می‏ گوید. احوالات و تاریخچه و اجتماع مردمان این قوم را نمایان می‏ سازد و نشانگر ادبیات، فرهنگ و هویت می‏ باشد و حرفی از دل می‌زند.

,
,

جرگلان تنها به فرش دورو ابریشمی معروف نیست ، جرگلان هزار و یک صنایع دستی با انواع نخ و ها مواد دارد که برگرفته از طبیعت دوربر بر مردمان این خطه است .
بافت قالیچه و فرش های پشمی در ابعاد مختلف و با کیفیت نیز از دیگر هنرهای بانوان ترکمن منطقه جرگلان از جمله در روستاهای گز . باغلق، گرکز و حصارچه است که به گفته امارها بیش از دو هزار نفر در جرگلان به هنر صنایع دستی مشغول هستند .

,
,

 

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

عکس از صاحب جمال رحیمی/ انتهای پیام 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه