اخبار داغ

یک کارشناس کودکان مرکز بهداشت بجنورد عنوان کرد؛

اما و اگرهای تغذیه با شیر مادر در ایام کرونا

اما و اگرهای تغذیه با شیر مادر در ایام کرونا
زیبا محمدی، گفت: در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا، سازمان بهداشت جهانی توصیه اکید به تغذیه شیرخواران با شیر مادر دارد زیرا شیرمادر می تواند از خطرات مرگ و میر یا بیماریهای ناشی از عدم تغذیه با شیر مادر پیشگیری کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زیبا محمدی، کارشناس کودکان مرکز بهداشت بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه تغذیه با شیرمادر، روش مطلوب تغذیه و پرورش شیرخواران است، اظهار داشت: شیرمادر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز شیرخوار و همچنین انواع آنتی بادی ها برای مقابله با عفونت هاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

 

,

وی با بیان اینکه شیرخوارانی که با شیرمادر تغذیه نمی شوندخطر فوت براثر بیماری شهای عفونی چندبرابر افزایش پیدا می کند، گفت:  در حال حاضر با اپیدمی بیماری کرونا در تمام دنیا، سازمان بهداشت جهانی  توصیه اکید به تغذیه شیرخواران با شیر مادر دارد زیرا شیرمادر می تواند از خطرات مرگ و میر یا بیماریهای ناشی از عدم تغذیه با شیر مادر پیشگیری کند.

,

 

,

محمدی  در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا می تواند از شیر مادر عبور کند، افزود: این ویروس تاکنون در شیر مادر مبتلا به بیماری کرونا مشاهده نشده است، بنابراین از طریق تغذیه با شیرمادر منتقل نمی شود.

,

 

,

وی در ادامه با اشاره به اینکه انتقال ویروس کرونا از مادر مبتلا یا مشکوک به بیماری، از طریق تغذیه مستقیم از پستان مادر یا از طریق شیر مادر ثابت نشده است، اضافه کرد:  لازم به توجه است که مادر در این شرایط باید در حین شیردهی، نکات بهداشتی مناسب مثل استفاده از ماسک را رعایت کند تا از احتمال انتشار قطرات حاوی  ویروس کرونا  به شیرخوار کاسته شود.

,

 

,

محمدی خاطرنشان کرد: در اغلب موارد ابتلا به کرونا، بیماری کودکان خفیف یا بدون علامت را تجربه کرده اند، همچنین شواهد قوی نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر کاهش مرگ و میر نوزادان، شیرخواران و کودکان شده و موجب بهبود وضعیت سلامت و تکامل کودکان در تمام مناطق جغرافیایی و اقتصادی می شود.

,

 

,

این کارشناس کودکان مرکز بهداشت بجنورد عنوان داشت: مادر شیرده مبتلا یا مشکوک به کرونا دست ها را به طور مرتب با آب و صابون بشویید یا از شوینده های پایه الکلی به خصوص قبل از لمس کودک استفاده کند، علاوه بر این هنگام تغذیه کودک از ماسک استفاده کنید و توجه داشته باشد که به محض مرطوب شدن ماسک ها را تعویض کنید، بلافاصله ماسک ها را دور بریزید، از ماسک چندین باراستفاده نکنید، برای در آوردن ماسک، جلوی ماسک را لمس نکنید بلکه آن را از پشت ماسک جدا کنید و مرتباً سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

,

 

,

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا ضروری است مادر مبتلای قطعی یا  مشکوک به کرونا ، پستان خود را قبل از شیردهی مستقیم یا دوشیدن شیر مادر بشوید، گفت: اگر مادر مبتلای قطعی یا مشکوک به کرونا،  به تازگی بر روی پستان یا قفسه سینه خود سرفه کرده باشد باید قبل از تغذیه کودک، پستان خود را به آرامی با آب گرم وصابون حداقل به مدت 20 ثانیه بشوید ولی شست و شوی همیشگیِ پستان، قبل از هر بار تغذیه کودک با پستانِ مادر یا دوشیدن شیر مادر ضرورتی ندارد.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه ممکن است مادر مبتلا یا مشکوک به کرونا قادر به تغذیه شیرخوار نباشد، گفت: در این شرایط می تواند از شیر دوشیده شده استفاده کند، که باید در درجه اول با کمک دست و در صورت لزوم با استفاده از شیردوش دستی یا برقی  انجام شود. دوشیدنِ با دست به همان اندازه شیردوش  می تواند مؤثر باشد، همچنین مادر و هرکسی که به او کمک می کند، باید قبل از دوشیدن شیر مادر یا لمس هر قسمت از پمپ یا بطری دست خود را بشوید و  از تمیز شدن مناسب شیردوش بعد از هر بار استفاده اطمینان حاصل شود.

,

 

,

محمدی ادامه داد: شیر دوشیده شده مادر را باید فردی سالم که علائم بیماری ندارد و شیرخوار با او احساس راحتی می کند و ترجیحا با استفاده از یک فنجان تمیز و یا قاشق( تمیز کردن آن راحت باشد) به شیرخوار بدهد.

,

 

,

این کارشناس کودکان مرکز بهداشت بجنورد یادآورشد: اگر مادر قادر به دوشیدن شیر نباشد و شیر اهدایی بانک شیر انسانی در دسترس باشد، تا بهبودی حال مادر می توان از شیر اهدایی بانک شیر استفاده کرد.

,

 

,

وی بیان داشت: در صورتی که مادر شیرده، مبتلای قطعی یا مشکوک به کرونا است، هیچ نیازی به اضافه کردن شیر مصنوعی به تغذیه با شیر مادر نیست، دادن شیر مصنوعی، تولید شیر مادر را کاهش می دهد، همچنین مادران شیرده باید در خصوص وضعیت به پستان گذاشتن و پستان گرفتن مورد مشاوره و حمایت لازم قرار گیرند تا از تولید شیر کافی اطمینان حاصل شود.

,

 

,

محمدی یادآور شد:  نوزادان و شیرخواران از نظر عفونت کوید 19 کم خطر هستند و در اغلب موارد ابتلا به عفونت کرونا ویروس کودکان بیماری خفیف یا بدون علامت را تجربه کرده اند.

,

 

,

وی گفت: لازم به توجه است که تغذیه با شیر مادر و تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در زمان تولد، خطر مرگ نوزاد و شیرخوار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و موجب ارتقای فوری و طولانی مدت سلامت و تکامل مغزی وی می شود، همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان مادر را کاهش می دهد.

,

 

,

 انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه