اخبار داغ

اینجا فرهنگ ایرانی اسلامی رنگ نباخته است؛

صبر و تعهد از صفات دیرین زنان و مردان سیستان و بلوچستان است/ 7 شهرستانی که هیچ طلاقی نداشته اند

صبر و تعهد از صفات دیرین زنان و مردان سیستان و بلوچستان است/ 7 شهرستانی که هیچ طلاقی نداشته اند
سبک زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در میان زوج های پهناورترین استان کشور جایگاه ویژه ای دارد، این را می توان در وفاداری آن ها به زندگی مشترک و آمار صفر طلاق در هفت شهرستان این دیار به نظاره نشست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، "هفت شهر عشق"، این سه کلمه را که می شنوی، شاید هفت شهر عشق عطار در ذهنت تداعی شود یا نه این که فکرت برود سراغ مستند مسابقه هفت شهر عشق، اما نه نمی خواهم از هیچ کدام یاد کنم، چراکه به قدر خود شناخته شده هستند و مخاطبان خاص خودشان را دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
 
می خواهم از هفت شهر عشق ناشناخته ای بگویم که در دل پهناورترین استان کشور جای گرفته است، نه به واسطه داشتن برج های تاریخی، تاکستان ها و باغ های سرسبز و زیبا، بلکه به واسطه حفظ سنتی زیبا به نام ازدواج ماندگار.
 
آری، امروز که مصادف با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است، می خواهم از هفت شهری بگویم که آمار طلاق آن در سال گذشته صفر بود و به راستی چه عنوانی بهتر از شهر عشق برای این هفت شهر.
 
حتما شنیده اید که می گویند "ایستایی در عشق همان و نابودی عشق همان"؛ آری مرد و زن این هفت شهر "ایستایی" را انتخاب کردند و همان گونه که قبل از ازدواج قول داده بودند که فقط مرگ می تواند آن ها را از هم جدا کند، پای این عشق ایستادند و در تلخ و شیرین زندگی یار و یاور هم ماندند.
 
آن ها ثابت کردند که  سیستان و بلوچستان نه تنها مهد ازدواج های ساده و اسلامی در ایران است، بلکه هنوز فرهنگ ایرانی اسلامی در این دیار رنگ نباخته و این سنت حسنه و وفاداری به آن، جایگاه ویژه ای در میان مردمان این سرزمین دارد.
,
,
,
,
,
,
,
,
 
راز این هفت شهر عشق
 
و اما خارج از لطف نیست که در خصوص این هفت شهر عشق و رمز ماندگاری مردان و زنان آن در زندگی مشترک از دیدگاه یک کارشناس بومی بهره مند شویم، حسنیه ارباب افضلی، کارشناس مسائل اجتماعی در این باره به خبرنگار ما گفت: پیوستگی مسائل اجتماعی و خانوادگی و نیز حاکمیت فرهنگ طایفه ای و عشیره ای یکی از دلایل پائین بودن آمار طلاق در سیستان و بلوچستان است.
 
وی ادامه داد: در جوامع که سنتی تر هستند و هنوز فرهنگ طوایفی و عشیره ای بر زندگی افراد سیطره دارد میزان ازدواج های سنتی و با دخالت خانواده بیشتر از تعداد ازدواج های مدرن یا خود خواسته توسط جوانان است که این مورد درباره سیستان و بلوچستان و فرهنگ غالب در آن صدق می کند.
 
به گفته این کارشناس، براساس چندین پژوهشی که در باره ازدواج های سنتی و مدرن انجام شده، نتایج نشان می دهد که صمیمیت، تعهد و رضایت زناشویی در ازدواج های سنتی بیشتر است، همچنین نحوه همسرگزینی با رضایت از زندگی زناشویی ارتباط دارد و افراد با انتخاب صحیح در نحوه همسرگزینی می توانند گام های موثری در افزایش رضایت زناشویی بردارند.
 
ارباب افضلی تصریح کرد: از طرفی گذشت، صبر و بردباری و تعهد از صفات دیرین زنان و مردان در سیستان و بلوچستان که ریشه در شرایط سخت زندگی از گذشته تا به حال در این استان دارد، به همین دلیل قدرت سازگاری افراد بیشتر است و تاب آوری بیشتری در برابر مشکلات زندگی مشترک دارند.
 
نام این هفت شهر عشق
 
و اما جای دارد تا در ادامه به معرفی این هفت شهر بپردازیم، بنابراین به سراغ ادهم کرد، مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان رفتیم تا از زبان این مقام مسئول این شهرها را معرفی کنیم، وی در این باره به خبرنگار ما گفت: ثبت احوال در سال 92 آمار ازدواج سیستان و بلوچستان را 23 هزار و سیصد و هفده مورد اعلام کرد که این آمار در سال 98 با توجه به 23 هزار و هشتصد و هشتاد و سه مورد رسید، این مهم نشان دهنده جایگاه ویژه ازدواج در میان مرد و زن سیستانی و بلوچستانی است.
,
, راز این هفت شهر عشق,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نام این هفت شهر عشق,
,
,
 
وی با اشاره به کاهش آمار طلاق در این استان، ادامه داد: آمار طلاق نیز در این باره زمانی از 2 هزار و سیصد و پنج مورد به هزار و نهصد و چهل و پنج مورد کاهش پیدا کرد که این مهم نیز گواه بر پاینبدی و وفاداری مرد و زن این دیار به زندگی مشترک است.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: در این میان در سال گذشته در شهرستان های نیمروز، هامون، هیرمند، کنارک، سرباز، زهک و تفتان هیچ واقعه طلاقی به ثبت نرسید که این مهم نیز نشان می دهد و تاکید می کند که هنوز سنت ایرانی اسلامی در سیستان و بلوچستان رنگ نباخته است.
 
کرد ادامه داد: با این وجود اجرای برنامه ها و برپایی کارگاه های حین ازدواج در این استان همچون سال های گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در دستور کار این اداره کل است که البته امسال به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، این دوره ها به صورت مجازی برگزار می شود.
 
انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه