اخبار داغ

بررسی سرمازدگی های بهاره و مشکلات بیمه کشاورزی؛

درخت بی ثمر "بیمه کشاورزی" برای باغداران/ از کشاورزانی که قید بیمه را می زنند تا بیمه ای که جبران هزینه اولیه را هم نمی کند

درخت بی ثمر "بیمه کشاورزی" برای باغداران/ از کشاورزانی که قید بیمه را می زنند تا بیمه ای که جبران هزینه اولیه را هم نمی کند
سرمازدگی محصولات کشاورزی در کشور به خصوص استان خراسان شمالی به قصه ای تکراری تبدیل شده که علاوه بر خسارت های سنگین برای کشاورزان، تنش های بزرگ اقتصادی را نیز همراه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک از مانه و سملقان، بیمه محصولات کشاورزی راهکاری برای جبران خسارت و تسکینِ بخشی از آلام بهره‌برداران در اثر بلایای طبیعی است، اما به گفته کشاورزان، این چتر حمایتی در عمل کارآیی چندانی ندارد و پاسخگوی زیان کشاورزان نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصراترک,

آمارهای منتشر شده از سوی مسئولان بیانگر وضعیت نامناسب پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی است در حالی که می توان با کارهای ترویجی، اقتاعی، تشویقی و قانونی ضمن افزایش سطح پوشش بیمه محصولات، شاهد کاهش خسارت کشاورزان نیز بود.

,

برخی کشاورزان مانه و سملقانی که از بلایای طبیعی سال های گذشته مجبور به استفاده از بیمه محصولات باغی و زراعی خود شدند، از پرداخت بیمه‌ها برای جبران خسارت گلایه‌مندند.

,

کشاورزان معتقدند پرداخت حق بیمه و بیمه کردن محصولات دردی از آنها در زمان حوادث دوا نمی‌کند.

,

برای بررسی بیشتر خبرنگار ما به سراغ چند نفر از باغداران شهرستان رفته تا از جزییات این موضوع آگاه شویم.

,

 

,

به دلیل دوندگی های فراوان، سراغ بیمه کشاورزی نرفتم

, به دلیل دوندگی های فراوان، سراغ بیمه کشاورزی نرفتم, به دلیل دوندگی های فراوان، سراغ بیمه کشاورزی نرفتم,

عیسی زاده یکی از باغداران شهرآوا با اشاره به اینکه دارای پنج هکتار درخت هلو بوده و امسال همه محصولش دچار سرمازدگی شده است، به خبرنگار ما گفت: سال های گذشته اگر باغ ما دچار سرمازدگی می شد، بخشی از محصول از دست می رفت اما امسال همه محصولمان از بین رفت.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا باغشان را بیمه کرده بودند، افزود: چندین سال است که محصولات باغش را بیمه نکرده ایم چرا که تجربه نشان داده نتیجه قابل قبولی از بیمه کردن باغ حاصل نمی شود.

,

این کشاورز شهرآوایی اظهار کرد: به دلیل موانع و دوندگی های اداری فراوان در مسیر دریافت خسارت از بیمه، چندسالی است که از بیمه کردن باغ و محصولاتم صرف نظر کرده ام.

,



,
,
, ,


بیمه حتی به اندازه مبلغ اولیه نیز جبران خسارت نمی کند

,
, بیمه حتی به اندازه مبلغ اولیه نیز جبران خسارت نمی کند, بیمه حتی به اندازه مبلغ اولیه نیز جبران خسارت نمی کند,

آذرمهر یکی دیگر از باغداران اهل روستا درکش با اشاره به اینکه محصولات روستای درکش شامل؛ هلو، گیلاس، گردو، سیب و گلابی است، گفت: بخش قابل توجهی از محصولات باغی این روستا و روستاهای همجوار دچار سرمازدگی شدید شده و باغداران متحمل ضرر و زیان شده اند.

,

وی با اشاره به اینکه اکثر باغداران این منطقه رغبتی به بیمه کردن باغشان ندارند، خاطرنشان کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده باغدارانی که باغ خود را بیمه کرده بودند در هنگام دریافت خسارت حتی به میزان مبلغ اولیه ای که به بیمه پرداخت کرده بودند، هزینه خسارت دریافت نکرده اند.

,

 

,

ارزیابی خسارات با دقت صورت نمی گیرد

, ارزیابی خسارات با دقت صورت نمی گیرد, ارزیابی خسارات با دقت صورت نمی گیرد,

خوشدل صاحب یکی از تاکستان های شهرستان با اشاره به اینکه ارزیابان بیمه در هنگام ارزیابی خسارت تنها به سراغ قسمت هایی از باغ می روند که کمتر دچار خسارت شده اند، گفت: تاکنون بیمه به اندازه خسارت وارد شده به هزینه تولید نیز جبران خسارت نکرده است و مبلغ کمتری را پرداخت می کند.

,

وی با بیان اینکه عدم ثبات اقتصادی در بازار باعث شده هزینه تولید برای باغداران بسیار سنگین شود، افزود: عدم حمایت جهادکشاورزی در مواردی مثل خرید سموم باعث شده که کشاورزان نتوانند محصولاتشان را در برابر آفات حفظ کنند.

,

 

,

بیمه کشاورزی برخلاف بیمه های دیگر فقط بیمه هزینه تولید است

, بیمه کشاورزی برخلاف بیمه های دیگر فقط بیمه هزینه تولید است, بیمه کشاورزی برخلاف بیمه های دیگر فقط بیمه هزینه تولید است,

صالحی یکی از بازاریابان بیمه کشاورزی در منطقه سملقان که خودش نیز دارای باغ میوه است، در رابطه با استقبال نکردن کشاورزان به بیمه های کشاورزی، گفت: کشاورزان بیمه کشاورزی را با بیمه های دیگر مانند شخص ثالث خودرو مقایسه می کنند و انتظارشان از برآورد مبلغ خسارت، همانند بیمه های دیگر است.

,

وی با بیان اینکه بیمه کشاورزی بیمه هزینه بوده و بیمه های دیگر بیمه درآمد هستند، افزود: بیمه کشاورزی یک بیمه زیان ده است چرا که علاوه بر اینکه هزینه های جاری بیمه از کشاورز اخذ نمی شود و به عبارت دیگر آن هزینه های بیمه حتی از مبالغ دریافتی از کشاورزان نیز تامین نمی شود.

,

این بازاریاب بیمه با بیان اینکه بیمه کشاورزی با بیمه هایی مثل بیمه شخص ثالث خودرو تفاوت دارد، تصریح کرد: بیمه کشاورزی بیمه هزینه است، یعنی شرکت های بیمه که محصولات کشاورزی را بیمه می کنند طبق قرارداد موظف هستند فقط میزان خسارت را تا حد هزینه های انجام شده در زمان کشت محصول را پرداخت نمایند.

,

وی با اشاره به اینکه بیمه کشاورزی برای درآمد نیز وجود دارد، افزود: مبلغ دریافتی برای بیمه کردن درآمد کشاورزان و باغدارن با مبلغ دریافتی برای بیمه کردن هزینه آنها تفاوت بسیار زیادی داشته و گرانتر است.

,

صالحی ادامه داد: کشاورزان و باغداران به دلیل بالا بودن مبلغ بیمه درآمد، رغبتی برای بیمه کردن محصولات باغشان ندارند به عنوان مثال برای بیمه کردن هزینه یک هکتار زمین کشت گندم آبی مبلغ 37 هزار تومان از کشاورز دریافت می شود اما برای بیمه کردن درآمد آن مبلغی حدود یک میلیون تومان نیاز است.

,



,
,
, ,


دولت جبران خسارت های کشاورزی را  محدود به بیمه های کشاورزی کرده است

,
, دولت جبران خسارت های کشاورزی را  محدود به بیمه های کشاورزی کرده است, دولت جبران خسارت های کشاورزی را  محدود به بیمه های کشاورزی کرده است,

هادی قهرمانیان، رئیس اداره جهادکشاورزی مانه و سملقان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه امسال حدود  27 هزار هکتار از زراعت شهرستان تحت پوشش بیمه هزینه کشاورزی هستند، گفت: حدود 380 هکتار از باغات شهرستان شامل انگور، هلو و شلیل در سال زراعی جاری تحت پوشش بیمه هزینه قرار گرفته اند.

,

وی با اشاره به اینکه در شهرستان حدود 12 هزار اصله درخت گردو وجود دارد، خاطرنشان کرد: تنها حدود 500 اصله درخت گردو تحت پوشش بیمه قرار دارد و بقیه بیمه نکرده اند.

,

رئیس اداره جهادکشاورزی مانه و سملقان با اشاره به اینکه میزان خسارت ها زیادتر از آنچه است که بیمه بتواند آن را پرداخت کند، اظهار کرد: متاسفانه ایرادی که در سیستم کشاورزی وجود دارد این است که دولت جبران خسارت های کشاورزی را  محدود به بیمه های کشاورزی کرده است.

,

وی با اشاره به عدم استقبال کشاورزان از بیمه های کشاورزی، ریشه این مشکل را اینگونه بیان کرد: بیمه کشاورزی تنها خسارات مربوط به هزینه تولید را پرداخت می کنند در صورتی که انتظار کشاورزان این است که بیمه خسارت مربوط به درآمد آنها را نیز متحمل شود در حالی که برای چبران این نوع خسارت، باید مبلغ بسیار بیشتری از کشاورزان دریافت شود.

,

قهرمانیان در پایان گفت: بیمه کشاورزی زیر نظر دولت بوده و از نظر پرداخت خسارت در محدودیت قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه