اخبار داغ

پروژه ناقص ۸۰ درصدی در انتظار تخصیص بودجه؛

زاوه ۸۰ هزار نفری بیمارستان ندارد

زاوه ۸۰ هزار نفری بیمارستان ندارد
بخش عمده‌ای از مردم شهرستان زاوه برای پیگیری فعالیت‌های درمانی خود در حوزه تخصصی از دورترین نقطه این شهرستان، حدود ۸۰ کیلومتر را طی مسیر کرده و به مراکز درمانی در شهرستان همجوار مراجعه می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح‌توس، شهرستان زاوه که بین شهرستان تربت‌ حیدریه و باخرز قرار دارد تا سال ۸۷ یکی از بخش‌های تربت‌ حیدریه بود که پس از ارتقا به عنوان شهرستان معرفی و اکنون این شهرستان دارای دو بخش سلیمان و مرکزی است و براساس آمار خانه‌های بهداشت جمعیت آن حدود ۸۰ هزار نفر است و حوزه بهداشت و درمان این منطقه تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه اداره می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌توس,

از مجموع جمعیت 80 هزار نفری این شهرستان در دو بخش مرکزی و سلیمان حدود ۸۵ درصد مردم ساکن روستاها هستند و ۱۵ درصد جمعیت شهری در شهر دولت آباد مرکز شهرستان زاوه زندگی می کنند.

,

بخش عمده ای از مردم این شهرستان برای پیگیری فعالیت های درمانی خود در حوزه تخصصی از دورترین نقطه این شهرستان، حدود ۸۰ کیلومتر را طی مسیر کرده و به مراکز درمانی نهم دی و رازی در شهرستان همجوار تربت حیدریه مراجعه می کنند.

,

, ,

ساخت تنها بیمارستان 32 تختخوابی در زاوه یکی از ره آوردهای سفر چهارم دولت دهم به استان خراسان رضوی بود که با بهره برداری از آن حدود 80 هزار نفر از مردم این شهرستان از امکانات آن بهره مند خواهند شد.

,

در آئین نامه های جدید حوزه سلامت مقرر شده مراکز درمانی شهرستانهای با جمعیت ۵۰ هزار نفر از ۳۲ تختخوابی به ۶۴ تختخوابی ارتقا یابد اما همچنان عملیات اجرایی این پروژه با مصوبه قبلی یعنی ۳۲ تختخوابی پیگیری می شود.

,

شهرستان 80 هزار نفری زاوه بدون یک تخت بیمارستانی!

, شهرستان 80 هزار نفری زاوه بدون یک تخت بیمارستانی!,

شاید باورش سخت باشد اما درشرایط فعلی که شیوع بیماری کشنده کرونا در بسیاری از شهرستان‌ های خراسان رضوی، وضعیت این استان را قرمز کرده، شهرستان 80 هزارنفری زاوه  حتی از یک بیمارستان محروم است و مردم این شهرستان برای درمان باید فاصله حدود 28 و بعضا 80 کیلومتری این شهرستان تا تربت‌حیدریه را طی کنند و گاهی اوقات با توجه به محدودیت پذیرش بیمار در بیمارستان‌های تربت‌حیدریه ناگزیر به طی مسیر 168 کیلومتری تا مشهد هستند.

,

سعید باستانی  نماینده قبلی تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس در سال 97 با اشاره به دستور وزیر بهداشت درخصوص این پروژه گفت: ردیف بودجه برای بیمارستان شهرستان زاوه ایجاد می‌شود.

,

وی در تشریح این خبر گفت: از وزیر بهداشت خواستار تخصیص بودجه برای تکمیل این پروژه که به 130 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، شدیم و کار احداث از محل بودجه‌های داخلی و اعتبار اندک دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه آغاز شده که برای سرعت عمل بیشتر به اختصاص ردیف بودجه نیاز بود.

,

بیمارستان زاوه با 80 درصد پیشرفت فیزیکی

, بیمارستان زاوه با 80 درصد پیشرفت فیزیکی,

, ,

صادقی فرماندار زاوه در این خصوص می افزاید: کلنگ این بیمارستان در سال‌های گذشته و در دولت دهم بر زمین زده شد اما همان زمان هیچ ردیف بودجه‌ای برایش تعریف نشده بود و فقط مسئولان کلنگی زدند و رفتند.

,

وی بیان کرد: تا این‌که در سال‌های بعد این پروژه کددار و در ردیف بودجه تعریف می‌شود و اکنون ۸۰ درصد کار ساخت بنای بیمارستان تمام شده اما متاسفانه در شرایط حاضر ۸0 هزار نفر ساکن شهرستان زاوه، حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارند.

,

فرماندار زاوه اضافه می‌کند: چون شهرستان زاوه زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه است، اخیرا با تدبیر دانشگاه علوم پزشکی و در شرایط کرونایی، بیماران اهل‌زاوه در بیمارستان‌های تربت‌ حیدریه سهمیه پذیرش دارند و در پذیرش آنها و دیگر بیماران خارج از منطقه تفاوتی قائل‌اند. اما گاه ممکن است بیماران برای معالجه به مشهد مراجعه کنند.

,

صادقی گفت: زمانی که کار ساخت بیمارستان تمام شود، این بیمارستان نیاز به نیروی انسانی متخصص و تجهیزات دارد که خود این مسئله یک پروسه زمانبر خواهد بود‌.

,

وی می‌افزاید: به نظرم باید همراه با اتمام ساخت پروژه ساختمان بیمارستان، اقدامات لازم برای جذب نیروی انسانی و خرید تجهیزات انجام شود تا دوباره مردم برای راه اندازی بیمارستان‌ معطل این موارد نباشند.

,

سالن های ورزشی و مدارس شبانه روزی را تجهیز کردیم

, سالن های ورزشی و مدارس شبانه روزی را تجهیز کردیم,

فرماندار زاوه با تایید این‌که راه‌اندازی بیمارستان این شهرستان، امسال میسر نخواهد بود، می‌افزاید: در راستای مسائل پدافندی در شرایط پیک شیوع بیماری کرونا، سالن‌های ورزشی و مدارس شبانه‌روزی را با تخت برای پذیرش‌های سرپایی مردم آماده کرده‌ایم.

,

صادقی اظهارکرد: اگر از تربت‌ حیدریه بیماران سرریز باشند لازم است شرایط را برای پذیرش در زاوه در شرایط حاضر به نوعی فراهم کنیم که این اقدامات صورت گرفته است اما نیروی انسانی متخصص و کادر درمان مستقر در زاوه نداریم.

,

مدیر شبکه بهداشت زاوه می افزاید: هنوز پروژه ساخت بیمارستان به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی نرسیده است و تا به این ۸۰ درصد نرسیم وزارتخانه اجازه فراخوان جذب نیرو و خرید تجهیزات را به ما نمی‌دهد، کار در حال انجام است ولی ما پیشرفت ۷۵ درصدی داریم و ۵ درصد عقب هستیم و امیدوارم تا شهریور امسال به ۸۰ درصد برسیم.

,

امکانات ICU در زاوه پیش بینی نشده است

, امکانات ICU در زاوه پیش بینی نشده است,

نجفی ابراز داشت: به دلیل نبود بخش عفونی و بستری و دارا بودن فقط ۴ بخش تخصصی، جراحی، زنان، اطفال و کودکان در این بیمارستان، به فرض حتی اگر امروز بیمارستان راه‌اندازی شده بود هم امکان پذیرش بیمار کرونایی در آن وجود نداشت.

,

مدیر شبکه بهداشت زاوه گفت: بیمار کرونایی باید در بخش عفونی بستری شود و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد و ما باز هم باید بیمار زاوه‌ای را به تربت‌ حیدریه منتقل کنیم چون نیاز به بخش ICU و مراقبت‌های ویژه است و این امکانات در بیمارستان زاوه پیش‌بینی نشده است.

,

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه دارای ۵۹ عضو هیات علمی و حدود ۷۰۰ دانشجو است که در ۱۰ رشته مامایی، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، فوریت پزشکی، تکنسین سلامت دهان و دندان در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل می‌کنند.

,

این دانشگاه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت این سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد.

,

۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی شهر تربت‌حیدریه و ۲۰ تخت بیمارستانی در شهر فیض‌آباد مرکز شهرستان مه‌ولات زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه